• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om det GRÅA helvetet!

Ljungen

Silver
Pledge Member
2-Faktor
Hej KS vänner!
Det rådet en pest i klockuniversumet, en sjuka som hotar att ta helt död på den sanna själen av människans helt fantastiska konstverk att skapa en delikat mekanisk mikromaskin som ger oss möjligheten att avgöra tidens rytm, men som också vittnar om mänsklighetens djupaste förmåga. Något som förvandlar passion för generationer till sjuk och girig djävulskap.
Jag pratar om den grå marknaden, som slukar de mest fantastiska ur(under)verken och gör dem i princip helt oåtkomliga för den största massan av passionerade och äkta horologer. Detta sjuka fenomen hotar att tillslut släcka den brinnande fascinationen hos den stora massan som är grundläggande för människans kraft bakom urhantverket i första taget. Klocktillverkarna bryr sig inte. ADs bryr sig inte. Eller?

Vad tycker ni, vad är era känslor och erfarenheter runt detta? Hur många av er har lyckats köpa en sann ny timepiece från an AD? Hur många av er har bra exempel från gråa marknaden, där ni klarat er undan med bra erfarenhet och utan att bli skinnade totalt och i princip fått lägga ner en investering i klass med ett ”husköp”?
Det finns så många frågor, erfarenheter och känslor runt detta att jag tycker det förtjänar en egen tråd!

Här är ett bra exempel på en sann klocknörds inlägg i debatten tagen från Time+Tide, som ”inspiration”:
“Unscrupulous retailers, unattainable watches: An open letter of despair about the watch world” via @watchville
https://api.watchville.co/v2/posts/61605/click
1624177546922.jpeg

Må klockgudarna vara med oss för dem som vill! 😇

(Jag ursäktar i förväg om en liknande tråd redan finns men jag har ej lyckats hitta det då jag sökt.)
(Har redigerat lite typos)

Senast ändrad:
KS är målgrupp för väldigt få av de märken och modeller du nämner så i praktiken kommer nog även denna tråd att handla om sportrolex

Dock ska man inte ge upp för det! Tänk om alla de resurserna som bekostar tråksport och skrikig ädelmetall kunde istället gå till något ovanligare men inte desto mindre eftertraktat 😁

Senast ändrad:
Rolex är ju ett väldigt bra exempel, men gäller även andra klockor och tillverkare i en exklusiv skara….
Gråhandeln är negativ för spekulanter på ett fåtal väldigt exklusiva varumärken men för det mesta är det ett sätt att som konsument kunna köpa varor till ett pris under list samtidigt som någon AD där ute får till en försäljning utan att själva behöva skylta med att de rear ur klockorna. Win-win.

Även med dyrare ur så kan man välja att se det som att de tillgängliggör modeller som annars är svåra/omöjliga att få tag i. Givetvis med ett visst påslag men många verkar uppenbarligen vara nöjda med upplägget med tanke på hur enormt stora vissa gråhandlare är.

Vilka andra märken tänker du konkret på?
Royal Oaks, Nautilus, de flesta CPCP Cartier, tidig Roger Dubuis, Daniel Roth och Urwerk, all FPJ och DeBethune... Jag kan förstås fortsätta men orkar inte en varm söndag som idag.

Jepp. Det är bara att gå in på tex C24 och kolla in priserna från all gråhandlare på nya klockor från exklusiva märken som ligger på 2x, 3x, 4x eller mer över listpriser. Tex Patek Philippe 5990/1R (som kan vara nåbar för en hel del fler om de gick för listpriset…)
Men det gäller nog en hel klockor också som definitivt finns bland våra KSare.

Gråhandeln är negativ för spekulanter på ett fåtal väldigt exklusiva varumärken men för det mesta är det ett sätt att som konsument kunna köpa varor till ett pris under list samtidigt som någon AD där ute får till en försäljning utan att själva behöva skylta med att de rear ur klockorna. Win-win.

Även med dyrare ur så kan man välja att se det som att de tillgängliggör modeller som annars är svåra/omöjliga att få tag i. Givetvis med ett visst påslag men många verkar uppenbarligen vara nöjda med upplägget med tanke på hur enormt stora vissa gråhandlare är.
Visst, du har en poäng i att de gråa öppnar upp möjligheterna till viss del, tack för detta inlägg då jag också vill att goda erfarenheter ska dyka upp i tråden.

Problemet är dock att ADna säljer i första hand till de gråa, ej till klockälskare som skulle ”uppskatta och vårda” klockan för vad den är, klocktillverkarna och ADna uppmuntra till snurran av flera steg som föder de enbart giriga.

