• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Hej hej! Färsking här. Tänkte köpa en billig beggad rolex och tänkte kolla hur jag gör för att inte bli blåst? Ses hos urmakare som får titta på den? Vilken urmakare? Vad kostar det?

Andra tips?
 
Hej hej! Färsking här. Tänkte köpa en billig beggad rolex och tänkte kolla hur jag gör för att inte bli blåst? Ses hos urmakare som får titta på den? Vilken urmakare? Vad kostar det?

Andra tips?

Posta bilder här på forumet, om du har möjlighet.

När du säger billig, vad har du för budget då?
 
Posta bilder här på forumet, om du har möjlighet.

När du säger billig, vad har du för budget då?
IMG_4836.png
 
Under 40 är min budget, har blivit förtjust i denna blåa med siffror. (Vill ha läderarmband på den, det borde väl inte vara några problem? Litet sidospår… )

Edit: sorry blev lite konstigt med separata meddelanden
 
Under 40 är min budget, har blivit förtjust i denna blåa med siffror. (Vill ha läderarmband på den, det borde väl inte vara några problem? Litet sidospår… )

Edit: sorry blev lite konstigt med separata meddelanden

Sådärja! Nu blir det lättare för Rolex-proffsen att hjälpa dig. Jag är ingen sådan tyvärr. ☺️
 
Har forskat lite om den här. Kronan är ju inte orginal men skall verkligen lugghornen se ut på det viset?
På dom bilder jag hittar är det antingen avsmalnande lugghorn eller T-bar infästning. Ju mer jag tittar desto mer ser det ut som dom är ditsatta i efterhand. Rätt dåligt gjort dessutom. Läste något blogginlägg om någon som hade en med teardropluggar som då var ditsatta när T-bar fästet gav upp.

Vad tror den samlade expertisen?

 
Har forskat lite om den här. Kronan är ju inte orginal men skall verkligen lugghornen se ut på det viset?
På dom bilder jag hittar är det antingen avsmalnande lugghorn eller T-bar infästning. Ju mer jag tittar desto mer ser det ut som dom är ditsatta i efterhand. Rätt dåligt gjort dessutom. Läste något blogginlägg om någon som hade en med teardropluggar som då var ditsatta när T-bar fästet gav upp.

Vad tror den samlade expertisen?

Vill inte utmåla mig själv som en del av någon "expertis" men jag tror ju att du har helt rätt. Jag tror också att det här säger något om vilken vikt man bör fästa vid värderingar från diverse urmakare och andra figurer i branschen som utfärdar olika spännande intyg till höger och vänster bara man betalar för besväret...
 
Har forskat lite om den här. Kronan är ju inte orginal men skall verkligen lugghornen se ut på det viset?
På dom bilder jag hittar är det antingen avsmalnande lugghorn eller T-bar infästning. Ju mer jag tittar desto mer ser det ut som dom är ditsatta i efterhand. Rätt dåligt gjort dessutom. Läste något blogginlägg om någon som hade en med teardropluggar som då var ditsatta när T-bar fästet gav upp.

Vad tror den samlade expertisen?

Tack för hjälpen allihopa! Jag gick så långt att föra över pengar från sparkonto till att slutligen bestämma mig för att det är liiite för mycket fel med den. Så jag letar vidare …
 
KS! Behöver 2nd opinion på denna.Rolex Urverk 3135 från 1994 som ska vara ca 1 år gammal Rolex Pre-Owned certified. Av vad jag läst på borde amp ligga + 270-280 för att vara bra och beats error över 1 är inte heller bra. Dealern påstår att det är helt ok. Input mottages!
3B6C1BD7-82ED-46A8-9CA9-82B8DF977180.jpeg
 
KS! Behöver 2nd opinion på denna.Rolex Urverk 3135 från 1994 som ska vara ca 1 år gammal Rolex Pre-Owned certified. Av vad jag läst på borde amp ligga + 270-280 för att vara bra och beats error över 1 är inte heller bra. Dealern påstår att det är helt ok. Input mottages!
Värdena som visas på bilden anser jag inte är acceptabla med mindre att de kan förklaras av att din TM (Timing Machine) inte gör sitt jobb. Har handlaren en egen TM som visar bättre resultat? Var i så fall noggrann med att handlaren ställer in rätt "lift angle" (52 grader för Rolex cal. 3135) på sin TM (ber om ursäkt för att jag är dålig på svensk terminologi) innan mätningen påbörjas. En felaktigt inställd för hög "lift angel" kommer visa en för hög amplitud.

