• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om intressant klockfakta och kuriosa

Zhersz

Basic
Tanken med denna tråd är att skriva, berätta eller återge olika slags kuriosa och fakta kring klockor i allmänhet. Det kan både vara roligt, udda, spännande eller intressant fakta, både högt och lågt!

Här kommer första exemplet: Visste ni att man kan köpa en Rolex med en Coca-Cola eller Dominos pizza logotyp.

Jag är ny här på Klocksnack och anser mig själv vara en lekman när det kommer till sakkunskap kring klockor och dess historia. En stor anledning dock till varför jag blev medlem här på Klocksnack var just för att jag upplever detta forum som en enorm kunskapskälla där man både som amatör och fackman kan söka sig för att utforska och inhämta kunskap kring sitt klockintresse lite närmre.

Något jag personligen alltid uppskattar oavsett om man pratar med vänner, bekanta eller rent av främmande människor är att få höra någon berätta fakta om något som inte är typiskt allmänt känt. Detta väcker alltid mitt intresse och det är även en effektiv inlärningsmetod.

Vad vi väljer att använda denna nyfunna kunskap till är upp till var och en. Dock tycker jag det alltid är spännande att lära sig något nytt, samtidigt som det är roligt att återberätta udda fakta i t.ex. de sammanhang där man vill starta ett samtalsämne med någon eller behöver en så kallad ”icebreaker”.

Jag är övertygad om att det finns ett flertal medlemmar på detta forum som sitter på fantastiskt mycket fakta som är oerhört intressant att få ta del av, både som amatör och fackman.

OBS! Ber om ursäkt om denna tråd redan finns! Dock kollade jag igenom forumtrådar 20-sidor bak och testade även sökfunktionen utan resultat.

Senast ändrad:
Rolex Air-King Dominos.jpg

Grundaren av Dominos Pizza Tom Monaghan instituerade i slutet på 70-talet en utmaning kallad
"Rolex Challenge" avsedd för Dominos alla franchise-ägare. Utmaningen gick från början ut på att
man skulle uppnå en försäljningskvot på minimum 20.000 Dollar per vecka i fyra veckor i rad.
Lyckades man med detta så erhöll man en Rolex Air-King med Dominos Logotyp (Bild ovan).

I takt med att Rolexpriserna ökat är numera försäljningskvoten upphöjd till 25.000 Dollar istället.

Utmaningen var avsedd till att fungera som en motivationsfaktor för att generellt höja försäljningen
av Dominos pizzor.

dominos-rolex-2.jpg

Dominos logotypen har numera även förflyttats ner från urtavlan till armbandet.

Källor: https://nypost.com/2016/11/18/yes-theres-a-dominos-pizza-rolex/

rolexcocacola2.png

Rolex och Coca Cola gjorde en så kallad "Co-branding" där Coca Cola:s logotyp
syns på Rolex Oyster Perpetuals urtavla. Enligt den information jag lyckats få fram så
var dessa klockor avsedda för "vissa" anställda inom företaget.

Källa: https://watchnerd.com/blog/42/rolex-co-branded-dials

Jag har inte lyckats få fram mer info än det jag delgivit ovan, det hade varit kul om någon
visste mer om denna historia
. Vilka är t.ex. dessa anställda som fick en sådan här klocka?
Vad var kraven? (År i tjänst kanske?), tillverkas dessa klockor fortfarande osv....

Tillagt 2020-12-30: Enligt ett flertal källor skall samarbetet pågått sedan 50-talet
och klockan ges som gåva till vissa anställda som tjänstgjort minst 25 år på företaget.

Senast ändrad:
"Rolex time" 10:10:31
m126613lb-0002.png

En annan kuriosa beträffande Rolex är att alla deras klockor som är fotograferade av företaget själva på t.ex. hemsidan eller i annonser
är alltid inställda på samma tid, dvs. 10:10:31. Detta klockslag är officiellt känt som "Rolex time".

Om klockan har en datumfunktion är det alltid inställt på den 28:eek:nde och om där finns en funktion som visar vilken dag
så är detta alltid inställt på måndag.

Anledningen till varför är enligt information inte helt fastställd. Dock enligt ett flertal oberoende källor är den mest troliga förklaringen att
det handlar om symmetri och att urtavlans alla viktiga delar syns. Att Rolex specifikt har valt det exakta klockslaget 10:10:31 på alla sina
klockor skall framförallt handla om tradition.

