• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om det GRÅA helvetet!

Ja, det är en gråzon. Är man initialt mer intresserad av klockan än pengarna är det fine att man säljer den med vinst senare. Man behöver ju inte ge bort möjligheten till nästa person att tjäna pengar på ens köande. Men är utgångsläget att man ställer sig på kö för att man kan tjäna en hacka men inte egentligen är så intresserad av klockan så är det väl också ok men man ska inte utge sig för att vara klockentusiast då kanske?
Så är det säkert. Lösningen är enkel. Ett leasningavtal om 1 år med möjligheten att köpa loss klockan därefter. 😅

Ja, det är en gråzon. Är man initialt mer intresserad av klockan än pengarna är det fine att man säljer den med vinst senare. Man behöver ju inte ge bort möjligheten till nästa person att tjäna pengar på ens köande. Men är utgångsläget att man ställer sig på kö för att man kan tjäna en hacka men inte egentligen är så intresserad av klockan så är det väl också ok men man ska inte utge sig för att vara klockentusiast då kanske?
Funderar på vad effekten skulle bli om tillverkarna och AD införde en slags ”vidareförsäljningsstraff”, som tar bort garantin om klocka och namn ej stämmer med beviset. Detta kanske redan har prövats, antagligen, är lite för dåligt insatt om just detta? Vilken effekt skulle det få?
  • Nya klockor skulle tappa en hel del intresse på gråa marknaden?
  • Om man är osäker på om man vill ha den eller inte efter lång kötid så hoppar man nog köpet? Man köper den om man verkligen är dedikerad av klockan helt enkelt?
  • Visst, det skulle smusslas och myglas en hel del, men de flesta skulle avstå att hålla på med detta?
  • Klockförsäljningen och vinstmöjligheterna skulle dala vilket är anledningen till att tillverkarna och ADs ej vill ha det? Speciellt nu när klockbranchen har repat sig ordentligt efter tuffa tider med Quartz och Apple Watch…?
  • Det skulle sätta tillverkarna i en knepig sits mot slutkunderna och vissa garantidiskussioner och fabriksfel, etc,..?
Var bara en tanke……

Senast ändrad:
Ja, det är en gråzon. Är man initialt mer intresserad av klockan än pengarna är det fine att man säljer den med vinst senare. Man behöver ju inte ge bort möjligheten till nästa person att tjäna pengar på ens köande. Men är utgångsläget att man ställer sig på kö för att man kan tjäna en hacka men inte egentligen är så intresserad av klockan så är det väl också ok men man ska inte utge sig för att vara klockentusiast då kanske
Kan förstå att det kan hända om man som nämnts stått i kö och sedan ngt år senare tar ut den och vill sälja vidare. Men så fort man sätter det i system driver man en verksamhet med syfte att gå med vinst. Entusiast eller inte så borde man nog titulera sig som gråhandlare.
Ja x 2. Sen borde både Klocksnack och AD:arna ta sig en funderar på om man vill stötta detta. Är det ok att sätta ut en fyra månader gammal stål sub på k&s? Hur troligt är det att man ångrar sig?
Moderatorerna får gärna radera detta om det är ”off topic”😊

Funderar på vad effekten skulle bli om tillverkarna och AD införde en slags ”vidareförsäljningsstraff”, som tar bort garantin om klocka och namn ej stämmer med beviset. Detta kanske redan har prövats, antagligen, är lite för dåligt insatt om just detta? Vilken effekt skulle det få?
  • Om man är osäker på om man vill ha den eller inte efter lång kötid så hoppar man nog köpet? Man köper den om man verkligen är dedikerad av klockan helt enkelt?
  • Visst, det skulle smusslas och myglas en hel del, men de flesta skulle avstå att hålla på med detta?
  • Klockförsäljningen och vinstmöjligheterna skulle dala vilket är anledningen till att tillverkarna och ADs ej vill ha det? Speciellt nu när klockbranchen har repat sig ordentligt efter tuffa tider med Quartz och Apple Watch…?
  • Det skulle sätta tillverkarna i en knepig sits mot slutkunderna och vissa garantidiskussioner och fabriksfel, etc,..?
Vad bara en tanke……
Rolex har försökt att komma tillrätta med problemen genom att i vissa länder behålla cert i ett år från inköpsdatumet även om det verkar rätt tandlöst i praktiken.

