• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om det GRÅA helvetet!

Gråhandel har funnits i väldigt många år och gjort att man kunnat hitta klockor blilligt. Det är först det senaste när vissa klockor blivit statussymboler i radhuslängan som det är ett problem.

Hade jag varit gråhandlare och sett att de populära klockorna var svåra att få tag på och slutkonsumenterna budade över varandra, till hysteriska priser, för dem så hade jag också köpt på mig allt jag kunde av dessa.

På samma vis som när du har en possition i aktier som klättrar så håller du tills du anser att du har maximerat din vinst kontra din risk för exponeringen.

Jag anser inte att det är ett problem eller att det är fel. Dock så kan jag tycka att det är tråkigt pånettnpersonligt pla att jag inte kommer få möjlighet att testa ett par olika modeller på armen. Men det är ju samma sak som med annat i livet som man intenhar råd med. Bara gilla läget och njuta av det som man kan köpa.

Med en efterfrågan som vida överstiger utbudet bör priset höjas för att skapa balans. Detta bör givetvis göras av AD. Det är dock riskabelt för det fall att efterfrågan endast är temporär och bygger på en hype. Det blir också konstigt att det enbart är vissa modeller som det berör och inte andra.

Lätt att AD håller priserna relativt låga eller åtminstone har en lugn prisökning. Gråhandlarna fyller väl någon form av syfte under tiden.

Ingen (förutom klocktillverkarna och AD) hade några problem med att gråhandlare möjliggjorde köp av nya klockor till 20-35% rabatt jämfört med list hos AD. Var det koordinerat och ondsint medvetet av dem? Isåfall är det heller inte fallet när utbud/efterfrågan gör att gråpriser på vissa saker överstiger list. Two-way street.

Om man tvunget ska peka ut en bov i dramat så är det väl snarare Instagram..

Ingen (förutom klocktillverkarna och AD) hade några problem med att gråhandlare möjliggjorde köp av nya klockor till 20-35% rabatt jämfört med list hos AD. Var det koordinerat och ondsint medvetet av dem? Isåfall är det heller inte fallet när utbud/efterfrågan gör att gråpriser på vissa saker överstiger list. Two-way street.

Instagram och alla torskar som köper och säljer klockor som rena spekulationsobjekt (se: K&S). Hade ingen betalat list +40% hade det inte funnits något problem (även om jag förstår FOMO-mekanismerna), därför jag klivit av många märken/modeller. Helt plötsligt är det inte lika kul.

Men det har precis som du säger inget att göra med en gråhandlare som bara vill pusha upp sin oms/GM. Alla som gör affärer i bolagsform behöver gå med minst, det som stör mig är snarare alla privatpersoner som känner samma behov bara för att de fått tag på en dinka många andra torskar vill ha.

Instagram och alla torskar som köper och säljer klockor som rena spekulationsobjekt (se: K&S). Hade ingen betalat list +40% hade det inte funnits något problem (även om jag förstår FOMO-mekanismerna), därför jag klivit av många märken/modeller. Helt plötsligt är det inte lika kul.

Men det har precis som du säger inget att göra med en gråhandlare som bara vill pusha upp sin oms/GM. Alla som gör affärer i bolagsform behöver gå med minst, det som stör mig är snarare alla privatpersoner som känner samma behov bara för att de fått tag på en dinka många andra torskar vill ha.

Okej, men exakt sådär har det fungerat för vissa klockor och märken under väldigt lång tid. Att fenomenet sedan har expanderat och muterat till att omfatta modeller och prisklasser som tidigare varit mer tillgängliga har väl mer att göra med ett ökat klockintresse och växande global medelklass snarare än att alla privatpersoner som flippar är torskar och att det är synd för dig som tvingas bort från hobbyn.

Eller menar du att det finns en kvalitativ skillnad på nån klocktorsk som flippar en Rolex till vinst vs nån som flippar en Omega med förlust gentemot listpris? Båda händer ju regelbundet här och jag vill tro att det är en generell önskan att prova/skaffa/sikta på nytt som driver klocknördars strävan och flippande.

