• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Ja, du har svårt för/gillar inte ett ord i det svenska språket. Innebörden av det är ok? Har inte anmärkt på ditt bruk av det svenska språket.

Retur - Ja om ej 100% original/märkes-delar, funkar? Finns kanske bättre ord för icke eftermarknadsdelar iofs. Kommer bara inte på det nu.

För vi är typ överens om att det inte är rimligt att kunna garantera 100% äkta/originaldelar på alla objekt på K&S? Dvs "Retur - Ja om äkta" är rimlig. Alla öppnar inte sina ur och kan identifiera eftermarknadsdelar tex.

Många varv om samma sak nu.

PS, missade ett å i mååånga. Är inte fläckfri.
Kan tolkas som att du menar att jag har svårt med svenska språket i alla fall delar ( Låter som du har problem med delar av det svenska språket, se ovan )
Nu skall vi inte gå i clinch angående språk.
Tror vi i grund och botten har samma syn, sen tycker jag att en viss formulering låter sådär men det är jag det.

Som sagt många varv nu så nu släpper vi det.

För att gå tillbaka till topic: Det har varit väldigt många annonser den senaste tiden med bara en fnuttig bild på objektet. Det är för dåligt. Lägg lite energi på en välfylld annons med tydliga bilder från olika vinklar istället :)

För att gå tillbaka till topic: Det har varit väldigt många annonser den senaste tiden med bara en fnuttig bild på objektet. Det är för dåligt. Lägg lite energi på en välfylld annons med tydliga bilder från olika vinklar istället :)
Håller verkligen med. Blir så trött på sådana annonser. Vill man ha sitt objekt sålt så får man väl iallafall ta några bilder som faktiskt visar upp det man säljer på ett så tydligt sätt som möjligt.
Finns vissa som sköter detta exemplariskt vill jag dock också säga och dom annonserna blir man glad av!

Vilken jävla syn det måste ha varit😆

”Jag har inspekterat klockan med lupp 30min innan köp och den är felfri, vilket inte alla nya Rolex är. ”

”Jag har inspekterat klockan med lupp 30min innan köp och den är felfri, vilket inte alla nya Rolex är. ”

Är inte alla nya Rolex felfria? Kollade han på klockan i 30 minuter i lupp, eller vid tidpunkten 30 minuter innan köp? Frågorna hopar sig...

Är inte alla nya Rolex felfria? Kollade han på klockan i 30 minuter i lupp, eller vid tidpunkten 30 minuter innan köp? Frågorna hopar sig...
Det finns ju till och med klockor på hemsidan med Rolex-loggan off center från 12. Det vet man ju att detta medför ett direkt prisavdrag på 15 000 SEK.

Trodde att detta var tråden för "outhängda annonser" ? Finns två att hålla reda på och den andra heter "Aktiva objekt" 🤔😄..

Senast ändrad:
Trodde att detta var tråden för "outhängda annonser" ? Finns två att hålla reda på och den andra heter "Aktiva objekt" 🤔😄..
Hashtag: lupp

IMG_8644.png

Numera förekommer i annonser att man inte informeras om att visarna faktiskt rör sig utan att man i alla fall upplever att de gör det:D

Det gäller att safea texten. Sen vilken effekt det kan ha på en intressent ska jag låta vara osagt. Jag tycker det bara är märkligt och kanske lite lustigt.

Jag tycker det vore bra om det fanns en maxtid för hur länge annonser kan ligga och bumpas på sälj utan någon ändring av annonsen.

Jag förstår inte vitsen med att ha överprisade annonser ligga och rulla och bumpas oförändrade halvårsvis eller mer.

Vet inte hur man tänker då, vill man sälja vill man väl sälja. Finns andra ställen man kan lägga ut saker man inte själv tror på man kan få sålda för det man begär.

Tycker det sänker kvalitén på stället och minskar antagligen antalet intressenter efter hand.

Bumpförbud efter x antal månader, eller tillbakadragande vore rimligt imo.

Jag tycker det vore bra om det fanns en maxtid för hur länge annonser kan ligga och bumpas på sälj utan någon ändring av annonsen.

Jag förstår inte vitsen med att ha överprisade annonser ligga och rulla och bumpas oförändrade halvårsvis eller mer.

Vet inte hur man tänker då, vill man sälja vill man väl sälja. Finns andra ställen man kan lägga ut saker man inte själv tror på man kan få sålda för det man begär.

Tycker det sänker kvalitén på stället och minskar antagligen antalet intressenter efter hand.

Bumpförbud efter x antal månader, eller tillbakadragande vore rimligt imo.
Håller med dig 100%. Bumpknappen skulle vara utgråad om man inte sänker priset 10%.

Håller med dig 100%. Bumpknappen skulle vara utgråad om man inte sänker priset 10%.

Sett den här kommentaren lite då och då i flödet här, och blir alltid lika fundersam.

Verkar det rimligt att sänka en Daytona med över 20K vid varje bump?
Eller ska det vars olika regler beroende på märke och/eller pris?
Tror det hade fullkomligt dödat säljdelen av forumet med en sådan regel, och det kan ju ändå inte vara det vi vill?

Sen är jag osäker på vad det skulle göra för skillnad på sikt om man ändrade till max en bump per vecka istället för per dygn... Är det verkligen så många nya annonser varje dag?
Eller innebär det bara att varje bumpad annons ligger kvar på förstasidan längre, eftersom de bumpas mer sällan?
Vet inte om det blir så mycket roligare egentligen, men har ingen statistik på andelen nya/bumpade annonser (inte heller något jag efterfrågar).

