• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Det är svårt att hitta något som passar. Dricka under maten funkar inte, och efter maten blir det för många :D
Måste testa mig fram men generellt stämmer påstående ganska väl.
Ja, det är det - att det smakar för mycket C2H5OH
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det är svårt att hitta något som passar. Dricka under maten funkar inte, och efter maten blir det för många :D
Måste testa mig fram men generellt stämmer påstående ganska väl.
Ja, det är det - att det smakar för mycket C2H5OH
Öl med hög restsötma (C6H10O5) ;) balanserar alkoholen väldigt bra. Restsötma består av svårjästa sockerarter, tex karameliserat socker, som just stout innehåller. Därför passar det väldigt bra med hög alkoholhalt i just dessa, men även belgarnas söta trapister är ofta riktigt potenta utan att alkoholen skiner igenom.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Bra kaffetryck i denna, men upplever den som lite tunn för att vara stout. Smakar nästan mer brown ale på hårt rostad malt.
20191223_170909.jpg
 
Lagunitas little sumpin’ hazy får 9/10, en enkel, lättdrucken IPA med lagom citrus utan att bli åt ciderhållet. Bra allround IPA, är nog ännu bättre på sommaren. Ny favorit och inkvalad i top med Narangi.

Beerbliotek 7/10, smålik ovan men något mer nischad smak. Svårt att sätta tummen på vad, men mer distinkt smak än lagunitas och inte lika allround i mitt tycke. Upplevdes något ”tunn”.


D4D44445-F821-4A6A-973D-FDEC3F4E6C77.jpeg
2104CCD7-818F-43B5-85AB-71E07EF4B20A.jpeg
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Öl med hög restsötma (C6H10O5) ;) balanserar alkoholen väldigt bra. Restsötma består av svårjästa sockerarter, tex karameliserat socker, som just stout innehåller. Därför passar det väldigt bra med hög alkoholhalt i just dessa, men även belgarnas söta trapister är ofta riktigt potenta utan att alkoholen skiner igenom.
Tack för förklaringen, skall tänkta på det framöver ;)
 

pam00000

Omega
2-Faktor
Den 24 december
Brewdog - Paradox Islay (Ratebeer)
IMG_2371.JPG

Islay:p
Så den är sista flaskan i 2019 adventskalendern.
Vi har inte smakat 3 eller 4 öl dock men bäste ännu var Abstrakt serien. Jätte nöjd med urval och variation i årets kalender, Brewdog har överträffat förra årets framgång tycker jag.
Önskar er alla en riktig god jul och gott nytt år:)
 
Topp