Okej, men exakt sådär har det fungerat för vissa klockor och märken under väldigt lång tid. Att fenomenet sedan har expanderat och muterat till att omfatta modeller och prisklasser som tidigare varit mer tillgängliga har väl mer att göra med ett ökat klockintresse och växande global medelklass snarare än att alla privatpersoner som flippar är torskar och att det är synd för dig som tvingas bort från hobbyn.

Eller menar du att det finns en kvalitativ skillnad på nån klocktorsk som flippar en Rolex till vinst vs nån som flippar en Omega med förlust gentemot listpris? Båda händer ju regelbundet här och jag vill tro att det är en generell önskan att prova/skaffa/sikta på nytt som driver klocknördars strävan och flippande.
Jag vill hävda att den slentrianmässiga vinstmaximeringen av massproducerade klockor är rätt ny, åtminstone på detta forum. Sen är det på intet sätt synd om mig, vill jag ha får jag väl betala (och det vill jag inte), jag undrar mer vad som driver folk att punga upp summorna som det ibland handlar om.

Och ja, jag vill mena att man går över en gräns när man medvetet plockar ut en klocka för att (med så mycket plast som möjligt) sälja den direkt. Någon gång slutar en hobby vara en hobby för att övergå i bisyssla och med tanke på vissa priser som annonseras har den gränsen passerats för rätt länge sedan. Självfallet kan man drivas av det du räknar upp men varje gång jag läser "Uttagen senaste kvartalet, bara använd hemma, majoritet av plasten kvar, säljes för list +30k" blir det lite för transparent vad det är man (i mina ögon) pysslar med.

EDIT: För att återknyta till ämnet är det inte så konstigt att gråhandlarna frodas (bara att kolla LWs nyckeltal) när till och med "entusiaster" börjar med samma affärsidé.

Grundläggande förutsättning är ju att det finns en marknad för "gråhandeln", att det finns något de kan utnyttja för att generera vinst i härlig kapitalistisk anda, som har lyfts ett antal gånger i tråden. Utifrån det kan man börja fundera på vilken funktion gråhandlarna faktiskt har... De vill ha en så hög omsättning och total vinst som möjligt, bottom line! De säljer ej ut klockor 30-40% billigare för att de är nice guys, men faktumet att de gör det kan ju göra många klocksamlare glada. Jag förväntar mig att tillverkare och ADs säljer klockor för att förmedla dessa vackra tingestar mot ett anpassat och rättvist värde, naturligtvis också anpassat efter marknaden och efterfrågan i vanlig ordning, men gråhandlare och många privata säljare utnyttjar förstås marknadens hysteri där den finns, vilket är möjligt bara för att köpare är villiga att betala dessa priser. Varför är dessa spekulanter villiga att betala dessa priser? För att de också, de flesta av dem, ser det som en möjlighet att investera eller tjäna pengar i slutänden. Det finns få andra som är villiga att betala dessa enorma priser, förutom riktig samlare eller showoffs som vill visa för omvärlden att de har pengar av olika anledningar.

Så, så länge det finns lukrativa förtjänster för gråhandeln (och privara säljare) på nya klockor så kommer vi att få dras med dem. Lösningen ligger i att ta bort denna förtjänstmöjligheten, vilket är lättare sagt än gjort, eftersom det jackar in i vårt system som främjar värdet av pengar. Girighet i princip. Poängen är att vi får leva med det, det hotar att kväva ett genuint klockintresse bland många, eller så är det något som kommer förändras framåt till det bättre i en självreglerande process.

Jag vill hävda att den slentrianmässiga vinstmaximeringen av massproducerade klockor är rätt ny, åtminstone på detta forum. Sen är det på intet sätt synd om mig, vill jag ha får jag väl betala (och det vill jag inte), jag undrar mer vad som driver folk att punga upp summorna som det ibland handlar om.