Är inne på forumet (och K&S) alldeles för många gånger per dag, men stör mig varken på att samma annons bumpas ofta eller att den inte är prissänkt. Det är ett entusiastforum, inte en plats att göra klipp på klockor som är smalt nischade.
(Sen tror jag att många av oss här inne har en avvikande uppfattning om vad som är en smal nisch i klockvärlden jämfört med gemene man.... 😂)

Det går att dölja annonser om man inte vill se dem. Man kan också scrolla vidare utan att göra mer av det än så.

Keep calm and carry on scrolling ❤️

Tror det hade fullkomligt dödat säljdelen av forumet med en sådan regel, och det kan ju ändå inte vara det vi vill?
Bumpandet är rent destruktivt. Tänk hur illa Blocket och Tradera skulle fungera om man inte kunde lita på att annonserna följde tidsordning. Fullständig oordning - och det är det som annonserna på KS lider av. Hela knappen borde bara tas bort. Den har inget existensberättigande överhuvudtaget.

Bumpandet är rent destruktivt. Tänk hur illa Blocket och Tradera skulle fungera om man inte kunde lita på att annonserna följde tidsordning. Fullständig oordning - och det är det som annonserna på KS lider av. Hela knappen borde bara tas bort. Den har inget existensberättigande överhuvudtaget.
Ett mellanting är ju som andra varit inne på är ju om det bara gick att bumpa om man samtidigt sänker priset, inte annars.

Utan att veta hur många nya annonser som läggs upp tycker jag det är svårt att ta ställning till...

På Blocket läggs det ju istället upp nya annonser med samma klocka, och det vet jag inte om det är så mycket bättre.
Många lägger ju rätt mycket tid på sina annonser, tror kvaliteten skulle sjunka om vi skulle få samma här.

Jag har länge funderat över om man skulle kunna ha kvar ursprungsdatumet på annonsen, så man ser när den är upplagd, men ändå kunna bumpa. Har inte riktigt tänkt färdigt, därav ingen post i förbättringsförslagstråden.
Kanske man isf kunde sortera på antingen senast ändrad (inklusive bump) eller senast upplagd.
Men som sagt inte tänkt klart ännu.

Jag har nämnt det tidigare, men en enkel förbättring vore att man som användare kan spara sina filterval – så att jag till exempel alltid får Köp & Sälj sorterat efter "First message". Det innebär att trådarna visas i den ordning de först skapades, inte efter senaste uppdatering, vilket är standard idag.

Själv gör jag alltid detta direkt när jag öppnar Köp & Sälj:
Filter → Sortera → First message
Screenshot 2025-07-30 at 13.48.57.png
Tyvärr sparas inte det valet, utan måste ställas in varje gång. Det vore smidigare om sorteringen gick att spara – eller om "First message" var standard, och den som vill se bumpade annonser istället väljer "senaste inlägg".

Vänligen,
Martin

Jag har nämnt det tidigare, men en enkel förbättring vore att man som användare kan spara sina filterval – så att jag till exempel alltid får Köp & Sälj sorterat efter "First message". Det innebär att trådarna visas i den ordning de först skapades, inte efter senaste uppdatering, vilket är standard idag.

Tyvärr sparas inte det valet, utan måste ställas in varje gång. Det vore smidigare om sorteringen gick att spara – eller om "First message" var standard, och den som vill se bumpade annonser istället väljer "senaste inlägg".

Vänligen,
Martin

Ah, då går det ju redan att göra ungefär som jag tänkte 🙂👍
Tack för toppentips!!

Instämmer med att det vore nice att kunna spara sina val 👍

Edit: och att kunna filtrera på prisändringar på något vis 🤔

Senast ändrad:

Vänligen,
Martin
Så borde forumet vara inställt från början tycker jag. Men ett rimligt steg hade varit att spara sorteringsinställningen i alla fall så man slapp ändra varje gång.

Jag har länge funderat över om man skulle kunna ha kvar ursprungsdatumet på annonsen, så man ser när den är upplagd, men ändå kunna bumpa. Har inte riktigt tänkt färdigt, därav ingen post i förbättringsförslagstråden.
Kanske man isf kunde sortera på antingen senast ändrad (inklusive bump) eller senast upplagd.
Men som sagt inte tänkt klart ännu.
Detta skript skriver ut antal dagar samt ger en preview

IMG_20250730_144413.jpg

Filtreringen sker ju i URL:en så vill ni verkligen ha det sparat är det inte svårare än att bokmärka länken. Problemet löst

https://klocksnack.se/forums/handla-säljes-bytes-köpes.11/?order=post_date&direction=desc
Fast ett särskilt bokmärke känns lite old school. Jag går sällan direkt till annonserna utan att passera övriga diskussioner.

Nån som har ett färdigt tampermonkey script som ställer om sorteringen när jag öppnar URLen?

Fast ett särskilt bokmärke känns lite old school. Jag går sällan direkt till annonserna utan att passera övriga diskussioner.

Nån som har ett färdigt tampermonkey script som ställer om sorteringen när jag öppnar URLen?

Skriptet ovan gör inte exakt det - men om du till exempel väljer att filtrera bort annonser äldre än några dagar så blir effekten ganska lik.
Att lägga till den funktionen du frågar om vore iofs inte så svårt antar jag.

Skärmbild_20250730_162740.png

Tillbaka
Topp