• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Pilot

Panerai
2-Faktor
image.jpeg

Hamilton från 82!
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Har nu röjt lite i ett av de skåp jag har på tjänsterummet och där i en M-nummermärkt låda fanns den tredje av de flygklockor jag har fått mig skänkt som gåva under min hitillsvarande tid i statlig tjänst. Tror dock inte att det blir någon mer, klockor av den här sorten används inte längre och de helikoptersystem Försvarsmakten nu opererar kommer att vara i tjänst under lång tid framöver. De tidigare klockor jag visat i den här tråden har varit från Heuer och Lemania. Denna klocka har till skilland från de övriga ett quartzverk och är tillverkad av Revue Thommen från Waldenburg i Schweiz. Företaget tillverkar fortfarande klockor, instrument och annan flygrelaterad utrustning men detta sker numera som en utbruten företagsdel under namnet Thommen Aircraft Equipment medan Revue Thommen (mig veterligen) endast används för armbandsur.

IMG_5202.JPG


Denna klocka gavs till mig som gåva på min dåvarande arbetsplats någon gång i början av 2000-talet och den har försetts med en nätadapter så att jag kan strömförsörja den från ett vanligt 220V-vägguttag i stället för att vara beroende av helikopterns elsystem. Har därför använt den mest när jag har "spakat skrivbord" i tjänsten och samtidigt vill ha koll på tiden, med en placering jämte datorskärmen på mitt skrivbord. Den senaste tiden har den dock legat undanstoppad efter en flytt. När jag skrev det senaste inlägget i den här tråden så tänkte jag att jag skulle plocka fram den och ta några bilder på klockan när jag hade tid till det, vilket nu är fallet inför en helg som annars kommer att vara rätt körig...

OGk1LwIS_400x400.jpg


M-numret på lådan har för den som är intresserad av sånt inget med klockan att göra. Förmodligen är det lådans eget M-nummer, då jag tror att den regelbundet har använts för att skicka flyginstrument till service och lagerhållning med. Klockan ligger därinne, välpaketerad och stötsäkert inbäddad i rosa skumgummi, och lådans konstruktion gör att den nog tål att tappas och hanteras utan att det påverkar den utrustning som ligger däri.
IMG_5188.JPG
IMG_5180.JPG

IMG_5179.JPG

IMG_5181.JPG


Om klockan, ett flygtidsur, finns det egentligen inte så mycket att säga. Den har ett klassiskt utförande i dessa sammanhang med en tydlig urtavla vilket ger hög läsbarhet, precis som det skall vara när man mest har fullt upp med annat. Klockan har fyra visare. Den ordinarie tim- och minutvisaren som är vita och knutet till tidtagningsfunktionen en minut- och sekundvisare vilka är gula. För att manövrera flygtidsuret och dess funktioner finns det tre vred som är placerade i hörnen av instrumentets yttre kant. Ett vred för att kunna ställa in tiden, ett för att starta/stoppa/nollställa tidtagningsfunktionen (tryck- och vippstyrd) och ett för att ställa in en inre vridring med tidsindex mot klockans ordinarie minutvisare. Det senare medger två parallella tidtagningar. Med tanke på texten på lådan och den grupp av kollegor som gav mig flygtidsuret tror jag med "sannolikhet gränsande till visshet" att detta flygtidsur har varit monterat i en HKP4, Boeing Vertol. Liknande flygtidsur återfanns emellertid även i andra helikoptertyper, så det behöver inte nödvändigtvis vara så.

IMG_5193.JPG


Nedan ett par bilder på flygtidsurets fram- och baksida, samt två från sidan där man ser klockans M-nummer och ett för mig okänt nummer från Osterman Aero, vilka genomförde viss service, underhåll och modifieringar på några av helikoptertyperna i Försvarsmakten.

IMG_5182.JPG

IMG_5183.JPG

IMG_5184.JPG

IMG_5185.JPG


För den som undrar över storleken på ett sånt här flygtidsur kan jag berätta att urtavlans diameter är 50mm inkluderande den yttre vridringen. Instrumentet som sådant är 60x60mm och har ett djup på ca 75mm. Ganska litet alltså, men fullt tillräcklig för att fylla sin funktion på en instrumentbräda i en helikopter eller ett flygplan.