Och ja, jag vill mena att man går över en gräns när man medvetet plockar ut en klocka för att (med så mycket plast som möjligt) sälja den direkt. Någon gång slutar en hobby vara en hobby för att övergå i bisyssla och med tanke på vissa priser som annonseras har den gränsen passerats för rätt länge sedan. Självfallet kan man drivas av det du räknar upp men varje gång jag läser "Uttagen senaste kvartalet, bara använd hemma, majoritet av plasten kvar, säljes för list +30k" blir det lite för transparent vad det är man (i mina ögon) pysslar med.

EDIT: För att återknyta till ämnet är det inte så konstigt att gråhandlarna frodas (bara att kolla LWs nyckeltal) när till och med "entusiaster" börjar med samma affärsidé.

Jag håller väl typ med dig i sak, men samtidigt så har jag väldigt svårt att förlika mig med att det du säger är okej på liten skala helt plötsligt skulle bli fult eller icke åtråvärt bara för att det är mer pengar eller förtjänst involverat. Säga vad man vill om LW men ägaren där är en av de mest passionerade klocksamlarna i landet. Men det ska han inte ha någon cred för eftersom han också är smart nog att tjäna pengar på verksamheten?

Än en gång: jag ser inte varför det skulle vara fulare att sälja en klocka med vinst än att sälja en med förlust, allt annat lika. Om det fula ligger i att man genom kontakter, stor spend, envetet tjatande, legat med AD-säljaren eller vad det nu kan vara, fått köpa till list när någon annan (som såklart aaaaldrig skulle få för sig att flippa) inte fick göra det, då är det väl snarare ADs företeelser som eventuellt är problematiska.

Jag håller väl typ med dig i sak, men samtidigt så har jag väldigt svårt att förlika mig med att det du säger är okej på liten skala helt plötsligt skulle bli fult eller icke åtråvärt bara för att det är mer pengar eller förtjänst involverat. Säga vad man vill om LW men ägaren där är en av de mest passionerade klocksamlarna i landet. Men det ska han inte ha någon cred för eftersom han också är smart nog att tjäna pengar på verksamheten?

Än en gång: jag ser inte varför det skulle vara fulare att sälja en klocka med vinst än att sälja en med förlust, allt annat lika. Om det fula ligger i att man genom kontakter, stor spend, envetet tjatande, legat med AD-säljaren eller vad det nu kan vara, fått köpa till list när någon annan (som såklart aaaaldrig skulle få för sig att flippa) inte fick göra det, då är det väl snarare ADs företeelser som eventuellt är problematiska.
Jag tror jag varit otydlig i så fall. Jag tycker gråhandlande är helt ok*, det är en business som vilken annan. I en tidigare tråd på ungefär samma ämne talade vi om Platinum Cars som är så pass framgångsrika på motsvarande att de numera arenasponsrar IFK Norrköping. Sigge som äger Platinum är dessutom en trevlig kille.
Men credden är som professionell säljare av produkter, inte som samlare eller enthusiast, detta då både Platinum Cars och LW till syvende och sist är business oavsett vad näringsidkarna gör på fritiden.

De jag anser klandervärda är de privatpersoner som utan att ligga under samma börda* som ovan företag försöker sig på detsamma under entusiastens mantel. Det är inte fel att tjäna pengar på någonting men en hobby är inte en inkomstkälla i min värld. Om man har bra kontakt med en AD och kan få tag på allt som man kan tjäna 50k för

*Här gäller då att man inte fuskar med moms, löner, avtal tvättar pengar eller dylikt (man får hoppas att LW lärt sig av tidigare års misstag).
Privatpersonen som säljer med vinst för summor som ganska snabbt närmar sig Skatteverkets brytpunkter men inte gör detta i bolag spelar i min värld med orena kort.

