• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Pläteringar brukar inte vara bra, är främst guld på stål som kan ha tjockare lager. Då är baksidan av boetten oftast obelagd. Men visst är det skillnad mellan olika pläteringar. Tror aldrig jag sett grön ärgning på guld så det skulle jag utesluta.
Pläterringar brukar inte vara bra, men som jag sa ovan så gjorde kvalitetstillverkarna bättre tjockare pläterringar. @eriksson850 har en UG Polerouter som är pläterad. Jag har en Omega med 80um (står graverat) som är jättefin och har tom en hel del "dents" i guldet och absolut inga genomslitningar. Ref 2749-4 med fina cal 30T2 från ca 1946-46;

image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Pläterringar brukar inte vara bra, men som jag sa ovan så gjorde kvalitetstillverkarna bättre tjockare pläterringar. @eriksson850 har en UG Polerouter som är pläterad. Jag har en Omega med 80um (står graverat) som är jättefin och har tom en hel del "dents" i guldet och absolut inga genomslitningar. Ref 2749-4 med fina cal 30T2 från ca 1946-46;

image.jpeg
Bild på baksidan?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte, ser ju snarare ristad ut än stansad och verkar vara gjort efter pläteringen? Kan bara gissa men då kan det vara att boetttillverkeren PB antingen inte gjort många omegaboetter eller att det bara var en sådan liten serie att man ristade istället. Låter iofs lite udda då de iaf borde haft Omega stansar. Kanske boettlocket inte tålde att stansas av någon anledning? Du vet ju att jag sedan tidigare inte gillar kombinationen mellan tavla och guldboett. Du har inte sett hur de i stål ser ut? Är inte insatt i hur alla Omegor såg ut under boettlocket så kanske pinga @tdn-dk ? Kanske inte alls udda.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad tror ni om JLC’n på Buckan? https://www.bukowskis.com/sv/lots/1043930-jaeger-le-coultre-armbandsur-35-5-mm
Patinan känns ärlig och har hittat några snarlika tavlor när jag googlat. Kronan lär väl vara utbytt, eller hade JLC signerade kronor redan på den tiden?
11177552_fullsize.jpg
Tycker den ser ärlig ut. Väldigt lik Metallverken-boetten i guld? Vet inte när JLC började med märkta kronor, men typen ser rätt ut. Kanske lite liten diameter. I vilket fall en bra match tycker jag.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vet inte, ser ju snarare ristad ut än stansad och verkar vara gjort efter pläteringen? Kan bara gissa men då kan det vara att boetttillverkeren PB antingen inte gjort många omegaboetter eller att det bara var en sådan liten serie att man ristade istället. Låter iofs lite udda då de iaf borde haft Omega stansar. Kanske boettlocket inte tålde att stansas av någon anledning? Du vet ju att jag sedan tidigare inte gillar kombinationen mellan tavla och guldboett. Du har inte sett hur de i stål ser ut? Är inte insatt i hur alla Omegor såg ut under boettlocket så kanske pinga @tdn-dk ? Kanske inte alls udda.
Boettlocket är graverat och pläterad efter gravyren. Inte stämplad som sagt. Kan det vara att stämpeln skulle nästan försvinna med 80um guld ovanpå?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Plaque or lamine är uppenbarligen vad "rolled gold" heter på franska. Typ laminerad guldplättering i direktöversättning.
Fast plätering är inte samma sak som rolled gold, olika tekniker. Rozzys ser mer pläterad ut än att man har lagt på en skiva guld ovanpå en metall. Det jag reagerar på.
 

Psykel

Patek
Fast plätering är inte samma sak som rolled gold, olika tekniker. Rozzys ser mer pläterad ut än att man har lagt på en skiva guld ovanpå en metall. Det jag reagerar på.
Kan inte påstå att min franska är fantastisk, men google menar att plaque or lamine är på franska vad rolled gold och gold filled är på engelska. Hur väl det stämmer kan jag ju dock inte ge några garantier för.
Hur ser du att den är pläterad? Hur man skiljer på ett tjockt pläterat guldlager och en "solid" guldbeläggning som rolled gold har jag noll koll på, så du får gärna dela med dig av din kunskap!
 

tdn-dk

Panerai

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan inte påstå att min franska är fantastisk, men google menar att plaque or lamine är på franska vad rolled gold och gold filled är på engelska. Hur väl det stämmer kan jag ju dock inte ge några garantier för.
Hur ser du att den är pläterad? Hur man skiljer på ett tjockt pläterat guldlager och en "solid" guldbeläggning som rolled gold har jag noll koll på, så du får gärna dela med dig av din kunskap!
Tror vi har en guldtråd någonstans. Tror det är typ så här: Rolled gold är en guldplåt man med tryck/värme fäster på främst stål? Ofta ser man lagrets tjocklek i profil. Äldre Omega och Movado har detta tex. Gold filled som Omega klassar Rozzys Omega som är mer värme och då runt en kropp i gulmetall/mässing. Pläterad är när man doppar en boett i ett bad och mha elektricitet får guldet att fästa i metallen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

