• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Chris75

Panerai
2-Faktor
Habanero Sculpin är ju den bästa conversation startern man kan ha med sig på fest! Perfekt att bjuda på, hehe. :D Håller dock med om att den kan bli lite mycket om man dricker den själv.
Hehe! Den bränner för mycket och funkar inte för mig. Chili i öl ska vara i en rejäl, chokladig imp stout och då ska det bara en liten extra kick av chilihetta. Imho.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hehe! Den bränner för mycket och funkar inte för mig. Chili i öl ska vara i en rejäl, chokladig imp stout och då ska det bara en liten extra kick av chilihetta. Imho.
Jag älskar ju när det är ruggigt starkt. Det är därför jag odlar massor med smaskig chili hemma också, hehe. :D Tycker ändå att de har fått en bra smak på den för den är inte bara stark utan smakar mycket chilifrukt också. Göra en chilistark öl kan ju vem som helst, typ.

Habaneron är ju sjukt trevlig. Om man hade fått den i en 5 cl-flaska och inte skulle dricka nåt mer efter den...
Nja, kanske inte 5cl men den hade i alla fall kunnat vara hälften så stor som en 33:a. :cigar:
 

Gustafs

Omega
Habanero Sculpin är ju den bästa conversation startern man kan ha med sig på fest! Perfekt att bjuda på, hehe. :D Håller dock med om att den kan bli lite mycket om man dricker den själv.
Köpte habanero sculpin på en bar, bartendern nästan insisterade på att jag borde köra blandning med en snällare IPA då denna är stark... ”pffft skitsnack!” sa jag och köpte utan att blanda, för vem fan blandar öl ??? Nog var den stark men väldigt intressant, mycket öl är ju på skoj och inte för att direkt njuuuuta.

Chilistout är dock mycket trevligt, mörk choklad och chili. Brewdog Choco Libre samt Mikkeller Chipotle Porter är två exempel och de är toppen!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Köpte habanero sculpin på en bar, bartendern nästan insisterade på att jag borde köra blandning med en snällare IPA då denna är stark... ”pffft skitsnack!” sa jag och köpte utan att blanda, för vem fan blandar öl ??? Nog var den stark men väldigt intressant, mycket öl är ju på skoj och inte för att direkt njuuuuta.

Chilistout är dock mycket trevligt, mörk choklad och chili. Brewdog Choco Libre samt Mikkeller Chipotle Porter är två exempel och de är toppen!
Hehe, efter att ha testat många chiliöl så tänkte jag samma sak. Alltid samma marknadsföring, alltid samma besvikelse. Men icke med Habanero Sculpin, där är bra drag i den! :D Håller med om att porter och stout passar med chili men det blir inte samma rena chilismak. Håller också med om båda de du nämner, ruskigt fina. Mikkeller kan gå lite väl bananas ibland men där har de lyckats. :)
 

Gustafs

Omega
Avrundar kvällen på bästa sätt.
7038A679-C806-4B09-BE1F-3C1601DBD926.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Mycket bättre än såhär blir det inte. Omnipollo x Dugges Anagram. Blueberry cheesecake stout, sug på det! :p Sjukt bra balanserad och riktigt tydlig smak av blåbär i eftersmaken. Mmm...

Edit: bör drickas i princip rumstempererad.
aviary-image-1538245070810.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Habanero Sculpin är ju den bästa conversation startern man kan ha med sig på fest! Perfekt att bjuda på, hehe. :D Håller dock med om att den kan bli lite mycket om man dricker den själv.
Gav bort en Habanero ihop med lite blandade andra. Mottagaren kollade väl inte så noga slängde den i kylen med resten. Kom hem törstig efter en golfrunda och slog upp ett glas och tog sig en rejäl törstsläckare......
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
5CCAF315-E652-46F6-A6D2-D44EB5125EE6.jpeg
C4FEE4FB-2F73-4C3C-A9FE-FD5D2C7DFF00.jpeg
E3BD6D99-9C52-4000-A18E-8C573B4CAB92.jpeg
BD6EFCCD-5C6C-4FC9-A9B4-05B31AC6F0BE.jpeg
BE7B12F9-D4E7-4CCD-800C-06721AA70327.jpeg

Liten uppdatering efter Sthlm beer and whisky festival. Trevligt som alltid på mässan! Tog allldeles för få bilder men fångat några moments.. Första bilden är från kvällen innan när vi köpte årgångsöl på Akkurat. Det ni ser är en Rodenbach Vintage 2011 som smakade ljuvligt (som vanligt med Rodenbach). Nu har jag betat av 2011, 2012, 2014, 2015 och även 2016, som fanns på mässan. 2013 har jag hemma men har ej testat..