Om du mäter själv:

Börja med en avmagnetisering. Låg amplitud kan vara effekten av att spiralfjädern blivit magnetiserad. Borde inte behövas på ett nyservat verk, men för säkerhets skull.

När du testar klockan på din TM ska drivfjädern vara fullt uppdragen och sedan ska du låta verket ticka i 15 till 30 minuter innan du lägger den på micken. Kronan ska helst ligga an mot mickens metalldel. Du kan skydda kronan med en bit folieplast (som man har i köket) om du är rädd för att repa den.

Om boetten är tjock och det är ett tyst verk kan du behöva öka på mickens känslighet (Gain). Det kan du göra om du har en Weishi 1900 men inte på en Weishi 1000. Det är viktigt att din TM får en ren/tydlig signal. Nu har du förutsättningar att få en avläsning som speglar verkligheten men det är tyvärr inte idiotsäkert. Det enda helt säkra sättet att mäta amplitud är att filma balanshjulet i slow-motion och sedan bedöma om det svänger som det ska.

Ett Schweiziskt (inte japanskt!) nyservat kvalitetsur (allt från ETA/Sellita till Rolex/Omega) bör ge dig en amplitud på minst 250 grader, men mer typiskt 270 till 310 grader i de horisontella lägena (urtavla upp respektive ner). Beat Error bör helst inte överstiga 0.8 ms eftersom det påverkar amplituden, det vill säga "fork horn" får då sin impuls (knuff) av "impulse pin" i ett icke-optimalt läge. Tänk en gunga som du knuffar till efter att den redan vänt.

I de vertikala lägena (kronan upp, ner, vänster, höger) bör minsta amplitud även nu vara 250 grader (10 grader mindre är ingen katastrof).

I de horisontella lägena så tycker jag att "Rate" borde ligga på 5 till 10 sekunder plus. Det brukar, men inte alltid, leda till att den genomsnittliga gånger över ett dygn blir några få sekunder.

Hoppas det hjälper annar är det bara att fråga igen!
 
Hej vintagevänner!
Det var längesedan jag köpte någon klocka nu, men nu har jag fått upp ögonen för en som jag är intresserad av att köpa.
Det handlar om en Universal Geneve, Polerouter sub, 20369/1. Trevlig super compressor som producerades av UG slutet på 50-talet och under 60-talet. Ganska omdisskuterad modell, då det cirkulerar en del kopior, ibland benämnda som "2nd execution". Lyckligtvis är det nu rätt väl utrett hur man skiljer dem åt, och de sidor jag refererar till nedom har gjort ett bra jobb med att sammanställa en guide.
Det finns en del info om dessa onlinve, som avsevärt underlättar bedömningen av äktheten. Jag har gått igenom bilder, serienummer, caliber och kommit fram till att det enda som inte verkar stämma är att den nedre kronan är utbytt. Om någon är duktig på UG hade jag varit tacksam om ni kunde tänka er ta en titt så att jag inte har missat något uppenbart.

Tavlan är ju kraftigt patinerad "tropic", vilket jag inte har något emot. Sedan är det ju alltid svårt tycker jag med hur man utifrån det ska tänka om priset.
Jag har börjat snacka pris med han som säljer den, men jag vet själv inte riktigt vad som skulle kunna vara ett rimligt pris, och tar gärna emot folks åsikter eller gissningar om detta. Om någon har ett exemplar av denna modell hade det också varit kul att veta!


Här är de referenssidor jag använt mig mest av:

https://universalgenevepolerouter.com/investigating-the-polerouter-sub-20369-1/
https://wornandwound.com/curious-case-universal-geneve-polerouter-sub-super-compressor/

Bilder på klockan i fråga:
Skärmbild 2024-02-15 055459.png Skärmbild 2024-02-15 055544.png Skärmbild 2024-02-15 055619.png Skärmbild 2024-02-15 055652.png Skärmbild 2024-02-15 055716.png 4bc6f54b-b653-4ff6-a0ff-81827da2169f.jpg 3080a23a-f512-4d6e-b209-8d1e5e772f15.jpg 4211b095-a064-4fb6-9fe1-d77a955407da.jpg 8926313d-6ebb-4415-a030-21a9e18f3d40.jpg ac283722-4848-463b-a399-d282fcb2db91.jpg fd441ccc-e84b-4213-8792-e3e2cbe50f13.jpg Skärmbild 2024-02-15 060738.png
 
Hej,

Är efter en King Seiko, dock osäker på om jag ska köpa en vintage 5626-7040 eller en nyare re-issue (SCVN001 / SCVN001) från år 2000. Har läst att Vintage King Seiko är "Waterproof" och senare "Water resistant", vad kan man rimligen förvänta sig av en vintage (om man servar denna)? Brukar dessa gå att göra vattentäta och är det isf 3atm? Re-issuen ska gå att få vattentät till 10atm. Något annat man bör tänka på eller var man bör leta (förutom klocksnack och Chrono24)?

