• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

ATP!

Dirty Dozen är väl efter D-day?

Jag har en svintidig Revue. Snubben på MWR-forum som har excelsheetet med nummer sa att 810 var det näst lägsta han nånsin sett, av de 150.000 typ som producerades under hela kriget.

Den är inte till salu… @Rozzy kanske har nån?

IMG_6619.jpeg
IMG_6620.jpeg
Jo jag har också en Revue ATP samt en Vertex DD, men tyvärr inga jag vill avyttra.

Vild chansning. Natten mellan tisdag och onsdag åker jag till Frankrike och tänkte WW2-turista lite, when in Normandie…..osv
Vad vore bättre än att ha en ”Dirty Dozen -dinka på armen när man knallar omkring på Omaha Beach?!

Bor i Stockholmsområdet, är ute efter snabb affär(som ni hajar) F2F idag, månd eller tisd.

Vad har ni som vill vandra vidare? Helst rätt baklock (issued)

/Mattias
Kom du iväg med en klocka på armen?
Bilder från resan hade uppskattat:)

Lycka till med resan!

• Like
Reactions: Beo
Är egentligen osäker om den ens är militär, men tänkte posta här och höra om någon kanske vet mer. Denna dök upp i Sydafrika för ett antal år sedan och ska enligt min bekanta som äger den idag vara i princip identisk med en vanlig Tg195. Baklocket saknar gravyren med tre kronor och den har ett annat timhjul. Samt såklart tavlans utformning. Men är det någon som har information om denna 24 timmars Tg195?

Bilagor

• IMG_1075.jpeg
    IMG_1075.jpeg
    276.8 KB · Visningar: 12
Märklig tavelfiguration…om liknande varit i cirkulation, så tror jag den den sedan länge varit på listan av märkliga ”byggen”.
Personligen tycker jag att det är bra när det dyker upp udda ur, vilket ger signaler till marknaden att noga betrakta urkunden inför ev. köp.

Min Candino skadades i en cykelolycka tidigare i somras...
Farfars klocka har semester, så jag kan inte lämna den till Axel för att se vad han kan göra för att rädda den.
För att döva abstinensen så köpte jag ett till exemplar - som också är i bra kondition.
Min gamla har lägre serienummer och en bättre baksida.
Båda dock inköpta av FMV sent 1960-tal.
candino.jpg

c2.jpg
c1.jpg

Är egentligen osäker om den ens är militär, men tänkte posta här och höra om någon kanske vet mer. Denna dök upp i Sydafrika för ett antal år sedan och ska enligt min bekanta som äger den idag vara i princip identisk med en vanlig Tg195. Baklocket saknar gravyren med tre kronor och den har ett annat timhjul. Samt såklart tavlans utformning. Men är det någon som har information om denna 24 timmars Tg195?
Förr, ca 25 år sedan, fanns inte mycket att läsa om TG195 på nätet. Men minns att på den tiden angavs Lemania kal 2225 som unik för just Sydafrika och Sverige. Vet inte om kal 2225 var avsett för militärt bruk i Sydafrika och har inte heller följt upp ev fortsatt diskussion på forum.

Efter nästan ett år med min Breitling så började den analoga delen att strula, svårt att sätta tiden och kronan kunde bara tryckas ner i vissa positioner mm..

Kollade upp möjligheten att få den reparerad men allt jag läste och alla jag pratade med sa att det är glest med delar och att det inte är värt det… Så förra vecka bestämde jag mig för att skicka den till Australien för att få in en Rawsar, fick lite bilder på den igår på allt som var fel så tänkte dela med mig.

Kommer en uppdatering när den är tillbaka på handleden!

