• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Min svåger är på jakt efter en årsklocka och har fastnat för den här. Vintage är inte mitt område så vänder mig till er. Någon som ser några röda flaggor? Personligen tycker jag den ser hyfsad ut för att vara 40+ (se länk för fler bilder)
IMG_8317.jpeg
IMG_8318.jpeg
IMG_8319.jpeg
IMG_8321.jpeg
IMG_8322.jpeg

Ser bra ut! Däremot säger min personliga åsikt att inte handla från chrono24(priserna där är rätt höga i jämförelse med marknadsvärdet/andrahands). Men om man inte bryr sig om vad det kostar är det ju ingen fara dvs.

Beskrivningen är på Italienska men översättningen blir "This watch is completely original", kan det verkligen stämma? Länklåset ser tex fantastiskt skarp ut sin ålder?

1.png
2.png
3.png
4.png

Beskrivningen är på Italienska men översättningen blir "This watch is completely original", kan det verkligen stämma? Länklåset ser tex fantastiskt skarp ut sin ålder?

1.png
2.png
3.png
4.png
Jag vill inte uttala mig om vad som kan vara icke-original eller ej, men kan de inte vara så att de menar att klockan, alltså Head Only, är original?

Ser bra ut! Däremot säger min personliga åsikt att inte handla från chrono24(priserna där är rätt höga i jämförelse med marknadsvärdet/andrahands). Men om man inte bryr sig om vad det kostar är det ju ingen fara dvs.
Aldrig förstått detta synsätt. På volymprodukter är snarare chrono24 marknadspriset. Iaf när du ser till de lägst prissatta.

Aldrig förstått detta synsätt. På volymprodukter är snarare chrono24 marknadspriset. Iaf när du ser till de lägst prissatta.
Definera volymprodukter tack? Om du syftar på ur tolkar jag din åsikt som att priserna på chrono24 är korrekta(enl dig)?

Ps, denna ”debatt/diskussion” är väll något som har skett under en ”lång” period? Därav, ”Aldrig förstått” borde väll vara något du borde ha bildat dig en uppfattning av?

Pps, egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad som anses fel/rätt i detta scenario, vill man ha något och har råd spelar ta mig f@sen inte siten man använder sig av då prislappen är irrelevant :). Det var mer mitt tankesätt att jag personligen alltid tänker på andrahandsvärdet av en klocka vid köp. Helst vill man väll ändå inte förlora pengar.

Senast ändrad:
Däremot vill jag såklart notera att Chrono24 är en bra sida! Och sen vill jag korrigera mitt yttrande i ”rätt höga” då detta kan misstolkas, för att tydligöra syftar jag mer på några tusenlappar ”bara” över de faktiska värdena.

Definera volymprodukter tack? Om du syftar på ur tolkar jag din åsikt som att priserna på chrono24 är korrekta(enl dig)?

Ps, denna ”debatt/diskussion” är väll något som har skett under en ”lång” period? Därav, ”Aldrig förstått” borde väll vara något du borde ha bildat dig en uppfattning av?

Pps, egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad som anses fel/rätt i detta scenario, vill man ha något och har råd spelar ta mig f@sen inte siten man använder sig av då prislappen är irrelevant :). Det var mer mitt tankesätt att jag personligen alltid tänker på andrahandsvärdet av en klocka vid köp. Helst vill man väll ändå inte förlora pengar.
Jag har inte förstått mig på er som säger att priset på chrono24 alltid är 10-20% över marknadsvärdet.

Finns det stort utbud av given referens på chrono är de lägre prissatta marknadspriset enligt mig.

Någon som ser några röda flaggor?
Jag kan inte uttala mig om boetten och länken men urverket tycks fungera perfekt och det är egentligen bara Rolex-verk som ger så fantastiska prestanda. Ska man vara riktigt noggrann så ska verket mätas igen fullt uppdraget minus 24 timmar och ska då (i de flesta fall) ge en amplitud som inte understiger 200° i de tre vertikala positionerna 9H, 3H, och 12H. De data som visas ser dock så bra ut att jag skulle bli mycket förvånad om den inte håller sig innanför Rolex toleranser efter 24 timmar.

Om boett och länk är korrekta och priset är rätt så är det enligt min mening bara att slå till. Om du bor i Stockholmsområdet så kan kan jag ta en titt på urverket och verifiera mätresultaten.

Personligen tycker jag DateJust "two-tone" är grymt snygg!

Jag kan inte uttala mig om boetten och länken men urverket tycks fungera perfekt och det är egentligen bara Rolex-verk som ger så fantastiska prestanda. Ska man vara riktigt noggrann så ska verket mätas igen fullt uppdraget minus 24 timmar och ska då (i de flesta fall) ge en amplitud som inte understiger 200° i de tre vertikala positionerna 9H, 3H, och 12H. De data som visas ser dock så bra ut att jag skulle bli mycket förvånad om den inte håller sig innanför Rolex toleranser efter 24 timmar.

Om boett och länk är korrekta och priset är rätt så är det enligt min mening bara att slå till. Om du bor i Stockholmsområdet så kan kan jag ta en titt på urverket och verifiera mätresultaten.

Personligen tycker jag DateJust "two-tone" är grymt snygg!
Tack för input! Ska vara nyservad och säljaren erbjuder 1 års servicegaranti. Klockan är definitivt polerad men långt ifrån det värsta jag sett. Fick en video av säljaren där länken faktiskt ser tajtare ut än de flesta från samma decennium. Tyvärr bor jag inte i närheten av Stockholm (eller Sverige för den delen) men uppskattar erbjudandet.

Hej jag är ute efter en årsklocka (1979) och är inne på en datejust. Har hittat denna, men skulle behöva lite hjälp med att bedömma skicket på den. Den kommer med box men utan papper . Priset verkar kunna landa på drygt 60k.
Känns det rimligt eller bör jag leta vidare.
Bifogar de bilder som finns..

Bilagor

• 1000000732.jpg
    1000000732.jpg
    174.7 KB · Visningar: 1
  • 1000000731.jpg
    1000000731.jpg
    278.1 KB · Visningar: 1
  • 1000000730.jpg
    1000000730.jpg
    215.9 KB · Visningar: 1
  • 1000000729.jpg