• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
- Jag har förstått det så att de senaste upplagorna ska vara med både engelsk och tysk text. Kokade på Bokus och där anges det detta. Jag köpte den om Brittiska ur på Bokus och den är tvåspråkig.

(Från Bokus)
  • Inbunden (hardback)
  • Språk: Tyska
  • Antal sidor: 640
  • Utg.datum: 2002-06-01
  • Upplaga: 2. A. Zweisprachige Ausgabe Deutsch/Englisch.
  • Förlag: Pomp Verlag
  • Illustratör/Fotograf: Farbfotos
  • Illustrationer: 3000 Farbfotos
  • Dimensioner: 310 x 220 x 40 mm
  • Vikt: 2580 g
  • ISBN: 9783893552320
Har beställt "British Military Timepieces" från Bokus tidigare idag, "German Military Timepieces" skall jag beställa från Konrad då jag tror den är en nyare upplaga :)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
ISBN finns både som 10 och 13 siffror, därför olika nummer.
Du har helt rätt, frågade Konrad och han bekräftade att upplagan Bokus säljer är den senaste versionen samt att den är densamma som den han själv säljer. Beställde nyss boken från Bokus då de är billigare än författaren :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har helt rätt, frågade Konrad och han bekräftade att upplagan Bokus säljer är den senaste versionen samt att den är densamma som den han själv säljer. Beställde nyss boken från Bokus då de är billigare än författaren :)
Du påpekade inte denna prisskillnad? Känns lite orimligt att de är dyrare utan mellanled...
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Du påpekade inte denna prisskillnad? Känns lite orimligt att de är dyrare utan mellanled...
Nej, jag frågade inte men jag tror att prisskillnaden beror på att i Sverige så är Moms för böcker endast 6%. Tysk moms är 21% och jag tror inte att de har diffentierad moms för böcker. Om mitt antagande stämmer så blir Konrads pris lite lägre än Bokus.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nej, jag frågade inte men jag tror att prisskillnaden beror på att i Sverige så är Moms för böcker endast 6%. Tysk moms är 21% och jag tror inte att de har diffentierad moms för böcker. Om mitt antagande stämmer så blir Konrads pris lite lägre än Bokus.
Min teori höll inte :( Tyskland har 7% moms på böcker... Dessutom så har de 19% som standard moms.
 
image.jpeg
Kör denna idag!
Breitling Pluton Flygvapnet Team 60 !
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Du påpekade inte denna prisskillnad? Känns lite orimligt att de är dyrare utan mellanled...
Bara om man tror det är ren kostnadsprissättning?
1.För mig skulle det ha ett värde att ha en direktkontakt till författaren
2. Gissar att författaren tjänar mer om man köper direkt, också värde för mig.
Har funderat på böckerna och skulle lätt köpa direkt även om något dyrare.
@Hasse Varg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bara om man tror det är ren kostnadsprissättning?
1.För mig skulle det ha ett värde att ha en direktkontakt till författaren
2. Gissar att författaren tjänar mer om man köper direkt, också värde för mig.
Har funderat på böckerna och skulle lätt köpa direkt även om något dyrare.
@Hasse Varg
Det jag syftar på är att författaren borde veta hur denne ligger prismässigt för marginalen är väldigt hög vid direktförsäljning. Så det är nog inte så svårt att få samma pris från författaren. Vad man själv sedan väljer att göra är nästa steg.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hej,
Är inte alls haj på vintage militärklockor men kikade på tratten och fastnade lite för denna.
http://gamla.tradera.com/item/342154/262909557/glycine-tysk-pilot-klocka-1940

Vad tror ni om den? Pris, skick (mörka bilder så svårt att se men ändå) etc.

Tackar på förhand för all input jag kan få :)

Jag försökte mig på att läsa in mig på lite tyska WWII-dinkor tidigare då jag var lite sugen. Förutom de med 'Heer'-märkning, eller full tysk regalia som märkning, tycker jag det är lurigt att avgöra om de verkligen har en issued-bakgrund eller inte.

Vad är det som gör detta exemplar till en pilot-klocka t.ex.?

Sen är det säkert en fin klocka i sig, men om man verkligen vill ha en pilot-klocka så vill man ju vara säker menar jag...
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag försökte mig på att läsa in mig på lite tyska WWII-dinkor tidigare då jag var lite sugen. Förutom de med 'Heer'-märkning, eller full tysk regalia som märkning, tycker jag det är lurigt att avgöra om de verkligen har en issued-bakgrund eller inte.

