• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Fler bilder. Case back är iaf Marc Nicolet.
IMG_20180720_180723.jpg
IMG_20180720_181331.jpg
IMG_20180720_180606.jpg
Klockan är nu på service. En kollega känner massa äldre herrar i försvrsmakten och fick detta som svar av en utav dem...

Hej XXX
Jag är definitivt ingen klockexpert så i det spåret kan jag tyvärr inte hjälpa Dig. Däremot kan jag entydigt bekräfta att de tre kronorna som är ingraverade i uret är att hänföra till Försvarsmakten. Sannolikt ett befälsur som använts i tjänsten (kanske en artilleriofficer - knappast ett ur för en flygförare!?). Oklart vem jag ska tipsa om för vidare info men en kontakt in i Försvarsmakten, via deras infoavdelning, kanske kan ge napp.

mvh//YYY

Att armbandet ursprungligen vore från en citizen viggen kan jag inte utesluta men jag flyttade över det från en 70-talets Unicar.. det är omärkt och känns lite ”cartierinspirerat” med länkskruvarna...

PS. Vid en ev avyttring kommer jag vara noga med att höra av mig! D.S

Hej, vintage militärklockor är fantastiskt roligt. Finns det några andra samlingar så som "Dirty dozen" eller speciella underkategorier som folk samlar på?

42E1B6F7-8AA1-48EB-8FAA-3BE577AFF231.jpeg

2571047B-93C1-4B63-8A5F-464ACB08D46E.jpeg

22057A8E-4556-4D89-BD1B-B59753BDC219.jpeg

Tre marina dykare, äldsta till vänster. Den vänstra pensionerad men de andra två är i tjänst och är två exempel på den klocka som idag tilldelas våra marina dykare. Idag varken kron- eller M-nr märks de utan de kommer direkt från hyllan.

Tjusiga!
Den vänstra, märkta, vilka år användes den, vet du det, och till vilka mer specifikt?
Här är min, och den skiljer sig lite, bl.a. Loggan, kul att se att det iallafall finns ett par olika.
image.jpeg

image.jpeg

Tillbaka
Topp