Vad bara en tanke……
Intressant tanke. Vad jag hört har en variant på detta redan utövats av vissa ADs i UK där man inte ger ut garantikortet med klockan före 12 mån efter köp för att förhindra att klockan flippas vidare. Tydligen har de också slutat med detta nu.

Edit: såg att detta redan var nämnt i tråden.

Det har skett i olika former. I England behöll AD certet under ett år. Vet att det diskuterades rätt vilt om det. Sidan som är emot anser ju att de köpt och äger klockan och det som medkommer. Tror även att det i de fallen det ryktas om inte förklarades för kunden förrän affären genomförts. Vilket jag kan tycka är fel.
I andra fall har det väl handlat om att kunder ”svartlistats” hos Rolex för att de sålt vidare direkt. Hur sant dessa två är vet jag inte.
Är det ok att sätta ut en fyra månader gammal stål sub på k&s? Hur troligt är det att man ångrar sig?
Kan instämma; K&S kan för min del banna säljare som sätter det i system.

Rolex har försökt att komma tillrätta med problemen genom att i vissa länder behålla cert i ett år från inköpsdatumet även om det verkar rätt tandlöst i praktiken.

Intressant tanke. Vad jag hört har en variant på detta redan utövats av vissa ADs i UK där man inte ger ut garantikortet med klockan före 12 mån efter köp för att förhindra att klockan flippas vidare. Tydligen har de också slutat med detta nu.

Edit: såg att detta redan var nämnt i tråden.

Det har skett i olika former. I England behöll AD certet under ett år. Vet att det diskuterades rätt vilt om det. Sidan som är emot anser ju att de köpt och äger klockan och det som medkommer. Tror även att det i de fallen det ryktas om inte förklarades för kunden förrän affären genomförts. Vilket jag kan tycka är fel.
I andra fall har det väl handlat om att kunder ”svartlistats” hos Rolex för att de sålt vidare direkt. Hur sant dessa två är vet jag inte.

Väldigt intressant, kan förstå motståndet för sådana här varianter men tycker att det borde utforskas mer av tillverkarna. De har både ansvar och möjligheter att påverka, om de vill……

Nu blir kanske denna analogi offer för off topic filtret som verkar rätt grovmaskigt här på KS men när det gäller ”gråhandleri” inom parfym så har ju bla Tradera satt ner foten och förbjudit så kallade dekanter där man kan tjäna en hacka på grund av att literpriset är många gånger lägre vid köp av storpack om ex en liter som man själv delar upp i lagoma doser och sedan säljer vidare till ett flera gånger högre literpris.

Som kompensation för denna off topic utsvävning bjuder jag KS på detta förslag:

Tillåt inte försäljning till högre än listpris för referenser som fortfarande ingår i ordinarie sortiment hos tillverkaren.

Que bytesannonser med uppblåsta bytesvärden.
Det går ju att komma runt men man kan väl göra samma där, klockans värde är listpris för oss på KS, allt däröver är affektionsvärde. Sen går det förstås att komma runt, precis som allt annat. Folk gör ju olagligheter mest hela tiden😊

Gråmarknaden finns för att den fyller ett syfte. Sluta köp av dem så kommer tillgången i butik att komma tillbaka. Rätt enkelt.

Sedan så går allt i trender. När klockor inte är heta så är det en bra kanal att handla under list utan att behöva pruta i butik och skämmas över obefintlig köphistorik. På samma sätt funkar det i perioder när klockor är heta. Då finns klockorna tillgängliga hos gråhandlaren. Om än till ett högre pris.

För er som är nya i hobbyn. Priser går inte alltid upp för evigt. Det finns perioder när ADs inte kan kränga sportklockor i stål. True story. Lovar.

