• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om CURA-täcket!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det kan väl inte undgått någon vad ett CURA-täcke är! Som dom har matat på med reklam på alla dessa betalkanaler i reklampauserna.

Personligen är jag en stor skeptiker tills motsatsen är bevisad, jag är väl ännu inte helt övertygad, men jag sover inte sämre i alla fall än innan! Har lidit av dålig sömn i många år nu, så länge jag kan minnas faktiskt. Nu verkar det som att det ligger i släkten, både min mor och mormor led av dålig sömn, vet att några av mina kusiner också gör det!

Priset på ett CURA-täcke är ju ganska så saftigt kan jag tycka, nu fick jag faktiskt ett 7Kg av en polare som i sin tur fått det i present av företaget sitt. Anledningen att jag fick det, var att han tyckte han kände sig instängd i det, men det är väl det som är tanken som jag förstår det. Inte att känna sig instängd, utan att du ska känna dig trygg och känna en behaglig omfamning över hela kroppen. Trycket aktiverar djupt liggande hudreceptorer, vilket leder till frisättning av kroppsegna må-brahormoner som verkar avslappnande och får användaren att komma till ro snabbare.

Hm...hur var det nu med sömnen, jag tycker faktiskt att jag sover några % bättre än vad jag gjorde innan, om det är inbillning vet jag inte, jag kan bara gå på det, att det känns som att jag inte vaknar lika ofta under natten. Enligt tabellen så rekommenderar dom ett 9Kg till mig, så det återstår och se ifall jag byter upp mig till ett sådant?!

Om jag ska hitta något negativt med täcket så är det väl när det kommer till att byta påslakan, det är lite bökigt om ni frågar mig. Men det är kanske smällen man får ta, om man nu får bättre nattsömn.


Finns det några andra här som kör/provat på CURA-täcket och kan komma med några goda vitsord till täckets fördel!



 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Har inte själv kört med det men har köpt ett till tjejen som, likt dig Affe, lider av dålig sömn. Hon fick ett 9kg och har sovit med det i två veckor nu. Hon gillar det och har testat det i tre olika sängar (släpat med det på en weekend och till landet åt henne) men måste nog ge det lite mer tid. jag har testat att försöka sova med det en gång och får närmast klaustrofobi. Långt ifrån målgruppen dock som sover som en stock efter två minuter...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det kan väl inte undgått någon vad ett CURA-täcke är! Som dom har matat på med reklam på alla dessa betalkanaler i reklampauserna.

Personligen är jag en stor skeptiker tills motsatsen är bevisad, jag är väl ännu inte helt övertygad, men jag sover inte sämre i alla fall än innan! Har lidit av dålig sömn i många år nu, så länge jag kan minnas faktiskt. Nu verkar det som att det ligger i släkten, både min mor och mormor led av dålig sömn, vet att några av mina kusiner också gör det!

Priset på ett CURA-täcke är ju ganska så saftigt kan jag tycka, nu fick jag faktiskt ett 7Kg av en polare som i sin tur fått det i present av företaget sitt. Anledningen att jag fick det, var att han tyckte han kände sig instängd i det, men det är väl det som är tanken som jag förstår det. Inte att känna sig instängd, utan att du ska känna dig trygg och känna en behaglig omfamning över hela kroppen. Trycket aktiverar djupt liggande hudreceptorer, vilket leder till frisättning av kroppsegna må-brahormoner som verkar avslappnande och får användaren att komma till ro snabbare.

Hm...hur var det nu med sömnen, jag tycker faktiskt att jag sover några % bättre än vad jag gjorde innan, om det är inbillning vet jag inte, jag kan bara gå på det, att det känns som att jag inte vaknar lika ofta under natten. Enligt tabellen så rekommenderar dom ett 9Kg till mig, så det återstår och se ifall jag byter upp mig till ett sådant?!


Finns det några andra här som kör/provat på CURA-täcket och kan komma med några goda vitsord till täckets fördel!



Ville bara påpeka att Cura är EN av alla tillverkare av tyngdtäcken, och att det finns ett flertal andra tillverkare, alla med olika USP:s och pris. Så kolla runt om du tycker det är dyrt, det finns säkert andra möjligheter.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Jag har kört med ett 13kg i cirka 6 månader nu och tycker det är grymt skönt. Men finns många andra sätt att förbättra sin sömn innan tyngdtäcke. (ZMA, meditation, CBD-olja, ingen skärmtid 2h innan sängen, kolmörkt i rummet, rätt temperatur osv)
 

Veratio

Cartier
Sover bra jämt, men min far har köpt ett och är mycket nöjd.

Men idag när jag handlade på Ica Maxi Västra Hamnen i Malmö hade de 50% på alla Cura täcken. Kanske är på alla Ica Maxi, vad vet jag, men tänkte iaf skriva det om någon är intresserad.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Sover bra jämt, men min far har köpt ett och är mycket nöjd.

Men idag när jag handlade på Ica Maxi Västra Hamnen i Malmö hade de 50% på alla Cura täcken. Kanske är på alla Ica Maxi, vad vet jag, men tänkte iaf skriva det om någon är intresserad.
50% har mitt Ica maxi (sthlm) haft nästan hela året, i omgångar. Verkar vara svårsålda
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Känns som en fråga till din läkare snarare än till ett klockforum...
Tack för ditt värdefulla bidrag! Du är medveten om att du är i delen av KS som handlar om annat än klockor? Just denna tråd handlar om täcken som ska underlätta sömn.

I övrigt är sömnapné en vanlig folksjukdom så det kanske finns någon med egen erfarenhet av det. Jag har frågat en läkare som jobbar just med sömnutredning och hon kan varken säga bu eller bä då det enligt henne saknas studier på kombinationen.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Tack för ditt värdefulla bidrag! Du är medveten om att du är i delen av KS som handlar om annat än klockor? Just denna tråd handlar om täcken som ska underlätta sömn.

I övrigt är sömnapné en vanlig folksjukdom så det kanske finns någon med egen erfarenhet av det. Jag har frågat en läkare som jobbar just med sömnutredning och hon kan varken säga bu eller bä då det enligt henne saknas studier på kombinationen.
Ska man spekulera så är det ju t.ex kontraindicerat med z-preparat vid sömnapne. Varför är inte helt klart men jag gissar på att det har att göra med att andningsmuskulaturen är för avslappnad.

Ska man återigen spekulera så kan man ju tänka sig att ett 13 kg tungt täcke sätter en viss press på kroppen och att detta kan ställa till det med andningen.

Är nog bäst att försöka lösa sömnapnen med dom metoder som är bäst beprövade. Cpap, viktminskning osv.
 
Topp