• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Psykel

Patek
Min ser halvt mörbultad ut jämfört med den där haha.
71704060-F4FB-4633-92D1-5E680AE9461A.jpeg
Halvt? :D
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Hade ingen tur i Speedmastertråden så jag testar Vintage istället. Har funderat på att åter skaffa en Speedmaster men nu en vintage. Kraven är rätt enkla: inte alltför sliten, jämn och matchande patina samt step dial. Länk är ett plus men inte nödvändigt. Efter lite googlande verkar det mest prisvärda alternativet för mig vara en 145.022 -69 el -71, håller forumets Speedyexpertis med?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade ingen tur i Speedmastertråden så jag testar Vintage istället. Har funderat på att åter skaffa en Speedmaster men nu en vintage. Kraven är rätt enkla: inte alltför sliten, jämn och matchande patina samt step dial. Länk är ett plus men inte nödvändigt. Efter lite googlande verkar det mest prisvärda alternativet för mig vara en 145.022 -69 el -71, håller forumets Speedyexpertis med?
Jag håller med. Försök hitta en på 1039 länk.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Dels om 585 är rätt ändlänkar o dels om skicket på boetten. Insertet är ett senare service..
Tacksam för svar:)
MK3 tavla stämmer väl bra med ändlänkar/länk,triplock krona om det är en -78?
Säker på att det inte är 580 ends du menar?
Insert är jag osäker på, MK 3 hade väl smalare typsnitt än tidigare?
Edit: och att boetten levt livet syns ju ganska tydligt men mycket gods kvar i boetten/luggarna och överlag jämn och tjock vad jag kan se på bilderna.
 
Senast ändrad:

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
MK3 tavla stämmer väl bra med ändlänkar/länk,triplock krona om det är en -78?
Säker på att det inte är 580 ends du menar?
Insert är jag osäker på, MK 3 hade väl smalare typsnitt än tidigare?
Edit: och att boetten levt livet syns ju ganska tydligt men mycket gods kvar i boetten/luggarna och överlag jämn och tjock vad jag kan se på bilderna.
Mk4 insert med lumiplupp ser det ut som.
 

mjerga76

Breitling
Ny här och gjorde fel naturligtvis när jag posta.
Gör om gör rätt.
Det här en bra tråd!
Jag håller på lär mej klockor och fixar själv så långt det går, sparar och samlar....
behöver lite hjälp förstå den här, P.R. ett märke eller? blir säkert "en dum fråga":)
tackar på förhand för svar
PR.jpg
pr front.jpg
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
I en annan tråd verkade flera tycka att denna länk var ok men möjligen ett hopplock med nyare spänne. Vad säger du @Per? Jag vore mycket tacksam för ett svar. Har inget behov av den så jag vill gärna sälja den eller slänga om det är något som är fejk.
IMG_20180422_094842.jpg
IMG_20180422_094835.jpg
IMG_20180422_094831.jpg
IMG_20180422_094824.jpg
IMG_20180422_094821.jpg
IMG_20180422_094815.jpg
IMG_20180422_094803.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
I en annan tråd verkade flera tycka att denna länk var ok men möjligen ett hopplock med nyare spänne. Vad säger du @Per? Jag vore mycket tacksam för ett svar. Har inget behov av den så jag vill gärna sälja den eller slänga om det är något som är fejk.
Om folk vet vad de pratar om så borde den väl rimligtvis vara okej? Personligen så gillar jag den inte. Claspet säger 7836 och är ett dykspänne till en 9315. Spontant en supervanlig fake-grej där man blandar och ger med korrekta ref-nr på felaktiga grejer. Jag tycker också att finishen och gravyren överlag är usel.

Var köpte du den och vad gav du?
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Om folk vet vad de pratar om så borde den väl rimligtvis vara okej? Personligen så gillar jag den inte. Claspet säger 7836 och är ett dykspänne till en 9315. Spontant en supervanlig fake-grej där man blandar och ger med korrekta ref-nr på felaktiga grejer. Jag tycker också att finishen och gravyren överlag är usel.
Jag har ingen koll själv, det var därför jag frågade. Eftersom jag fick den i en billig låda med blandade länkar lät det för bra för att vara sant att det inte skulle vara något skumt med den. Du har säkert rätt så den får hamna i skräphögen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har ingen koll själv, det var därför jag frågade. Eftersom jag fick den i en billig låda med blandade länkar lät det för bra för att vara sant att det inte skulle vara något skumt med den. Du har säkert rätt så den får hamna i skräphögen.
Vilka tyckte att den var okej? Kan du länka?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har också spanpå den och undrar väl detsamma... ser lite för fin ut, och litet kock text...?
Skulle tro 15 iaf om ok...?

Jo lite så, den ser för fin ut.... Ha studerat bilderna ganska noga och jämfört med liknande och jag med mitt otränade öga kan inte se nått konstigt.
såpass som 15 alltså, blir spännande att följa. Sen typiskt att det alltid är nån på forumet som har span det man gillar själv...:arghh:
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Såg inte så rolig ut men går säkert hitta nytt glas. Säkert lite tricky att hitta originalglas men det går säkert. Men det är bara att strunta i den tycker jag :p
 

Psykel

Patek
vad tror ni om denna UG på tratten?
https://www.tradera.com/item/302554...neve-polerouter-date-automatisk-svart-urtavla
Vad är ett rimligt pris att betala förutsatt att allt är OK?
Tack på förhand!
271429523_fbbca378-f5ef-48db-be25-e9246c099286.jpg
Den här sidan är grym för Polerouter-info: https://omegaforums.net/threads/pol...-a-brief-survey-with-some-observations.35888/
Har min Polerouter på handleden just nu, och hårkorset ligger rätt i jämförelse med Universal, Genève och Automatic. Kan inte jämföre med Polerouter, eftersom min eftersom jag har utan datum. Dock ser jag att högra hörnet av U:et ska toucha hårkorset, samt att I i Swiss ska linea upp på det viset, samt brytet vid U-loggan längst upp. Jag säger att den är legit!
Edit: Om den skulle vara värd 15, vad är då min svarta bumper utan datum, daterad 1955, värd? Nyfiken på det, då jag tror att jag betalade rätt lite för den...
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den här sidan är grym för Polerouter-info: https://omegaforums.net/threads/pol...-a-brief-survey-with-some-observations.35888/
Har min Polerouter på handleden just nu, och hårkorset ligger rätt i jämförelse med Universal, Genève och Automatic. Kan inte jämföre med Polerouter, eftersom min eftersom jag har utan datum. Dock ser jag att högra hörnet av U:et ska toucha hårkorset, samt att I i Swiss ska linea upp på det viset, samt brytet vid U-loggan längst upp. Jag säger att den är legit!
Edit: Om den skulle vara värd 15, vad är då min svarta bumper utan datum, daterad 1955, värd? Nyfiken på det, då jag tror att jag betalade rätt lite för den...

Super, tack för svar :)
 
Topp