• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om intressant klockfakta och kuriosa

Seiko Pogue borde kvala in i tråden utan problem:)

Fantastiskt!

Jag antar att Sinn-klockans rykte om att vara den förste automatiska kronografen fortfarande är allmänt känd som den förste i rymden?

Fast det då uppenbarligen var Seiko klockan som var först :)

Tack för att du delade med dig, väldigt intressant!

Fantastiskt!

Jag antar att Sinn-klockans rykte om att vara den förste automatiska kronografen fortfarande är allmänt känd som den förste i rymden?

Fast det då uppenbarligen var Seiko klockan som var först :)

Tack för att du delade med dig, väldigt intressant!
Det var väl i samband med att de ville göra marknadsföring på första automat i rymden som den dök upp. Har för mig att han skänkte klockan till något universitet el liknande

Moranbong

Moranbong är namnet på det mytomspunna nordkoreanska armbandsuret. Det sägs att detta är det enda klockmärke som någonsin har tillverkats i Nordkorea.
Enligt obekräftade källor skall Moranbongfabriken vara byggd år 1978 i en liten stad kallad Pyongsong, cirka 25 km från huvudstaden Pyongyang. Enligt utsago skall Tillverkningskomponenterna i fabriken ha varit
inköpta från Schweiz. Tillverkningen av Moranbong skall ha pågått mellan 1970 och 1980, därefter har man stoppat
produktionen av okänd anledning men startat den nu igen under senare delen av 2000-talet. Det är osäkert om klockorna någonsin sålts utanför Nordkorea men
tydligen skall dem finnas på andrahandsmarknader i framförallt Kina.

Moranbong betyder "Peony Hill" på koreanska. En förklaring på varför klockan heter just detta har aldrig offentliggjorts, dock verkar det som att
Moranbong används som namn på ett flertal saker i landet, däribland en musikalgrupp bestående av endast kvinnor.

Om det är någon som sitter på information gällande detta klockmärke så får ni gärna fylla på eller rätta eventuella felaktigheter :)

hievm76o3fh51.jpg

Senast ändrad:
Bulova

Den 1 juli 1941 sändes världens första tv-reklam. Precis innan baseball matchen mellan Philadelphia Phillies och The Brooklyn Dodgers kom det amerikanska
klockmärket Bulova att sända en 10 sekunders reklamfilm. Reklamsnutten kostade företaget totalt 9 dollar, 4 dollar i sändningskostnader och 5 dollar i tv-stationskostnader.

Tv-reklamen fokuserade på när klockans sekundvisare tickade och en röst berättade för tittarna vad tiden var.

1941_Bulova.jpg

En udda presidentklocka?

Under Bill Clintons tidiga presidentskap sågs han vid flertal tillfällen bära sin blå/svarta Timex Ironman Triathlon. På grund av detta fick Bill Clinton utstå en del
kritik. Journalisten Gene Weingarten på Washington Post beskrev Clintons klocka som "en plastig digital klocka, tjock som en tegelsten och stilig som ett bråck".
Även det schweiziska klockmärket Omega valde att öppet kritisera presidenten för sitt val av klocka genom att köra ett flertal reklamkampanjer där de föreslår
att Clinton skall ge upp sin Timex i förmån för en dyrare och mer presidentlik klocka.

Bill Clinton slutade att bära sin Ironman publikt 1994 och han skänkte även en av sina tidigare Ironman modeller till museum och forskningscentret "The Smithsonian".

160710-wolff-presidential-watches6a-embed_d7k31e.jpg

En udda presidentklocka?

Under Bill Clintons tidiga presidentskap sågs han vid flertal tillfällen bära sin blå/svarta Timex Ironman Triathlon. På grund av detta fick Bill Clinton utstå en del
kritik. Journalisten Gene Weingarten på Washington Post beskrev Clintons klocka som "en plastig digital klocka, tjock som en tegelsten och stilig som ett bråck".
Även det schweiziska klockmärket Omega valde att öppet kritisera presidenten för sitt val av klocka genom att köra ett flertal reklamkampanjer där de föreslår
att Clinton skall ge upp sin Timex i förmån för en dyrare och mer presidentlik klocka.