Intressant och inte en helt okomplicerad diskussion i tråden. Men jag tycker att det finns en poäng här. Mycket av den mekanismen som driver gråhandlarna är (IMO) just alla som tror att de kan tjäna en enkel slant på att driva upp en direktuttagen klocka och lägga på 40%. Det finns säkert de som stått länge i kö och som när de tog ut den kände att det inte var för dem. Isf "fine", men lägg inte på 40% då.
Att i sig vilja gå med vinst är givetvis förtståligt om man kan. Men när man som @Gäspande_Skorpan nämner satt detta i system som en bisyssla så drar man i prakikten igång en vinstdrivande verksamhet. Och även om man inte gör affärer i några större volymer så är det inte riktigt längre en hobby (sedan för formens skull så kan det ju vara värt att nämna att vinstdrivande verksamhet även är beskattningsbar. Ja jag vet sannolikheten etc. etc. :rolleyes:).

Är stundtals tveksam till vad olika AD har för metoder ibland och vad de har för ansvar i det hela. Men samtidigt hade aldrig hela företelsen funnits om inte folk varit så angelägna att ha det senaste och dyraste "nu". Dvs. kundbasen och behovet utgörs ju av att folk inte klarar av att vänta. Hur många kommentarer finns det inte på detta forum där man inte "orkar vänta" och går till gråhandlare hemma eller utomlands. Hela fenomenet med "instant gratification" och att en del ser det som en allmän rättighet att kunna ha en Sub är rätt snedvriden. Och som även skrivits innan i tråden så är avsaknaden av köpstarka turister inte direkt något positivt för en redan liten marknad som Sverige.

Hur gråhandlare som LW sedan agerar med sin vinstmarginal etc. kan jag ha en åsikt om. Men kontentan är att "you can´t put lipstick on a pig" vilket imo är det man gjort genom att lägga butiken i en trevlig stadsdel. Självklart smart av dem, men det kommer alltid i mina ögon vara stämplad som en andra klassens typ av butik. (japp jag vet jag behöver inte gå dit om jag inte vill.... good for me :p ). Även detta visar vilken sjuk marknad som uppstått där folk utan kontakter eller koll på egentlliga listpriser är beredda att gå för att de inte kan få tillgång till utbudet genom AD.

Skulle vara roligt om någon av klocktillverkarna implementerade en blockchain liknande funktion på sina ur som verkligen gör dem spårbara hela vägen och där kunden och tillverkaren verkligen kan se klockans resa. Ännu mer kontroversiellt är att AD som Rolex i UK tidigare (enl. rykten) var tvugna att ta certet första året vid köp. Imo helt rätt och det borde göras konsekvent på alla klockor över en viss summa.

Senast ändrad:
@Deskdiversthlm @Gäspande_Skorpan Jag förstår eran synvinkel. Däremot känns det lite geggigt att typ implicit associera höga värden på klockor och marginal vs listpris med att dessa individer de facto måste vara fifflare. Oavsett om så är fallet är det ju också guilt by association, själva företeelsen att flippa är alltså ful för att det finns en viss sannolikhet i att den som gör det inte deklarerar inkomst av hobbyverksamhet...?

@Deskdiversthlm @Gäspande_Skorpan Jag förstår eran synvinkel. Däremot känns det lite geggigt att typ implicit associera höga värden på klockor och marginal vs listpris med att dessa individer de facto måste vara fifflare. Oavsett om så är fallet är det ju också guilt by association, själva företeelsen att flippa är alltså ful för att det finns en viss sannolikhet i att den som gör det inte deklarerar inkomst av hobbyverksamhet...?
Det som jag skrev var att när man snarare att när det sker återkommande och mer eller mindre satt det i system.

Jag tycker inte det är geggigt.
I min värld är det rätt omoraliskt att på regelbunden basis tjäna svart deg på att flippa klockor med stor geschäft och samtidigt hävda sig vara entusiast.
I samma värld är det moraliskt att tjäna vit deg på att sälja klockor med geschäft varefter man får kalla sig vad man vill.

Sen kan jag vara färgad av min egna syn på arbete, företagande, bisyssla osv. Jag är definitivt färgad av den verklighet jag fortfarande ser som den normala; att AD säljer saker till privatkunder utan att sagda privatkund ska kunna flippa den för stor vinst. Kanske är den tiden för alltid förbi?