Källa: https://www.ethoswatches.com/the-watch-guide/10-10-myths-realities-behind-time-watches/

Snobben "Snoopy" + Omega Speedmaster

Som de flesta redan vet så är Omega den officiella leverantören till den amerikanska rymdorganisationen NASA.
Omega Speedmaster var den första klocka som någonsin blivit buren av en människa på månen.

Den 11:e april 1970 var starten för den tredje rymdfärden i apolloprogrammet, kallad "Apollo 13".

Under färdens gång exploderade en syretank och den planerade månlandningen avbröts.
Det primära målet ändrades från att landa på månen till att istället försöka få besättningen levande tillbaka till jorden,
vilket klockan Omega Speedmaster spelade en viktig roll i just detta.

Besättningen på Apollo 13 använde nämligen Omega Speedmastern till att först "klocka" antändningen av raketerna för att
förkorta den uppskattade längden för återkomsten till jorden och för det andra att "klocka" själva antändningen av raketerna
för att minska hastigheten och höja flygbanans vinkel för återinträde i jordens atmosfär. Tidtagningen för detta var avgörande
för att undvika en potentiell katastrof för astronauterna.

Samma år som Apollo 13 händelsen utspelade sig fick Omega det prestigefyllda "Silver Snoopy Award" från astronauterna på
NASA. Detta pris delades ut till Omega för att erkänna dess unika bidrag till rymdutforskning och Speedmasterns viktiga roll
i att rädda Apollo 13 besättningen.

Silver Snoopy Award skapades 1968 som en del av "Space Flight Awareness" programmet. Utmärkelsen
går till astronauter för enastående bedrifter i flygsäkerhet och uppdragsgenomförande. Färre än 1 procent
av arbetskraften inom rymdprogrammet får det årligen och priset är en kavajnål i sterlingsilver föreställande Snobben.

Det dröjde dock till år 2003 innan Omega skapade en Speedmaster till ära för att ha mottagit detta pris.
Klockan tillverkades i 5441 stycken exemplar och siffran har en signifikant betydelse då den symboliserar
de 142 timmar, 54 minuter och 41 sekunder som Apollo 13 uppdraget varade. Orsaken till varför Omega
väntade 33 år innan man lanserade denna första modell är fortfarande ett mysterium.

Omega 1.jpg

Omega 2.jpg

Senast ändrad:
En vanlig missuppfattning är att Rolex Explorer bars vid den första lyckade bestigningen av Mt. Everest men sanningen är att Rolex visserligen försåg expeditionsmedlemmarna med klockor och uttryckligen bad dem att använda dessa men att äventyraren och expeditionsledaren Hillary bar en Smiths och hans sherpa bar med största sannolikhet den datejust i guld som han hade fått som tack för hjälpen vid en tidigare expedition.

Jag tycker att det är betydligt mer intressant och stekigt att en DJ i guld användes men det passade väl inte in i Rolex PR-kampanj där Explorern lyftes fram som en renodlad äventyrsklocka. 🙄

Senast ändrad:
En vanlig missuppfattning är att Rolex Explorer bars vid den första lyckade bestigningen av Mt. Everest men sanningen är att Rolex visserligen försåg expeditionsmedlemmarna med klockor och uttryckligen bad dem att använda dessa men att äventyraren och expeditionsledaren Hillary bar en Smiths och hans sherpa bar med största sannolikhet den datejust i guld som han hade fått som tack för hjälpen vid en tidigare expedition.

Jag tycker att det är betydligt mer intressant och stekigt att en DJ i guld användes men det passade väl inte in i Rolex PR-kampanj där Explorern lyftes fram som en renodlad äventyrsklocka. 🙄

Intressant story!

Det är antagligen inte första gången varumärkesstrategin har blivit påverkad och styrd för att passa narrativet.

46910304-7738-4E19-A43C-142F68F7E5B6.jpeg

69B6DDE5-B227-4818-99F9-95B17A0CAE28.jpeg 40E53A77-B606-4524-AC4E-D5A60473B76B.png

Om man ska vara petig var Hillary inte expeditionsledare, det var John Hunt. Men bra kuriosa.

Intressant story!

