• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Visst kan det kallas en "pilotklocka" men jag tänker närmast på genuina sådana som är kravspecificerade från olika nationers flygvapen. Det är det jag definierar som ett pilotur. (IWC, Jaeger, Lemania, Omega med flera......

Jo ok. Men du uttalade dig med säkerhet att det ur jag länkade till inte är ett pilot ur. Det var det uttalandet som jag undrade vad du baserade det på?
Jag menar detta är en 70 år gammal klocka och dessutom när det gäller Glycine så är historian inte alla gånger så väldokumenterad....

Så jag är genuint intresserad om det kan komma fram underlag som visar på att det inte rör sig om en pilotklocka så jag kan gå vidare.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
image.jpg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
- Där kan jag inte hjälpa dig. Förutom att "officiella" ur har centrumsekund och ett verk som är skyddat mot magnetism samt är mycket väljusterade för att kunna gå jämnt. Intressant spörsmål, kontakta Glycine och hör vad de säger.....

Ok, tack för inputen.
Yes lutar nog åt att kontakta Glycine blir nästa steg i jakten på info.
 

Nero13

Panerai
Efter lite efterforskning så fick jag reda på att denna gammla Zenith som jag köpte under semestern är en militär klocka som användes under andra världskriget utav tyskarna. Alla nummer på boett samt på verk stämmer enligt en tysk expert som jag varit i kontakt med. Så istället för att sälja den så kommer den stanna kvar i samlingen :) I går kväll så åkte puts trasan samt polermedlet fram och alla smårepor i glas samt en hel drös smuts försvan från boett :)
image.jpeg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Efter lite efterforskning så fick jag reda på att denna gammla Zenith som jag köpte under semestern är en militär klocka som användes under andra världskriget utav tyskarna. Alla nummer på boett samt på verk stämmer enligt en tysk expert som jag varit i kontakt med. Så istället för att sälja den så kommer den stanna kvar i samlingen :) I går kväll så åkte puts trasan samt polermedlet fram och alla smårepor i glas samt en hel drös smuts försvan från boett :)
image.jpeg

Cool klocka! Och alltid roligt när det finns mer historia om klockan än man trodde från början:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Efter lite efterforskning så fick jag reda på att denna gammla Zenith som jag köpte under semestern är en militär klocka som användes under andra världskriget utav tyskarna. Alla nummer på boett samt på verk stämmer enligt en tysk expert som jag varit i kontakt med. Så istället för att sälja den så kommer den stanna kvar i samlingen :) I går kväll så åkte puts trasan samt polermedlet fram och alla smårepor i glas samt en hel drös smuts försvan från boett :)
image.jpeg

Kul!

Berätta mer! Om nummret etc!
 

Nero13

Panerai
Kul!

Berätta mer! Om nummret etc!
Jag kollade runt lite på nätet och hittade liknande klockor till salu. Dok så verkade det finnas 2 modeller en civil och en militär. Det jag trodde jag hade var den civila men de civila hade inte minut sträcken mellan numrena. Samt att serienumret som är på verket och caset så stämmer de 2 första siffrorna överens med början på de militära uren och att de civila börjar på något annat. Dok så är baklocket utbytt men verk tavla och case ska vara orginal :) Sen ska kan man ju inte va helt 110 procent säker men det verkar vara en bra start ska forska vidare lite :)
 

Nero13

Panerai
Jag kollade runt lite på nätet och hittade liknande klockor till salu. Dok så verkade det finnas 2 modeller en civil och en militär. Det jag trodde jag hade var den civila men de civila hade inte minut sträcken mellan numrena. Samt att serienumret som är på verket och caset så stämmer de 2 första siffrorna överens med början på de militära uren och att de civila börjar på något annat. Dok så är baklocket utbytt men verk tavla och case ska vara orginal :) Sen ska kan man ju inte va helt 110 procent säker men det verkar vara en bra start ska forska vidare lite :)
Glömde att kronan var förnicklad ochså :)
 

Oscar900218

Cartier
image.jpeg
Tänkte kolla om någon vet vart dessa klockor går att få tag på någonstans? Jag tror märket heter Poseidon och jag vet att denna klocka används av svenska rökdykare i flottan. Har känt och klämt på en kollegas men hade gärna velat få tag på en utanför jobbet!
 

penrod

Breitling
Jag försökte mig på att läsa in mig på lite tyska WWII-dinkor tidigare då jag var lite sugen. Förutom de med 'Heer'-märkning, eller full tysk regalia som märkning, tycker jag det är lurigt att avgöra om de verkligen har en issued-bakgrund eller inte.

Vad är det som gör detta exemplar till en pilot-klocka t.ex.?

Sen är det säkert en fin klocka i sig, men om man verkligen vill ha en pilot-klocka så vill man ju vara säker menar jag...

Vilka märken och modeller var stora till tyska flottan/armén/flygvapnet under kriget, har bara sett IWCs fliegeruhr?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Intressant. På samma spår, vilka märken körde britterna på under WW2? Ngn som sitter inne på intressant läsning?

Britterna hade massor med olika issued ur till olika vapenslag från olika tillverkare.

Intressant fakta om t.ex. WWW/typ X/dirty dozen som jag själv tycker är intressanta ur och som visar på spännvidden av tillverkare finns t.ex. här:

http://www.time514.com/BritishX.htm
 
Topp