• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Ja det kanske var fel nomenklatur från mitt håll, sorry! För en nyfiken och olärd, vad klassas som en vintage? 😄
25 år är väl något man ofta säger, men tycker definitionen tycks variera beroende på vem man frågar. (Någon rättar mig nog snart ;))

Däremot tycker jag att det används lite flytande och kanske specifikt utifrån tillverkare - exempelvis Rolex ska ha plexifönster (fram till mitten av 80-talet?) för att vara vintage, sen blir det "neovintage" fram till 1998 då man har safirglas men fortfarande använde sk Tritiumtavlor. Typ! Så gränsdragningar kan nog göras på rätt många sätt, om man vill :bookworm:

Senast ändrad:
Hej,

Har blivit riktigt sugen på att skaffa en vintageklocka, och efter en hel del letande har jag fastnat för Grand Seiko – nåt från 70-talet.

Jag har kollat runt en del på KS-forumet och diverse auktionssajter, men har inte riktigt hittat något som klickar än.

Finns det någon av er klockkunniga här inne som har tips på hur jag kan gå vidare i jakten? Alla råd uppskattas!

Hej,

Har blivit riktigt sugen på att skaffa en vintageklocka, och efter en hel del letande har jag fastnat för Grand Seiko – nåt från 70-talet.

Jag har kollat runt en del på KS-forumet och diverse auktionssajter, men har inte riktigt hittat något som klickar än.

Finns det någon av er klockkunniga här inne som har tips på hur jag kan gå vidare i jakten? Alla råd uppskattas!

Jag vet inte så mycket om Grand Seiko från 70-talet dessvärre, men skulle säga att antingen hittar du en modell du vill ha, och sedan får du ha tålamod tills du hittar den till salu i acceptabelt skick och pris. Eller så letar du bland klockor som är till salu, och när du ser något du gillar kan du läsa på mer om den modellen. Sätt nummer 2 brukar resultera i många fler köp om man är otålig. Det går också tillämpa båda modeller samtidigt och få synergieffekter, alltså att man är på jakt efter en specifik modell, men hittar massa annat som man måste köpa när man letar.... Lycka till!

Skulle gärna få lite åsikter om värdering på denna. En 16750 från 1982, serienummer och claspcode stämmer överens, tavlan är korrekt, men boetten är ordentligt polerad. Säljaren vill ha 110K för den, tycker ni att det är rimligt i förhållande till skicket?
Tack på förhand.

16750-4.jpg 16750-3.jpg 16750-2.jpg 16750.jpg

Skulle gärna få lite åsikter om värdering på denna. En 16750 från 1982, serienummer och claspcode stämmer överens, tavlan är korrekt, men boetten är ordentligt polerad. Säljaren vill ha 110K för den, tycker ni att det är rimligt i förhållande till skicket?
Tack på förhand.

16750-4.jpg 16750-3.jpg 16750-2.jpg 16750.jpg
Tycker priset känns rimligt. Jag tycker boetten ser ok ut. Inte världens tydligaste bilder men skicket ser normalt ut.

Tycker priset känns rimligt. Jag tycker boetten ser ok ut. Inte världens tydligaste bilder men skicket ser normalt ut.
Tack! Fick ett par bilder till precis. Det saknas ju definitivt matrial kring kronskydden... Men jag kan nog leva med det. Då behöver jag inte vara så orolig och jag repar den lite heller, hade ju kännts jobbigare med ett exemplar i orört skick.
16750-6.jpg
16750-5.jpg
16750-7.jpg

Vill börja med att säga att jag är nybörjare på klockor. Ber om ursäkt om jag frågar om självklarheter.

Jag funderar på att köpa en Omega Memomatic med Flightmaster-boett från 70-talet (166.071). Helst hade jag velat ha en med blå urtavla, men de verkar vara väldigt sällsynta. Istället tänkte jag köpa en med silverurtavla, de är riktigt fina de med.

De två Klockor jag funderar på är antingen en fin, men polerad klocka eller en opolerad klocka. Kruxet med den polerade är att de bilderna har så väldigt kort skärpedjup att man inte riktigt ser hur klockan ser ut, även om den ser fin ut. Den opolerade har en del repor, men är på det hela taget ganska OK. Den polerade påstås ha blivit genomgången av en urmakare. Den opolerade har inte det, men "går bra".

Vad tror ni om den polerade klockan (svart bakgrund)? Är den bättre än den opolerade? Inser att "bättre" är ett vagt begrepp. Läderbandet på den opolerade är väl inte superfint, men med tanke på att det går att sätta ett band på det sättet så borde gå att sätta en annan länk där om man vill? Jag funderar på att skaffa ett mesh-band och ha till klockan oavsett vilken jag köper.

Tacksam för all hjälp, tips på man kan tänka kring polerad vs opolerad klocka, eller insikter i om det går att sätta mesharmband med vanligt bandstift på ett flightmaster-chassi.

Bilagor

• omega memomatic silver - 3.jpg
    omega memomatic silver - 3.jpg
    43.7 KB · Visningar: 6
  • omega memomatic silver - 2.jpg
    omega memomatic silver - 2.jpg
    56.3 KB · Visningar: 7
  • omega memomatic silver.jpg
    omega memomatic silver.jpg
    87.1 KB · Visningar: 6
  • omega memomatic 2 silver - 3.jpg
    omega memomatic 2 silver - 3.jpg
    89.9 KB · Visningar: 4
  • omega memomatic 2 silver - 2.jpg
    omega memomatic 2 silver - 2.jpg
    100.7 KB · Visningar: 4
  • omega memomatic 2 silver - 1.jpg
    omega memomatic 2 silver - 1.jpg
    92.1 KB · Visningar: 5
Skull vilja köpa länkbit till en 1037 omegalänk..någon som vet var man kan hitta de o ca pris? Helst i Sverige

Hej alla,

Har bestämd mig att i snart framtid köpa min första Rolex. Fastnat för Datejust 16234 med blå tavla. Efter att läst på så mycket jag hittat och jämfört och försökt förstå mig på priset etc har jag hittat två förslag så jag tror är rimligt prissatta. Har jag rätt eller är jag ute och cyklar att här ungefär kommer priset att ligga ? Skall självklart försöka få ner det lite när jag kommer så långt.. men som exempel nedan…

Tack på förhand för hjälpen

Mvh

Hej alla,

Har bestämd mig att i snart framtid köpa min första Rolex. Fastnat för Datejust 16234 med blå tavla. Efter att läst på så mycket jag hittat och jämfört och försökt förstå mig på priset etc har jag hittat två förslag så jag tror är rimligt prissatta. Har jag rätt eller är jag ute och cyklar att här ungefär kommer priset att ligga ? Skall självklart försöka få ner det lite när jag kommer så långt.. men som exempel nedan…

Tack på förhand för hjälpen

Mvh
Det verkar inte som om någon av länkarna funkar.

Det verkar inte som om någon av länkarna funkar.
Hoppsan my bad.. båda har tydligen blivit sålda igår och jag hade inte uppdaterat utan endast kopierat in länkarna..

Specsen dock var..

Blue dial
Ref 16234
Båda från mitten av -90 talet
Nyligen servade
Ena klockan hade original box men ingen av dem papper..
flyuted bezel och jubilee

Prissatta mellan 6000-6500€, är
Det här man landar ungefär för en sån klocka?

Tillbaka
Topp