• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om intressant klockfakta och kuriosa

Finns mycket intressant kuriosa och mystik kring Panerai. Något som kanske inte alla vet är att dessa klockor till en början tillverkades av Rolex, endast tavlorna gjordes av Giovanni Panerai.

Det här är även lite småkul, bilden nere till vänster har Richemont publicerat, som är en manipulerad bild av urmakeriet. Där det står ”OFFICINE PANERAI” istället för ”Orologeria Svizzeria”

1609541577591.jpeg

Det finns väldigt mycket teorier kring deras historia och vissa som gör rejäla gräv i hur det egentligen gått till, historia som Panerai själva gått ut med som blivit ”debunked”, hur Stallones roll i att ”återuppliva” märket genom att ha köpt en Luminor under inspelningen av ”Daylight” i Rom, som sedan har påståtts vara hittepå då tidslinjerna inte stämmer och att han på bild har setts med klockan innan inspelningarna ägde rum. Svårt att göra en ”hisspitch” kring allt detta och vad som stämmer eller inte låter jag vara osagt, men all mystik kring märkets historia tycker jag gör det hela ännu mer intressant.

Finns mycket intressant kuriosa och mystik kring Panerai. Något som kanske inte alla vet är att dessa klockor till en början tillverkades av Rolex, endast tavlorna gjordes av Giovanni Panerai.

Det här är även lite småkul, bilden nere till vänster har Richemont publicerat, som är en manipulerad bild av urmakeriet. Där det står ”OFFICINE PANERAI” istället för ”Orologeria Svizzeria”

1609541577591.jpeg

Det finns väldigt mycket teorier kring deras historia och vissa som gör rejäla gräv i hur det egentligen gått till, historia som Panerai själva gått ut med som blivit ”debunked”, hur Stallones roll i att ”återuppliva” märket genom att ha köpt en Luminor under inspelningen av ”Daylight” i Rom, som sedan har påståtts vara hittepå då tidslinjerna inte stämmer och att han på bild har setts med klockan innan inspelningarna ägde rum. Svårt att göra en ”hisspitch” kring allt detta och vad som stämmer eller inte låter jag vara osagt, men all mystik kring märkets historia tycker jag gör det hela ännu mer intressant.

Tack för ditt bidrag till tråden! Superintressant :)

En dum fråga kanske, men varför manipulera "skyltnamnet"? känns relativt onödigt om det inte var för en bra anledning tänker jag. Nu
vet jag inte direkta översättningen på de båda men antar "Officine Panerai" betyder typ Panerai butik och "Orologeria Svizzeria" kanske
Schweisisk butik?

Tack för ditt bidrag till tråden! Superintressant :)

En dum fråga kanske, men varför manipulera "skyltnamnet"? känns relativt onödigt om det inte var för en bra anledning tänker jag. Nu
vet jag inte direkta översättningen på de båda men antar "Officine Panerai" betyder typ Panerai butik och "Orologeria Svizzeria" kanske
Schweisisk butik?

Oklart, för att måla upp en tydligare bild i sin historia kanske? Bilden är från 20-talet, namnet OFFICINE PANERAI började användas i mitten av 50-talet.

Är det verkligen så otänkbart att Seiko skulle släppa en re-issue av Kamikaze-klockan? Vi har ju trots allt massor av Luftwaffe-klockor på marknaden. Plus att man kan ju fråga sig hur hygieniskt det är med alla ”Vietnamkrigs-klockor”... eller hela segmentet fältklockor för den delen. Det finns en viss fascination för just klockors koppling och användande i krig, något som jag inte vill moralisera över men jag tror det är marknadsföringen i slutändan som avgör om det uppfattas som smaklöst eller inte. På samma sätt som B-uhren inte marknadsförs som nazistklockor kanske Seiko inte skulle marknadsföra dessa som Kamikaze-ur, utan som Japanska pilotklockor (Tensoku var en generell pilotklocka, inte specifikt gjord för Kamikaze-piloter) med fokus på dess tekniska egenskaper som gjorde den lämpad för de påfrestningar kriget medför, på samma sätt som andra klockor med militär koppling marknadsförs.

EN GIFTIG KLOCKA

Panerai är välkända för sina stora lysande urverk och sedan tidigare nämnt i denna tråden användes Paneraiklockan flitigt av den italienska marinen,
detta då man var i behov av klockor som var läsbara under vatten. Det man då inte visste gällande det material som fick klockans delar att lysa, var att
det i själva verket var ett av världens mest radioaktiva ämne, Radium.

Radium var på denna tiden ansett som ett väldigt hälsosamt och bra ämne för att t.ex. behandla cancer och andra sjukdomar. Det värsta med detta var att
appliceringen av ämnet gjordes för hand med små borstar av de oftast kvinnliga fabriksarbetarna. Samtidigt passade även de kvinnliga fabriksarbetarna på
att måla sina naglar med Radiumet då det gav en fin lyster. Inte allt för sällan hände det även att många av fabriksarbetarna slickade på sina borstar för
att få en fin spets.

Klockorna som tillverkades under denna tiden är än idag fortfarande radioaktiva, Radium har nämligen en halveringstid på ca 1600 år.

Nedanstående bild är en Panerai Radiomir

leather_panerai_strap_grande.png

Senast ändrad:
Snarare mysterium än kuriosa från ett av mina favvomärken, Squale. Upptäckte förra året att det saknas indexmarkering "kl 29" på vridringarna från alla klassiska Masters (60-tal) fram till dagens moderna 60 Atmos m.m. Squale själva verkar inte sitta på svaret...Italiensk design(miss), funktionalitet eller bara slumpen, vem vet???

gFN1PNp.jpg

AKE6XLq.jpg

oni3GTh.jpg

DWUILub.jpg

EN GIFTIG KLOCKA

Panerai är välkända för sina stora lysande urverk och sedan tidigare nämnt i denna tråden användes Paneraiklockan flitigt av den italienska marinen,
detta då man var i behov av klockor som var läsbara under vatten. Det man då inte visste gällande det material som fick klockans delar att lysa, var att

Radium var på denna tiden ansett som ett väldigt hälsosamt och bra ämne för att t.ex. behandla cancer och andra sjukdomar. Det värsta med detta var att
appliceringen av ämnet gjordes för hand med små borstar av de oftast kvinnliga fabriksarbetarna. Samtidigt passade även de kvinnliga fabriksarbetarna på
att måla sina naglar med Radiumet då det gav en fin lyster. Inte allt för sällan hände det även att många av fabriksarbetarna slickade på sina borstar av
rengöringsskäl.

Klockorna som tillverkades under denna tiden är än idag fortfarande radioaktiva, Radium har nämligen en halveringstid på ca 1600 år.

Vet att jag såg en dokumentär för några år sen om kvinnorna som applicerade radium på klockor i USA. Finns ganska bra beskrivet på Wikipedia.
Tragiskt att det på den tiden ansågs att radium hade en hälsofrämjande effekt. Som tur är för oss har ju läkarvetenskapen gått framåt sen dess!

facebook1.jpg

EN GIFTIG KLOCKA

att måla sina naglar med Radiumet då det gav en fin lyster. Inte allt för sällan hände det även att många av fabriksarbetarna slickade på sina borstar av
rengöringsskäl.

Japp, dessa kvinnor kallades "Radiumflickor", mer info här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiumflickor

Edit: Jag var tydligen tvåa på bollen.

Snarare mysterium än kuriosa från ett av mina favvomärken, Squale. Upptäckte förra året att det saknas indexmarkering "kl 29" på vridringarna från alla klassiska Masters (60-tal) fram till dagens moderna 60 Atmos m.m. Squale själva verkar inte sitta på svaret...Italiensk design(miss), funktionalitet eller bara slumpen, vem vet???

gFN1PNp.jpg

AKE6XLq.jpg

oni3GTh.jpg

DWUILub.jpg

Haha fantastiskt!

Känns väldigt underligt att Squale själva inte vet riktigt :)

hehe ja, det är så underligt men samtidigt ett märke med mycket dold och bortglömd (odokumenterad) historia. Desto roligare att grotta ner sig i imo 🤓
Definitivt! Som jag inledde trådstarten med så är min kunskap begränsad vad gäller olika klockmärke osv. Kände inte till Squale som märke innan du nämnde den här i tråden, vilket är väldigt roligt då jag nu kan sitta och läsa på lite om det.

Tack!

• Like
Reactions: v0n
Zenith & Boeing 707

Zeniths kronograf kaliber har vunnit många priser och utmärkelser genom åren. År 1970 bestämde sig Zenith att testa första upplagan av El Primeros "uthållighet" genom
att spänna fast klockan på ett Boeing 707. Flygplanet flög över Atlanten mellan Paris och New York med klockan fastspänd på landningsstället.

Enligt källor fick klockan utstå minusgrader upp till -62 Celsius på en höjd över 10 000 meter. Trots detta skall klockan ha klarat sig undan oskadd
och kronografens behöll sin tidsprecision inom sekunden.

9b7dfb87-1571-455c-ae85-5987f8905223.jpg
Boeing-707.jpg

Rolex egna "Guldgruva"

Rolex har ett eget "in-house" gjuteri. 24 karats guld levereras till Rolex huvudkontor och omvandlas till 18 karats guld i antingen gult, vitt eller Rolex egna Everose-guld.
En av de största anledningarna till varför Rolex har valt att ha ett eget gjuteri är för att försäkra sig om att kvalitén på guldet.

rolex-228238-5.jpg

Cartier Santos

År 1904 så klagade den brasilianska piloten Alberto Santos-Dumont till sin vän Louis Cartier över fickurets opålitlighet och klumpighet
under flygtiden. Fickuret var opraktiskt att hantera och läsa av när man som pilot hade fullt upp med att manövrera planet med båda
händerna. På grund av detta kom Louis Cartier att skapa det första armbandsuret för män.

I november år 1906 var Alberto Santos-Dumont den första personen någonsin att bli filmad i ett flygplan och när han flög i hela 21.5 sekunder
så hade han en Cartier Santos på handleden.

Portrait+of+Alberto+Santos-Dumont+and+watch.png

Där ser man! VIsst var det så att Cartier var först då också?
Nu är inte jag helt säker men efter att ha grottat ner mig i klockhistoria dem senaste dagarna så är det lite olika besked beroende på vad
man räknar som det "första".

Man skriver ofta om år 1571 när Robert Dudley gav Elisabeth 1 en armbandsklocka.
Samtidigt så står det på WIkipedia att det första armbandsuret specialtillverkades till Napoleons syster av Breguet 1810.

Dock skulle jag personligen räkna Patek Philippes specialtillverkade armbandsur till den ungerska grevinnan Koscowicz 1868 som det
allra första "riktiga" armbandsuret. Detta då de tidigare mer anses vara prototyper av ett armbandsur.....

Någon får gärna rätta mig här om jag har fel :)

Som jag förstått historien så började soldater i Boer-kriget runt segelskiftet att binda fickur runt handlederna av praktiska skäl vilket senare utvecklades till mer riktiga armbandsur under första världskriget och att detta gjorda armbandsur för män fashionabla. Cartier mfl var pionjärer men fickuren fortsatte vara standard i alla fall till första världskriget varefter armbandsuren började ta över allt mer. Det krävdes väl krig för att machofiera vad som tidigare sågs som ett ting för kvinnor.

Som jag förstått historien så började soldater i Boer-kriget runt segelskiftet att binda fickur runt handlederna av praktiska skäl vilket senare utvecklades till mer riktiga armbandsur under första världskriget och att detta gjorda armbandsur för män fashionabla. Cartier mfl var pionjärer men fickuren fortsatte vara standard i alla fall till första världskriget varefter armbandsuren började ta över allt mer. Det krävdes väl krig för att machofiera vad som tidigare sågs som ett ting för kvinnor.
Tack för att du delade med dig!

• Like
Reactions: PNM
Pablo Escobar

Den så kallade drogkungen Pablo Escobar ägde ett flertal exklusiva klockor under sin livsstid. En av hans klockor, en Rolex Day-Date i helguld bestående av
ett hundratal diamanter, kom att bli föremål för en auktion år 2013 i hans hemland Colombia. Detta efter att den blivit konfiskerad av staten några år tidigare.
Det stora problemet var dock att staten bara fick ynka 8500 dollar för det dyrgripen, när det i själva verket var värt nästan 10x så mycket. Anledningen?
Ingen vågade helt enkelt buda på klockan på grund av rädsla för att "någon" skulle komma och kräva tillbaka klockan och därmed riskera att förlora alla pengar
man lagt i sitt bud.

Den anonyma köparen till klockan sa följande till en journalist, direkt översatt till svenska "Du vet aldrig vem som hittar dig och kräver tillbaka sakerna".

Som sagt, detta är ett bevis på vilken rädsla och "respekt" människor i hans hemland fortfarande hade för honom 20 år efter hans död.

Rolex day-date.jpg

Pablo Escobar

Den så kallade drogkungen Pablo Escobar ägde ett flertal exklusiva klockor under sin livsstid. En av hans klockor, en Rolex Day-Date i helguld bestående av
ett hundratal diamanter, kom att bli föremål för en auktion år 2013 i hans hemland Colombia. Detta efter att den blivit konfiskerad av staten några år tidigare.
Det stora problemet var dock att staten bara fick ynka 8500 dollar för det dyrgripen, när det i själva verket var värt nästan 10x så mycket. Anledningen?
Ingen vågade helt enkelt buda på klockan på grund av rädsla för att "någon" skulle komma och kräva tillbaka klockan och därmed riskera att förlora alla pengar
man lagt i sitt bud.

Den anonyma köparen till klockan sa följande till en journalist, direkt översatt till svenska "Du vet aldrig vem som hittar dig och kräver tillbaka sakerna".

Som sagt, detta är ett bevis på vilken rädsla och "respekt" människor i hans hemland fortfarande hade för honom 20 år efter hans död.

Rolex day-date.jpg

En ”journalist”.

Svart skämt åsido, tack för storyn.

James Bond Dr. No

Rolex sammankoppling med James Bond är välkänd och denna relation har också genom åren gett Rolex en enorm skjuts i både försäljning och marknadsföring.
Även om James bond nu på senare år burit Omegas klockmodeller så är det få människor som glömmer bort att Rolex var den klocka som var med i den absolut första
James bond filmen Dr.No

Det dem flesta inte vet är att Rolex vägrade att låna ut en klocka till filminspelningen. Sean Connery som spelade James bond fick nämligen
låna producenten Cubby Broccolis personliga Submariner under hela produktionen istället. Lite snålt nu i efterhand kanske man får lov att tycka......

James-Bond-Watch-Rolex-Submariner-Ref.-6538.jpg

OBS! Vissa källor hävdar att Submarinern kom från Sean Connerys egna klocksamling och således inte Cubby:s, dock verkar det vara ovanstående historia
som är övervägande mest erkänd. Jag förbehåller mig rätten att redigera om någon kan presentera tydliga "bevis" för ett annat alternativ :)

Hamilton Ventura

Hamilton är det klockmärke som officiellt har varit med i flest filmer genom tiderna, över femhundra gånger enligt deras hemsida.

En av Hamiltons mest kända bidrag på filmduken var i musikalkomedin "Blue Hawaii" med Elvis presley. I filmen bar Elvis
på en Hamilton Ventura, världens första elektriska klocka. Tack vare den fantastiska innovationen och Elvis stjärnstatus kom
klockan att bli en sensation.

För att hedra och fira vad som skulle ha varit kungen av Rock'n'rolls 80:e födelsedag så gav Hamilton år 2015 ut en klocka vid namn Ventura Elvis80.

Hamilton-Ventura-Elvis-80-Watch-Elvis-Presley-Watch-aBlogtoWatch-2.jpg

Cartier Santos

År 1904 så klagade den brasilianska piloten Alberto Santos-Dumont till sin vän Louis Cartier över fickurets opålitlighet och klumpighet
under flygtiden. Fickuret var opraktiskt att hantera och läsa av när man som pilot hade fullt upp med att manövrera planet med båda
händerna. På grund av detta kom Louis Cartier att skapa det första armbandsuret för män.

I november år 1906 var Alberto Santos-Dumont den första personen någonsin att bli filmad i ett flygplan och när han flög i hela 21.5 sekunder
så hade han en Cartier Santos på handleden.

Portrait+of+Alberto+Santos-Dumont+and+watch.png
Det är alltså såhär en riktig pilotklocka ser ut :)
Det var väl först efter soldaterna kommit hem från första världskriget som det blev manligt att ha armbandsur.
Tack för alla trevliga historier!

Tillbaka
Topp