JohanHLM

Rolex
Som "ny" på forumet var tanken att införskaffa i en datejust 1601 som förstaklocka, men efter att klockletandet legat på is och jag sakta men säkert ramlade in på vintageklockor vilket har väckt en viss typ av mögelfetish vill jag härmed ställa frågan om klockan på bilden nedan som jag hittat på auktion. Är den äkta, avsaknad av referensnummer på baksidan känns sådär? Har letat runt på www men bara hittat helt fyrkantiga T+C eller likadan som på bilden fast i stål. Finns det något värde i den (spelar egentligen ingen roll men kul att veta) och går den att förfina med lättare polering osv. Hjälp efterlyses!
certinafragetecken.jpg
Har en identisk hemma som är arvegods så äkta är den helt klart. Finns även en stålvariant där tavlan skiftar i blått istället för brun/guld som denna. Tyvärr har verket givit upp på min :(
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tror den er helt fin

https://www.omegawatches.com/watch-omega-other-omega-dw-2749

Om PB case http://forums.watchuseek.com/f11/identify-please-chrono-299805.html
Vve de Paul Bovier - Gehause, St.Ursame, Schweiz, registriert am 21.8.1934.(Housing ST. Ursame, Switzerland, registered 21/8/1934.
Eeeb likes this.
Tack!
Ja, jag har aldrig tvivlat på den. Men intressant med varför gravering och inte stämpel i boettlocket.

Lustigt med Omegas historiska arkiv, där de skriver år 1954 och kaliber 283. Enligt serienummer är min från 1945-46 och har ju bevisligen kaliber 30T2. Men Omegas har ju annorlunda tavla och visare med. Min måste vara en äldre version.
 

Ursinnig

Breitling
Har en identisk hemma som är arvegods så äkta är den helt klart. Finns även en stålvariant där tavlan skiftar i blått istället för brun/guld som denna. Tyvärr har verket givit upp på min :(
Och jag missade såklart auktionen, den ihop med 5 andra klockor gick för 440 pistoler. Rackarns man inte var mer på tårna.
Hur är det att laga såna verk?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack!
Ja, jag har aldrig tvivlat på den. Men intressant med varför gravering och inte stämpel i boettlocket.

Lustigt med Omegas historiska arkiv, där de skriver år 1954 och kaliber 283. Enligt serienummer är min från 1945-46 och har ju bevisligen kaliber 30T2. Men Omegas har ju annorlunda tavla och visare med. Min måste vara en äldre version.
Om tavla/verk hör ihop med boetten ja.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Om tavla/verk hör ihop med boetten ja.
Givetvis.
Googlar jag 2749 hittar jag bara Omegas och min. Men det kanske är som med andra Omegor att det finns olika versioner (min har ju tillägget -4 so)? Lustigt dock med olika verk. Jag tycker dock att Omegas arkiv inte alltid varit speciellt komplett eller helt tillförlitlig. Jag kanske skall maila Petros Protopaps på Omegamuseet, jag har ju hans visitkort någonstans och fråga honom. Träffade ju honom på Speedmasterutställnigen och pratade en del.
 

JohanHLM

Rolex
Och jag missade såklart auktionen, den ihop med 5 andra klockor gick för 440 pistoler. Rackarns man inte var mer på tårna.
Hur är det att laga såna verk?
Ingen aning... Oavsett vilket är det ekonomiska värdet lägre än kostnaden för en service. I fint skick och fullt funktionsduglig ligger den nog runt 1500kr.
 

tdn-dk

Panerai
Givetvis.
Googlar jag 2749 hittar jag bara Omegas och min. Men det kanske är som med andra Omegor att det finns olika versioner (min har ju tillägget -4 so)? Lustigt dock med olika verk. Jag tycker dock att Omegas arkiv inte alltid varit speciellt komplett eller helt tillförlitlig. Jag kanske skall maila Petros Protopaps på Omegamuseet, jag har ju hans visitkort någonstans och fråga honom. Träffade ju honom på Speedmasterutställnigen och pratade en del.

Det er inte altid Omega arkiver er korrekte och billede på arkivet viser 30 SC. Ellers spørg på Omegaforums.net i vintage Omega forum, der er mange eksperter :) Det er en lidt uvanlig reference.

upload_2018-6-5_12-30-7.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Givetvis.
Googlar jag 2749 hittar jag bara Omegas och min. Men det kanske är som med andra Omegor att det finns olika versioner (min har ju tillägget -4 so)? Lustigt dock med olika verk. Jag tycker dock att Omegas arkiv inte alltid varit speciellt komplett eller helt tillförlitlig. Jag kanske skall maila Petros Protopaps på Omegamuseet, jag har ju hans visitkort någonstans och fråga honom. Träffade ju honom på Speedmasterutställnigen och pratade en del.
274994954_3df523ce-ab29-401a-9244-caa31918e03d.jpg

274994954_ae7fae0c-01d9-445b-8b33-199a40175d82.jpg

https://www.tradera.com/item/190209/312543024/omega
 

ConElPueblo

Panerai
Vad tror ni om JLC’n på Buckan? https://www.bukowskis.com/sv/lots/1043930-jaeger-le-coultre-armbandsur-35-5-mm
Patinan känns ärlig och har hittat några snarlika tavlor när jag googlat. Kronan lär väl vara utbytt, eller hade JLC signerade kronor redan på den tiden?
11177552_fullsize.jpg

Den kunne godt blive dyr... Det er uvanligt med Jumbo JLC, og denne er i rimelig god stand. Kronen er så vidt jeg ved uoriginal; JLC bør have usignerede kroner på denne tid.
 
Topp