Vi bokade en provning på mässan med Oskar Blues och Cigar City och det var en del fina öl dom hade med sig. Tyvärr för mycket av det ljusa då jag är en imperial Stout-kille :)

Mässans bästa enligt mig var Firestone Walker - Parabola 2018. Mässans bubblare var Hop shed - Empas Impa (en av bilderna) som var riktigt trevlig. Mässans besvikelse var nog North Coast - Old Rasputin XX BBA. Den var god men inte alls som jag hade hoppats på.. det var något som saknades. Jag fick dock det sista som fanns kvar för den kvällen :D
 

Gustafs

Omega
5CCAF315-E652-46F6-A6D2-D44EB5125EE6.jpeg
C4FEE4FB-2F73-4C3C-A9FE-FD5D2C7DFF00.jpeg
E3BD6D99-9C52-4000-A18E-8C573B4CAB92.jpeg
BD6EFCCD-5C6C-4FC9-A9B4-05B31AC6F0BE.jpeg
BE7B12F9-D4E7-4CCD-800C-06721AA70327.jpeg

Liten uppdatering efter Sthlm beer and whisky festival. Trevligt som alltid på mässan! Tog allldeles för få bilder men fångat några moments.. Första bilden är från kvällen innan när vi köpte årgångsöl på Akkurat. Det ni ser är en Rodenbach Vintage 2011 som smakade ljuvligt (som vanligt med Rodenbach). Nu har jag betat av 2011, 2012, 2014, 2015 och även 2016, som fanns på mässan. 2013 har jag hemma men har ej testat..

Vi bokade en provning på mässan med Oskar Blues och Cigar City och det var en del fina öl dom hade med sig. Tyvärr för mycket av det ljusa då jag är en imperial Stout-kille :)

Mässans bästa enligt mig var Firestone Walker - Parabola 2018. Mässans bubblare var Hop shed - Empas Impa (en av bilderna) som var riktigt trevlig. Mässans besvikelse var nog North Coast - Old Rasputin XX BBA. Den var god men inte alls som jag hade hoppats på.. det var något som saknades. Jag fick dock det sista som fanns kvar för den kvällen :D
Har bott i Sthlm nu ca 2 år men aldrig pallrat mig ut till nacka för ölfestivalen... extremt dåligt men det är att öl-polare varit upptagna med annat just de tiderna.

Kör många bryggerier något speciellt tema varje år eller är det helt slumpmässigt vad som finns ? Jag är också mer en stout-kille och skulle hellre tycka det var trevligare om det fanns mer Stout än IPAs, det kanske det gör men vad vet jag.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Har bott i Sthlm nu ca 2 år men aldrig pallrat mig ut till nacka för ölfestivalen... extremt dåligt men det är att öl-polare varit upptagna med annat just de tiderna.

Kör många bryggerier något speciellt tema varje år eller är det helt slumpmässigt vad som finns ? Jag är också mer en stout-kille och skulle hellre tycka det var trevligare om det fanns mer Stout än IPAs, det kanske det gör men vad vet jag.
Du måste dit!

Tycker det känns ganska slumpmässigt faktiskt. Beror lite på trenderna kanske men ser inget riktigt tema. :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Tap room i San Diego är nice! Skulle gärna gå på någon av deras skördefester. Har dom nåt kul att erbjuda i Berlin?
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Tap room i San Diego är nice! Skulle gärna gå på någon av deras skördefester. Har dom nåt kul att erbjuda i Berlin?
Ja, dom hade det vanliga förstås men en hel del samarbeten med tyska små bryggerier. Sen marknadsförde de förstås allt som bryggs på fabriken i Tyskland. Trevlig och kunnig personal som var frikostiga med gratis smakprov :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul! Tyskland är ju betydligt smidigare att resa till än USA så det får kanske bli ett besök där så småningom.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
Är det någon som prenumererar på någon öllåda? Jag har kört Belgoklubbels öllåda ett par år, men har pausar den nu. Den har varit jättebra men nu vill jag prova något nytt. Har kollat lite på Mikkellers olika alternativ. Har ni några förslag eller erfarenheter ni vill dela med er av?
 

Gustafs

Omega
Hej,
Är det någon som prenumererar på någon öllåda? Jag har kört Belgoklubbels öllåda ett par år, men har pausar den nu. Den har varit jättebra men nu vill jag prova något nytt. Har kollat lite på Mikkellers olika alternativ. Har ni några förslag eller erfarenheter ni vill dela med er av?
Jag har testat mikkellers beer mail (9 flaskor) och det funkade skitbra!

Posten körde hemkört till dörren, iaf till mig i Sthlms-området. Bra utbud av egna öl + utländska bryggeriers öl. Om man inte vill köra månadsvis finns ju kvartalsvis.
Lådan kostar inte mer än ca 450kr vad jag kommer ihåg och det är helt klart ett extra tillskott av kul öl utöver bolagets släpp. Så kör i vind! Testa en månad!
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Poppels gör mycket bra grejer. Nu kan jag inte plocka fram smaken på deras APA sådär ur minnet, men bra apor finns det gott om. Sierra Nevada pale ale och s:t Eriks APA är några förslag. Och så en bubblare - Sigtuna NAPA (non alcoholic pale ale).
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Poppels gör mycket bra grejer. Nu kan jag inte plocka fram smaken på deras APA sådär ur minnet, men bra apor finns det gott om. Sierra Nevada pale ale och s:t Eriks APA är några förslag. Och så en bubblare - Sigtuna NAPA (non alcoholic pale ale).

Plus ett för Sigtuna NAPA! Fantastisk alkoholfri som verkligen smakar Ale!
Sierra Nivada Pale Ale år oxå en favorit som rekommenderas starkt.
(men den har väl alla druckit vid det hör laget iofs...)
 
Topp