Det är antagligen inte första gången varumärkesstrategin har blivit påverkad och styrd för att passa narrativet.
Det är lite samma sak med Omega som trycker väldigt hårt på rymdkopplingen och säkert har fått många att tro att Speedmastern är den enda "rymdklockan". Det är tekniskt sett den enda klockan som har testats och godkänts för rymdpromenad (gissningsvis för att det är den enda klockan som faktiskt har kunnat testas i fält?) men är varken den första klockan i rymden och är inte heller den enda klockan som har officiellt godkännande från NASA att användas vid rymduppdrag (så vitt jag vet finns det bl.a. modeller från Casios G-shockserie och även Timex men det finns säkert fler).

Det är lite samma sak med Omega som trycker väldigt hårt på rymdkopplingen och säkert har fått många att tro att Speedmastern är den enda "rymdklockan". Det är tekniskt sett den enda klockan som har testats och godkänts för rymdpromenad (gissningsvis för att det är den enda klockan som faktiskt har kunnat testas i fält?) men är varken den första klockan i rymden och är inte heller den enda klockan som har officiellt godkännande från NASA att användas vid rymduppdrag (så vitt jag vet finns det bl.a. modeller från Casios G-shockserie och även Timex men det finns säkert fler).
Bulova var väl också med i rymden?

EDIT: Kanske på månen till och med? Minns inte riktigt.

Senast ändrad:
Omega har verkligen lyckats med den bedriften då jag personligen alltid gjort den kopplingen i alla fall. Det bevisar hur pass stor påverkasgrad en bra story har på oss konsumenter.

En snabb googling bekräftade det du skrev om Casio G-Shock och samtidigt uppmärksammade jag även att Timex tillverkat en klocka med NASA logotypen
och även en med Snoopy. Följande text gällande Timex snubblade jag över:

"Though Timex watches did not fly to the moon, Apollo-era astronauts wore them during their pre-flight training and post-flight, after their splashdowns and recoveries, both as personal and service-issued timepieces. Later, NASA certified the Timex Ironman and Datalink models for use aboard space shuttle missions."

Timex Snoopy.jpg

Timex Nasa.jpg

Man kan lätt tro att jänkare med feta plånböcker har ensamrätt på jymdklockor (PR-spektakel som så mycket annat som jag ser det).
Alla rymdprogram som Ryssland genomfört genom åren glöms lätt bort, finns flera störtsköna klockor från alla möjliga bedrifter där uppe...Gagarin någon?

Patek Philippe Nautilus

Patek Philippes ikoniska Nautilus skapades av samma man som designade Audemars Piguet Royal Oak, Gerald Genta.

Namnet på klockan var taget från Jules Vernes klassiska novel Twenty thousand Leagues Under the Sea,
svenska översättningen "En världsomsegling under havet".
Nautilus var namnet på Kapten Nemos undervattenfarkost
i boken.

Den kända klockdesignern Gerald Genta gjorde följande uttalande i en intervju år 2009 om uppkomsten av
klockans design.

"I was at the restaurant of a hotel and some people from Patek were sitting in one corner of the dining hall, while I was sitting alone in the other corner. I told the head-waiter: “Bring me a piece of paper and a pencil, I want to design something”

Detta skedde under en mässa i Schweiz och under fem minuters ritande på hotellrestaurangen kom han att skapa designen
för Patek Philippes Nautilus.

Nedanstående bild skall illustrera Gerald Gentas initiala designskiss.

GeraldGenta-Nautilus-Sketch.jpg

Man kan lätt tro att jänkare med feta plånböcker har ensamrätt på jymdklockor (PR-spektakel som så mycket annat som jag ser det).
Alla rymdprogram som Ryssland genomfört genom åren glöms lätt bort, finns flera störtsköna klockor från alla möjliga bedrifter där uppe...Gagarin någon?
Sturmanskie_large.jpg

En bild på samma typ av klocka som Gagarin bar under sin rymdfärd med Vostok 1.

EE0DFD94-9545-4198-AFD3-31D3A0051F4E.jpeg

Precis, Dave Scott hade den på månen efter hans speedy gick sönder under Apollo 15 uppdraget

enda privata klocka använd på månen, såldes på auktion för 1,3 miljoner USD

Blev det någonsin uppmärksammat hur hans Speedmaster hade gått sönder?

Jag tänker om det var klockans tillverkning som var bristfällig eller om Dave Scott råkade ta sönder den
på grund av egen fysisk kraft i en olyckshändelse?

Finns mycket intressant på ämnet om man börjar grotta ner sig, Strela är nog det märket som som slår mig först 😊
Någorlunda nykter artikel: https://wristwatchreview.com/2011/08/19/speedmaster-v-strela-the-battle-of-the-moon-watches/
Mycket intressant artikel, tack!