En vintage 5626-7040 från 1971 som jag är lite sugen på (tycker bandhornen ser lite för välpolerade/avrundade ut):
32991662-s8nmm9iaywkrvl4xaio6jdaf-ExtraLarge.jpg


Re-issue (SCVN001/4S15-7040a) från ca år 2000:
50723326387_5113457a3b_c.jpg
 
Hej vintagevänner!
Det var längesedan jag köpte någon klocka nu, men nu har jag fått upp ögonen för en som jag är intresserad av att köpa.
Det handlar om en Universal Geneve, Polerouter sub, 20369/1. Trevlig super compressor som producerades av UG slutet på 50-talet och under 60-talet. Ganska omdisskuterad modell, då det cirkulerar en del kopior, ibland benämnda som "2nd execution". Lyckligtvis är det nu rätt väl utrett hur man skiljer dem åt, och de sidor jag refererar till nedom har gjort ett bra jobb med att sammanställa en guide.
Det finns en del info om dessa onlinve, som avsevärt underlättar bedömningen av äktheten. Jag har gått igenom bilder, serienummer, caliber och kommit fram till att det enda som inte verkar stämma är att den nedre kronan är utbytt. Om någon är duktig på UG hade jag varit tacksam om ni kunde tänka er ta en titt så att jag inte har missat något uppenbart.

Tavlan är ju kraftigt patinerad "tropic", vilket jag inte har något emot. Sedan är det ju alltid svårt tycker jag med hur man utifrån det ska tänka om priset.
Jag har börjat snacka pris med han som säljer den, men jag vet själv inte riktigt vad som skulle kunna vara ett rimligt pris, och tar gärna emot folks åsikter eller gissningar om detta. Om någon har ett exemplar av denna modell hade det också varit kul att veta!


Här är de referenssidor jag använt mig mest av:

https://universalgenevepolerouter.com/investigating-the-polerouter-sub-20369-1/
https://wornandwound.com/curious-case-universal-geneve-polerouter-sub-super-compressor/

Bilder på klockan i fråga:
Skärmbild 2024-02-15 055459.png Skärmbild 2024-02-15 055544.png Skärmbild 2024-02-15 055619.png Skärmbild 2024-02-15 055652.png Skärmbild 2024-02-15 055716.png 4bc6f54b-b653-4ff6-a0ff-81827da2169f.jpg 3080a23a-f512-4d6e-b209-8d1e5e772f15.jpg 4211b095-a064-4fb6-9fe1-d77a955407da.jpg 8926313d-6ebb-4415-a030-21a9e18f3d40.jpg ac283722-4848-463b-a399-d282fcb2db91.jpg fd441ccc-e84b-4213-8792-e3e2cbe50f13.jpg Skärmbild 2024-02-15 060738.png
Häftig modell, men för mig personligen alltför ruggig tavla. Ena kronan borde inte bli något problem, men däremot se till att skaffa extra rotor om du betalar premium för modellen. Jag har i alla fall haft svårt att anskaffa UG:s mikrorotor.
 
Hej,

Är efter en King Seiko, dock osäker på om jag ska köpa en vintage 5626-7040 eller en nyare re-issue (SCVN001 / SCVN001) från år 2000. Har läst att Vintage King Seiko är "Waterproof" och senare "Water resistant", vad kan man rimligen förvänta sig av en vintage (om man servar denna)? Brukar dessa gå att göra vattentäta och är det isf 3atm? Re-issuen ska gå att få vattentät till 10atm. Något annat man bör tänka på eller var man bör leta (förutom klocksnack och Chrono24)?

En vintage 5626-7040 från 1971 som jag är lite sugen på (tycker bandhornen ser lite för välpolerade/avrundade ut):
32991662-s8nmm9iaywkrvl4xaio6jdaf-ExtraLarge.jpg


Re-issue (SCVN001/4S15-7040a) från ca år 2000:
50723326387_5113457a3b_c.jpg
Är ingen expert men givet alla bilder som jag har sett så verkar inte denna referens ha så skarpa kanter som de senare referenserna har.
 
