• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om fyrhjulingar / ATV

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skall köpa en fyrhjuling för att ploga, fiska och lite allmänt körande för kul.

Fastnat för GOES Cobalt EPS MAX, främst på grund av priset men även att jag har återförsäljare/verkstad i närheten.

Iron med mindre motor
20181015_170344.jpg

20181015_171136.jpg


Läser man på internet verkar alla anse att det är bättre att köpa en äldre maskin av kända kvalitetsmärken. Grejen är att nämnda GOES klarar de nya miljökraven och bör kunna registreras som tung mc och köras lagligt utan strypning i 90 km/h (som jag förstår det?) medan äldre ATV måste strypas till 20 hk.

Är det vansinne att satsa på en GOES?
 
Skall köpa en fyrhjuling för att ploga, fiska och lite allmänt körande för kul.

Fastnat för GOES Cobalt EPS MAX, främst på grund av priset men även att jag har återförsäljare/verkstad i närheten.

Iron med mindre motor
20181015_170344.jpg

20181015_171136.jpg


Läser man på internet verkar alla anse att det är bättre att köpa en äldre maskin av kända kvalitetsmärken. Grejen är att nämnda GOES klarar de nya miljökraven och bör kunna registreras som tung mc och köras lagligt utan strypning i 90 km/h (som jag förstår det?) medan äldre ATV måste strypas till 20 hk.

Är det vansinne att satsa på en GOES?
Du kan ju ha tur men...
Jag känner flera som har haft Goes, Allroad, Tgb, Dinli osv, alla har tröttnat på verkstadsbesök och köpt sig riktiga maskiner. Inklusive mig själv.
Numera kör jag Yamaha Kodiak 700.
received_10208521318606659.jpeg
DSC_0117.JPG
 
Kör Polaris här,
Har fungerat klanderfritt för mig de åren och timmarna jag har kört.
Slitit med både virkeslass, vattentransporter, nöjeskörning och stängselambulans.
/ Karl
 
Sålt suzuki, dinli och Kymco.
Arbetsmaskinerna från Dinli skulle jag inte ta om jag fick gratis, men Kymco har alltid funkat bra. Lite mer "light" än japsarna, men gör det de ska.
De Goes och CF Moto jag skruvat på har sett så där lite halvsmäckiga ut.
Sen "har man ju hört" en massa ditt och datt, men det ovan är min personliga input.
 
Har kört min CF-Moto 420 i 2 år nu. Har inte haft några större problem. Bytte givaren till elfläkten på garanti.

Kör man som folk och inte använder grejerna som arbetsredskap dagligen så klarar man sig med en bättre sortens kinamaskin.

ESP är ett måste tycker jag.

Min är terrängreggad och ostrypt.



8084E7D5-ED3B-4612-8ED3-EF766F2707E4.jpeg


Obs något demonterad i fronten på bilden. Höll på att försöka modda elsystemet lite ;)
 
Hade en SMC 500 från -12 och sålde den förra månaden. Ingen arbetsmaskin utan den var bakhjulsdriven så jag hade den endast som leksak!
Åkte ute på isen ett par vintrar och lite i skogen, knappt så man kom fram ibland för att den var så låg (Och pga bakhjulsdriften såklart). Annars så åkte jag till och från affären ibland och ut till föräldrarna på landet.
För en leksak så var den riktigt rolig att köra både på grus och på asfalt! Ostrypt så kom jag upp i 130km/h på isen med dubbdäck :)

Det enda bekymret jag hade på 6 år var att byta batteriet efter det hade laddats ur efter stillestånd i ett par månader.
Kan ha haft tur med just min men jag var riktigt nöjd med den!

20180928_173342.jpg
 
Sålt suzuki, dinli och Kymco.
Arbetsmaskinerna från Dinli skulle jag inte ta om jag fick gratis, men Kymco har alltid funkat bra. Lite mer "light" än japsarna, men gör det de ska.
De Goes och CF Moto jag skruvat på har sett så där lite halvsmäckiga ut.
Sen "har man ju hört" en massa ditt och datt, men det ovan är min personliga input.

Tack för input! Berätta gärna vad du hört med :)

Hör ju vissa säga att CF/GOES blir bättre och bättre för varje år men att dom är smäckiga jämfört med japanska märken är det väl inget snack om.

