• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om larm i hemmet

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag måste pumpa den här tråden. Vilka larm finns nu? Har det kommit något nytt? Helst betalar jag ingen månadsavgift men det får gärna kosta att köpa in och installera. Tips så här i juletid 2016? Det gäller villa.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag måste pumpa den här tråden. Vilka larm finns nu? Har det kommit något nytt? Helst betalar jag ingen månadsavgift men det får gärna kosta att köpa in och installera. Tips så här i juletid 2016? Det gäller villa.
Tycker Homealarm.se verkar ha vettiga paket ifall du är ute efter ett trådlöst!
Samma koncept som verisure fast utan månadsavgift :)
Med det sagt så har jag inte själv testat det, men funderar på att införskaffa ett!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tycker Homealarm.se verkar ha vettiga paket ifall du är ute efter ett trådlöst!
Samma koncept som verisure fast utan månadsavgift :)
Med det sagt så har jag inte själv testat det, men funderar på att införskaffa ett!
Tack, jag satt och titta lite igår men homelarm.se såg jag inte. Jag tittar mer i kväll. Jag tycker det är lite märkligt att inte grannsamverkan och gemensamma larminköp är mer utbrett. Det behövs ju inga vaktbolag för att hitta bra lösningar som skyddar för en mindre peng. Jag ska fundera på det och snacka med en kompis som är bright och har gjort egna larm. Han var även med och utvecklade Bamse. Det kan väljas till kanske.
 
Jag kör Verisure och tycker det är bra. Både brand- och inbrottslarm som går till larmcentral.

Vid ett tillfället hade vi glömt att städfirman skulle komm hem, då gick larmet och kamerorna slogs på. En operatör ringde upp och berättade vad dom såg, då slog det mig att det var städaren. Med lösenord stängde de sedan av larmet och allt var frid och fröjd.

Som paralell till det så kan jag berätta att min mammas snåla man har klpt ett larm som är kopplat till hans egen mobil. Två inbrott på lika många år. Senast satt han på en middag och hade stängt av ljudet på mobilen för att inte bli störd. Keff om man frågar mig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Man ska inte underskatta värdet av att ha larmet kopplat till larmcentral. Framför allt inte brandlarmet.
Där har du absolut en poäng. Det är då man kommer in på sannolikslära. Hur mycket mer skada gör elden om det larmar min mobil och frun + två grannar och en av oss ringer 112, mot att Securitas gör det. Är det värt ca 300 kr/mån som på 10 år blir 36000 kr plus sedvanliga prishöjningar. Går allt åt helvete och branden tar mina barn för att jag och grannarna var på föreningens kräftskiva går man själv in i elden av ren ångest, men troligen är risken mindre än minst. Trygghet kostar men hur mycket är vi beredda att lägga för att möjligen reda upp en brand eller inbrott om det osannolika blir sannolikt? Det är nog också en klassfråga. Den som har attraktiva värdesaker har naturligtvis råd att köpa trygghet. Man kan ha sina värdesaker på en annan plats också så det finns annat man kan göra. Jag tror inte en tjuv tar risken om han/hon inte tror att det lönar sig.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Var först lite anti larm men efter vi skaffat det inser jag storheten. Känns tryggt när vi är iväg, likaså brandkopplat. Det kostar några tusen per år och x antal tusen installera men värt de kronorna. Sover gott på nätterna och bekymmersfri på dagarna (då det varit tjuvar som slagit till i området ett par ggr).
 
  • Like
Reactions: P-A

BOTL

Panerai
Blir radhus om två månader. Vill helst undvika trådlösa larm och väktarutryckning betyder väldigt lite, som gammal väktare vet att jag att man lägger absolut längst ner på prio, finns en anledning varför Verisure inte kan ge någon som helst garanti på rycktid. Jag frågade om de kunde lägga in högst 2 tim med en väktare som ej lämnar och "så jobbar inte vi" var svaret. Ibland kan ju en bil komma förbi. Då är man ju på plats, sen behöva lämna omgående efter en "titt". Man kommer jävligt långt på dekaler och riktigt bra belysning om man bor med grannrna nära inpå.

Skulle vilja ha ett system med kablar, krossensor, kamera. Nåt ni kan rekommendera?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Egentligen är ett larm som viktigast när hela familje är hemma och sover, men då har man stängt av det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej skalskydd med krossensorer och magnetkontakter vill jag ha, men ej trådlöst skit. Det går ju utmärkt att ha på när man sover
Varför är trådlöst skit? Är det för att det är så enkelt att störa ut? Jag läste precis om skalskydd så nu ska jag se efter vad det innebär.
 

BOTL

Panerai
Varför är trådlöst skit? Är det för att det är så enkelt att störa ut? Jag läste precis om skalskydd så nu ska jag se efter vad det innebär.
Precis som du nämner, kan störas ut enkelt för den som vill. Skalskydd innebär enkelt uttryckt att du kan röra dig fritt på insidan av huset men dörrar och fönster är larmat ut. Försöker nån ta sig in går larmet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Precis som du nämner, kan störas ut enkelt för den som vill. Skalskydd innebär enkelt uttryckt att du kan röra dig fritt på insidan av huset men dörrar och fönster är larmat ut. Försöker nån ta sig in går larmet.
Jag läste nyss på larmkollen.se om skalskydd. De menar att larmcentraler till konsument oftast inte har skalskydd då det kräver en central som har 2 zoner. Det är lite att sätta sig in i märker jag. säg till om du hittar något bra.
 

mega

Rolex
Jag läste nyss på larmkollen.se om skalskydd. De menar att larmcentraler till konsument oftast inte har skalskydd då det kräver en central som har 2 zoner. Det är lite att sätta sig in i märker jag. säg till om du hittar något bra.
Det där låter lite konstigt. Egentligen är ju skalskyddet samma larm, men man stänger tillfälligt av ex. rörelsedeckarna men behåller fönster och dörrar larmade.
 
