• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om fyrhjulingar / ATV

Tack!

Vi ska mest ha den som arbetsredskap hemma på sommarstället är det tänkt, mycket smidigare än en traktor
Blev det affär?
Själv ska jag lämna in på service imorgon, så det fick bli en tvätt idag.
DSC_0618.JPG

Blev det affär?
Själv ska jag lämna in på service imorgon, så det fick bli en tvätt idag.
DSC_0618.JPG
098D790E-0A63-4203-BA21-EA664E13B7C9.jpeg

Japp!

Har tyvärr inte hunnit köra den så mycket än men den rullar på ganska bra, riktigt rolig att köra! Och den har faktiskt kommit till nytta flera gånger då vi flyttat runt diverse bråte på platser där bilen aldrig kommit fram.

Ska nog köpa en till så hustrun och jag slipper att dela men det kan bli en enklare/billigare maskin då, vi får se.

Mekat 4-hjuling idag. Förstått att det är vanligt att den här plattan till växeln går sönder väldigt ofta på många märken och modeller. Är den i plast som på min Can-Am kan det vara värt att byta redan innan den går sönder. Trist om det händer i skogen. Lagade min med harstrypare först 😄.

Kollade efter originaldel i plast hos handlare och det skulle ta flera månader att ordna delen. Köpte en i aluminium från Amazon istället, hemma på en vecka och bytet var enkelt.
20211229_142214-01.jpeg
20220105_130942-01.jpeg
20220105_131313-01.jpeg

Screenshot_20211229-154356_Samsung Internet-01.jpeg

-18 ute och fick ej igång 4-hjulingen. Tänkte åka och köpa en laddare på Biltema men kollar först i instruktionsboken om det kan stå något vettigt där.
Screenshot_20220107-112504_Acrobat for Samsung.jpg

Vafan!? Vadå inte ladda batteriet monterat? Kan ju inte behöva ta ut batteriet för att ladda väl?

20220107_105036.jpg

-18 ute och fick ej igång 4-hjulingen. Tänkte åka och köpa en laddare på Biltema men kollar först i instruktionsboken om det kan stå något vettigt där.
Screenshot_20220107-112504_Acrobat for Samsung.jpg

Vafan!? Vadå inte ladda batteriet monterat? Kan ju inte behöva ta ut batteriet för att ladda väl?

20220107_105036.jpg
Kör bara. Det står så i alla instruktionsböcker jag sett.
Det är enligt mig en friskrivning ifall någon idiot smäller på traktorladdaren och spränger batteriet, eller råkar bränna en cdi-box.
Men OBS! Använd en laddare med laddström anpassat för ditt batteri.

Kör bara. Det står så i alla instruktionsböcker jag sett.
Det är enligt mig en friskrivning ifall någon idiot smäller på traktorladdaren och spränger batteriet, eller råkar bränna en cdi-box.
Men OBS! Använd en laddare med laddström anpassat för ditt batteri.

Tack! Tänkte väl det. Visste att jag hade rätt i att inte läsa instruktionsböcker 😉.

Var förbi Mekonom precis och köpte denna CTEK MXS 5.0 som skall vara bra. Kan ladda med låg A för mindre batterier samt mer kräm för större.
20220107_142315.jpg

Senast ändrad:
Nu har sambon kört laddaren men med billäge i 6h. Vad händer egentligen med batteriet då? Är det paj typ?

En fyrhjuling är ju egentligen ett rätt tråkigt fordon. Så därför har jag en yamma 450 från 2013.

I maj i år skulle jag till stugan med lite virke
61AB91DD-CB37-43DD-B10E-7D672648026D.png

Bart och fint i Luleå så jag tog med fyrpan istället för skotern

106CDFFA-36AA-4F47-BE11-995B7D58E8FF.png

En del snö kvar några mil inåt landet. Tog skoterkälken och lite spännremmar..

D6BD590B-1AB1-4D8C-9F97-D0B60EB98EC0.png

D588EBE0-7D3C-4468-9A67-EE39B0A08A72.png

Surt. Tungt som fan fram på dagen när dagsmejan slog till. Och själv var man..
8AE7BD44-8370-420D-ADF6-CDCA1AC5A7E3.png
2DCA2840-B640-4887-9F60-8C8322DF7CD9.png

Fick tänka om lite och några timmar senare hade jag fått fram allt. Nästa gång ska jag ringa ut till byn och få dagsaktuell snörapport. Än är man inte fullärd.

