• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Öl

Jag återkommer till den här portern igen. Mycket trevlig. Låg sötma och en skön strävhet på slutet. Inte dum alls.

IMG_8731.jpeg

Tog en barley wine på måfå ur garderoben ikväll. Hertog Jan Grand Prestige. Om jag mins rätt så fick jag den här av en handlare i Belgien för något år sedan. Rund och fin med russin, fikon, vanilj och smörkola. En skön lite sträv syra lurar i bakgrunden.

Trevlig kväll!

IMG_8742.jpeg

Ikväll blev det två riktigt trevliga öl! Victory at Sea från Ballast Point var väldigt trevlig. Lagom mycket fatlagring för min smak - inte så mycket med andra ord.
Nu när jag laddar upp bilden ser jag att den var från 2018. Den har lagrats med värdighet helt enkelt. Precis som jag planerar att göra själv.

Men kvällens höjdpunkt var helt klart Liquid Desserts från Big Belly Brewing. En barley wine som har allt jag tycker stilen ska ha. Sötman är tydligt från honung, russin, och torkade fikon och dadlar. Lagom mycket syra som påminner lite om tanninerna i rödvin. En försiktig bitterhet på slutet hindrar allt det söta från att sticka iväg för mycket. Ovanpå allt detta ligger en tunn hinna av vanilj. Vilken jäkla öl alltså!

IMG_8743.jpeg

Ikväll blev det två riktigt trevliga öl! Victory at Sea från Ballast Point var väldigt trevlig. Lagom mycket fatlagring för min smak - inte så mycket med andra ord.
Nu när jag laddar upp bilden ser jag att den var från 2018. Den har lagrats med värdighet helt enkelt. Precis som jag planerar att göra själv.

Men kvällens höjdpunkt var helt klart Liquid Desserts från Big Belly Brewing. En barley wine som har allt jag tycker stilen ska ha. Sötman är tydligt från honung, russin, och torkade fikon och dadlar. Lagom mycket syra som påminner lite om tanninerna i rödvin. En försiktig bitterhet på slutet hindrar allt det söta från att sticka iväg för mycket. Ovanpå allt detta ligger en tunn hinna av vanilj. Vilken jäkla öl alltså!

IMG_8743.jpeg
Älskar Victory at sea! 👌 Så sjukt tråkigt att det inte går att köpa Ballast Point på bolaget längre. 🙁

Ja, Sculipin och Grunion finns men tidigare hade de nästan hela deras utbud. Saknar också alla roliga småsläpp som alla galna varianter av Sculipin tex som jag tyckte var riktigt bra.
Ballast Point exporterar typ inte alls längre. Sedan ägarbytet distribuerar de nästan enbart i California. Sculpin och Grunion på sysytembolaget är i stort sätt deras enda exportprodukt.

Ballast Point exporterar typ inte alls längre. Sedan ägarbytet distribuerar de nästan enbart i California. Sculpin och Grunion på sysytembolaget är i stort sätt deras enda exportprodukt.
Tråkig utveckling efter ägarbytet, minns back in the days när jag började intressera mig för Craft beer och Ballast var definitivt ett bryggeri som fick mig att få upp ögonen för olika IPA (de hade bl a en grym Imperial IPA med vattenmelonsmak och en fantastisk Sculpin med habanero smak) och deras olika fatlagrade Porter/Stout som var riktigt bra.

Visste inte att det var det som gjorde det. Riktigt tråkigt att vi inte får ta del av deras fantastiska utbud. Får väl bli en tur till San Diego snart istället...

På tal om Spanien. Testar lite bärs på Sant Jordis taproom i Barcelona. Hunnit med deras Carbonera, en Irish extra stout på trygga 6,3. Guinness på steroider, riktigt trevlig. Nu jobbas det på en amerikansk IPA på 6,0, även den mycket bra. Ska nog klippa en till innan jag galopperar vidare på apostlahästarna.
1000022828.jpg

Tillbaka
Topp