Sen kan jag vara färgad av min egna syn på arbete, företagande, bisyssla osv. Jag är definitivt färgad av den verklighet jag fortfarande ser som den normala; att AD säljer saker till privatkunder utan att sagda privatkund ska kunna flippa den för stor vinst. Kanske är den tiden för alltid förbi?
Svarta marknader har ju alltid funnits (tidigare igenom gula tidningen etc.) men de har ju aldrig varit moraliskt försvarbara.

Är stundtals tveksam till vad olika AD har för metoder ibland och vad de har för ansvar i det hela. Men samtidigt hade aldrig hela företelsen funnits om inte folk varit så angelägna att ha det senaste och dyraste "nu". Dvs. kundbasen och behovet utgörs ju av att folk inte klarar av att vänta. Hur många kommentarer finns det inte på detta forum där man inte "orkar vänta" och går till gråhandlare hemma eller utomlands. Hela fenomenet med "instant gratification" och att en del ser det som en allmän rättighet att kunna ha en Sub är rätt snedvriden. Och som även skrivits innan i tråden så är avsaknaden av köpstarka turister inte direkt något positivt för en redan liten marknad som Sverige.

Hur gråhandlare som LW sedan agerar med sin vinstmarginal etc. kan jag ha en åsikt om. Men kontentan är att "you can´t put lipstick on a pig" vilket imo är det man gjort genom att lägga butiken i en trevlig stadsdel. Självklart smart av dem, men det kommer alltid i mina ögon vara stämplad som en andra klassens typ av butik. (japp jag vet jag behöver inte gå dit om jag inte vill.... good for me :p ). Även detta visar vilken sjuk marknad som uppstått där folk utan kontakter eller koll på egentlliga listpriser är beredda att gå för att de inte kan få tillgång till utbudet genom AD.

.

Jag har ingen erfarenhet av gråisar eller ADs bortsett från vad jag har läst andra skriva. Tycker dom hela fenomenet är väldigt intressant och lurkar därför i alla trådar som berör ämnet 😃

Att folk inte ”orkar” vänta är nog delvis rätt, men samtidigt får väl folk inte ens ställa sig i kö för vissa klockor?

Kan det inte därför vara värt att gå till exempelvis LW om man faktiskt får ett bra bemötande? Köpupplevelsen är ju en stor del av helheten och bli påtvingad två tag huer efter år av väntan hade lämnat en bitter eftersmak på de flesta.
Nu är sportstål utanför min budget och min erfarenhet av AD och gråhandlare obefintlig, men kan inte många tycka att det ändå är värt att kunna gå in i en butik och bli behandlad med respekten en kund förtjänar? Gråhandlare är ju rätt öppna med att de har ett ordentligt påslag, men å andra sidan vägs det förhoppningsvis upp med att kunden slipper fjäska och vänta i flera månader eller år?

Nu är ju inte alla ADs osköna, men eftersom efterfrågan är så stor så kan de bete sig hur som helst mot potentiella kunder vilket är tråkigt för de drabbade. Beteendet kanske är det samma hos många gråhandlare, men förhoppningsvis blir iaf dessa utkonkurrerade av trevliga gråhandlare.

Jag tycker inte det är geggigt.
I min värld är det rätt omoraliskt att på regelbunden basis tjäna svart deg på att flippa klockor med stor geschäft och samtidigt hävda sig vara entusiast.
I samma värld är det moraliskt att tjäna vit deg på att sälja klockor med geschäft varefter man får kalla sig vad man vill.

Min poäng var ju att du inte på något sätt har påvisat att nämda deg är svart? Tänk om den som flippade en Rolex kvittat sin vinst mot att ha flippat en Hublot till lika massiv förlust. Om personen ifråga då fått köpa Rolex för att han köpt Hubloten och objektivt sett är en bättre kund än nån som bara vill ha sportrolex, vad exakt är klandervärt däri? Och vart träder klandervärdheten in i termer om hur många klockor/hur stor omsättning det måste till innan det blir omoraliskt?