IMG_5186.JPG

De flygtidsur som tillverkas av Thommen Aircraft Equipment idag har ett helt annat utseende och skulle inte pryda ett skrivbord på samma sätt som detta, även om funktionerna förstås är betydligt fler. Jag föredrar fortfarande ett klassiskt flygtidsur, om inte annat så för att känslan när man manövrerar det är en helt annat än den hos de gummibeklädda multifunktionsknapparna hos ett modernt sådant.
IMG_5191.JPG


Därmed är det slut, både på flygtidsur i min ägo och ledig tid till att skriva mer om detta. Hoppas att det kan vara av intresse för någon att ta del av. Trevlig helg!
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Har nu röjt lite i ett av de skåp jag har på tjänsterummet och där i en M-nummermärkt låda fanns den tredje av de flygklockor jag har fått mig skänkt under min hitillsvarande tid i statlig tjänst. Tror dock inte att det blir någon mer, klockor av den här sorten används inte längre och de helikoptersystem Försvarsmakten nu opererar kommer att vara i tjänst under lång tid framöver. De tidigare klockor jag visat i den här tråden har varit från Heuer och Lemania. Denna har till skilland från de övriga ett quartzverk och är tillverkad av Revue Thommen från Waldenburg i Schweiz. Företaget tillverkar fortfarande klockor, instrument och annan flygrelaterad utrustning men detta sker numera som en utbruten företagsdel under namnet Thommen Aircraft Equipment medan Revue Thommen (mig veterligen) endast används för armbandsur.

IMG_5202.JPG


Denna klocka gavs till mig som gåva på min dåvarande arbetsplats någon gång i början av 2000-talet och den har försetts med en nätadapter så att jag kan strömförsörja den från ett vanligt väggurtag i stället för att vara beroende av helikopterns elsystem. Har därför använt den mest när jag har "spakat skrivbord" och vill ha koll på tiden, med en placering jämte datorskärmen på mitt skrivbord. Den senaste tiden har den dock legat undanstoppad efter en flytt. När jag skrev det senaste inlägget i den här tråden så tänkte jag att jag kunde plocka fram den och ta några bilder när jag hade tid vilket nu är fallet inför en helg som annars kommer att vara rätt körig...

OGk1LwIS_400x400.jpg


M-numret på lådan har inget med klockan att göra, kanske är det lådans eget M-nummer då jag tror att den har använts för att skicka flyginstrument till service och lagerhållning med. Klockan ligger därinne, välpaketerad och stötsäkert inbäddad i rosa skumgummi, och lådans konstruktion gör att den nog tål att tappas utan att det påverkar den utrustning som ligger däri.
IMG_5188.JPG
IMG_5180.JPG

IMG_5179.JPG

IMG_5181.JPG


Om klockan, ett flygtidsur, finns kanske inte så mycket att säga. Den har ett klassiskt utförande i dessa sammanhang med en tydlig urtavla vilket ger hög läsbarhet. Klockan har fyra visare, ordinarie tim- och minutvisare som är vita, och knutet till tidtagningsfunktionen en minut- och sekundvisare vilka är gula. För att manövrera flygtidsuret och dess funktioner finns det tre vred som är placerade i hörnen av instrumentets yttre kant. Ett vred för att kunna ställa in tiden med, ett för att starta/stoppa/nollställa tidtagningsfunktionen (tryck- och vippstyrd) och ett för att ställa in en inre vridring med tidsindex mot klockans ordinarie minutvisare. Med tanke på texten på lådan och den grupp av kollegor som gav mig flygtidsuret tror jag med "sannolikhet gränsande till visshet" att detta har varit monterat i en HKP4, Boeing Vertol. Liknande flygtidsur återfanns dock även i andra helikoptertyper så det behöver inte nödvändigtvis vara så.

IMG_5193.JPG


Nedan några bilder på flygtidsurets fram- och baksida, samt från sidan där man ser klockans M-nummer och ett okänt nummer från Osterman Aero vilka genomförde viss service och modifieringar på några av helikoptertyperna i Försvarsmakten.

IMG_5182.JPG

IMG_5183.JPG

IMG_5184.JPG

IMG_5185.JPG


För den som undrar över storleken på ett sådant här flygtidsur kan jag berätta att urtavlans diameter är 50mm inkluderande den yttre vridringen. Instrumentet som sådant är 60x60mm och har ett djup på ca 75mm.

IMG_5186.JPG

De flygtidsur som tillverkas av Thommen Aircraft Equipment idag har ett helt annat utseende och skulle inte pryda ett skrivbord på samma sätt som detta, även om funktionerna förstås är betydligt fler. Jag föredrar fortfarande ett klassiskt flygtidsur, om inte annat så för att känslan när man manövrerar det är en helt annat än den hos de gummibeklädda multifunktionsknapparna hos ett modernt sådant.
IMG_5191.JPG


Därmed är det slut, både på flygtidsur i min ägo och ledig tid till att skriva mer om detta. Hoppas att det kan vara av intresse för någon att ta del av. Trevlig helg!
Tackar för inlägget! Det var inte bara klockan som var maffig. Boxen var inte så dum den heller:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har nu röjt lite i ett av de skåp jag har på tjänsterummet och där i en M-nummermärkt låda fanns den tredje av de flygklockor jag har fått mig skänkt under min hitillsvarande tid i statlig tjänst. Tror dock inte att det blir någon mer, klockor av den här sorten används inte längre och de helikoptersystem Försvarsmakten nu opererar kommer att vara i tjänst under lång tid framöver. De tidigare klockor jag visat i den här tråden har varit från Heuer och Lemania. Denna har till skilland från de övriga ett quartzverk och är tillverkad av Revue Thommen från Waldenburg i Schweiz. Företaget tillverkar fortfarande klockor, instrument och annan flygrelaterad utrustning men detta sker numera som en utbruten företagsdel under namnet Thommen Aircraft Equipment medan Revue Thommen (mig veterligen) endast används för armbandsur.

IMG_5202.JPG


Denna klocka gavs till mig som gåva på min dåvarande arbetsplats någon gång i början av 2000-talet och den har försetts med en nätadapter så att jag kan strömförsörja den från ett vanligt väggurtag i stället för att vara beroende av helikopterns elsystem. Har därför använt den mest när jag har "spakat skrivbord" och vill ha koll på tiden, med en placering jämte datorskärmen på mitt skrivbord. Den senaste tiden har den dock legat undanstoppad efter en flytt. När jag skrev det senaste inlägget i den här tråden så tänkte jag att jag kunde plocka fram den och ta några bilder när jag hade tid vilket nu är fallet inför en helg som annars kommer att vara rätt körig...

OGk1LwIS_400x400.jpg


M-numret på lådan har inget med klockan att göra, kanske är det lådans eget M-nummer då jag tror att den har använts för att skicka flyginstrument till service och lagerhållning med. Klockan ligger därinne, välpaketerad och stötsäkert inbäddad i rosa skumgummi, och lådans konstruktion gör att den nog tål att tappas utan att det påverkar den utrustning som ligger däri.
IMG_5188.JPG
IMG_5180.JPG

IMG_5179.JPG

IMG_5181.JPG


Om klockan, ett flygtidsur, finns kanske inte så mycket att säga. Den har ett klassiskt utförande i dessa sammanhang med en tydlig urtavla vilket ger hög läsbarhet. Klockan har fyra visare, ordinarie tim- och minutvisare som är vita, och knutet till tidtagningsfunktionen en minut- och sekundvisare vilka är gula. För att manövrera flygtidsuret och dess funktioner finns det tre vred som är placerade i hörnen av instrumentets yttre kant. Ett vred för att kunna ställa in tiden med, ett för att starta/stoppa/nollställa tidtagningsfunktionen (tryck- och vippstyrd) och ett för att ställa in en inre vridring med tidsindex mot klockans ordinarie minutvisare. Med tanke på texten på lådan och den grupp av kollegor som gav mig flygtidsuret tror jag med "sannolikhet gränsande till visshet" att detta har varit monterat i en HKP4, Boeing Vertol. Liknande flygtidsur återfanns dock även i andra helikoptertyper så det behöver inte nödvändigtvis vara så.

