• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Någon som vill berätta vad ni tycker om denna för en total idiot när det kommer till vintage?

https://www.chrono24.com/rolex/red-sub-submariner-reference-1680--id7400691.htm
Högra sidans luggar (uppe/nere) ser väldigt korta ut?
Polerad för att återfå orginalform, chamfers i förhållande till proportiner efter tidigare nedslitning?
9213DE3A-637D-4E50-A75A-85270AC3CFDC.jpeg

Högra sidans luggar (uppe/nere) ser väldigt korta ut?
Polerad för att återfå orginalform, chamfers i förhållande till proportiner efter tidigare nedslitning?
9213DE3A-637D-4E50-A75A-85270AC3CFDC.jpeg
När du säger det så ser jag det också, väldigt observant av dig. Pärlan är ser också nyare ut än klockan så kanske inte är ett så perfekt exemplar som jag först trodde. Men hade jag vart spekulant på den klockan så skulle jag aldrig lägga så mycket pengar utan att först få möjlighet att inspektera den ordentligt och inte bara gå på bilder.

966BBB45-CDE2-4D5B-ACB5-29E1F420DD73.png

Är det bara att springa när den blivit polerad eller handlar det om hur den blivit polerad?
Det handlar oftast om skick/pris. Du vill inte betala fullpris för något som ska kosta en tredjedel, har du däremot bara råd med en tredjedel och bara måste ha modellen behöver inte skicket vara fel. :)

(Ingen värdering utan enbart ett exempel, vintagerolex är väldigt priskänsligt beroende på skick)

Det handlar oftast om skick/pris. Du vill inte betala fullpris för något som ska kosta en tredjedel, har du däremot bara råd med en tredjedel och bara måste ha modellen behöver inte skicket vara fel. :)

(Ingen värdering utan enbart ett exempel, vintagerolex är väldigt priskänsligt beroende på skick)

Ni som är duktiga på detta. Vågar ni köpa en klocka ni bara sett på bild?

Ni som är duktiga på detta. Vågar ni köpa en klocka ni bara sett på bild?
De vintageklockor jag köpt i denna prisklass har jag köpt av kända KS:are f2f där jag fått möjlighet att se klockan live. Eller av erkända vintagehandlare där jag fått många tydliga bilder. Returrätt har alltid också funnits.

Hade jag köpt av okänd person på distans så hade jag sett till att ha tillräcklig lång returrätt för att hinna lämna in den hos min urmakare för koll. Hade även begärt några referenser från tidigare affärer.

966BBB45-CDE2-4D5B-ACB5-29E1F420DD73.png

Är det bara att springa när den blivit polerad eller handlar det om hur den blivit polerad?
95 % av alla jämngamla subbar har blivit polerade vid något tillfälle skulle jag tro. Den på bilden ser ju relativt fet ut på den bilden, men för att avgöra poleringens kvalitet behöver man se detaljerade bilder från sidan och andra vinklar.

3230F79A-2E68-4BF2-95DA-452B93028763.png
D9FDDEB0-C0A8-4386-842F-8CE8F8C90A31.png
98325DDA-5A2B-4C96-8019-95D2A05646FE.png

Tacksam att få synpunkter från ngn kunnig om detta kan vara ett bra köp.
Vet att den fungerar men inte mkt mer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp