Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den där Seikon var riktigt fin! Får man fråga om ref?
Hoarder!Mycket franskt vill jag säga
7T27-7A20 aka M3440-058010
Tack till er båda! Ni får dela på äran.Det är en 7T27-7A20.
Issued M3440-058010
Ja där fanns redan svar såg jag nu... börjat bli gammal, långsam och disträ...
Äh, på den fronten ligger jag i lä många gånger om...Hoarder!
Dom är trevliga! Upplevs bättre i verkligheten än på bild(ovanligt nog)
Då va den på plats
Trevlig!
Skickade precis iväg denna för några veckors safe keeping, komiskt att jag därför börjar sakna den direkt.
De är något större än en Sub, sitter klockrent.Trevlig!
Hur upplevs den på armen?
På bild ser dom lite större ut än låt säga en sub eller smp!
Snyggt! Bra jämförelse!
Här syns skillnad mellan en CWC och Omega
Fick igår ett stoppur av en sedan länge pensionerad kollega som tjänstgjort som helikoptertekniker i det gamla arméflyget och avslutningsvis i Helikopterflottiljen vilken är en del av Flygvapnet. Det är en Heuer Monte Carlo som satt monterad ovanpå instrumentbocken som en extra möjlighet att mäta tid utöver flygtidsuret. Viktigt i samband med eldledning, i- och urlastning av trupp och materiel på exakt tid m.m. Just detta ur har suttit i en HKP6 (Agusta-Bell 206 Jet Ranger) som havererade i samband med ett försök inför anskaffning av ett pansarvärnshelikoptersystem under 80-talet.
Ingen av de två ombordvarande piloterna omkom eller fick svårare skador, helikoptern hade dock sådana strukturella skador att den inte kunde återställas i flygbart skick. Efter haveriutredningen skrotades den därför eller utgjorde eventuellt brandövningsobjekt vid något militärt flygförband. Min kollega fick i alla fall ta hand om en del av utrustningen som kunde återanvändas, däribland denna klocka som dock aldrig kom att återmonteras i någon annan helikopter eftersom behovet inte uppstod. Han fick därför behålla klockan och till dags datum har den legat oanvänd i en kartong ungefär 35 år.
Urverket går men stannar efter någon minut, säkerligen en effekt av att den långa tiden det varit obrukat och utebliven service. Jag har själv spakat en hel del HKP6 i början av min karriär och har därför använt mig av ett sådant stoppur flera gånger. Det skulle vara kul att låta någon ta sig an klockan för en rengöring/service. Vet inte om det finns någon marknad för sådana här militära stoppur (den är inte M-nummermärkt) och vad en service skulle kosta? Klockan är i fint skick frånsett en liten spricka i vridringen som syns vid 0-index, tror inte att denna har uppstått vid haveriet snarare av användning eller under materialets åldrande. Den får helt enkelt ligga till sig under sommaren så får vi se vilken framtid den går till mötes. Trevlig sommar klockkamrater!
Roligt att den kommit till dig och roligt att du delar med dig med text o bilderFick igår ett stoppur av en sedan länge pensionerad kollega som tjänstgjort som helikoptertekniker i det gamla arméflyget och avslutningsvis i Helikopterflottiljen vilken är en del av Flygvapnet. Det är en Heuer Monte Carlo som satt monterad ovanpå instrumentbocken som en extra möjlighet att mäta tid utöver flygtidsuret. Viktigt i samband med eldledning, i- och urlastning av trupp och materiel på exakt tid m.m. Just detta ur har suttit i en HKP6 (Agusta-Bell 206 Jet Ranger) som havererade i samband med ett försök inför anskaffning av ett pansarvärnshelikoptersystem under 80-talet.
Ingen av de två ombordvarande piloterna omkom eller fick svårare skador, helikoptern hade dock sådana strukturella skador att den inte kunde återställas i flygbart skick. Efter haveriutredningen skrotades den därför eller utgjorde eventuellt brandövningsobjekt vid något militärt flygförband. Min kollega fick i alla fall ta hand om en del av utrustningen som kunde återanvändas, däribland denna klocka som dock aldrig kom att återmonteras i någon annan helikopter eftersom behovet inte uppstod. Han fick därför behålla klockan och till dags datum har den legat oanvänd i en kartong ungefär 35 år.
Urverket går men stannar efter någon minut, säkerligen en effekt av att den långa tiden det varit obrukat och utebliven service. Jag har själv spakat en hel del HKP6 i början av min karriär och har därför använt mig av ett sådant stoppur flera gånger. Det skulle vara kul att låta någon ta sig an klockan för en rengöring/service. Vet inte om det finns någon marknad för sådana här militära stoppur (den är inte M-nummermärkt) och vad en service skulle kosta? Klockan är i fint skick frånsett en liten spricka i vridringen som syns vid 0-index, tror inte att denna har uppstått vid haveriet snarare av användning eller under materialets åldrande. Den får helt enkelt ligga till sig under sommaren så får vi se vilken framtid den går till mötes. Trevlig sommar klockkamrater!
Vad är den vänstra för läckerbit?
Saknar den lilla rackaren
Kool! Blir då och då osunt sugen på en sådan, turligt hinner verkligheten ifatt. Vilken är detta?Löjligt stor att bära
På väg till Mora airshow 2017...
Viggenplan bl.a. ...
Ta mycket bilder - kul uppslutning av SwAF-plan!
Och Seiko-Viggen är en löjligt bra klocka faktiskt! Du måste dock vända din rätt på armen...