För dagligt arbete i skogen skulle jag aldrig välja en kinatillverkad ATV precis som att jag inte skulle pendla mina 18 mil per dag med en bil från Kina.

Frågan är om GOES är rent skit eller om det fungerar för mina ändamål... Hittar inget vettigt alternativ som jag får köra lagligt ostrypt i 90 km/h.

Kör man som folk och inte använder grejerna som arbetsredskap dagligen så klarar man sig med en bättre sortens kinamaskin.
Tack för input! Det var min tanke också :)
 
Tack för input! Berätta gärna vad du hört med :)

Hör ju vissa säga att CF/GOES blir bättre och bättre för varje år men att dom är smäckiga jämfört med japanska märken är det väl inget snack om.

För dagligt arbete i skogen skulle jag aldrig välja en kinatillverkad ATV precis som att jag inte skulle pendla mina 18 mil per dag med en bil från Kina.

Frågan är om GOES är rent skit eller om det fungerar för mina ändamål... Hittar inget vettigt alternativ som jag får köra lagligt ostrypt i 90 km/h.


Tack för input! Det var min tanke också :)

Köra i 90 blås på en ATV funkar men inget jag skulle rekommendera ;)

https://www.blocket.se/stockholm/CF_MOTO_520_Atv_vagreggad_80729412.htm?ca=11&w=3
 
Senast ändrad:
Tack för input! Berätta gärna vad du hört med :)

Hör ju vissa säga att CF/GOES blir bättre och bättre för varje år men att dom är smäckiga jämfört med japanska märken är det väl inget snack om.

För dagligt arbete i skogen skulle jag aldrig välja en kinatillverkad ATV precis som att jag inte skulle pendla mina 18 mil per dag med en bil från Kina.

Frågan är om GOES är rent skit eller om det fungerar för mina ändamål... Hittar inget vettigt alternativ som jag får köra lagligt ostrypt i 90 km/h.


Tack för input! Det var min tanke också :)
Är det en vägreggad maskin du ska ha ?
Vägreggade måste vara strypta till 15kw
 
Finns en pdf fil på transportstyrelsen å ladda ner, tror den heter köra fyrhjuling, där står all info
 
Är det en vägreggad maskin du ska ha ?
Vägreggade måste vara strypta till 15kw
Det verkar som om nya MC-registrerade endast är strypta vad gäller hastighet och inte kw eller hk.
Screenshot_20181019-180109.png

Ringde Dealy som har GOES i Sverige vilka bekräftade detta. Hittar inget på transportstyrelsen och hann inte ringa dit och fråga idag tyvärr.

Hittar dock exempel på fyrhjulingar (GOES Cobalt) med maxfart 90 km/h utan strypning registrerade som MC.
Screenshot_20181019-180030.png
 
Tror nog inte du behöver bry dig så mycket om effekten på en vägreggad, alla säljs ostrypta ändå, är ju bara en skruv i gashandtaget, lätt å plocka bort.
 
Update: Det blev en NOS Can Am 450 DPS Max -17 T3A. Var nära att slå till på en GOES, det hade säkert funkat bra men det kändes inte rätt.

Sjukt kul! Helt enkelt
20181211_183933.jpg

Några tips på prisvärd skoteroverall? Många köper Jula eller någon flytoverall, kanske funkar...

Ryggplatta kan vara bra att ha va?
 
Update: Det blev en NOS Can Am 450 DPS Max -17 T3A. Var nära att slå till på en GOES, det hade säkert funkat bra men det kändes inte rätt.

Sjukt kul! Helt enkelt
20181211_183933.jpg

Några tips på prisvärd skoteroverall? Många köper Jula eller någon flytoverall, kanske funkar...

Ryggplatta kan vara bra att ha va?
Ryggskena och hjälm är bra att ha om du skall köra lite inspirerat ;)
Ta det vackert i början, det tar ett tag att känna in maskinen och dom är enklare än vad man tror att välta med :)

Har haft ett gäng ATV under årens lopp, roligas att leka med var Can Am G2 1000 kubikaren mem jag sålde faktiskt den och har numer för andra gången en Yamaha Grizzly 700 som jag tycker är en bättre arbetsmaskin än 1000 kubikaren.
Du kommer att få mycket kul med din nya maskin, grattis!!
 
