• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för katter, raser och utställning!

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kattmys
De sover gärna ihop.

IMG_20200211_201125.jpg
 

Veratio

Cartier
Någon som har katt, bor högre upp i lgh och har någon form av skydd för balkongdörren alt. har nätat in balkongen?

Skeptisk att näta in hela balkongen, vår förening är nitisk och besvärlig så skulle nog bli jobbigt - plus att det är fult. Så funderar på något för balkongdörren. Tips mottages tacksamt. Finns inte mycket på nätet, måste ju vara en affärsidé att ordna sånt till kattägare.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Någon som har katt, bor högre upp i lgh och har någon form av skydd för balkongdörren alt. har nätat in balkongen?

Skeptisk att näta in hela balkongen, vår förening är nitisk och besvärlig så skulle nog bli jobbigt - plus att det är fult. Så funderar på något för balkongdörren. Tips mottages tacksamt. Finns inte mycket på nätet, måste ju vara en affärsidé att ordna sånt till kattägare.
Det låter som att du behöver ett typ myggnät fast för katter!
E02E85B8-9890-41DD-A769-76944D643F2B.jpeg

typ bygga en ram och häfta fast nån typ av nät och ställa i dörrhålet vid behov.
Kanske inte det smidigaste men borde funka.
Hur kul kommer nätet va att använda som klösbräda?
Kommer få balkong snart på huset och kommer få ett liknande problem...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Någon som har katt, bor högre upp i lgh och har någon form av skydd för balkongdörren alt. har nätat in balkongen?

Skeptisk att näta in hela balkongen, vår förening är nitisk och besvärlig så skulle nog bli jobbigt - plus att det är fult. Så funderar på något för balkongdörren. Tips mottages tacksamt. Finns inte mycket på nätet, måste ju vara en affärsidé att ordna sånt till kattägare.

Det låter som att du behöver ett typ myggnät fast för katter!
E02E85B8-9890-41DD-A769-76944D643F2B.jpeg

typ bygga en ram och häfta fast nån typ av nät och ställa i dörrhålet vid behov.
Kanske inte det smidigaste men borde funka.
Hur kul kommer nätet va att använda som klösbräda?
Kommer få balkong snart på huset och kommer få ett liknande problem...
Jag fixade lite snabbt en tillfällig lösning i somras då vi flyttade och ville kunna gå ut på balkongen utan att behöva oroa oss för att katterna ska springa ut ..

Köpte 2m höga svarta väggskenor (samma färg som balkongräcket) på hornbach (https://www.hornbach.se/shop/DOLLE-Vaggskena-enradig-2000-mm-svart/7023155/artikel-detaljer.html) som jag satte fast på balkongräcket med extra tjocka buntband, runt hela balkongen (1.5x6 meter har jag för mig). Sen satte jag fast ett transparent kattnätt på väggskenorna (också med buntband). Nätet går alltså runt hela balkongen och går upp nästan 3 meter upp. Sen har jag lagt trall på själva nätet längs balkonggolvet, så en del av nätet sitter under balkonggolvet. Detta är bara en tillfällig lösning tills vi vet hur vi ska göra, vi bor på 5:e våningen och låter aldrig katterna gå ut på balkongen trots att vi har nätet där, men det är ändå skönt att slippa oroa sig om de på något sätt skulle hinna springa ut. Kan visa bild på hur det ser ut idag när jag kommer hem.. Ser faktiskt inte så illa ut som man kan tro.

En sån dörr är ju helt klart ett bra alternativ. Hojta gärna till om ni kommer på någon bra lösning, eller något bra nät... Vill ju helst inte köra fult hönsnät :)
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Jag fixade lite snabbt en tillfällig lösning i somras då vi flyttade och ville kunna gå ut på balkongen utan att behöva oroa oss för att katterna ska springa ut ..

Köpte 2m höga svarta väggskenor (samma färg som balkongräcket) på hornbach (https://www.hornbach.se/shop/DOLLE-Vaggskena-enradig-2000-mm-svart/7023155/artikel-detaljer.html) som jag satte fast på balkongräcket med extra tjocka buntband, runt hela balkongen (1.5x6 meter har jag för mig). Sen satte jag fast ett transparent kattnätt på väggskenorna (också med buntband). Nätet går alltså runt hela balkongen och går upp nästan 3 meter upp. Sen har jag lagt trall på själva nätet längs balkonggolvet, så en del av nätet sitter under balkonggolvet. Detta är bara en tillfällig lösning tills vi vet hur vi ska göra, vi bor på 5:e våningen och låter aldrig katterna gå ut på balkongen trots att vi har nätet där, men det är ändå skönt att slippa oroa sig om de på något sätt skulle hinna springa ut. Kan visa bild på hur det ser ut idag när jag kommer hem.. Ser faktiskt inte så illa ut som man kan tro.

En sån dörr är ju helt klart ett bra alternativ. Hojta gärna till om ni kommer på någon bra lösning, eller något bra nät... Vill ju helst inte köra fult hönsnät :)

Ta gärna bild!

Har massa idéer men skulle vilja se grejerna live innan man slår till!
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ta gärna bild!

Har massa idéer men skulle vilja se grejerna live innan man slår till!
Försöker lägga upp ikväll!

Nätet är dock helt värdelöst, tror det hette Trixie och köpte det på XL Zoo i Bromma. Jag testade släppa ut ena katten (den busigare av de två) för att se hur hon skulle reagera. Efter 30 sekunder hade hon lyckats riva upp en "tråd" i nätet genom att dra i det med sin klo. Så jag kommer som sagt aldrig släppa ut de på balkongen utan uppsikt.
 

UNO

Panerai
Putsnät i metall från brädgården, även i taket faktiskt. Smulis klättrar inte men fåglarna kommer inte in.
93618E60-980C-4BA5-B3B8-E035ACB1ECDF.jpeg
Någon som har katt, bor högre upp i lgh och har någon form av skydd för balkongdörren alt. har nätat in balkongen?
Kattburen på landet, putsnät i metall från byggvaruhuset.
Skeptisk att näta in hela balkongen, vår förening är nitisk och besvärlig så skulle nog bli jobbigt - plus att det är fult. Så funderar på något för balkongdörren. Tips mottages tacksamt. Finns inte mycket på nätet, måste ju vara en affärsidé att ordna sånt till kattägare.[/
 

azcii

Patek
2-Faktor
Inte för att vara sådan men det där klättrar katten lätt över (om den vill på riktigt). Det behövs tak också för att hålla inne de små gynnarna när de är på rymmarhumör. En halvrädd innekatt kanske dock tänker efter så länge att du hinner ut och stoppa den ;)
Ser att du inte läste det jag skrev innan :) Vi släpper aldrig ut de på balkongen, det är endast som en "extra säkerhet" utifall att de skulle hinna springa ut när man ska ut där själv.

Dessutom sitter nätet väldigt löst just för att katterna inte ska försöka klättra (stod att man ska göra så i instruktionerna)
 
Senast ändrad:
Topp