• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om larm i hemmet

JLC

Panerai
2-Faktor
Nu har vi ändå turen att huset ligger väldigt nära tunnelbanan, så det är rätt många som går förbi där. Säljarna till huset har bott där i 30 år, utan några incidenter. Det är dock nya tider, och så som ni säger, larm avskräcker knappt nu för tiden. Skulle kanske räcka med klistermärken.
Men samtidigt vill man inte komma hem och mötas av inbrott och tänka: tänk om jag hade haft ett larm...
absolut, håller helt med dig. Men kolla gärna mitt tidigare inlägg. Larm är bara en del i säkerhetstänket, skalskydd, belsyning och bra grannar även en viktig del också och mer prisvärda åtgärder. En lampa som tänds vid röresel köper du för ca 500kr och kan ha den i säkert 10 år. Ett brytskydd (c-profil) samt förstärka karmar eller det som nu är svagt (tänkt alltid på vart det är svagast, inte bara vilklen dörr/fönster etc utan är Var på dörren, karmen, fästet, kolven etc) är bra ROI.
Sen kan du alltid komplettera med kameror, även om Polisen ofta skiter i att utreda även bra och tydliga bilder räds många risken att outas på sociala media etc.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Nåt ni kan fundera över när ni köper uppkopplat är VAR ni bor i förhållande till larmfirmans central som väktar utgår från (om de inte ronderar rullande via bil) och mervärdet med uppkopplat.
Alltså hur lång tid tar det för en väktare att ta sig till just Ert hus. Kan skilja från 5 min om man bor nära deras central till över en timme i värsta fall.
Många systenmatiska inbrott är idag över på minre än 10 min där förövare bär mask och hörselskydd och bara plockar åt sig mest värdefulla lösöret i en ryggsäck och snabbt tar sig därifrån till fordon och sedan försvinner snabbt.
sen finns såklart andra mervärden med uppkollat såsom att väktare kan tejpa igen fönster på vintern och stänga av vatten etc samt motringa vid larm.
Larm stör men man ska inte gå i tron att väktar kommer fånga någon tjuv, inte så det funkar tyvärr.
Helt sant, jag har ingen större tilltro till larmets effekt men man gör vad man kan.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
absolut, håller helt med dig. Men kolla gärna mitt tidigare inlägg. Larm är bara en del i säkerhetstänket, skalskydd, belsyning och bra grannar även en viktig del också och mer prisvärda åtgärder. En lampa som tänds vid röresel köper du för ca 500kr och kan ha den i säkert 10 år. Ett brytskydd (c-profil) samt förstärka karmar eller det som nu är svagt (tänkt alltid på vart det är svagast, inte bara vilklen dörr/fönster etc utan är Var på dörren, karmen, fästet, kolven etc) är bra ROI.
Sen kan du alltid komplettera med kameror, även om Polisen ofta skiter i att utreda även bra och tydliga bilder räds många risken att outas på sociala media etc.
Lampa i trädgården är smart. Ska även kolla upp fönster och dörrar :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
absolut, håller helt med dig. Men kolla gärna mitt tidigare inlägg. Larm är bara en del i säkerhetstänket, skalskydd, belsyning och bra grannar även en viktig del också och mer prisvärda åtgärder. En lampa som tänds vid röresel köper du för ca 500kr och kan ha den i säkert 10 år. Ett brytskydd (c-profil) samt förstärka karmar eller det som nu är svagt (tänkt alltid på vart det är svagast, inte bara vilklen dörr/fönster etc utan är Var på dörren, karmen, fästet, kolven etc) är bra ROI.
Sen kan du alltid komplettera med kameror, även om Polisen ofta skiter i att utreda även bra och tydliga bilder räds många risken att outas på sociala media etc.
Jag har även skaffat bättre belysning samt övervakningskameror på utsidan i hopp om ökad säkerhet. Det känns i alla fall något bättre. Möjligen en falsk säkerhet men ändå.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag har även skaffat bättre belysning samt övervakningskameror på utsidan i hopp om ökad säkerhet. Det känns i alla fall något bättre. Möjligen en falsk säkerhet men ändå.
bra där, underskatta inte värdet av belysning och är ju även trevligt när man själv kommer hem att se bra när man ska parkera, låsa upp etc. Säkerställ att belysning sitter så pass högt upp eller skyddat så man inte enkelt kan gå längs sidan ända fram och slänga en jacka över, skruva ut glödlampan eller bara dra en sopkvast på den så den går sönder.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det finns rörelsedeckare som drar igång ett hundskall (tänk fradgatuggande dobbermann). Något sånt kanske, om man kan styra känsligheten så man inte drar igång det i tid och otid...
 