Ryggskena och hjälm är bra att ha om du skall köra lite inspirerat ;)
Ta det vackert i början, det tar ett tag att känna in maskinen och dom är enklare än vad man tror att välta med :)

Har haft ett gäng ATV under årens lopp, roligas att leka med var Can Am G2 1000 kubikaren mem jag sålde faktiskt den och har numer för andra gången en Yamaha Grizzly 700 som jag tycker är en bättre arbetsmaskin än 1000 kubikaren.
Du kommer att få mycket kul med din nya maskin, grattis!!
Tack! Sjukt att det ens finns maskiner med mer än dubbla kubik :nailbiting: Tycker att 450 är pigg och rask men kan tänka mig att det krävs en del kraft om man skall bada i lera och så :)
 
Jo, den hade väl dryga 80 hk så det var ganska enkelt att få framänden att peka mot himlen om man ville ;-)
Effekten är en vanesak så bli inte förvånad om du börjar snegla på en vassare maskin framöver om du mest skall ha den till lek :)
 
Jo, den hade väl dryga 80 hk så det var ganska enkelt att få framänden att peka mot himlen om man ville ;-)
Effekten är en vanesak så bli inte förvånad om du börjar snegla på en vassare maskin framöver om du mest skall ha den till lek :)
Mycket vill ha mer, så är det onekligen. Blir nog mest mysåka och lite snabbare på grusväg eller is för mig så jag hoppas att jag är nöjd även framöver.
 
Mycket vill ha mer, så är det onekligen. Blir nog mest mysåka och lite snabbare på grusväg eller is för mig så jag hoppas att jag är nöjd även framöver.
Is är lurigt, en fin sladd som hakar i en snöfläck har väldigt lätt för att det slutar med en rullning. Som sagt lär känna din maskin och tänk innan du gasar, det är inte så kul att tumla runt med 400 kg atv över sig ;-)
Maxen är bra om man åker uppför branta lutningar med sin långa hjulbas. Hade en 800 xmr och den var riktigt bra när man skulle klättra
 
Har jag monterat plogen fel eller är det bara bangladeshmetall och skit?
20181221_094504.jpg
20181221_094944.jpg
Antar att fästet för löphjulet vikt sig? Du har (nog) gjort rätt, men jag brukar rekommendera att dra vajern uppåt efter löphjulet, till en "loop" runt främre lastbågen. Då man har den som du dragit den så belastar man löphjulet väldigt mycket då blogen "bottnar" uppåt. Lastbågarna håller - oftast ;).
Sen rekommenderar jag syntetlina till winchen, särskilt om man ska ploga. Vajern äter på sikt sig in i sig själv i "varven" och tar mycket stryk av in-ut-in-ut-in.

Edit: har du läst instruktionsboken för montering av plogen? Man ska alltid läsa intruktionsböcker. Fan vad med kunder som blivit arga på mig då jag sagt det...
 
Antar att fästet för löphjulet vikt sig? Du har (nog) gjort rätt, men jag brukar rekommendera att dra vajern uppåt efter löphjulet, till en "loop" runt främre lastbågen. Då man har den som du dragit den så belastar man löphjulet väldigt mycket då blogen "bottnar" uppåt. Lastbågarna håller - oftast ;).
Sen rekommenderar jag syntetlina till winchen, särskilt om man ska ploga. Vajern äter på sikt sig in i sig själv i "varven" och tar mycket stryk av in-ut-in-ut-in.

Edit: har du läst instruktionsboken för montering av plogen? Man ska alltid läsa intruktionsböcker. Fan vad med kunder som blivit arga på mig då jag sagt det...
Tack för svar!
Har självklart inte läst instruktionsboken ;). Har mailat återförsäljaren bilderna. Får försöka lista ut hur du menar att vajern skall fästas innan jag går på det igen. Hoppas det inte blir allt för kostsamt att fixa bara...
 
Har du något exempel på hur det ser ut? Fick inte med något annat än det som sitter på nu...
Nja, det är en strömbrytare som skall monteras under hjulingen som påverkas av bladet när du lyfter det så inte det skall gå att lyfta sönder det, den skall kopplas in mot vinschstyrningen. Kolla med säljaren, det borde han ha koll på :)
 
Tillbaka
Topp