Rolig jämförelse mellan hur Staterna och Sovjet valde att tackla utmaningen med att få fram en klocka som klarade rymdtesterna.
Fick mig faktiskt bli väldigt intresserad av att kolla närmare på Strela, ett märke relativt okänt för mig innan. Bara det att den ryska staten
skapade en egen klockfabrik är ju sjukt häftigt även om statens inblandning i gamla Sovjet var oinskränkt.

Mycket intressant artikel, tack!

Rolig jämförelse mellan hur Staterna och Sovjet valde att tackla utmaningen med att få fram en klocka som klarade rymdtesterna.
Fick mig faktiskt bli väldigt intresserad av att kolla närmare på Strela, ett märke relativt okänt för mig innan. Bara det att den ryska staten
skapade en egen klockfabrik är ju sjukt häftigt även om statens inblandning i gamla Sovjet var oinskränkt.
Klockfakta och kuriosa = sånt som gör klockor så mycket mer än bara klockor. Jättebra och intressant trådstart som bådar gott 👍🏼

Faux Pas

Att ge en klocka som gåva eller present i Kina anses bringa otur.

Orden "Ge en klocka" och "Närvara vid en begravning" är homofoner i det kinesiska språket. Samtidigt
symboliserar även klockan i Kina att "Tiden håller på att rinna ut".

År 1862 mottog änkekejsarinnan Drottning Cixi av Qing dynastin en dekorerad bordsklocka som en gåva från den franska ambassadören.
Ambassadören var ovetande om den kulturella faux pas och stämningen blev relativt besvärlig.

Däremot är tabut endast reserverat till att gälla "Stand-alone Clocks" och inte alla tidtagningsinstrument.
Att ge en mobiltelefon, dator eller armbandsur i present skall anses vara godkänt.

Seikosha "Kamikaze"

I slutet av andra världskriget var det vida känt att Japan skickade unga piloter på självmordsuppdrag för att utföra så kallat "Kamikaze" mot
de allierades skepp. De unga piloterna som utförde dessa uppdrag bar på en klocka känd som Seikosha Tensoku men med tanke på
uppdragets karaktär kom klockan istället kallas Seikosha "Kamikaze".

"The Tensoku" började produceras i början på 40-talet och Seikosha försedde den japanska marinen med dessa klockor. Seikosha är ett
tidigt namn för det idag väletablerade klockmärket Seiko.
Tensoku är en förkortning för "Tentai kansoku" vilket direkt översatt till
svenska blir astronomisk observation. Klockan var ett viktigt verktyg för piloterna i det avseendet att de förenklade navigationen
i luftrummet.

Klockan är 48.5 mm och den överdimensionerade lökformen på kronan gjorde det möjligt för piloterna att kunna använda den även om de
hade sina tjocka pilothandskar på sig i den fruktansvärt kalla cockpiten. Klockan skall enligt källor ha slutat tillverkas år 1945.

Seikosha-Tensoku-Kamikaze-gear-patrol-lead-full.jpg

Seikosha "Kamikaze"

I slutet av andra världskriget var det vida känt att Japan skickade unga piloter på självmordsuppdrag för att utföra så kallat "Kamikaze" mot
de allierades skepp. De unga piloterna som utförde dessa uppdrag bar på en klocka känd som Seikosha Tensoku men med tanke på
uppdragets karaktär kom klockan istället kallas Seikosha "Kamikaze".

"The Tensoku" började produceras i början på 40-talet och Seikosha försedde den japanska marinen med dessa klockor. Seikosha är ett
tidigt namn för det idag väletablerade klockmärket Seiko.
Tensoku är en förkortning för "Tentai kansoku" vilket direkt översatt till
svenska blir astronomisk observation. Klockan var ett viktigt verktyg för piloterna i det avseendet att de förenklade navigationen
i luftrummet.

Klockan är 48.5 mm och den överdimensionerade lökformen på kronan gjorde det möjligt för piloterna att kunna använda den även om de
hade sina tjocka pilothandskar på sig i den fruktansvärt kalla cockpiten. Klockan skall enligt källor ha slutat tillverkas år 1945.

Seikosha-Tensoku-Kamikaze-gear-patrol-lead-full.jpg
Stackars killar. Vet du om de planerar någon re-issue?

Tillbaka
Topp