• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är med största sannolikhet en intern tävling inom ett kompani. Hade själv lyckan att bli tilldelad ett liknande pris (tyvärr inte en Tissot) då jag lyckades bli bästa K-pist skytt sammanräknat årets alla skjutövningar. Det var kompanits alla befäl som satsade en peng som morot för att förmå oss väringar att göra sitt bästa under året...
pics or it didn't happen :)
 

ittam

Audemars
7ECD113D-DDD2-4BDE-8592-1341CDD02C10.jpeg
pics or it didn't happen :)
Här är priset jag fick 1974. Väl använt vilket var tanken med priset:)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Din Vertex, var kommer den ifrån? Jag tror inte den är riktigt ok. Boetten måste vara utbytt då dessa endast kom i kromad mässingsboett. Jag har själv en original.
https://klocksnack.se/threads/atp-the-even-dirtier-sixteen.80850/
https://monochrome-watches.com/your...zen-including-the-only-british-member-vertex/

5C09BBB8-0019-4EA0-B98E-BAC93C6138E6.jpeg
Radioaktiviteten känns genom skärmen på den @Rozzy:nailbiting::)
Hade en själv, men körde den genom en mätare på jobbet med resultatet att testaren rekommenderade att tvätta händerna noggrant innan lunch!:)! Jag har haft många med radiumtavla genom åren, men den tog priset för högst värde! Säkerligen stor variation mellan olika klockor såklart.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Det är oftast väldigt svårt på just bilder. Är hela boetten lite ovanligt vit i färgen eller jämnblank misstänker man ju krom. Men med udda vitbalans och cape cod över alla ytor kan ju stål bli väldigt likt krom.
Ska erkänna att jag bara kollade ytan och främst efter mässing som "alltid" skymtar fram på dessa. Friar nog hellre än fäller i detta fall. Fin klocka!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska erkänna att jag bara kollade ytan och främst efter mässing som "alltid" skymtar fram på dessa. Friar nog hellre än fäller i detta fall. Fin klocka!
Precis, och detta fall har jag för mig det du säger. Att de oftast visar tydligt slitage så då hade jag misstänkt att den var nyförkromad.

Det är däremot lite lättare på min JLC WWW så den var sandblästrad innan förkromning så den blev väldigt matt och grå. Kan iofs ha varit en annan metall man använde men alla kallar dem krom. De som är renoverade ser oftast helt knasiga och blanka ut.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Precis, och detta fall har jag för mig det du säger. Att de oftast visar tydligt slitage så då hade jag misstänkt att den var nyförkromad.

Det är däremot lite lättare på min JLC WWW så den var sandblästrad innan förkromning så den blev väldigt matt och grå. Kan iofs ha varit en annan metall man använde men alla kallar dem krom. De som är renoverade ser oftast helt knasiga och blanka ut.

Jag har faktiskt funderat på det där med JLCerna, om det verkligen är krom eller om det är någon annan behandling - snygg finish är det iaf på dem.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja, den är rätt kool. Men stål hade varit så mycket bättre... Klart är iaf att mässigen under är blästrad vilket den inte brukar vara.

Helt klart att stål vore att föredra, generellt är ju det de roligaste WWWerna, jag gör dock ett undantag för JLCn då jag tycker den nästan är charmigast av den alla rent utseendemässigt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Precis, och detta fall har jag för mig det du säger. Att de oftast visar tydligt slitage så då hade jag misstänkt att den var nyförkromad.

Det är däremot lite lättare på min JLC WWW så den var sandblästrad innan förkromning så den blev väldigt matt och grå. Kan iofs ha varit en annan metall man använde men alla kallar dem krom. De som är renoverade ser oftast helt knasiga och blanka ut.
Du kan ha rätt Aurum, att den är polerad och nyförkromad. Det som även lurades var bakboetten som har helt annan struktur än min och det beror nog på att locket har blivit slipat, det kan man nog även se på texten.
2BD792CB-343E-410B-B7C6-AC186945BCED.jpeg


Jämfört med min;
DDE5F86F-C84F-4776-B4F9-C2A719F2DB05.jpeg
E5702EFA-AA68-4F3A-8C5A-6F3FEE07A7B5.jpeg
34F9D08D-CAD0-4ED4-81CC-4C483E1924A9.jpeg


Jag lurade mig själv och kryper till korset..
 
Senast ändrad:
Topp