zeke_varg

Omega
Vi kör brytlås på dörr samt att alla fönster på nedervåningen är låsta med nyckel. Tar sig boven in genom ett trasigt fönster behöver de ta sig ut samma väg.
 

sharetracker

Cartier
Vi kör med larm från Sector. Även om det är fint med rörelsedetektorer, brytlarm etc är den huvudsakliga anledningen för oss att brandlarmet är kopplat till larmcentralen. Som tidigare skribenter redan flikat in hinner tjyven i många fall både in och ut innan polisen anlänt men att upptäcka och få larm om en eldsvåda tidigt kan rädda mycket.
 

zeke_varg

Omega
Ett mellansteg i larmvärlden är att köra med en installation (termometer kopplad till app) där man själv blir notifierad när det är temperaturavvikelser (brand, trasig ruta osv).

Skillnaden är givetvis att ingen åker dit från larmcentral utan att man får kolla med grannar om de kan ta en titt på huset utvändigt.. el ringa brandkår.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vi kör med larm från Sector. Även om det är fint med rörelsedetektorer, brytlarm etc är den huvudsakliga anledningen för oss att brandlarmet är kopplat till larmcentralen. Som tidigare skribenter redan flikat in hinner tjyven i många fall både in och ut innan polisen anlänt men att upptäcka och få larm om en eldsvåda tidigt kan rädda mycket.
tycker det kan vara värt lite deg att veta att om ngt händer och man är i USA/sommarstuga/älskarinna/nymans ur så kommer ngn och kollar till det och ringer upp en. lagar temporärt fönster etc.

precis som alla andra gäller det att tänka till kring hur man kan komma in och hur man förvarar värdesaker.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
För egen del är den största anledningen till larm att lägga pengar på ett larm att slippa vakna med en tyvajävel ståendes bredvid sängen samt att ha ett brandlarm som är kopplat till larmcentral så man slipper brinna inne om olyckan är framme.
Att några tjuvar lyckas konka iväg med min tv eller några smycken när ingen i familjen är hemma kan jag leva med.
 

P-A

Sir Spamalot
För egen del är den största anledningen till larm att lägga pengar på ett larm att slippa vakna med en tyvajävel ståendes bredvid sängen samt att ha ett brandlarm som är kopplat till larmcentral så man slipper brinna inne om olyckan är framme.
Att några tjuvar lyckas konka iväg med min tv eller några smycken när ingen i familjen är hemma kan jag leva med.

Exakt samma anledning här!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hade precis Verisure över och fick pris på 6990:- installation (1k avdrag genom Folksam) och 399:-/månad löpande. De hävdade att det inte gick att få ner månadskostnaden då denna var bunden till Securitas. Någon som lyckats förhandla ner?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hade precis Verisure över och fick pris på 6990:- installation (1k avdrag genom Folksam) och 399:-/månad löpande. De hävdade att det inte gick att få ner månadskostnaden då denna var bunden till Securitas. Någon som lyckats förhandla ner?

Har du spelat ut dem mot annan leverantör? Jag fick deal av både Verisure och Sector. Slutade med gratis installation. Iof från den senare.
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kände på mig att det fanns en hel del luft i installationskostnaden! Flummigt ändå. Betala 30k under 5 år och sen inte äga sin utrustning...

Verisure är första larmbolaget som jag pratat med. Ska kolla Sektor med. Det snurrar en Securitasbil regelbundet på granngatan. Antar att de gått ihop på någon deal där så ska höra med dem också. Använder Sektor också Securitas?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kände på mig att det fanns en hel del luft i installationskostnaden! Flummigt ändå. Betala 30k under 5 år och sen inte äga sin utrustning...