IMG_5193.JPG


Nedan några bilder på flygtidsurets fram- och baksida, samt från sidan där man ser klockans M-nummer och ett okänt nummer från Osterman Aero vilka genomförde viss service och modifieringar på några av helikoptertyperna i Försvarsmakten.

IMG_5182.JPG

IMG_5183.JPG

IMG_5184.JPG

IMG_5185.JPG


För den som undrar över storleken på ett sådant här flygtidsur kan jag berätta att urtavlans diameter är 50mm inkluderande den yttre vridringen. Instrumentet som sådant är 60x60mm och har ett djup på ca 75mm.

IMG_5186.JPG

De flygtidsur som tillverkas av Thommen Aircraft Equipment idag har ett helt annat utseende och skulle inte pryda ett skrivbord på samma sätt som detta, även om funktionerna förstås är betydligt fler. Jag föredrar fortfarande ett klassiskt flygtidsur, om inte annat så för att känslan när man manövrerar det är en helt annat än den hos de gummibeklädda multifunktionsknapparna hos ett modernt sådant.
IMG_5191.JPG


Därmed är det slut, både på flygtidsur i min ägo och ledig tid till att skriva mer om detta. Hoppas att det kan vara av intresse för någon att ta del av. Trevlig helg!

Grymt inlägg som vanligt! Tack och bock!

...måste börja hålla ögonen öppna efter flygtidsur känner jag. En känsla jag aldrig haft förr.
 

GMT Andy

Omega
Har nu röjt lite i ett av de skåp jag har på tjänsterummet och där i en M-nummermärkt låda fanns den tredje av de flygklockor jag har fått mig skänkt under min hitillsvarande tid i statlig tjänst. Tror dock inte att det blir någon mer, klockor av den här sorten används inte längre och de helikoptersystem Försvarsmakten nu opererar kommer att vara i tjänst under lång tid framöver. De tidigare klockor jag visat i den här tråden har varit från Heuer och Lemania. Denna har till skilland från de övriga ett quartzverk och är tillverkad av Revue Thommen från Waldenburg i Schweiz. Företaget tillverkar fortfarande klockor, instrument och annan flygrelaterad utrustning men detta sker numera som en utbruten företagsdel under namnet Thommen Aircraft Equipment medan Revue Thommen (mig veterligen) endast används för armbandsur.

Verkligen, supercool klocka ! Och låda. Har för mig att Revue Thommen levererade klockan till Viggen också ?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har nu röjt lite i ett av de skåp jag har på tjänsterummet och där i en M-nummermärkt låda fanns den tredje av de flygklockor jag har fått mig skänkt som gåva under min hitillsvarande tid i statlig tjänst. Tror dock inte att det blir någon mer, klockor av den här sorten används inte längre och de helikoptersystem Försvarsmakten nu opererar kommer att vara i tjänst under lång tid framöver. De tidigare klockor jag visat i den här tråden har varit från Heuer och Lemania. Denna klocka har till skilland från de övriga ett quartzverk och är tillverkad av Revue Thommen från Waldenburg i Schweiz. Företaget tillverkar fortfarande klockor, instrument och annan flygrelaterad utrustning men detta sker numera som en utbruten företagsdel under namnet Thommen Aircraft Equipment medan Revue Thommen (mig veterligen) endast används för armbandsur.

IMG_5202.JPG


Denna klocka gavs till mig som gåva på min dåvarande arbetsplats någon gång i början av 2000-talet och den har försetts med en nätadapter så att jag kan strömförsörja den från ett vanligt 220V-vägguttag i stället för att vara beroende av helikopterns elsystem. Har därför använt den mest när jag har "spakat skrivbord" i tjänsten och samtidigt vill ha koll på tiden, med en placering jämte datorskärmen på mitt skrivbord. Den senaste tiden har den dock legat undanstoppad efter en flytt. När jag skrev det senaste inlägget i den här tråden så tänkte jag att jag skulle plocka fram den och ta några bilder på klockan när jag hade tid till det, vilket nu är fallet inför en helg som annars kommer att vara rätt körig...

