• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden för onödigt kronograf användande

Precis som @Professor S saknar jag heller inte komplikationen när jag inte har den på armen. Men när jag väl använder någon av mina kronografer använder tidtagningen till exempel vid matlagning eller hur lång tid jag har varit ute med hunden (en liten valp ska inte gå för långa promenader så därför tar jag tiden :))
Verkar vara fler som använder den än jag trodde, kanske ska tänka om lite 😅

Beroende på vad jag ska göra på jobbet väljer jag klocka efter användningsområde. Då jag vet att det ska köras gympass och liknande tar jag kronografen (G-shock). Jag använder den även till köksbestyr hellre än att köra timern på telefonen. Jag försöker aktivt undvika telefonen så mycket som möjligt

Är helt 100 på att det redan finns en tråd om detta, men kan ge dig facit:
Kronograf har man för att fylla ut tavlan, inte för funktionens skulle.

Är säker på att @klockodile håller med mig. 😇

Är helt 100 på att det redan finns en tråd om detta, men kan ge dig facit:
Kronograf har man för att fylla ut tavlan, inte för funktionens skulle.

Är säker på att @klockodile håller med mig. 😇
Använder dem till allt. Speciellt långa konditionspass. Är därför misstänksam mot kronografer med endast 30 min totalisator, om de inte har vridring. De känns som rena pasta eller äggtimers :D

Senast ändrad:
Har bland annat haft flertalet chronomater från Breitling och använder kronograf funktionen flitigt mer eller mindre varje dag jag bär dessa.
Känner mig naken när jag använder någon av de andra klockorna som saknar denna funktion.
Använder den vid t.ex. matlagning, vila mellan sets på gymmet, vid exempelvis sjukdom för att tajma intervallerna mellan medicinintag mm.
Ja, i stort sätt varje gång jag behöver ta tid på något så använder jag mig av kronograf funktionen.
Har jag en dykare runt armen brukar jag använda vridringen till samma ändamål, dock blir det ju inte samma precision som med en kronograf.

Ofta. Men sällan något vettigt. Tog 22min 43s att gå till Lidl o handla ostfrallor imorse. Tveksamt om den infon gjort mig till en klokare och bättre människa. Men jag väljer att tro det för att rättfärdiga att spendera 100k på en kronograf 😛

Jag tror att många av oss har varit där..
suktat efter en daytona eller speedy och försöker motiverat inköper för sig själv med det klassiska ”men då kan jag ta tid på så många saker..”

Handen på hjärtat:
Vad tar du tid på med din kronograf?

Jag brukar:
Kolla exaktheten på äggklockan.
Mäta tiden när jag gör kaffe (fast jag har inbyggd timer i vågen)
Hur länge man borstar tänderna
Hur lång tid det tar att cykla till jobbet (det är alltid typ exakt lika lång tid)

Motiverar detta att lägga ett helt gäng med pengar på en klocka med kronograf-funktion? Självklart!

IMG_2400.jpeg

Tillbaka
Topp