Är ingen expert men givet alla bilder som jag har sett så verkar inte denna referens ha så skarpa kanter som de senare referenserna har.
Du har rätt i att dom är rundare än övriga modeller, tyckte bara exet såg lite mer rundpolerat ut jämfört med t.ex denna av samma referens, men kan vara bilderna som luras. Exemplaret i tidigare inlägg hann dock säljas under tiden jag funderade. :D

1708525836142.png
 
Senast ändrad:
Du har rätt i att dom är rundare än övriga modeller, tyckte bara exet såg lite mer rundpolerat ut jämfört med t.ex denna av samma referens, men kan vara bilderna som luras. Exemplaret i tidigare inlägg hann dock säljas under tiden jag funderade. :D

1708525836142.png

Den du visade först är definitivt polerad.
Den har runda kanter, fel ytfinish och har mjuka slagmärken men inga repor.
Det här är klockor som är över 50 år och oftast flitigt använda så exemplar i originalskick är sällsynta.
Alla äldre KS med fasningar hade skarpa kanter från början men eftersom det är mycket ovanligt med perfekta är det svårt att veta hur dom rn gång sett ut.
Tror att jag bara sett en med den här boetten med egna ögon i perfekt skick.
Jag har några med den boetten och kan kolla om någon är i hyggligt skick och kan då ta bilder i morgon när solen gått upp.
Det beror ju på hur man är men om man ska använda klockan gör det inget om kanterna tappat skärpan något så länge den inte blivit alltför rund och helt tappar karaktär tycker jag.
Klockorna går säkert att få vattentäta men jag har aldrig provat.
Om det är en ovanligt elak tyfon på ingång eller om jag planerar att brottas med krokodiler, vilket inte hänt än, tar jag helt enkelt en modern och billig klocka som är vattentät.
Har du provat modellen någon gång?
Jag gillar ochså formen men av någon anledning känns den rätt liten på armen.
Inget som stör mig men om man är känslig för det kan det vara annurlunda.
 
Den du visade först är definitivt polerad.
Den har runda kanter, fel ytfinish och har mjuka slagmärken men inga repor.
Det här är klockor som är över 50 år och oftast flitigt använda så exemplar i originalskick är sällsynta.
Alla äldre KS med fasningar hade skarpa kanter från början men eftersom det är mycket ovanligt med perfekta är det svårt att veta hur dom rn gång sett ut.
Tror att jag bara sett en med den här boetten med egna ögon i perfekt skick.
Jag har några med den boetten och kan kolla om någon är i hyggligt skick och kan då ta bilder i morgon när solen gått upp.
Det beror ju på hur man är men om man ska använda klockan gör det inget om kanterna tappat skärpan något så länge den inte blivit alltför rund och helt tappar karaktär tycker jag.
Klockorna går säkert att få vattentäta men jag har aldrig provat.
Om det är en ovanligt elak tyfon på ingång eller om jag planerar att brottas med krokodiler, vilket inte hänt än, tar jag helt enkelt en modern och billig klocka som är vattentät.
Har du provat modellen någon gång?
Jag gillar ochså formen men av någon anledning känns den rätt liten på armen.
Inget som stör mig men om man är känslig för det kan det vara annurlunda.
Tack för uttömmande svar. Ja för min del ser jag gärna bilder om du orkar/har tid.

Tack för tipsen, jag ska söka vidare online och kolla på olika ex. Är givetvis inte ute efter ett perfekt ex, försöker skaffa mig en överblick över vad som är rimligt och hitta ett hyfsat exemplar. Är även lite sugen på den nyare re-issuen men tycker om dom lite tjockare luggarna på 5626-7040/5626-7041 (som jag inte lyckats hitta någon re-issue utav).

Jag har inte provat den men storleksmässigt är jag van vid 36mm (kör ofta rolex datejust 36mm) och hade inte haft något emot en klocka som upplevs något mindre. Ser ut som att luggarna är ganska korta så kan tänka mig att den upplevs som liten.
 
Här ett exemplar jag har där man kan se hur boetten bör se ut.
Snabb bild med mobilen så ursäkta kvaliten och smutsen.
Alla ytor ska vara plana och sidorna var polerade och fasningen på bandhornen ska ha slipad yta, borstad på klockspråk.
Den här som synes väl använd med slitage men det syns hur ytorna en gång var och att kanterna ochså har varit riktigt skarpa.

