• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
ATP!

Dirty Dozen är väl efter D-day?

Jag har en svintidig Revue. Snubben på MWR-forum som har excelsheetet med nummer sa att 810 var det näst lägsta han nånsin sett, av de 150.000 typ som producerades under hela kriget.

Den är inte till salu… @Rozzy kanske har nån?

IMG_6619.jpeg
IMG_6620.jpeg
Jo jag har också en Revue ATP samt en Vertex DD, men tyvärr inga jag vill avyttra.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Vild chansning. Natten mellan tisdag och onsdag åker jag till Frankrike och tänkte WW2-turista lite, when in Normandie…..osv
Vad vore bättre än att ha en ”Dirty Dozen -dinka på armen när man knallar omkring på Omaha Beach?!

Bor i Stockholmsområdet, är ute efter snabb affär(som ni hajar) F2F idag, månd eller tisd.

Vad har ni som vill vandra vidare? Helst rätt baklock (issued)

/Mattias
Kom du iväg med en klocka på armen?
Bilder från resan hade uppskattat:)

Lycka till med resan!
 
  • Like
Reactions: Beo

Larstl

Omega
Är egentligen osäker om den ens är militär, men tänkte posta här och höra om någon kanske vet mer. Denna dök upp i Sydafrika för ett antal år sedan och ska enligt min bekanta som äger den idag vara i princip identisk med en vanlig Tg195. Baklocket saknar gravyren med tre kronor och den har ett annat timhjul. Samt såklart tavlans utformning. Men är det någon som har information om denna 24 timmars Tg195?
 

Bilagor

  • IMG_1075.jpeg
    IMG_1075.jpeg
    276.8 KB · Visningar: 4

Pictor

Audemars
Märklig tavelfiguration…om liknande varit i cirkulation, så tror jag den den sedan länge varit på listan av märkliga ”byggen”.
Personligen tycker jag att det är bra när det dyker upp udda ur, vilket ger signaler till marknaden att noga betrakta urkunden inför ev. köp.
 

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Min Candino skadades i en cykelolycka tidigare i somras...
Farfars klocka har semester, så jag kan inte lämna den till Axel för att se vad han kan göra för att rädda den.
För att döva abstinensen så köpte jag ett till exemplar - som också är i bra kondition.
Min gamla har lägre serienummer och en bättre baksida.
Båda dock inköpta av FMV sent 1960-tal.
candino.jpg


c2.jpg
c1.jpg
 

13ZN

Omega
Är egentligen osäker om den ens är militär, men tänkte posta här och höra om någon kanske vet mer. Denna dök upp i Sydafrika för ett antal år sedan och ska enligt min bekanta som äger den idag vara i princip identisk med en vanlig Tg195. Baklocket saknar gravyren med tre kronor och den har ett annat timhjul. Samt såklart tavlans utformning. Men är det någon som har information om denna 24 timmars Tg195?
Förr, ca 25 år sedan, fanns inte mycket att läsa om TG195 på nätet. Men minns att på den tiden angavs Lemania kal 2225 som unik för just Sydafrika och Sverige. Vet inte om kal 2225 var avsett för militärt bruk i Sydafrika och har inte heller följt upp ev fortsatt diskussion på forum.
 

G4rd0

Breitling
Efter nästan ett år med min Breitling så började den analoga delen att strula, svårt att sätta tiden och kronan kunde bara tryckas ner i vissa positioner mm..

Kollade upp möjligheten att få den reparerad men allt jag läste och alla jag pratade med sa att det är glest med delar och att det inte är värt det… Så förra vecka bestämde jag mig för att skicka den till Australien för att få in en Rawsar, fick lite bilder på den igår på allt som var fel så tänkte dela med mig.

Kommer en uppdatering när den är tillbaka på handleden!
 

Bilagor

  • 8.jpeg
    8.jpeg
    47.4 KB · Visningar: 1
  • 7.jpeg
    7.jpeg
    32.9 KB · Visningar: 1
  • 6.jpeg
    6.jpeg
    53.6 KB · Visningar: 1
  • 4.jpeg
    4.jpeg
    56.4 KB · Visningar: 1
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    60.7 KB · Visningar: 1
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    314.7 KB · Visningar: 1
  • 1.jpeg
    1.jpeg
    151.6 KB · Visningar: 1
  • 9.jpeg
    9.jpeg
    48.5 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Topp