Bill Clinton slutade att bära sin Ironman publikt 1994 och han skänkte även en av sina tidigare Ironman modeller till museum och forskningscentret "The Smithsonian".

160710-wolff-presidential-watches6a-embed_d7k31e.jpg
Det var mig en rälig klocka!

Ulysse Nardin "The Freak"

Oftast under utveckling/-projektsstadiet av en ny klockmodell så använder man sig av ett kodnamn för att diskutera kring projektet internt.
Detta kodnamn används fram till det att marknadsavdelningen har bestämt vilket det officiella varumärkesnamnet skall bli när väl produkten
släpps på marknaden.

Med tanke på modellens väldigt udda och annorlunda uppbyggnad och design kom kodnamnet för den nya klockan att bli "The Freak".
Marknadsavdelningen på Ulysse Nardin hade under produktionstiden även försökt komma på ett annat namn för utgåvan av den nya klockmodellen
men det fanns inget bättre namn att beskriva klockan på, än just "The Freak".

Här nedan en bild på Ulysse Nardin Freak Cruiser:

Ulysse-Nardin-Freak-Cruiser-1.jpg

Stackars killar. Vet du om de planerar någon re-issue?
Det kan vi nog glömma. Rent PR-mässigt känns det inte som något vettigt företag vill skylta med att deras produkter användes under/till kontroversiella händelser.
Det finns tex en anledning till att IWC hellre lyfter fram sin koppling till Royal Air Force hellre än uppmärksammar att deras klockor också användes av SS-officerare.

Det kan vi nog glömma. Rent PR-mässigt känns det inte som något vettigt företag vill skylta med att deras produkter användes under/till kontroversiella händelser.
Det finns tex en anledning till att IWC hellre lyfter fram sin koppling till Royal Air Force hellre än uppmärksammar att deras klockor också användes av SS-officerare.
Undra vad IWC hade lyft fram ifall tyskarna vunnit kriget. 🙄

Jag håller helt med dig om att det hade varit en väldigt dålig idé att genomföra detta i väst.

Dock kan jag inte hjälpa att fundera över om det verkligen hade varit en dålig idé rent PR-mässigt i Asien? Detta säger jag utan egentligen någon kunskap, men på något sätt så säger det mig att deras kultur har en tendens till att hylla/hedra denna typ av ”hjältemod”.

Man lär sig något nytt här varje dag!

Jag håller helt med dig om att det hade varit en väldigt dålig idé att genomföra detta i väst.

Dock kan jag inte hjälpa att fundera över om det verkligen hade varit en dålig idé rent PR-mässigt i Asien? Detta säger jag utan egentligen någon kunskap, men på något sätt så säger det mig att deras kultur har en tendens till att hylla/hedra denna typ av ”hjältemod”.
Nu blir det ju bara spekulation från min sida, men ett prestigemärke tror jag inte hade velat testa, det är såklart en enorm skillnad mot en stor internationell lyxprodukt och någon sliten kemtvätt på den dammig bakgata.

Jag har bott i Asien i omgångar och visst har de än annan bild av andra världskriget än vad vi har i Europa. Hjältedyrkan eller inte, jag har ändå svårt att se hur en sådan kampanj skulle mottas.

Rolex i populärkulturen

I filmen Kill Bill från 2003 så bär Uma Thurman i sin roll som Beatrix Kiddo en Rolex Daytona. I en av filmscenerna så
använder Beatrix
klockan till att göra en tidtagning på sitt graviditetstest (se scenen här:
).

Rolex har burits av många kända skådespelare i ett flertal filmer över åren. Det som dock särskiljer just denna Rolex klockan i Kill Bill
i från dem andra är just det faktum att den är förfalskad. Inte bara det att takymetern är upp och ner utan "sub-dialsen" är också inkorrekta.
På klockan i filmen syns dagar, datum och 24-timmars konfiguration medan den riktiga Daytonan har timmar, minuter och sekunder.

unnamed.png

Nu blir det ju bara spekulation från min sida, men ett prestigemärke tror jag inte hade velat testa, det är såklart en enorm skillnad mot en stor internationell lyxprodukt och någon sliten kemtvätt på den dammig bakgata.