OGk1LwIS_400x400.jpg


M-numret på lådan har för den som är intresserad av sånt inget med klockan att göra. Förmodligen är det lådans eget M-nummer, då jag tror att den regelbundet har använts för att skicka flyginstrument till service och lagerhållning med. Klockan ligger därinne, välpaketerad och stötsäkert inbäddad i rosa skumgummi, och lådans konstruktion gör att den nog tål att tappas och hanteras utan att det påverkar den utrustning som ligger däri.
IMG_5188.JPG
IMG_5180.JPG

IMG_5179.JPG

IMG_5181.JPG


Om klockan, ett flygtidsur, finns det egentligen inte så mycket att säga. Den har ett klassiskt utförande i dessa sammanhang med en tydlig urtavla vilket ger hög läsbarhet, precis som det skall vara när man mest har fullt upp med annat. Klockan har fyra visare. Den ordinarie tim- och minutvisaren som är vita och knutet till tidtagningsfunktionen en minut- och sekundvisare vilka är gula. För att manövrera flygtidsuret och dess funktioner finns det tre vred som är placerade i hörnen av instrumentets yttre kant. Ett vred för att kunna ställa in tiden, ett för att starta/stoppa/nollställa tidtagningsfunktionen (tryck- och vippstyrd) och ett för att ställa in en inre vridring med tidsindex mot klockans ordinarie minutvisare. Det senare medger två parallella tidtagningar. Med tanke på texten på lådan och den grupp av kollegor som gav mig flygtidsuret tror jag med "sannolikhet gränsande till visshet" att detta flygtidsur har varit monterat i en HKP4, Boeing Vertol. Liknande flygtidsur återfanns emellertid även i andra helikoptertyper, så det behöver inte nödvändigtvis vara så.

IMG_5193.JPG


Nedan ett par bilder på flygtidsurets fram- och baksida, samt två från sidan där man ser klockans M-nummer och ett för mig okänt nummer från Osterman Aero, vilka genomförde viss service, underhåll och modifieringar på några av helikoptertyperna i Försvarsmakten.

IMG_5182.JPG

IMG_5183.JPG

IMG_5184.JPG

IMG_5185.JPG


För den som undrar över storleken på ett sånt här flygtidsur kan jag berätta att urtavlans diameter är 50mm inkluderande den yttre vridringen. Instrumentet som sådant är 60x60mm och har ett djup på ca 75mm. Ganska litet alltså, men fullt tillräcklig för att fylla sin funktion på en instrumentbräda i en helikopter eller ett flygplan.

IMG_5186.JPG

De flygtidsur som tillverkas av Thommen Aircraft Equipment idag har ett helt annat utseende och skulle inte pryda ett skrivbord på samma sätt som detta, även om funktionerna förstås är betydligt fler. Jag föredrar fortfarande ett klassiskt flygtidsur, om inte annat så för att känslan när man manövrerar det är en helt annat än den hos de gummibeklädda multifunktionsknapparna hos ett modernt sådant.
IMG_5191.JPG


Därmed är det slut, både på flygtidsur i min ägo och ledig tid till att skriva mer om detta. Hoppas att det kan vara av intresse för någon att ta del av. Trevlig helg!
Shit vad coolt! Hade ju varit magiskt att ha ett sådant "bordsur" hemma :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej!
Vet att det finns en tråd för dessa frågor men tänkte att detta var en "militär" tråd och jag är sugen på denna:
https://www.ebay.com/i/391887740468
Stämmer den? Tycker varianten med dessa visare är speciellt häftig!
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Sebastian

Jag ser inget som är fel med uret och håller med dig om att visarna är riktigt läckra! :)
Kan sjukt lite om dessa och vågar aldrig chansa (fegis) då det känns som hög risk att ngt är fuffens, men den ser riktigt fin ut :)
Vad tror ni den landar på?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hej!
Vet att det finns en tråd för dessa frågor men tänkte att detta var en "militär" tråd och jag är sugen på denna:
https://www.ebay.com/i/391887740468
Stämmer den? Tycker varianten med dessa visare är speciellt häftig!
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Sebastian

Ganska troligt att visarna fått det utseendet efter att ny lume lagts på men det är vanligt så inget konstigt.

'Flat A' och 'no hook 7' tyder på att tavlan är kosher.
 
Topp