Ni pratar ju bara om nya klockor som produceras idag men utgångna modeller är ju precis lika upptrissade av nämnda handlare. Ex så kunde man köpa en beg Daytona 116520 för under 100' här på KS för fem år sedan. Hittar en på blocket nu med begärt pris 250'.

Det är inte OK att att begära över 300' för en Daytona 116500LN då den produceras idag (list 142') men OK att begära 250' för en 116520 från 2013 bara för att modellen är utgången ? Tycker det säger sig självt att man inte kan få den summan för en 116520 om det var möjligt att få en ny 116500LN till list med några veckors leveranstid.

Ni pratar ju bara om nya klockor som produceras idag men utgångna modeller är ju precis lika upptrissade av nämnda handlare. Ex så kunde man köpa en beg Daytona 116520 för under 100' här på KS för fem år sedan. Hittar en på blocket nu med begärt pris 250'.

Det är inte OK att att begära över 300' för en Daytona 116500LN då den produceras idag (list 142') men OK att begära 250' för en 116520 från 2013 bara för att modellen är utgången ? Tycker det säger sig självt att man inte kan få den summan för en 116520 om det var möjligt att få en ny 116500LN till list med några veckors leveranstid.
Finns ju en massa sådana hypotetiska fall just för att förslaget är helt barockt. Så man får lista en blå 5711 för 1mkr men en grön 5711 är ajabaja att ta mer än list för? Vilket syfte skulle detta tjäna nu igen?

Ska det finnas arbiträra gränser på vad som är ”rimlig” förtjänst innan man ska betraktas som ful girig Kulak som bör ställas upp mot en tegelvägg?

Hela den här tråden är ju typ som transplanterad från allsköns diskussioner där folk grämer sig över att ha blivit utprisade från fastighetsmarknaden och skriker om systemfel. Må så vara, men är alternativen på något sätt önskvärda?

Klock-allmännytta med rimliga, bindande brukshyror på sport-Rolex satta utifrån förhandlingar mellan marknadens parter! För ett levande Klocksnack utan klocksegregation!

Ja, lite så men i det här fallet har kön flyttats över från 39mm 214270 som han antagligen skrev upp sig på en gång i tiden. Det är i praktiken lite svårt att tacka nej när AD hör av sig om man får fram pengarna så man kör i vetskapen att man inte går back på den. Man får kanske ändå tro på att avsikten inte var att flippa så omgående med vinst, det var nog så att han inte fick den klocka han från början ville ha.

Ja, lite så men i det här fallet har kön flyttats över från 39mm 214270 som han antagligen skrev upp sig på en gång i tiden. Det är i praktiken lite svårt att tacka nej när AD hör av sig om man får fram pengarna så man kör i vetskapen att man inte går back på den. Man får kanske ändå tro på att avsikten inte var att flippa så omgående med vinst, det var nog så att han inte fick den klocka han från början ville ha.
Du kan ha rätt :). Lite OT nu kanske, men jag kan inte förstå varför man flyttar över alla från 39mm modellen till 36mm modellen? Eftersom det är en helt annan storlek än den man skrivit upp sig på så borde det ju vara en egen kö kan jag tycka, då detta bara spär på den gråa marknaden ännu mera. Dom personer som inte ens vill ha 36:an hämtar ju självklart ut den och säljer den med god vinst. Och dom som verkligen vill ha 36mm får inte ens chansen att skriva upp sig på listan. Snevridet......

Du kan ha rätt :). Lite OT nu kanske, men jag kan inte förstå varför man flyttar över alla från 39mm modellen till 36mm modellen? Eftersom det är en helt annan storlek än den man skrivit upp sig på så borde det ju vara en egen kö kan jag tycka, då detta bara spär på den gråa marknaden ännu mera. Dom personer som inte ens vill ha 36:an hämtar ju självklart ut den och säljer den med god vinst. Och dom som verkligen vill ha 36mm får inte ens chansen att skriva upp sig på listan. Snevridet......
100% sellout är 100% sellout, jag förstår ADs agerande helt. De levererar ju faktiskt en Rolex Explorer, exakt vilket modellnummer det gäller är (min spekulation) mest en fråga för oss nördar. Och hade de strukit den gamla listan hade de nog skapat stora mängder badwill.

