• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dags för en ny fråga från mig om en militärklocka är köpvärd eller ej :) Från samme kille som jag köpt min Hamilton H-67:a av så har jag fått erbjudande att köpa den här nyservade "Dirty Dozen" Buren för £1000, vad tycker ni? Är inte helt nöjd med patinan på indexen, speciellt "klockan 4" tycker jag ser lite väl möglig ut...
burenWWW.jpg
Ser riktigt fin ut, inte mycket använd. Har inte koll på prisläget men kan tänka mig att detta ex ligger i det övre prisspannet? Att radiumet blir svart är vanligt, vet inte om man helt kan undvika det? Däremot ser väl index kl 10 och 11 lite skadade ut?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ser riktigt fin ut, inte mycket använd. Har inte koll på prisläget men kan tänka mig att detta ex ligger i det övre prisspannet? Att radiumet blir svart är vanligt, vet inte om man helt kan undvika det? Däremot ser väl index kl 10 och 11 lite skadade ut?
Hittat några andra Dirty Dozen på MWR, verkar som £1000 är ett hyggligt pris för en nyservad WWW i det skicka denna är. Har bett om fler bilder av klockan, får se hur de ser ut! Delar gärna med mig av dem om intresse i tråden finns.
 

Zsolle

Omega
Lysmassan kan faktiskt vara intakt, svårt att se faktiskt. Ny lysmassa i visarna? Nämnt något om det?
Detta ex ser riktigt bra ut, m tanke på hur dessa klockor hanterats genom åren, in o ut på militärens service, urmakare m måttligt intresse etc. Måhända att lumen i visarna har bytts vid ngt tillfälle, men det är ju inte nyligen så att säga. En del av klockans historia!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Detta ex ser riktigt bra ut, m tanke på hur dessa klockor hanterats genom åren, in o ut på militärens service, urmakare m måttligt intresse etc. Måhända att lumen i visarna har bytts vid ngt tillfälle, men det är ju inte nyligen så att säga. En del av klockans historia!
Kan mycket vara helt ny lysmassa, är den äldre är de oftare grön. Men det är bara vilda spekulationer, såg ingen Buren med ursprunglig lysmassa vid en snabbgoogling. Gamla bruksur med radium är lite svåra.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har fått nya bilder på klockan, här är tre av dem:
buren2.jpg

buren3.jpg

buren4.jpg

Jag tycker den ser riktigt bra ut. Nu är ju Buren både kromad och inte heller den mest ovanliga av MK X-orna men jag är nästan förvånad att den inte är dyrare.

Lumen är lurig, grymt snygg men vågar inte uttala mig om den fått ny lume.

Med det sagt så skulle jag själv gärna utökat min Dirty Dozen duo till en trio med något i liknande skick. Mycket rolig klocka!
 

Nero13

Panerai
Är det bara jag eller har inte de militära klockorna stuckit i pris senaste året. Kollar man på priserna 2015 så har många ökat 50% eller mer på bara 1 år. Jävligt surt för en som samlar men bra för de som köper/säljer.
 

Zsolle

Omega
Är det bara jag eller har inte de militära klockorna stuckit i pris senaste året. Kollar man på priserna 2015 så har många ökat 50% eller mer på bara 1 år. Jävligt surt för en som samlar men bra för de som köper/säljer.
Jo, det verkar ha ökat ganska ordentligt de senaste åren. I synnerhet de brittiska, som jag följt i några år. En av orsakerna enligt mig är att de de fått en del uppmärksamhet på hodinkee t.ex, vilket driver upp priserna.
Sen har väl flera nya klockintresserade insett att det är riktigt bra klockor helt enkelt, trots att de i många fall har många år på nacken så är det väldigt bra vardagsklockor som tål en del såklart, hyfsat enkla o billiga att serva etc.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Lysmassan kan faktiskt vara intakt, svårt att se faktiskt. Ny lysmassa i visarna? Nämnt något om det?
Han har inte nämnt något om det, skickade nyss en fråga om han känner till att den har relum:ats någon gång under sin livstid. Antar att det är omöjligt för honom att svara på det...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Han har inte nämnt något om det, skickade nyss en fråga om han känner till att den har relum:ats någon gång under sin livstid. Antar att det är omöjligt för honom att svara på det...
Visst är det om man själv inte gjort det, men tycker färgen är för jämn för att vara gammalt radium? Ser som sagt bättre ut än de flesta tänkte bara att man ska vara medveten om att den mycket väl kan ha bytts.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Visst är det om man själv inte gjort det, men tycker färgen är för jämn för att vara gammalt radium? Ser som sagt bättre ut än de flesta tänkte bara att man ska vara medveten om att den mycket väl kan ha bytts.
Fick det här som svar:
It has been relumed at some point in the past, it was like this when I bought it. No idea when it was done but I'd guess some years ago - hard to gauge.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Efter en hel funderande så har jag beslutat att inte köpa klockan. Tack till alla er som har gett mig värdefull input :)
Talade om för säljaren varför jag inte ville köpa klockan, fick den här kommentaren från honom:
Yes ww2 era pieces have in the main been relumed. In my experience the radium hands and indices go black, this in turn tends to blister the dial. I had an IWC WWW that had original radium hands and it had been sat idle for some time before it bought it. Because of this it left a radium burn on the dial such is the power of the original lume. There were clearly visible marks on the dial at 10.40 where the hands had stopped, some call it character but it bugged me so I sold it.
Jag har själv ingen erfarenhet av radium, någon av er som kan kommentera hans observationer? Kanske lika bra att de har blivit relumade? Radium verkar vara i lite väl läskigaste laget :nailbiting:
 