Min poäng var ju att du inte på något sätt har påvisat att nämda deg är svart? Tänk om den som flippade en Rolex kvittat sin vinst mot att ha flippat en Hublot till lika massiv förlust. Om personen ifråga då fått köpa Rolex för att han köpt Hubloten och objektivt sett är en bättre kund än nån som bara vill ha sportrolex, vad exakt är klandervärt däri? Och vart träder klandervärdheten in i termer om hur många klockor/hur stor omsättning det måste till innan det blir omoraliskt?
IMO är det avsikten bakom flippandet, om det görs med systematik att "bara" tjäna pengar.

Jag tror du vill se för djupt i detta. Som företag fungerar ovan rättfärdigande, det är ju så de flesta gråhandlare får tag på sin produkter (inte nödvändigtvis genom att ta tapp på saker). För privatpersoner är det en annan sak och mycket enklare: Köper du en klocka för att du vill ha klockan eller gör du det för att byxa ett antal tiotusenlappar? Gör du detta så pass ofta att det är att bedöma som inkomstbringande (och skattepliktig) bisyssla?

Utöver det moraliska finns det en juridisk aspekt i sådana här saker, där överlåter jag dömandet till rätten.

Senast ändrad:
Min poäng var ju att du inte på något sätt har påvisat att nämda deg är svart? Tänk om den som flippade en Rolex kvittat sin vinst mot att ha flippat en Hublot till lika massiv förlust.
Rent juridiskt så är svarta pengar alla inkomster som inte redovisas. Dvs. om det skett en reavinst på en försäljning skall detta bokföras och ev. kvittas mot ev försluster.
Edit: Denna frågan behandlas redan här. Som jag ser det är det ingen fråga om vad som anses som vinstdrivande verksamhet enl. RSV.

Senast ändrad:
Rent juridiskt så är svarta pengar alla inkomster som inte redovisas. Dvs. om det skett en reavinst på en försäljning skall detta bokföras och ev. kvittas mot ev försluster.
Självklart. Och underlåtelse att göra detta är liksom inte samma sak som att sälja klockan. Har någon påstått att en hypotetiska säljare i ett hypotetiskt scenario INTE har redovisat pengarna? Det ena följer inte det andra automatiskt.ingen har försvarat skattebrott här. Jag påpekar bara att företeelsen att sälja klockor är separat från huruvida person ifråga följer lagar och skatteregler vid bokföring och redovisning av förtjänsten.

Senast ändrad:
Självklart. Och underlåtelse att göra detta är liksom inte samma sak som att sälja klockan. Det ena följer inte det andra automatiskt.ingen har försvarat skattebrott här. Jag påpekar bara att företeelsen att sälja klockor är separat från huruvida person ifråga följer lagar och skatteregler vid bokföring och redovisning av förtjänsten.
Ja, men det som jag nämner är uppsåt från säljaren. Om du säljer en klocka med intentionen att gå +40% spelar det enl. RSV ingen roll om du gått minus på de tio senaste försäljningarna. RSV bryr sig knappast om personen är dålig på affärer.

Ja, men det som jag nämner är uppsåt från säljaren. Om du säljer en klocka med intentionen att gå +40% spelar det enl. RSV ingen roll om du gått minus på de tio senaste försäljningarna. RSV bryr sig knappast om personen är dålig på affärer.
Nu kanske jag visar min okunnighet här vilket jag glatt erkänner men jag trodde att hobbyverksamhet som beskattas antingen som näringsverksamhet eller kapital (vad jag kan se är båda varianter möjliga i sammanhanget) också medför att det är nettoinkomsten i varje inkomstslag som ligger till grund för beskattningen? Isåfall borde det väl vara fullt relevant huruvida andra delar av verksamheten gått med minus?