Visst, du har en poäng i att de gråa öppnar upp möjligheterna till viss del, tack för detta inlägg då jag också vill att goda erfarenheter ska dyka upp i tråden.

Problemet är dock att ADna säljer i första hand till de gråa, ej till klockälskare som skulle ”uppskatta och vårda” klockan för vad den är, klocktillverkarna och ADna uppmuntra till snurran av flera steg som föder de enbart giriga.
Som du är inne på är problemet inte gråhandlarna utan AD's och klocktillverkarnas krav på att sälja vissa volymer för att få behålla AD status för deras märken. Går väl mer och mer mot att tilverkarna själva sätter upp sina egna boutiques och säljer utan mellanhänder.

Det finns en aspekt till och det är ju vad AD har för inställning till potentiella kunder. Om du säljer en vara som går att sälja vidare direkt med 50-100% eller till och med högre påslag så innebär det fortfarande ett lika stort problem för gemene man och de kan välja att:
A) Upprätthålla någon slags öppen kölista som varenda opportunist vill skriva upp sig på
B) Spara på modellerna till särskilda VIP-kunder
C) Sälja direkt till gråhandlare och ta del av vinsten själv
D) Paketera attraktiva modeller med mer svårsålda diton, ibland i kombination med alt. C

Jag säger inte att det är rätt men man har ändå förståelse för att de väljer bort det första alternativet när hälften av klockorna hamnar på Blocket dagen efter och ska man dra det till sin spets så är det i mina ögon snarare privatpersoner och slutkund som är problemet då de trissar upp priserna genom att öppna plånboken och betala det som gråhandlarna/begagnatmarknaden begär.

I de allra flesta fall innebär som sagt gråhandlare ett lägre pris mort konsument och är till största del positivt. Varför en handfull varumärken skiljer sig från detta kan man ju fundera på... 😉

Det finns en aspekt till och det är ju vad AD har för inställning till potentiella kunder. Om du säljer en vara som går att sälja vidare direkt med 50-100% eller till och med högre påslag så innebär det fortfarande ett lika stort problem för gemene man och de kan välja att:
A) Upprätthålla någon slags öppen kölista som varenda opportunist vill skriva upp sig på
B) Spara på modellerna till särskilda VIP-kunder
C) Sälja direkt till gråhandlare och ta del av vinsten själv
D) Paketera attraktiva modeller med mer svårsålda diton, ibland i kombination med alt. C

Jag säger inte att det är rätt men man har ändå förståelse för att de väljer bort det första alternativet när hälften av klockorna hamnar på Blocket dagen efter och ska man dra det till sin spets så är det i mina ögon snarare privatpersoner och slutkund som är problemet då de trissar upp priserna genom att öppna plånboken och betala det som gråhandlarna/begagnatmarknaden begär.

I de allra flesta fall innebär som sagt gråhandlare ett lägre pris mort konsument och är till största del positivt. Varför en handfull varumärken skiljer sig från detta kan man ju fundera på... 😉

Frågan är vad som orsakat hypen för att börja med: om AD hade valt att inte sälja till gråhandlare så skulle fler fått det de ville ha och färre ex hade bunkrats för att skapa bristen. Det finns många daytonor där ute men de säljs kontrollerat till samma höga pris av aktörer som har koll på hur man driver upp priserna.

Frågan är vad som orsakat hypen för att börja med: om AD hade valt att inte sälja till gråhandlare så skulle fler fått det de ville ha och färre ex hade bunkrats för att skapa bristen. Det finns många daytonor där ute men de säljs kontrollerat till samma höga pris av aktörer som har koll på hur man driver upp priserna.
Fast det är ju inte gråhandlarna som driver efterfrågan så det blir lite märkligt att hävda att de är orsaken. En del av problemet, absolut, men knappast grundproblemet i sig. Att gråhandlare som fokuserar på Rolex, Patek m.fl. existerar beror på att det finns en efterfrågan, en efterfrågan som till 100% drivs av slutkonsumenten hur man än vrider och vänder på det och i väldigt många fall p.g.a. ren spekulation.

Man behöver inte gå tillbaka mer än 5-7år eller så för att komma till en tid då man kunde ställa sig på en lista som faktiskt existerade i ordets rätta bemärkelse (nåja, någorlunda i alla fall) och få det man ville ha levererat inom ett par månader och till listpris, ibland till och med med en mindre rabatt.

Det är så klart en jättetråkig sits för den som verkligen vill ha en eftertraktad Rolex för att man gillar modellen men grundproblemet är inte en global konspiration utan snarare en ökad efterfrågan av lyxkonsumtion, att folk fått för sig att klockor är en rimlig store of value osv. Det är bara att titta på k&s för att se hur även den mest klockintresserade kan tänka sig att agera bulvan när det går att tjäna en hacka.