18k upp känns lite magstarkt men samtidigt som vi pratat om tidigare så verkar det ju inte vara satt i system.

Du kan ha rätt :). Lite OT nu kanske, men jag kan inte förstå varför man flyttar över alla från 39mm modellen till 36mm modellen? Eftersom det är en helt annan storlek än den man skrivit upp sig på så borde det ju vara en egen kö kan jag tycka, då detta bara spär på den gråa marknaden ännu mera. Dom personer som inte ens vill ha 36:an hämtar ju självklart ut den och säljer den med god vinst. Och dom som verkligen vill ha 36mm får inte ens chansen att skriva upp sig på listan. Snevridet...
Några lösnings-idéer igen😊

”Vill du hämta ut ändå är det helt ok men vi behåller cert ett år för att undvika gråhandel och att bidra till att alla våra kunder får den klocka de vill önskar”

”Helt ok att sälja på k&s men maximalt till listpris sålänge referensen fortfarande finns i sortimentet”

Ironi är svårt i skrift, så jag dubbelkollar:
Visst är ni som har olika planekonomiska teorier om hur marknaden för lyxartiklar ska regleras ironiska?

Visst är ni som har olika planekonomiska teorier om hur marknaden för lyxartiklar ska regleras ironiska?
Delvis men även väldigt hypotetiska at best. Framförallt är det (för min del) upp till marknaden inkl AD eller tillverkare att vara självsanerande/reglerande. Om situationen blir tillräckligt ”allvarlig” kommer de (privata aktörer) som behöver agera att göra det. Om inte annat när det skadar brandingen.

Nu tror jag att vi ser en extrem situation när folk spenderar mer på lyxkonsumtion än resor etc. Samt att turismens obefintlighet lett till reducerad tilldelning till (Svenska) AD’s.

Njet. MAGA (Make :als: VEB Glashütter Uhrenbetrieb again)
Delvis men även väldigt hypotetiska at best. Framförallt är det (för min del) upp till marknaden inkl AD eller tillverkare att vara självsanerande/reglerande. Om situationen blir tillräckligt ”allvarlig” kommer de (privata aktörer) som behöver agera att göra det. Om inte annat när det skadar brandingen.
Mhm, för den här situationen har ju verkligen skadat brandingen för de tillverkare där nuvarande situation pågått längst och mest intensivt (Rolex, PP och AP) :angel:

Jag är det inte men man skulle ju kunna tänka sig att våra AD’s istället för eventuella dolda väntelistor som är öppna för små delar av marknaden, anammar någon av redan befintliga marknadsmässiga instrument som exempelvis täckningsrätter eller auktion 😊

Jag är det inte men man skulle ju kunna tänka sig att våra AD’s istället för eventuella dolda väntelistor som är öppna för små delar av marknaden, anammar någon av redan befintliga marknadsmässiga instrument som exempelvis täckningsrätter eller auktion 😊
Hur skulle det leda till annorlunda utfall i slutändan? Teckningsrätterna skulle snappas upp av bottar och flippers och auktioner skulle trissa upp priserna till exakt det som gråhandlarna kan ta idag. Enda skillnaden vore att urvalet av de som får möjligheten till arbitrage görs på annat sätt än idag. Att tro att det skulle minska flippandet när prisläget ser ut som det gör är naivt.

Hur skulle det leda till annorlunda utfall i slutändan? Teckningsrätterna skulle snappas upp av bottar och flippers och auktioner skulle trissa upp priserna till exakt det som gråhandlarna kan ta idag. Enda skillnaden vore att urvalet av de som får möjligheten till arbitrage görs på annat sätt än idag. Att tro att det skulle minska flippandet när prisläget ser ut som det gör är naivt.
Jag håller helt med naivt att tro att dessa exempel skulle lösa det hela eller ordna mer tillgång eller lägre pris, men man kan alltid resonera och diskutera😊

Tillbaka
Topp