Bilagor

• 8.jpeg
    8.jpeg
    47.4 KB · Visningar: 7
  • 7.jpeg
    7.jpeg
    32.9 KB · Visningar: 9
  • 6.jpeg
    6.jpeg
    53.6 KB · Visningar: 9
  • 4.jpeg
    4.jpeg
    56.4 KB · Visningar: 8
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    60.7 KB · Visningar: 8
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    314.7 KB · Visningar: 9
  • 1.jpeg
    1.jpeg
    151.6 KB · Visningar: 10
  • 9.jpeg
    9.jpeg
    48.5 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Hittade det här på Facebook nyss och tänkte att det kanske borde spridas här också:
"BUYER BEWARE - I started to follow a company called Phoenix Straps, who claim to be the relaunched Phoenix Straps Ltd, the brand that supplied the official NATO strap to the UK MOD. They say they are under new management, relaunched etc. and they seem legit with a full Shopify storefront, flash website etc., but I have spoken with Mike Stewart, the now retired owner of the original Phoenix straps and he has confirmed that he knows nothing about this new set up and has not sold the company or its name. So it maybe a legitimate company grifting off of a legacy, but I would steer well clear as their marketing is certainly misleading to say the least. I’m not going to post a link to the ‘new’ company as I don’t want to promote them in any way, or assist them in a scam if it is indeed one"
Screenshot_20240819-220924_Facebook.jpg

Hittade det här på Facebook nyss och tänkte att det kanske borde spridas här också:
"BUYER BEWARE - I started to follow a company called Phoenix Straps, who claim to be the relaunched Phoenix Straps Ltd, the brand that supplied the official NATO strap to the UK MOD. They say they are under new management, relaunched etc. and they seem legit with a full Shopify storefront, flash website etc., but I have spoken with Mike Stewart, the now retired owner of the original Phoenix straps and he has confirmed that he knows nothing about this new set up and has not sold the company or its name. So it maybe a legitimate company grifting off of a legacy, but I would steer well clear as their marketing is certainly misleading to say the least. I’m not going to post a link to the ‘new’ company as I don’t want to promote them in any way, or assist them in a scam if it is indeed one"
Screenshot_20240819-220924_Facebook.jpg
Illa. Låt oss hjälpas åt o sprida budskapet.

Mitt bland mammas loppislådor med skit och en och annan Tissot fanns denna dyrgrip. Sjukt kul och förvånad. Fungerar mycket fint. Frågan är vem som kan gå igenom denna? Ska man låta glaset vara eller polera upp det? Lämna in på Farfars klocka?

1725280516287.png

Lemania TG195 från 1954
1725280563186.png

Senast ändrad:
Mitt bland mammas loppislådor med skit och en och annan Tissot fanns denna dyrgrip. Sjukt kul och förvånad. Fungerar mycket fint. Frågan är vem som kan gå igenom denna? Ska man låta glaset vara eller polera upp det? Lämna in på Farfars klocka?

1725280516287.png

Lemania TG195 från 1954
1725280563186.png

Bara att gratulera! Farfars klocka är bra.
Men om den fungerar så kanske det räcker just nu att putsa glaset och fråga snällt om du får använda den lite 😀
Ps: tur för dig att loppislådorna inte hann gå på loppis😅

1725280516287.png

Lemania TG195 från 1954
1725280563186.png
Plötsligt händer det! Fan vad kul, grattis! Jag hade absolut polerat glaset lite. Återkom gärna med fler bilder efter tvätt :)

Här kommer en liten karamell. Historien är återgiven av en kollega som under lunchen ute på Livgardet berättade om klockan. Kollegan är i 60-års ålder och berättade att hans far arbeta med att skapa flygsäkerhet och då bland annat fallskärmar och annat åt flygvapnet. En dag var det pilot i en J37 Viggen som var tvungen att skjuta ur sig ur planet. Som ett tack till kollegans pappa gav piloten denna klocka till fadern som uppskattning för att fallskärm och annat fungerat så bra.

Som klockintresserad blev jag ju väldigt nyfiken och då kollegan undrade vad en dylik klocka kunde vara värd, försäkringsmässigt, sa jag att jag inte hade en aning. Är det någon vänligt sinnad och kunnig själ som skulle kunna ge en fingervisning i frågan? Enligt kollegan skall armbandet vara "original", men detta skulle också uppskattas om det kunde besvaras.

IMG_8894.jpg

Bilagor

• IMG_8895.jpg
    IMG_8895.jpg
    368.7 KB · Visningar: 10
Här kommer en liten karamell. Historien är återgiven av en kollega som under lunchen ute på Livgardet berättade om klockan. Kollegan är i 60-års ålder och berättade att hans far arbeta med att skapa flygsäkerhet och då bland annat fallskärmar och annat åt flygvapnet. En dag var det pilot i en J37 Viggen som var tvungen att skjuta ur sig ur planet. Som ett tack till kollegans pappa gav piloten denna klocka till fadern som uppskattning för att fallskärm och annat fungerat så bra.