Nu kanske jag visar min okunnighet här vilket jag glatt erkänner men jag trodde att hobbyverksamhet som beskattas antingen som näringsverksamhet eller kapital (vad jag kan se är båda varianter möjliga i sammanhanget) också medför att det är nettoinkomsten i varje inkomstslag som ligger till grund för beskattningen? Isåfall borde det väl vara fullt relevant huruvida andra delar av verksamheten gått med minus?
Fair point men här tror jag att RSV kommer att se över historik och allmänt beteende. Om du som enskild utövare säljer en enstaka pjäs med en vinst på +40% så är den inte beskattningsbar. Men om det finns en trend som visar att du återkommande köper och säljer med en intention att göra vinst så kommer de med sannolikhet se det som en näringsidkande verksamhet. Och det är ju det senare vi diskuterar här. Så som sagts ovan:
1. AD kunden köper flertal klockor med exempelvis; "plast kvar"
2. Väljer att sälja den med 40% vinst och inom (te x)
3. vecka från att denna plockat ut den
...återkommande kan ju detta anses att det är återkommande försäljning i vinstsyfte

"Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga."

Edit: I Praktiken ska ju allt beskattas men RSV lär knappast bry sig on en enskaka transaktion.

Senast ändrad:
Om folk bara inte var så ängsliga och giriga skulle inte detta vara ett problem. Ängsliga för att de vill ha samma klocka som alla andra och giriga för att de sen vill flippa vidare med stort påslag.

Har svårt att se dessa som riktiga entusiaster.
Ja, men vad gör man? Man säljer ju till dagens marknadsvärde. Skulle man sälja till vad man gett så blir det ju att köparen lägger ut den dagen efter till marknadspris och gör sig en rejäl hacka. Att i sann "KS-anda" sälja för vad man gett funkar ju bara inte.

Ja, men vad gör man? Man säljer ju till dagens marknadsvärde. Skulle man sälja till vad man gett så blir det ju att köparen lägger ut den dagen efter till marknadspris och gör sig en rejäl hacka. Att i sann "KS-anda" sälja för vad man gett funkar ju bara inte.
Tycker det är en skillnad om man köper för att använda eller köper för att profitera. Sen är det väl naturligt att man säljer till marknadspris om man verkligen köpt klockan för att man gillar den men sen av orsak eller annan väljer att sälja.

Tycker det är en skillnad om man köper för att använda eller köper för att profitera. Sen är det väl naturligt att man säljer till marknadspris om man verkligen köpt klockan för att man gillar den men sen av orsak eller annan väljer att sälja.
Med tanke på köerna är det inte helt otänkbart att man ställer sig i kö på en klocka man vill köpa för att använda men som man inte vill behålla när man får möjligheten att köpa den ett eller två år senare. Svårt att tro att mer än några fåtal skulle tacka nej till klockan om man kan sälja den direkt med 30% vinst.

Med tanke på köerna är det inte helt otänkbart att man ställer sig i kö på en klocka man vill köpa för att använda men som man inte vill behålla när man får möjligheten att köpa den ett eller två år senare. Svårt att tro att mer än några fåtal skulle tacka nej till klockan om man kan sälja den direkt med 30% vinst.
Ja, det är en gråzon. Är man initialt mer intresserad av klockan än pengarna är det fine att man säljer den med vinst senare. Man behöver ju inte ge bort möjligheten till nästa person att tjäna pengar på ens köande. Men är utgångsläget att man ställer sig på kö för att man kan tjäna en hacka men inte egentligen är så intresserad av klockan så är det väl också ok men man ska inte utge sig för att vara klockentusiast då kanske?

Ja, det är en gråzon. Är man initialt mer intresserad av klockan än pengarna är det fine att man säljer den med vinst senare. Man behöver ju inte ge bort möjligheten till nästa person att tjäna pengar på ens köande. Men är utgångsläget att man ställer sig på kö för att man kan tjäna en hacka men inte egentligen är så intresserad av klockan så är det väl också ok men man ska inte utge sig för att vara klockentusiast då kanske?
Kan förstå att det kan hända om man som nämnts stått i kö och sedan ngt år senare tar ut den och vill sälja vidare. Men så fort man sätter det i system driver man en verksamhet med syfte att gå med vinst. Entusiast eller inte så borde man nog titulera sig som gråhandlare.

Tillbaka
Topp