• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om larm i hemmet

Utanför ämnet och kanske inte spelar roll men får man rent lagligt sätta kameror utomhus utan tillstånd.

Fått för mig att kameror enbart får sättas inomhus.

Har en bekant som hade kameror utomhus och fångade bus som snodde saker på altanen på bild. Blev en diskussion med Länsman kring hur det hela hade filmats.
Du får ha dem sålänge de endast visar din tomt. Ut mot gata = no no

Saxat från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20130460.htm

Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde
22 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas om den som ska övervakas har samtyckt till övervakningen.
Den övervakade har rätt att när som helst återkalla samtycket. Ytterligare övervakning av honom eller henne får därefter inte ske.

23 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas utan samtycke om
1. övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra berättigade ändamål, och
2. övervakningsintresset väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad, med särskilt beaktande av hur övervakningen ska utföras, om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet används och vilket område som ska övervakas.

Datainspektionen skriver något tydligare och mer lättförståeligt. https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kameraovervakningslagen/

Privatpersoners kamerabevakning
När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att

• kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
  • du kamerabevakar i egenskap av privatperson
  • bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll
För att kunna bedöma om övervakningen är en verksamhet av rent privat natur är platsen och avsikten med övervakningen centrala faktorer. Kameraövervakning inne i en privatbostad som bedrivs av den som bor där bör normalt anses vara en verksamhet av rent privat natur. Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet. Detsamma gäller privatägda bilar och båtar så länge kameran endast fångar insidan av fordonet. Men om du som privatperson har för avsikt att sprida övervakningsmaterialet till en vidare krets, exempelvis på internet, omfattas kameran av reglerna i kamerabevakningslagen.

Utanför ämnet och kanske inte spelar roll men får man rent lagligt sätta kameror utomhus utan tillstånd.

Fått för mig att kameror enbart får sättas inomhus.

Har en bekant som hade kameror utomhus och fångade bus som snodde saker på altanen på bild. Blev en diskussion med Länsman kring hur det hela hade filmats.

Polisen har sällan tid att lösa brott ändå där gärningsman syns.

Tycker inte man ska va spec orolig.

Jag blev häromdagen uppringd av en säljare som sålde både inbrotts och brandlarm. Nu tackade jag nej till erbjudanden han hade då jag inte har någon riktig oro att stilla. Hemförsäkring, brandvarnare och släckare+filt. Nästan alltid någon hemma +hund. Alla fönster med lås osv. Ett larm kan visserligen avskräcka, men det hindrar ju varken brand eller inbrott.

Jag blev häromdagen uppringd av en säljare som sålde både inbrotts och brandlarm. Nu tackade jag nej till erbjudanden han hade då jag inte har någon riktig oro att stilla. Hemförsäkring, brandvarnare och släckare+filt. Nästan alltid någon hemma +hund. Alla fönster med lås osv. Ett larm kan visserligen avskräcka, men det hindrar ju varken brand eller inbrott.
Glöm inte bra belysning och gärna kameror, som tidigare komplemnt i säkerhetskedjan till larmet (måste ju bryta sig in för att larmet ska gå igång medan lyse som tänds och kameror som drar larm och/eller inspelning hindrar från att börja bryta sönder, vilket ofta är det som är jobbigt, att komma hem till, få tag i handtverkare som kan återställa med väntetid på dörrar/fönster etc, speciellt vintertider...)

Nackdelen om inte en extern part övervakar övervakningen är väl kanske om någon klipper strömmen helt? Inte sällan sitter ju huvudsäkringen i ett sådant där grått skåp tillgängligt från utsidan av huset?

Tycker det är grymt skönt att kunna befinna sig på jobbet eller på andra sidan jordklotet och enkelt kunna se att allt är bra med mitt hem. Även tryggt att kunna ringa larmcentralen eller kunna trycka på nödlarmet om det skulle behövas. Mycket nöjd.

Nackdelen om inte en extern part övervakar övervakningen är väl kanske om någon klipper strömmen helt? Inte sällan sitter ju huvudsäkringen i ett sådant där grått skåp tillgängligt från utsidan av huset?
tänker du avseende kameror eller larm? Larm har oftast minst 8h batteribackup för hela systemet och även sabotagelarm.

Lås skåpet.:) Det är väl ganska vanligt nu med fjärravläsning av elen, så behovet att komma in för elbolagen är ju då borta.
Går även att larma skåpet.