Vad är det som gör detta exemplar till en pilot-klocka t.ex.?

Sen är det säkert en fin klocka i sig, men om man verkligen vill ha en pilot-klocka så vill man ju vara säker menar jag...

Tusen tack för din input!

Ja det är ju rejält lurigt med issued klockor och precis som du säger så vill man vara säker på att den klocka man kan tänkas vilja köpa är korrekt.

Nån annan som vet lite kring issued Glycine dinkor?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Denke - är du inläst?

Som KS främste Glycine-auktoritet menar jag...

Det vet jag iofs inte om jag kan betraktas som, men lite koll kanske jag har. ;)

Mig veterligen har inga Airmans släppts issued. De var däremot populära bland de amerikanska helikopterförbanden under Vietnamkriget. Det finns därför en hel del i omlopp som har militär proviniens utan att de varit issued.

Då det gäller tidigare klockor (WWII) så tror jag mig ha sett mimitärmärkta Glycine's. De var ju en aktiv och väletablerad tillverkare under denna tid så det känns ju fullt rimligt att de kan ha levererat klockor till någon försvarsmakt åtminstone någon gång.

Jag vet också att Glycine flörtat en del med det militära genom lite jubileumsutgåvor. Jag hade exempelvis en Incursore som hade en specialtavla med texten Tobruk och en box märkt Kriegsmarine som var ngn sorts hyllning till "hjältarna" vid slaget om Tobruk.

Typ så. Någon kan säkert rätta mig och/eller fylla på. :)
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det vet jag iofs inte om jag kan betraktas som, men lite koll kanske jag har. ;)

Mig veterligen har inga Airmans släppts issued. De var däremot populära bland de amerikanska helikopterförbanden under Vietnamkriget. Det finns därför en hel del i omlopp som har militär proviniens utan att de varit issued.

Då det gäller tidigare klockor (WWII) så tror jag mig ha sett mimitärmärkta Glycine's. De var ju en aktiv och väletablerad tillverkare under denna tid så det känns ju fullt rimligt att de kan ha levererat klockor till någon försvarsmakt åtminstone någon gång.

Jag vet också att Glycine flörtat en del med det militära genom lite jubileumsutgåvor. Jag hade exempelvis en Incursore som hade en specialtavla med texten Tobruk och en box märkt Kriegsmarine som var ngn sorts hyllning till "hjältarna" vid slaget om Tobruk.

Typ så. Någon kan säkert rätta mig och/eller fylla på. :)

Grymt, tack @Denke för din input!
Ska själv gräva lite å se vad jag kan hitta.

Alla andra pusselbitar mottages tacksamt :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag hade exempelvis en Incursore som hade en specialtavla med texten Tobruk och en box märkt Kriegsmarine som var ngn sorts hyllning till "hjältarna" vid slaget om Tobruk.

Det här är tamigtusan en rätt vågad marketing-ploj utav Glycines marknadsavdelning.

Ingenting man skulle se från IWC direkt misstänker jag...
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grymt, tack @Denke för din input!
Ska själv gräva lite å se vad jag kan hitta.

Alla andra pusselbitar mottages tacksamt :)

Har fått fram att Glycine slutade märka tavlorna "bienne geneve" runt 1943.
Har sett ett gäng bilder nu på vad som säljare mm säger är militär Glycines men alla saknar någon form av märkning som kan styrka det.

Grottar lite mer och fyller på med vettig info jag stöter på.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fick träff på denna bild när jag sökta på "glycine bienne geneve 1940 pilot watch". Tycker den ser ut att vara en likadan som säljs på Tradera. Dock är nedan i bättre skick.
image.png


Att jämföra med denna från tratten:
image.png
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
- Någon egentligt pilotur är det inte. Generellt sett är dessa utrustade med centrumsekund eftersom de användes för navigering och då är en lättavläst sekundvisare ett måste. Det kan finnas nytillverkade homageur som kallas pilotur och liknande. Ur som försöker efterlikna militärur är en lukrativ marknad för oseriösa säljare som försöker få ur med svart urtavla och några siffror på baklocket att verka ha en militär proveniens.


Tack för din input!

Men vad bygger du din teori på?

Jag förstår självklart att det finns säljare som vill kräma ur det mesta av de klockor de säljer och slänger sig med uttryck som militär, pilot etc.

Men i mitt inlägg ovan så gjorde jag en sökning och fick träff på ett likadant ur som i tradera annonsen. Detta kan betyda, men behöver inte det naturligtvis, att klockan faktiskt var en pilotklocka.
 
Topp