Jag är nog sist på bollen med det mesta.
Har velat ha en fyrhjuling länge men med dagens priser tycker jag inte att det är värt att köpa en ny.
Men så helt plötsligt så fick jag av en händelse reda på att en äldre herre i byn skulle sälja en fyrhjuling.
Arctic Cat Bearcat 454
Årsmodell 1997

IMG_1783.jpeg

När jag fick reda på hur långt den hade gått slog jag till direkt!
36 mil sedan 1997…😂😂😂
Det blev affär😍

Funderar på att köpa en atv till grabben 5år. Duger det med en kinamaskin eller ska vi gå på en Yamaha lr dyl?

Funderar på att köpa en atv till grabben 5år. Duger det med en kinamaskin eller ska vi gå på en Yamaha lr dyl?
Jag själv var där för något år sen. ”Alla” jag pratade med sa samma sak, man får ungefär vad man betalar för. Flertalet hade kinaskräp som stod rasade osv. Jag följde råden jag fick och köpte en märkesmaskin. En Suzuki lt50, beggad. Har gått, och går, som en klocka. Aldrig något strul. Har börjat fundera på att sälja den också och kollat runt lite på blocket osv. Ser ut som att jag med lätthet får tillbaka pengarna vilket jag är övertygad om att jag inte skulle fått med en kinamaskin!?

Så min personliga rekommendation är att köpa en beggad märkesmaskin. Med det sagt är det inte omöjligt att en kinamaskin duger utmärkt. Men sett till egen erfarenhet har jag inte ångrat mitt val

Jag själv var där för något år sen. ”Alla” jag pratade med sa samma sak, man får ungefär vad man betalar för. Flertalet hade kinaskräp som stod rasade osv. Jag följde råden jag fick och köpte en märkesmaskin. En Suzuki lt50, beggad. Har gått, och går, som en klocka. Aldrig något strul. Har börjat fundera på att sälja den också och kollat runt lite på blocket osv. Ser ut som att jag med lätthet får tillbaka pengarna vilket jag är övertygad om att jag inte skulle fått med en kinamaskin!?

Så min personliga rekommendation är att köpa en beggad märkesmaskin. Med det sagt är det inte omöjligt att en kinamaskin duger utmärkt. Men sett till egen erfarenhet har jag inte ångrat mitt val
Ungefär den slutsatsen jag drog efter lite googlande. Får bli en julklapp i år det.

Funktionär på stubbrace med svågerns Polaris Ranger. Funkar kanon till att ena dagen hämta hem nyfödda kalvar ute på åkrar, till att dagen efter skjutsa runt på sjukvårdspersonal vid behov🙂
IMG_20231022_093059.jpg

Blev en kinamaskin. 110cc kanske var overkill till en femåring, för den går nåt sjukt även med mig på.
B5C84FD6-4BE6-4CB1-B54C-BBF882D7E02D.jpeg
Jag köpte en Kayo 70cc till min fyraåring, han kör i ur och skur, gärna hela tiden.
Min känsla är att den håller helt OK kvalitet och går riktigt bra!

När inte mamma är hemma testar han gärna vår Polaris 570 också ;)

Sitter och håller på avtryckaren på en lt50 2002:a, fin och går bra. Rimligt pris att ge för en? Begärt pris är 9000:-.

Sitter och håller på avtryckaren på en lt50 2002:a, fin och går bra. Rimligt pris att ge för en? Begärt pris är 9000:-.
Tror det är rimligt!? De som kommer ut brukar ligga på +10k och försvinna rätt fort så för 9k kan du mycket möjligt få tillbaka cashen den dagen du säljer. Jag har fortfarande inte fått arslet ut och sålt vår 🤣
Kanske skulle ta tag i det där…

Tror det är rimligt!? De som kommer ut brukar ligga på +10k och försvinna rätt fort så för 9k kan du mycket möjligt få tillbaka cashen den dagen du säljer. Jag har fortfarande inte fått arslet ut och sålt vår 🤣
Kanske skulle ta tag i det där…
Då klipper jag den, det är en granne ute på landet som säljer. Tänkte den kunde vara bra till barnen, 2 och 5 år att börja med. 😊

Då klipper jag den, det är en granne ute på landet som säljer. Tänkte den kunde vara bra till barnen, 2 och 5 år att börja med. 😊
Jag är ingen expert som du ska förlita dig blint på till 100%. Men jag tror du gör en ganska bra och riskfri affär där. Kommer ge mycket glädje åt kidsen och gissningsvis utan något nämnvärt värdetapp 👊🏻

Jag är ingen expert som du ska förlita dig blint på till 100%. Men jag tror du gör en ganska bra och riskfri affär där. Kommer ge mycket glädje åt kidsen och gissningsvis utan något nämnvärt värdetapp 👊🏻
Nejnej, men det bekräftade vad jag redan tänkt. Kikat lite så det blir fint det, de kär inte droppa något vidare i pris framöver i fungerande skick. Reservdelar osv verkar ju inte vara några konstigheter heller. 😊

Tillbaka
Topp