  • Like
Reactions: P-A
IMG_3162.JPG
Ingen uppkoppling som strular, inga batterier eller Gsm, enda nackdelen är att det funkar bara när man är hemma själv ;)
 

David

Bödeln
Jag kompletterar med två Piper (det går att koppla ihop upp till tre) som har inbyggd IR-kamera, siren, rökdetektor, rörelsedetektor, rh-sensor, högtalare, mikrofon, z-wave för dörrsensorer, elreläer, smartlås, etc, och kontroll av alltihop via app.

https://getpiper.com

pom-mobile.png


Inga avgifter, köp prylarna så är du klar. Larmning via e-post, pushnotis, sms och telefon vid olika händelser kan konfigureras fritt.

Du kan schemalägga lampor, värme och slowcooker, slå av och på via app, tända lampor vid rörelse eller dörröppning, prata med den som befinner sig i rummet. Vill du göra riktigt avancerade saker går det att använda IFTTT-stödet. (Slå på kaffebryggaren när du är fem minuter hemifrån, öppna garageporten när du är hemma och meddela barnen att du blir sen för hämtning.)

Det enda jag tycker den saknar är en Ethernet-kontakt, gillar inte att den förlitar sig på wifi.

Piper_main_screen_1.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det där låter lite konstigt. Egentligen är ju skalskyddet samma larm, men man stänger tillfälligt av ex. rörelsedeckarna men behåller fönster och dörrar larmade.
Som jag förstod det så är det samma larm, men för att kunna stänga av rörelsedeckarna och samtidigt ha magnetkontakterna aktiverade i dörr och fönster, måste larmet ha två zoner, annars gäller av och på, allt eller inget.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Som jag förstod det så är det samma larm, men för att kunna stänga av rörelsedeckarna och samtidigt ha magnetkontakterna aktiverade i dörr och fönster, måste larmet ha två zoner, annars gäller av och på, allt eller inget.

Jag har Verisure och där är det inget problem med full larm/skal larm. Vid installationen kom vi överens vad skallarmet skulle inkludera.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi har alltid skalskyddet aktiverat på kvällen.

Kör med Verisure, man kan själv sätta upp vilka kameror, brytare etc som skall vara aktiva eller inte när skalskyddet är aktiverat.

Egentligen är ett larm som viktigast när hela familje är hemma och sover, men då har man stängt av det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ni har säkert inte den billigaste varianten, för det låter som att det minst går att hantera två zoner var för sig. Skalskyddet låter ju som en väldigt viktig funktion eftersom det reagerar innan tjuven kommit in. Hur det än är med baseballträ som kan tjuvarna ha två.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nej jag tror tyvärr inte det. Fanns i alla fall inte när vi installerade larmet i somras.

Lite konstigt att de inte har det. Det är ju inte så att de bara tar sig in genom att bryta sig in via öppningsbara fönster och dörrar. Även fönster som är öppningsbara går ju att krossa :s

Har verisure fått krossdäckare? De hade inte innan.
 

BOTL

Panerai
Nej jag tror tyvärr inte det. Fanns i alla fall inte när vi installerade larmet i somras.

Lite konstigt att de inte har det. Det är ju inte så att de bara tar sig in genom att bryta sig in via öppningsbara fönster och dörrar. Även fönster som är öppningsbara går ju att krossa :s

Synd....fattar inte varför de har så jävla svårt att få fram en sån.
 

P-A

Sir Spamalot
jag har verisure och är väldigt nöjd med det.
Det viktigaste för mig är brandskyddet.

Gällande inbrott så är det helt larmat när jag inte är hemma.
Och om jag är hemma så är skalskyddet på + plus en arg 125kg hälsing med hagelbrakare...

Jag ska även komplettera med en kamera över gården som täcker in gårdsplan, garaget, och entré till huset.
Så att jag kan se om någon rör sig där när de inte ska.
 

Makkanxd

Rolex
Kul tråd!
Vi kör en hemmagjord variant.
Har satt upp deckare som registrerar rörelse. Sitter en mot varje dörr/fönster. Skulle någon röra sig inne i något rum eller komma in via en dörr/fönster när det är larmat så får vi ett sms där det står typ "Rörelse i vardagsrummet" sedan kan vi även se på plattan på väggen när någon rörelse registrerades senast i alla rum, även när det är olarmat. har man glömt att larma och man ser att någon röde sig i huset för några minuter sedan så kan man börja fundera.
IMG_0733.JPG
IMG_0736.JPG
IMG_0738.JPG
IMG_0740.JPG
IMG_0739.JPG
IMG_0737.JPG

Och klassikern..vi har ingen hund:bag:
 
Topp