Zsolle

Omega
Talade om för säljaren varför jag inte ville köpa klockan, fick den här kommentaren från honom:
Yes ww2 era pieces have in the main been relumed. In my experience the radium hands and indices go black, this in turn tends to blister the dial. I had an IWC WWW that had original radium hands and it had been sat idle for some time before it bought it. Because of this it left a radium burn on the dial such is the power of the original lume. There were clearly visible marks on the dial at 10.40 where the hands had stopped, some call it character but it bugged me so I sold it.
Jag har själv ingen erfarenhet av radium, någon av er som kan kommentera hans observationer? Kanske lika bra att de har blivit relumade? Radium verkar vara i lite väl läskigaste laget :nailbiting:
Radium är inte så kul - det finns ju en anledning till varför man slutade med det på urtavlorna framöver - så man ska vara lite försiktig med det. En tragisk historia om detta kan man läsa om här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Talade om för säljaren varför jag inte ville köpa klockan, fick den här kommentaren från honom:
Yes ww2 era pieces have in the main been relumed. In my experience the radium hands and indices go black, this in turn tends to blister the dial. I had an IWC WWW that had original radium hands and it had been sat idle for some time before it bought it. Because of this it left a radium burn on the dial such is the power of the original lume. There were clearly visible marks on the dial at 10.40 where the hands had stopped, some call it character but it bugged me so I sold it.
Jag har själv ingen erfarenhet av radium, någon av er som kan kommentera hans observationer? Kanske lika bra att de har blivit relumade? Radium verkar vara i lite väl läskigaste laget :nailbiting:
Visst stämmer det, radiumbrännmärken finner man på många vintageur. Har tydliga märken på flertalet jag ägt. Rent generellt hade väl de flesta uren på 50-talet och tidigare radium? Inte bra att öppna och blåsa rent iaf, mer än det oroar jag mig inte för. Är det bara inkapslat är det lugnt, om man inte har en gammal Panerai då...
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Radium är inte så kul - det finns ju en anledning till varför man slutade med det på urtavlorna framöver - så man ska vara lite försiktig med det. En tragisk historia om detta kan man läsa om här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls
Man börjar ju undra vilka grejer vi kommer se tillbaka på om 10-20år och undra hur vi kunde utsätta oss för.

Om man läser lite om nackdelarna med fluor t.ex. så kommer ni köpa fluorfri tandkräm nästa gång. De gör jag iaf :)
 

zazuki

Omega
FullSizeRender.jpg
Farsan köpte denna för något år sen, och hittade den i en låda förra helgen. Ser ut som visarna inte är original, enligt hodinkee-artikeln iaf. Cyma ska ha sword hands. Osäker på om tavlan är original också, men den har väldigt fin patina och är i bra skick. Nu ska jag bara hitta ett snygg band att sätta den på, den kom på ett halvbra lädernato.

Älskar smeknamnet den fått! :cool:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
FullSizeRender.jpg
Farsan köpte denna för något år sen, och hittade den i en låda förra helgen. Ser ut som visarna inte är original, enligt hodinkee-artikeln iaf. Cyma ska ha sword hands. Osäker på om tavlan är original också, men den har väldigt fin patina och är i bra skick. Nu ska jag bara hitta ett snygg band att sätta den på, den kom på ett halvbra lädernato.

Älskar smeknamnet den fått! :cool:

Känner mig lite tveksam överlag.

Tavlan är åtminstone ommålad om inte helt utbytt. En giveaway är bla. att den säger 'T Swiss Made T'.

Dessa klockor hade radium och var således inte 'T'(ritium)-märkta. Sifferfonten är lite off också.

Skulle vara kul att se mer bilder på boetten och baksidan.

Cymorna är riktigt roliga klockor.
 
Topp