Jag har bott i Asien i omgångar och visst har de än annan bild av andra världskriget än vad vi har i Europa. Hjältedyrkan eller inte, jag har ändå svårt att se hur en sådan kampanj skulle mottas.
Nej jag är nog lika säker som dig på att detta är något dem aldrig kommer testa :)

Rolex i populärkulturen

I filmen Kill Bill från 2003 så bär Uma Thurman i sin roll som Beatrix Kiddo en Rolex Daytona. I en av filmscenerna så
använder Beatrix
klockan till att göra en tidtagning på sitt graviditetstest (se scenen här:
).

Rolex har burits av många kända skådespelare i ett flertal filmer över åren. Det som dock särskiljer just denna Rolex klockan i Kill Bill
i från dem andra är just det faktum att den är förfalskad. Inte bara det att takymetern är upp och ner utan "sub-dialsen" är också inkorrekta.
På klockan i filmen syns dagar, datum och 24-timmars konfiguration medan den riktiga Daytonan har timmar, minuter och sekunder.

unnamed.png

Är ju väldigt vanligt att de använder sig av fakes i filmer då det är en onödigt dyr kostnad att ersätta en äkta klocka om den tar en smäll. Känns i just det här fallet däremot som att det möjligen är medvetet från Tarantinos håll. Han brukar ju vara väldigt noggrann med detaljer i sina filmer och här är det ju inte ens en diskret fejk. Har dock googlat runt lite och inte hittat så mycket om det fanns någon baktanke till det hela.

Är ju väldigt vanligt att de använder sig av fakes i filmer då det är en onödigt dyr kostnad att ersätta en äkta klocka om den tar en smäll. Känns i just det här fallet däremot som att det möjligen är medvetet från Tarantinos håll. Han brukar ju vara väldigt noggrann med detaljer i sina filmer och här är det ju inte ens en diskret fejk. Har dock googlat runt lite och inte hittat så mycket om det fanns någon baktanke till det hela.

Jag tänkte faktiskt aldrig på det faktum att det kunde ha varit medvetet och precis som du säger så är det högst sannolikt då det är Tarantino som är regissören....

Jag har inte heller hittat något officiellt "statement" som bekräftar teorin att det var medvetet dock är det två medlemmar på fratellowatches.com som
har skrivit följande:

VAN, JUN 18, 2006 AT 13:28

"It’s a brilliant joke; a cheap, Chinese, fake Rolex in a fake of a cheap Chinese action flick."

KEN, SEP 25, 2006 AT 05:46

"It was done on purpose I’m sure. Tarantino would know what he’s doing – probably adding to the B-movie theme."

Hade varit sjukt häftigt om det är någon som kan bekräfta symboliken från Tarantino med den falska Rolexen om det nu är så att det är medvetet.....

Rolex och "The Great Escape" Del 1.

År 1942 under mitten av andra världskriget kom det till Hans Wilsdorfs (grundaren av Rolex) kännedom att brittiska officerare som hade blivit
tillfångatagna av tyskarna och placerade i fångläger blev berövade på sina värdefulla armbandsur. Hans Wildorf var av tysk härkomst men var en
brittisk medborgare och trogen anglofil vilket fick han att känna en stark vilja att hjälpa dessa soldater.

Wilsdorf lyckades komma i kontakt med soldaterna genom det schweiziska Röda Korset och genom den tredje Genevékonventionen
som försäkrade krigsfångars rätt att mottaga brev och paket uppmanade han dem att skriva till honom för att kunna skicka en Rolexklocka.
Soldaterna kunde beställa en Rolexklocka utan att behöva tänka på att betala för denna under krigets gång. Detta var ett sätt för Wilsdorf
att inge soldaterna ett litet hopp om att kriget inte skulle vara för evigt.

Hundratals ordrar av Rolexklockor gjordes av dem tillfångatagna soldaterna och klockorna kom att spela en viktig roll i planerna att försöka
rymma från fånglägren.

En av de många Rolexklockor som kom att skickas från Wilsdorf skulle komma i händerna på en Korpral vid namn
Clive James Nutting som var högst delaktig i "The Great Escape".

477px-rolex_oyster-339x640.jpg

Tillbaka
Topp