Gråa helvetet? Du får en ny Omega under list vilket medför att du faktiskt kan deala pris hos AD. Du kan få en ny Tudor BB58 till list omgående, går du till AD så får du i bästa fall en efter sex månader. F ö fri prissättning i andra hand, det kan man inte lagstadga bort. Sen att gråhandlare existerar får man nog tillskriva AD, tillverkarna har liksom ingen skuld i detta IMO.

Detta sjuka fenomen hotar att tillslut släcka den brinnande fascinationen hos den stora massan som är grundläggande för människans kraft bakom urhantverket i första taget. Klocktillverkarna bryr sig inte. ADs bryr sig inte. Eller?
Eller så håller du tummarna för att intresset släcks hos folk, så ska du nog se att du får köpa något som tidigare var åtråvärt. Men då lär du inte kunna tjäna massa pengar på köpet, så vi får väl se om du fortfarande är intresserad då. ;)

Gråa helvetet? Du får en ny Omega under list vilket medför att du faktiskt kan deala pris hos AD. Du kan få en ny Tudor BB58 till list omgående, går du till AD så får du i bästa fall en efter sex månader. F ö fri prissättning i andra hand, det kan man inte lagstadga bort. Sen att gråhandlare existerar får man nog tillskriva AD, tillverkarna har liksom ingen skuld i detta IMO.
Jepp gråa helvetet IMO. Förstår var du kommer ifrån helt klart, och yes, självklart kan man göra sweet deals med gråhandlare, min inte för att de är nice guys direkt, eller hur? Många ggr har t.o.m. tillverkarna hypat upp efterfrågan i första taget med flit, som sen ADs åker dit på då tillgängligheten möter upp med efterfrågan, plus massa andra scenarion…
Andrahandsmarknaden håller jag förstås med om att det är en helt annan grej, därför håller jag det utanför enligt min ursprungliga fokus på nya klockor, men har förstås en indirekt påverkan på gråhandlarpriser.
Enligt mig är tillverkarna inte helt oskyldiga här, de sitter och tittar på och gnuggar händerna lite de också… men tror att de mer och mer kommer till insikten att det i längden skadar dem, som de verkar enligt ryktena äntligen smått börjar reagera på nu med ev. egna butiker, vilka @StarMan nämnde tidigare i tråden.

Eller så håller du tummarna för att intresset släcks hos folk, så ska du nog se att du får köpa något som tidigare var åtråvärt. Men då lär du inte kunna tjäna massa pengar på köpet, så vi får väl se om du fortfarande är intresserad då. ;)

Din ständiga invändning att folk gillar Rolex enbart för att casha in börjar bli lite utnött 🌻

Finns så klart även folk till den kategorin, men jag skulle tro att majoriteten skulle bli mer än nöjda vid en återgång till listpris och hyfsat bibehållet andrahandsvärde så att man kunde botanisera i modellutbudet.

Nje mitt hjärta dunkar 💓 för alla passionerade klockfantaster out there, och att de kan ha en chans att få klockor som de drömmer om 🌈. Realistiskt? Nej tyvärr. Men gråhandlarsystemet funkar helt utifrån girighet, därför mitt val av att använda ordet helvete. Är ej intresserad av att tjäna pengar men om andrahandsvärdet stiger enligt rimliga samlarnormer så är ju det något som hör till själva klockpassionen.
Men du är inne på något som jag tycker är viktigt i sammanhanget, det är klockfantaster med deras vilja att gå med på vilka priser som helst och deras generella köpvanor som är roten till allt ont här. 😈 Tack för inlägget!

Din ständiga invändning att folk gillar Rolex enbart för att casha in börjar bli lite utnött 🌻

Finns så klart även folk till den kategorin, men jag skulle tro att majoriteten skulle bli mer än nöjda vid en återgång till listpris och hyfsat bibehållet andrahandsvärde så att man kunde botanisera i modellutbudet.
Var du med på tiden när det gick att plocka allt till list?

Nje mitt hjärta dunkar 💓 för alla passionerade klockfantaster out there, och att de kan ha en chans att få klockor som de drömmer om 🌈. Realistiskt? Nej tyvärr. Men gråhandlarsystemet funkar helt utifrån girighet, därför mitt val av att använda ordet helvete. Är ej intresserad av att tjäna pengar men om andrahandsvärdet stiger enligt rimliga samlarnormer så är ju det något som hör till själva klockpassionen.
Men du är inne på något som jag tycker är viktigt i sammanhanget, det är klockfantaster med deras vilja att gå med på vilka priser som helst och deras generella köpvanor som är roten till allt ont här. 😈 Tack för inlägget!
Om dom nu är så passionerade klockfantaster kanske de ska leta sig utanför de märken som främst är drabbat av dessa problem. Det är ju kanske en handfull tillverkare och för vissa bara ett par modeller där det faktiskt finns dessa upptrissade priser.

