Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Låter rimligt. Då den ser mer sportiga ut än de allra flesta Seamaster man ser, känns det som en klocka som kan bli mer eftertraktad i framtiden. Patinan på tavlan är jag lite orolig för, är den "trevlig" eller är det något som skulle dra ner värdet i framtiden?
Låg kvalitet och mässingsoxiden. Men den senare kan ju ha letat sig dit från något annat som bandstift eller liknande. Det är tyvärr du som får avgöra om det är guld eller ej iom att du sett den irl. CT 18750 är en udda märkning jag aldrig sett tidigare.
Låg kvalitet och mässingsoxiden. Men den senare kan ju ha letat sig dit från något annat som bandstift eller liknande. Det är tyvärr du som får avgöra om det är guld eller ej iom att du sett den irl. CT 18750 är en udda märkning jag aldrig sett tidigare.
Sedan är det nog ingen som bryr sig om man använder K eller C men just ct är en speciellt udda förkortning för karat. Men vad är oddsen att man råkar skriva både 750 och ct18 som i detta fall? Udda.
Om det är guld blir jag extremt förvånad. Ser ut som en allmän typisk fejk hela klockan. "21 medals", vad farao är det i armbandsurssammanhang... för man ska tro det är 21 lagerstenar förmodligen. "Swiss model" ska tas för swiss made etc. Mycket möjligt ett stiftverk eller liknande i.
Stilen på tavlan påminner om Omegafejkningarna.
Sedan är det nog ingen som bryr sig om man använder K eller C men just ct är en speciellt udda förkortning för karat. Men vad är oddsen att man råkar skriva både 750 och ct18 som i detta fall? Udda.
Edit: Tror faktiskt inte heller klockan är guld, den känns som ett riktigt skräpur. Skulle eventuellt vara om det är en ”solid” boett med en tjock innerboett i stål eller nåt sånt.
Här är ett skrämmande exempel. Kan det vara så att carat är ordet för båda enheterna?
Verkar vara så enkelt att engelsmän stavar det med C, amerikaner med K. Hur sedan uppdelningen ser ut vet jag inte. Spelar ju ingen roll i praktiken då man förhoppningsvis vet om man pratar om diamanter eller guld.
En sak som är väldigt vanlig på fejk-guldsaker är det det både är stämplat 18K och 750. Detta gäller främst smycken, och enligt mig också armbandsur. Fickuren har rätt ofta 750+18K+den där knasiga ryska guldmärkningen.
Hej!
Första posten här. Kollar på två kronografer på tradera. En nyservad och en med servicebehov. Vad tror ni om dem? Vilken ska man satsa på? Vad kan det tänkas kosta att serva ett landeron 148-verk?
Och vad skulle ni gett för de respektive klockorna?
Bilder och beskrivningar kommer här:
Super charmig vintage kronograf från Landeron.
Magisk patina på urtavlan, och fin skarp kromad boett med slitage i enlighet med klockans ålder ( ca 1940-talet )
Kommer på vintage läderband enligt bilder.
Klockan går och Start/Stopp/Reset knapparna fungerar, men den stannar efter ett tag och lär behöva en service.
Har ej kunskap eller verktyg till att öppna en klocka, men skall vara ett Landeron 148 urverk.
Diameter: 35mm
Tjocklek: 13mm
Serienummer 13429
Boet serienummer 9-51
————-
Charmig vintagekronograf av märket Merit. Guldpläterad boett. Ca 38 mm exklusive krona. Mekaniskt urverk med enkel kronograffunktion. Fungerar utmärkt. Servad med bland annat ny fjäder under 2018. 20 mm bandbredd, med fasta bandstift. Kommer på ett nytt Natoband med guldfärgade metalldelar.
——
Tacksam för all input!
Hej!
Första posten här. Kollar på två kronografer på tradera. En nyservad och en med servicebehov. Vad tror ni om dem? Vilken ska man satsa på? Vad kan det tänkas kosta att serva ett landeron 148-verk?
Och vad skulle ni gett för de respektive klockorna?
Bilder och beskrivningar kommer här:
Super charmig vintage kronograf från Landeron.
Magisk patina på urtavlan, och fin skarp kromad boett med slitage i enlighet med klockans ålder ( ca 1940-talet )
Kommer på vintage läderband enligt bilder.
Klockan går och Start/Stopp/Reset knapparna fungerar, men den stannar efter ett tag och lär behöva en service.
Har ej kunskap eller verktyg till att öppna en klocka, men skall vara ett Landeron 148 urverk.
Diameter: 35mm
Tjocklek: 13mm
Serienummer 13429
Boet serienummer 9-51
————-
Charmig vintagekronograf av märket Merit. Guldpläterad boett. Ca 38 mm exklusive krona. Mekaniskt urverk med enkel kronograffunktion. Fungerar utmärkt. Servad med bland annat ny fjäder under 2018. 20 mm bandbredd, med fasta bandstift. Kommer på ett nytt Natoband med guldfärgade metalldelar.
——
Tacksam för all input!
Nä, utan ett verk som egentligen inte är en kronograf. Man kan i så fall inte ta tid på något och samtidigt låta klockan gå.
Men, de är snygga klockor.
Nä, utan ett verk som egentligen inte är en kronograf. Man kan i så fall inte ta tid på något och samtidigt låta klockan gå.
Men, de är snygga klockor.
Den andra har en rätt sliten kromboett. Om jag var du skulle jag ha lite is i magen och jaga rätt på nåt i den stilen, men med boett i stål. Dyker upp då och då på köp och sälj här på KS, så släng en kik där också.
Den andra har en rätt sliten kromboett. Om jag var du skulle jag ha lite is i magen och jaga rätt på nåt i den stilen, men med boett i stål. Dyker upp då och då på köp och sälj här på KS, så släng en kik där också.
Hej,
Jag har börjat intressera mig för omega constellation c shape och hittat följande ur på aktion.
Info från aktionen:
OMEGA, Constellation, "C", Chronometer (T Swiss Made T), s.k. "Spider Dial", Cal 564, Serie nr. 28726547, Ref nr. 168.0027, Boett nr. 168.027 (S.F), herrur, 35,5 mm, stål/vitguld, automatisk, plexiglas, datum, skadad urtavla, originallänk, viklås, Ref nr. 1040/518. ca 1969.
Bilder på uret:
Till frågorna: Är tavlan orginal till klockan? Har aldrig sett den tavlan tidigare, men vet att 168.027 kan komma med lite olika tavlar har dock dålig kunnskap om det. Om tavlan är original har den blivit ommålad/fått nya lume pluppar? Tycker vissa ser lite snea ut på bilderna.
Ser uret bra ut i övrigt eller är det något uppenbart jag missar?