E6030AA8-E153-4346-8580-09BA23D1E7CD.jpeg


Det är ett tag sen jag pysslade med dom klockorna men uppenbarligen har jag åtminstone 4 stycken.
Bara en verkar ha orörd boett och dom 3 andra har olika försök att förbättra boettens utseende.


41067CBC-0F7F-46A2-A647-7D78331234DB.jpeg


Den som ser sämst ut enligt mig och här har dom använt mjukt polerdon.
Ett enkelt sätt att få upp glansen på ett par minuter men ytorna blir lite konvexa och kanterna rundare.
Överpolerade slipspår på sidorna vilket är lite annorlunda.


63CF28CA-EBA1-418F-BE42-D95E9288A1DB.jpeg


Men det här är ju detaljer och ska man använda klockan kan det kanske vara trevligt med lite blankare klocka så länge som formerna inte har försvunnit.
Det finns ju folk som kan göra sånt här aptitligt men även andra som kör på med lumpskivan tills det är helt omöjligt att föreställa sig hur boetten såg ut en gång I tiden.

Använder en sån här idag och ska nog ta tillbaka mitt påstående att dom känns små.
Upplever den som en DJ plexi på armen, jag har ingen erfarenhet av nyare rollar.

En sak som ofta fallerar på dom här är dag och datum inställningen som går sönder om man ställer när den växlar.
Går självklart att laga men bra att kolla innan köp.
 
Senast ändrad:
Här ett exemplar jag har där man kan se hur boetten bör se ut.
Snabb bild med mobilen så ursäkta kvaliten och smutsen.
Alla ytor ska vara plana och sidorna var polerade och fasningen på bandhornen ska ha slipad yta, borstad på klockspråk.
Den här som synes väl använd med slitage men det syns hur ytorna en gång var och att kanterna ochså har varit riktigt skarpa.

E6030AA8-E153-4346-8580-09BA23D1E7CD.jpeg


Det är ett tag sen jag pysslade med dom klockorna men uppenbarligen har jag åtminstone 4 stycken.
Bara en verkar ha orörd boett och dom 3 andra har olika försök att förbättra boettens utseende.


41067CBC-0F7F-46A2-A647-7D78331234DB.jpeg


Den som ser sämst ut enligt mig och här har dom använt mjukt polerdon.
Ett enkelt sätt att få upp glansen på ett par minuter men ytorna blir lite konvexa och kanterna rundare.
Överpolerade slipspår på sidorna vilket är lite annorlunda.


63CF28CA-EBA1-418F-BE42-D95E9288A1DB.jpeg


Men det här är ju detaljer och ska man använda klockan kan det kanske vara trevligt med lite blankare klocka så länge som formerna inte har försvunnit.
Det finns ju folk som kan göra sånt här aptitligt men även andra som kör på med lumpskivan tills det är helt omöjligt att föreställa sig hur boetten såg ut en gång I tiden.

Använder en sån här idag och ska nog ta tillbaka mitt påstående att dom känns små.
Upplever den som en DJ plexi på armen, jag har ingen erfarenhet av nyare rollar.

En sak som ofta fallerar på dom här är dag och datum inställningen som går sönder om man ställer när den växlar.
Går självklart att laga men bra att kolla innan köp.
Stort tack för uttömmande svar och bilder, då vet jag vad jag ska kolla efter när jag letar efter ett hyfsat ex. Tack för info om att dag & datum lätt kan strula på dessa. Storleken låter super. :D
 
Då jag svämmas över av förfrågningar om sportrollar så önskar jag att intressenter använder denna tråd framöver. Jag har ärligt talat inte lust att skriva samma pm till mängder av människor för samma klocka. Jag är också relativt less att hjälpa folk som jag inte känner att göra bra affärer på fina klockor för att de sedan ska flippa den med 10k++ förtjänst några månader senare.

Posta gärna objekt i denna tråd så hjälper jag och många med mig så gott vi bara kan. Vi hjälper för att hjälpa folk att hitta fina objekt. Inte för att opportunister ska kunna tjäna några snabba tusenlappar på vår kompetens.

Trevlig kväll
Bra intiativ.
 
Hej
Jag håller på att köpa en 1970 seiko
Dial och index ser ut som bilden
Är det red flag? Eller vanligt?
Tack för hjälp
 

Bilagor

  • 6B0B321C-4C88-40A6-ABF9-39953C7E08FB.jpeg
    6B0B321C-4C88-40A6-ABF9-39953C7E08FB.jpeg
    290.4 KB · Visningar: 10
Tillbaka
Topp