• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Detta fick mig att hoppa till!
Första gången jag hört något liknande. Stämmer detta?
IMG_5088.png

IMG_5089.png

Noe for dere svenske Gripen entusiaster? Breitling Emergency «Gripen» Edition, E56321

Svenskt rekord men en såldes på Sothebysi juni 2024 för 20800 USD.

Firar svärfar på bemärkelsedagen. Han går i pension sista aug efter ett långt yrkesliv i Försvarsmakten. Finns lite m-saker här och där. Idag, används några 20mm ammunitionshuvuden som prydnad på bordet som han fått av sin far som också var yrkesmilitär. Perfekt när det blåser lite då de är väldigt tunga. Då bär vi självklart Candinon!
IMG_4982.jpeg
IMG_4983.jpeg

Firar svärfar på bemärkelsedagen. Han går i pension sista aug efter ett långt yrkesliv i Försvarsmakten. Finns lite m-saker här och där. Idag, används några 20mm ammunitionshuvuden som prydnad på bordet som han fått av sin far som också var yrkesmilitär. Perfekt när det blåser lite då de är väldigt tunga. Då bär vi självklart Candinon!
IMG_4982.jpeg
IMG_4983.jpeg
Ser ut som 40 mm? Släpade hem något liknande från en loppis nyligen.

Fet krona! Är det original? Grym patina på tavlan…
Tack! Ja rätt stor 6mm typ, även om klockan är rätt liten 30mm, Den är alldeles för fräsch och ingen särskild "1940-tals-känsla" så jag gissar att den är bytt nån gång...

@Grafton edit 17 sept.
här är en snubbe som säljer repro 6mm och menar att det är original så stort, där har jag nåt att gräva i... min är dock tjockare än 1.82mm

Senast ändrad:
Jag är lite tveksam till den här... säkerligen från 60-talet, lite udda med texten på urtavlan "Marine-Luftwaffe". Uanset hvad, en kul klocke med en eller annan form for militär-reference. Någon som vet mer?

Bilagor

• IMG_20250916_180641_149.jpg
    IMG_20250916_180641_149.jpg
    426.8 KB · Visningar: 1
Jag är lite tveksam till den här... säkerligen från 60-talet, lite udda med texten på urtavlan "Marine-Luftwaffe". Uanset hvad, en kul klocke med en eller annan form for militär-reference. Någon som vet mer?

Finns många klockor märkta just Wehrmachtwerk från den tiden, som i regel var vanliga billiga klockor med enkla verk som typ Unitas. Jag tror att det helt enkelt var en marknadsföringsstrategi under sena 50-talet och 60-talet, som ju utgjorde den delen av efterkrigstiden när det på riktigt började bli snurr på ekonomierna. Att associera sig med riktiga militärur var troligtvis bra för affärerna. De har alltså ingen annan koppling än till namnet.

Grym! Berätta gärna mer!

Andsan får fylla i mer om modellen, men är i grunden Longines Weems, Wittnauer importerade dessa till USA, kunde stå lite olika på tavlorna. WW2-ur, där det även fanns en produktion för den civila marknaden. En del menar att avsaknaden av lume kan vara en indikator på det. Grym klocka i kaxig storlek. Hade gärna haft en själv!

Grym! Berätta gärna mer!

Det var en liten klocka, 28 mm bara. Användes av besättningen på bl.a bombflyg under WW 2 för att navigera rätt och beräkna bränsletillgång. Zenith, förutom Longines tillverkade också någon liknande. Finns en del att läsa om dessa på Internet. Jag köpte denna från Frankrike för 15 år sedan men tyvärr sålde jag den och enligt köparen så skulle den visas upp på något museum i Göteborg. Det är väl en av två försäljningar jag ångrar.

Det var en liten klocka, 28 mm bara. Användes av besättningen på bl.a bombflyg under WW 2 för att navigera rätt och beräkna bränsletillgång. Zenith, förutom Longines tillverkade också någon liknande. Finns en del att läsa om dessa på Internet. Jag köpte denna från Frankrike för 15 år sedan men tyvärr sålde jag den och enligt köparen så skulle den visas upp på något museum i Göteborg. Det är väl en av två försäljningar jag ångrar.
Wittnauer var väl på Amerikanska marknaden, non-issued? Därmed inte sagt att de inte primärt användes av flygare...
De Weems som är issued är Omega, Longines, Jaeger Le Coultre, Zenith och Movado?
Sjukt snygga gravyrer på baksidan. Jag har varit sugen läänge, men de har ju blivit mer rimligt prisade på senare år (läs svindyra) så jag för nöja mig med min "non-Weems" 1940-Omega, enligt ovan ☝

p.s.
Namnet Weems är från Philip Weems patent:

1758116800967.png

1758118870943.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp