Zhersz
Basic
Stackars killar. Vet du om de planerar någon re-issue?
Föga tveksamt med tanke på storyn bakom, kanske isåfall för att på något sätt hedra dessa piloter. Men man vet aldrig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stackars killar. Vet du om de planerar någon re-issue?
Fantastiskt!Seiko Pogue borde kvala in i tråden utan problem
![]()
The “Colonel Pogue” Seiko 6139 - DreamChrono
Seiko 6139 Automatic Chronograph on board the Skylab 4 mission as part of his personal kit. He had purchased the watch from the PX at...www.google.se
Det var väl i samband med att de ville göra marknadsföring på första automat i rymden som den dök upp. Har för mig att han skänkte klockan till något universitet el liknandeFantastiskt!
Jag antar att Sinn-klockans rykte om att vara den förste automatiska kronografen fortfarande är allmänt känd som den förste i rymden?
Fast det då uppenbarligen var Seiko klockan som var först
Tack för att du delade med dig, väldigt intressant!
Stackars o stackars... Har för mig att folk stod i kö för Kamikazeuppdrag.Stackars killar. Vet du om de planerar någon re-issue?
Kan bidra med min shturmanskie från 1952! Användes ursprungligen av det ryska flygvapnet men senare till rymdprogrammet!![]()
En bild på samma typ av klocka som Gagarin bar under sin rymdfärd med Vostok 1.
Det var mig en rälig klocka!En udda presidentklocka?
Under Bill Clintons tidiga presidentskap sågs han vid flertal tillfällen bära sin blå/svarta Timex Ironman Triathlon. På grund av detta fick Bill Clinton utstå en del
kritik. Journalisten Gene Weingarten på Washington Post beskrev Clintons klocka som "en plastig digital klocka, tjock som en tegelsten och stilig som ett bråck".
Även det schweiziska klockmärket Omega valde att öppet kritisera presidenten för sitt val av klocka genom att köra ett flertal reklamkampanjer där de föreslår
att Clinton skall ge upp sin Timex i förmån för en dyrare och mer presidentlik klocka.
Bill Clinton slutade att bära sin Ironman publikt 1994 och han skänkte även en av sina tidigare Ironman modeller till museum och forskningscentret "The Smithsonian".
![]()
SuperhäftigKan bidra med min shturmanskie från 1952! Användes ursprungligen av det ryska flygvapnet men senare till rymdprogrammet!
![]()
Föga tveksamt med tanke på storyn bakom, kanske isåfall för att på något sätt hedra dessa piloter. Men man vet aldrig![]()
Nationalism kan vara farligt...Stackars o stackars... Har för mig att folk stod i kö för Kamikazeuppdrag.
Det är alltid farligt när det blir för mycket av en ”ism”.Nationalism kan vara farligt...
Tack för detta!Riktigt grym trådstart, både intressant och underhållande. Följer!![]()
Det kan vi nog glömma. Rent PR-mässigt känns det inte som något vettigt företag vill skylta med att deras produkter användes under/till kontroversiella händelser.Stackars killar. Vet du om de planerar någon re-issue?
Undra vad IWC hade lyft fram ifall tyskarna vunnit kriget.Det kan vi nog glömma. Rent PR-mässigt känns det inte som något vettigt företag vill skylta med att deras produkter användes under/till kontroversiella händelser.
Det finns tex en anledning till att IWC hellre lyfter fram sin koppling till Royal Air Force hellre än uppmärksammar att deras klockor också användes av SS-officerare.
Jag håller helt med dig om att det hade varit en väldigt dålig idé att genomföra detta i väst.Det kan vi nog glömma. Rent PR-mässigt känns det inte som något vettigt företag vill skylta med att deras produkter användes under/till kontroversiella händelser.
Det finns tex en anledning till att IWC hellre lyfter fram sin koppling till Royal Air Force hellre än uppmärksammar att deras klockor också användes av SS-officerare.
Man lär sig något nytt här varje dag!Det kan vi nog glömma. Rent PR-mässigt känns det inte som något vettigt företag vill skylta med att deras produkter användes under/till kontroversiella händelser.
Nu blir det ju bara spekulation från min sida, men ett prestigemärke tror jag inte hade velat testa, det är såklart en enorm skillnad mot en stor internationell lyxprodukt och någon sliten kemtvätt på den dammig bakgata.Jag håller helt med dig om att det hade varit en väldigt dålig idé att genomföra detta i väst.
Dock kan jag inte hjälpa att fundera över om det verkligen hade varit en dålig idé rent PR-mässigt i Asien? Detta säger jag utan egentligen någon kunskap, men på något sätt så säger det mig att deras kultur har en tendens till att hylla/hedra denna typ av ”hjältemod”.
Edit: Jaha det fanns en sida till. Jag somnar omStackars killar. Vet du om de planerar någon re-issue?
Nej jag är nog lika säker som dig på att detta är något dem aldrig kommer testaNu blir det ju bara spekulation från min sida, men ett prestigemärke tror jag inte hade velat testa, det är såklart en enorm skillnad mot en stor internationell lyxprodukt och någon sliten kemtvätt på den dammig bakgata.
Jag har bott i Asien i omgångar och visst har de än annan bild av andra världskriget än vad vi har i Europa. Hjältedyrkan eller inte, jag har ändå svårt att se hur en sådan kampanj skulle mottas.
Rolex i populärkulturen
I filmen Kill Bill från 2003 så bär Uma Thurman i sin roll som Beatrix Kiddo en Rolex Daytona. I en av filmscenerna så
använder Beatrix klockan till att göra en tidtagning på sitt graviditetstest (se scenen här:).
Rolex har burits av många kända skådespelare i ett flertal filmer över åren. Det som dock särskiljer just denna Rolex klockan i Kill Bill
i från dem andra är just det faktum att den är förfalskad. Inte bara det att takymetern är upp och ner utan "sub-dialsen" är också inkorrekta.
På klockan i filmen syns dagar, datum och 24-timmars konfiguration medan den riktiga Daytonan har timmar, minuter och sekunder.
![]()
Är ju väldigt vanligt att de använder sig av fakes i filmer då det är en onödigt dyr kostnad att ersätta en äkta klocka om den tar en smäll. Känns i just det här fallet däremot som att det möjligen är medvetet från Tarantinos håll. Han brukar ju vara väldigt noggrann med detaljer i sina filmer och här är det ju inte ens en diskret fejk. Har dock googlat runt lite och inte hittat så mycket om det fanns någon baktanke till det hela.