Sen är det intressant med alla dessa trådar som klagar på gråhandlare. Har sett väldigt få förslag på hur man ska komma till rätta med "problemet".

Hela klockbranschen har ju blivit mer hypad de senaste åren. Antal forum, siter och poddar som diskuterar och ofta snackar upp klockor har ju ökat markant. Klart att det driver upp intresse och triggar folk att vilja skaffa värre och värre pjäser. Finns ju hur många exempel som helst bara härifrån KS med medlemmar (jag själv inkluderad) som förmodligen inte hade haft den samling man har idag om det inte var för KS och allt som man läser och ser här.

Det nämns ofta att gråhandlare bunkrar för att skapa en brist och därmed lyckas få upp priserna. Vad finns det för stöd för att det faktiskt är så?

Att "kontrollera" en marknad av massproducerade lyxvaror har jag svårt att tro är så lätt.

Det nämns ofta att gråhandlare bunkrar för att skapa en brist och därmed lyckas få upp priserna. Vad finns det för stöd för att det faktiskt är så?

Att "kontrollera" en marknad av massproducerade lyxvaror har jag svårt att tro är så lätt.

Gråhandlarna bunkrar inte eftersom det är så svårt att komma på denna affärsidé. Istället tackar de nej till en till klocka om de redan har en sådan på lager. Har de mot förmodan råkat få in två likadana säljer de båda samtidigt för att visa att det inte råder någon brist på varan.

Gråhandlarna bunkrar inte eftersom det är så svårt att komma på denna affärsidé. Istället tackar de nej till en till klocka om de redan har en sådan på lager. Har de mot förmodan råkat få in två likadana säljer de båda samtidigt för att visa att det inte råder någon brist

Gråhandlarna bunkrar inte eftersom det är så svårt att komma på denna affärsidé. Istället tackar de nej till en till klocka om de redan har en sådan på lager. Har de mot förmodan råkat få in två likadana säljer de båda samtidigt för att visa att det inte råder någon brist på varan.
Givetvis förstår jag att det köps upp klockor av gråhandlare när tillfälle ges och att dessa sedan säljs så dyrt det bara är möjligt. Att detta i sig leder till att priserna höjs har jag dock svårt att tro. Det krävs en enorm ekonomisk kraft för att bunkra ska vara en huvudsaklig orsak till att priser sticker iväg.

Givetvis är det spekulationer men jag antar att det är så även från andra håll. Bilder som ovan spär givetvis på uppfattningen att gråhandlare styr marknaden.

Om dom nu är så passionerade klockfantaster kanske de ska leta sig utanför de märken som främst är drabbat av dessa problem. Det är ju kanske en handfull tillverkare och för vissa bara ett par modeller där det faktiskt finns dessa upptrissade priser.

Sen är det intressant med alla dessa trådar som klagar på gråhandlare. Har sett väldigt få förslag på hur man ska komma till rätta med "problemet".

Hela klockbranschen har ju blivit mer hypad de senaste åren. Antal forum, siter och poddar som diskuterar och ofta snackar upp klockor har ju ökat markant. Klart att det driver upp intresse och triggar folk att vilja skaffa värre och värre pjäser. Finns ju hur många exempel som helst bara härifrån KS med medlemmar (jag själv inkluderad) som förmodligen inte hade haft den samling man har idag om det inte var för KS och allt som man läser och ser här.
Jovisst, det är det som de flesta av dem gör, då det är enda alternativet. Har sett en del förslag redan i denna tråd på lösningar, och även inlägg som gett olika vinklar på bra och dåligt med gråa.

Tack och lov för KS, håller helt med!!

Gråa helvetet, gråa helvetet. Det är business och folk kommer tjäna sina pengar, att sälja produkter till privatkund verkar ju inte hindra ockermässig avans om priserna för nyare eftertraktade klockor på säljesdelen här är något att gå på.

En sak jag dock har märkt är att många märken faktiskt gjort allvar i att strypa tillförseln till gråhandeln. De Cartiers och Panerais som fanns att köpa för några år sedan har torkat upp, något som gör klockorna svårare att ha råd med för åtminstone mig. Bra? Dåligt? Annorlunda.

Tillbaka
Topp