Som klockintresserad blev jag ju väldigt nyfiken och då kollegan undrade vad en dylik klocka kunde vara värd, försäkringsmässigt, sa jag att jag inte hade en aning. Är det någon vänligt sinnad och kunnig själ som skulle kunna ge en fingervisning i frågan? Enligt kollegan skall armbandet vara "original", men detta skulle också uppskattas om det kunde besvaras.

IMG_8894.jpg

Lemania Viggen, säljs för mellan 100-150k
Länken ser ut att tillhöra den sk Citizen Viggen, är ganska säker på att den inte är original till Lemania Viggen

Ok, tack för informationen. Det där låter som en rejäl summa pengar. Kollegan gissade runt 50k... kanske. Så med vad för sorts armband levererades dessa ur?
Troligen levererades de med någon form av natoband eller läder som inte överlevt genom åren. Det var i vart fall inte på stållänk. Det nuvarande armbandet är som tidigare nämnts från en Citizen som också bars av Viggen-piloter, så det är inte original till klockan, men troligen ”original” i form av att det var så den såg ut när hans pappa fick den, alltså att han inte bytt armband på den.

Den är värd bra mycket mer än 50k men sälj den inte!

Troligen levererades de med någon form av natoband eller läder som inte överlevt genom åren. Det var i vart fall inte på stållänk. Det nuvarande armbandet är som tidigare nämnts från en Citizen som också bars av Viggen-piloter, så det är inte original till klockan, men troligen ”original” i form av att det var så den såg ut när hans pappa fick den, alltså att han inte bytt armband på den.

Den är värd bra mycket mer än 50k men sälj den inte!
Nej, hade den varit min skulle jag behålla den. Jag tackar för all information och jag skall informera honom i morgon om vad jag har fått reda på.

Jag gissar att man kan identifiera piloten genom de tre siffrorna som stämplatsunder modellbygget eller AFSE- numret som jag vill minnas att det hette. Det fanns ju ett dylikt på all militär materiel tidigare och kanske gör så än idag?

IMG_8894.jpg
Jag har sett och klämt på en sån på en mässa jag var på för ca 1år sedan. Då utan länk/band i liknande skick som denna som det ser ut. Den begärde dom 110tskr för då...
Vet inte hur många som finns men det kan inte vara många. Hur som helst en riktigt cool klocka och det höjer ju värdet lite i mitt tycke när man har en historia om den dessutom!

Här finns en lång tråd för den intresserade:

Vilken historia. Kolla gärna vilka nummer som finns mellan bandhorn och på baklocket så vi kan uppdatera den lista över känna Viggen som finns. Se trenden om Viggen som länkade ovan.

Vilken historia. Kolla gärna vilka nummer som finns mellan bandhorn och på baklocket så vi kan uppdatera den lista över känna Viggen som finns. Se trenden om Viggen som länkade ovan.
Så det finns viss historik? Jag skall be kollegan om detta. Tyvärr ligger klockan för närvarande i Luleå så det kan dröja några dagar innan jag kan posta nytt i frågan.

Mellan bandhornen vet jag inget om någon märkning men baklocket är fotograferat och bifogat här😊

Så det finns viss historik? Jag skall be kollegan om detta. Tyvärr ligger klockan för närvarande i Luleå så det kan dröja några dagar innan jag kan posta nytt i frågan.

Mellan bandhornen vet jag inget om någon märkning men baklocket är fotograferat och bifogat här😊
My bad, ser nu att det är individnummer 253 på baklocket.
Har uppdaterat listan i Viggen-tråden.

Fantastiskt roliga klockor som verkligen blivit dyrgripar. Lemania levererade armbandsur till flera flygvapen runtom i världen, mest kända är denna variant till svenska flygvapnet, dess motsvarighet till sydafrikanska samt ytterligare en senare modell (automat) samt alla de versioner som köptes in av britterna, bla till Fleet Air Arms.

För den som vill läsa lite om Norges motsvarighet till Viggen-klockan, Heuer Luftforsvaret, finns denna eminenta hemsida:

Vore trevligt om någon/några kunde satt ihop en liknande för Viggen. Noterar att det finns ungefär lika många kända individer av båda klockorna vilket kanske förvånar mtp att svenska flygvapnet var så pass mycket större vid den här tiden och fler Lemania Viggen borde således delats ut.

Tillbaka
Topp