Verisure är första larmbolaget som jag pratat med. Ska kolla Sektor med. Det snurrar en Securitasbil regelbundet på granngatan. Antar att de gått ihop på någon deal där så ska höra med dem också. Använder Sektor också Securitas?

Tror du betalar för en larmdekal och resten har mindre betydelse.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Meningslöst att gå och betala för ett larm kopplat till Securitas (eller valfritt vaktbolag)
De gör ändå inte ett skit när de kommer ut (detta kan dessutom dröja väääldigt länge beroende på var du bor)

Skaffa ett med GSM och uppringning till din egen lur, några kameror så du kan kolla live i luren samt lite dekaler för att avskrämma!

Då har du ingen månadskostnad samt i slutändan äger du prylarna själv :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Meningslöst att gå och betala för ett larm kopplat till Securitas (eller valfritt vaktbolag)
De gör ändå inte ett skit när de kommer ut (detta kan dessutom dröja väääldigt länge beroende på var du bor)

Skaffa ett med GSM och uppringning till din egen lur, några kameror så du kan kolla live i luren samt lite dekaler för att avskrämma!

Då har du ingen månadskostnad samt i slutändan äger du prylarna själv :)
Klurat lite på egen lösning. Kraven är då kamera/strålkastare vid dörrarna som går igång på rörelse och som ger notification i app. Kanske en högtalare man kan vråla i.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
skulle vilja ha en 3g-kamera för att ha lite extra koll på min far. tangerar detta ämne. Ngn idé? han har inte bredband...
 

mega

Rolex
Meningslöst att gå och betala för ett larm kopplat till Securitas (eller valfritt vaktbolag)
De gör ändå inte ett skit när de kommer ut (detta kan dessutom dröja väääldigt länge beroende på var du bor)

Skaffa ett med GSM och uppringning till din egen lur, några kameror så du kan kolla live i luren samt lite dekaler för att avskrämma!

Då har du ingen månadskostnad samt i slutändan äger du prylarna själv :)
Håller med om att det inte är värt att koppla larmet till vaktbolag.
Men... Köp ingenting som går med GSM, det är för enkelt att störa ut. Hände en av mina grannar nyligen, eventuelt även en annan granne. Googla GSM-jammer.
Antingen kopplar man till vanlig telefonkabel, eller så får den larma över internet på nåt sätt.
Har själv ett gammalt larm som går över GSM men inser att jag måste byta.
Tågordningen vid inbrott verkar vara:
- Stör ut dom trådlösa deckarna (Huvudenheten försöker då skicka ett "sabotagelarm" via GSM. OBS! larmet tjuter inte)
- Stör ut huvudenhetens GSM-modul (sabotagelarmet går inte fram).
- Nu är det lugnt att gå in i huset
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Köpte Netgear arlo Grannen ringde mig på jobbet idag och sa att brandvarnaren tjöt hos oss. Tänkte en kamera uppe och en nere i hallen. Bättre än inget iaf och nu vet jag hur fort våran gamla Volvo går också:oops:.
 

Bilagor

  • 347B614E-1BE0-4D6D-B554-5B5E88B95347.png
    347B614E-1BE0-4D6D-B554-5B5E88B95347.png
    65.4 KB · Visningar: 4

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Köpte Netgear arlo Grannen ringde mig på jobbet idag och sa att brandvarnaren tjöt hos oss. Tänkte en kamera uppe och en nere i hallen. Bättre än inget iaf och nu vet jag hur fort våran gamla Volvo går också:oops:.
Har du inte köpt den ännu så köp en PRO enklare att slippa byta dyra batterier. Även bättre att ha kamerorna utanför huset så kan du kanske avstyra ngt innan de är inne.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har du inte köpt den ännu så köp en PRO enklare att slippa byta dyra batterier. Även bättre att ha kamerorna utanför huset så kan du kanske avstyra ngt innan de är inne.

Utanför ämnet och kanske inte spelar roll men får man rent lagligt sätta kameror utomhus utan tillstånd.

Fått för mig att kameror enbart får sättas inomhus.

Har en bekant som hade kameror utomhus och fångade bus som snodde saker på altanen på bild. Blev en diskussion med Länsman kring hur det hela hade filmats.
 
Topp