Någon som har tips på en enklare kamera för övervakning av sommarstugan?

99% av nöjet är egentligen att jag vill se vilka vilda djur som är uppe och rör sig, men en positiv bieffekt är ju att eventuellt bus fångas på film. Vi har haft lite problem med grannar som kommer och "lånar" saker som aldrig hittar tillbaka, tyvärr.

Stugan är på landet och har varken internet eller telefon, men det går väl att lösa en mobil router med ett simkort i utan större problem om det är en förutsättning.

Batteri är väl bra då den ska sitta på husets utsida, men nätström ska inte vara omöjligt om det är en förutsättning.

Jag har ingen lust att betala 10.000kr för ett komplett paket, utan håller mig helst kring 2000kr, är det ens möjligt?

Sök på åtelkamera så får du lite alternativ som kanske passar dina behov.

99% av nöjet är egentligen att jag vill se vilka vilda djur som är uppe och rör sig, men en positiv bieffekt är ju att eventuellt bus fångas på film. Vi har haft lite problem med grannar som kommer och "lånar" saker som aldrig hittar tillbaka, tyvärr.

Stugan är på landet och har varken internet eller telefon, men det går väl att lösa en mobil router med ett simkort i utan större problem om det är en förutsättning.

Batteri är väl bra då den ska sitta på husets utsida, men nätström ska inte vara omöjligt om det är en förutsättning.

Jag har ingen lust att betala 10.000kr för ett komplett paket, utan håller mig helst kring 2000kr, är det ens möjligt?

Ett system med några Arlo-kameror kanske? Lite över budget dock.

Jag har länge letat efter nåt schysst och prisvärt larm till lägenheten, men har inte velat ha abonnemang. Tills slut slog jag till och jag satte i veckan upp ett enkelt Ajax-system med dörrmagnet och siren i lägenheten. Superlätt att installera och 105 dB kommer förhoppningsvis skrämma iväg eventuella tjuvar.
nu går ju Ajax att koppla till larmcentral. Vad tror ni? Är det nödvändigt eller räcker det med siren?

Jag har länge letat efter nåt schysst och prisvärt larm till lägenheten, men har inte velat ha abonnemang. Tills slut slog jag till och jag satte i veckan upp ett enkelt Ajax-system med dörrmagnet och siren i lägenheten. Superlätt att installera och 105 dB kommer förhoppningsvis skrämma iväg eventuella tjuvar.
nu går ju Ajax att koppla till larmcentral. Vad tror ni? Är det nödvändigt eller räcker det med siren?

Tror inte koppling till central behövs. Men får du en notis i mobilen om larmet går?

Då hade jag nöjt mig. Kanske kryddat med en https://www.arlo.com/eu/default.aspx
Tack för tipset. Ajax har ju kamera som man kan köpa till. Känner dock inte att jag har behov av det, än i alla fall.
däremot funderar jag på hur man gör om larmet är på och mobilen har helt slut på batteri. Enda sättet att stänga av larmet nu är ju via appen i mobilen. Kanske ska man köpa till en knappsats också eller fjärrkontroll så man kan stänga av och sätta på larmet i alla fall.

Tack för tipset. Ajax har ju kamera som man kan köpa till. Känner dock inte att jag har behov av det, än i alla fall.
däremot funderar jag på hur man gör om larmet är på och mobilen har helt slut på batteri. Enda sättet att stänga av larmet nu är ju via appen i mobilen. Kanske ska man köpa till en knappsats också eller fjärrkontroll så man kan stänga av och sätta på larmet i alla fall.

Det är skönt att ha knappsats också.

Jag har kollat på larm tidigare, men legat på is nu ett tag, många verkar ju ha Verisure, bra o enkelt men känns lite dyrt med månadskostnaden.

Såg att dom hade nån form av rökapparat som dom kunde starta från sin central, tänk discodans rökmaskin.

Jag har Assa lås med kodlås på altandörr och fönstren (bor på bottenvåning, lght) vilket gör att tjuven är tvungen att ta sig ut samma väg som han kom in.

Nån form av automatbelysning på uteplatsen är nog nästa sak, vad blir nästa steg efter det?
Kamera, tjutande siren, blinkande/lysande blå/röd ute blinkare?

Det pris som Verisure ger initialt går ofta att diskutera ner ganska mycket. Betalade 450kr i månaden för mitt larm men blev erbjuden 300kr i månaden när jag uttryckte mig vilja avsluta abonnemanget.

Tillbaka
Topp