Dubbel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fantastiskt kul med m-nummer, ovanligt, den storyn vill man höra
Lite back story:Fantastiskt kul med m-nummer, ovanligt, den storyn vill man höra![]()
Alltså, tack för storyn! Vilken garanterad keeperLite back story:
Klockan tillhörde tidigare säljarens (känd från forumet) far, född 1939 och avliden 2017. Han hade en fascinerande karriär inom försvaret, där han tjänstgjorde hela sitt yrkesliv fram till en tidig pension vid 55 års ålder, tack vare ett generöst avgångsvederlag.
Han började på Sjökrigsskolan i Stockholm, mönstrade på som kadett på minsvepare och tillbringade många år till sjöss som minröjare. Han avancerade till fänrik, löjtnant och senare örlogskapten. Under sina år till sjöss reste han jorden runt.
Vid 30 års ålder gick han iland som örlogskapten och familjen flyttade till Skövde, där han arbetade som underrättelseofficer. Efter några år i Skövde blev han underrättelsechef på Milo Väst i Göteborg. Senare blev han fartygschef på jagaren Hugin, där han också hanterade budget och ekonomi för jagardivisionen. Även efter pensionen fortsatte han bidra med sin expertis.
Hans tid som underrättelseofficer var enligt uppgift spännande och jag vill inte dela de uppgifter jag fått kring detta
![]()
You wishAlltså, tack för storyn! Vilken garanterad keeper![]()
Vi bär också pil idag, men den sitter på baksidanLost(&Found)Navigator
![]()
Bra grävt och grattis! Grymt finJag har länge suktat efter en Type 20 men har verkligen inte råd med en Breguet. Valet föll på en J. Auricoste Type 20 från -54, som också tillhör originalen bland Type 20. Det finns också Type 21 (Dodane), men de är senare och jag kände att tidigare är roligare. J. Auricoste levererade klockor mellan ca 1954-1960 till franska armén och helikopterpiloterna. Cirka 2000 ex, varav cirka 200 sägs ha leverats till CEV (Centre d'essasis en vol) vilket var armens flygtestcenter. De som levererads till CEV var i helstål och användes av testpersonal medan de som användes i fält hade kromade boetter (vissa med någon form av aluminiumlegrering) och baklock i stål. De som var till armen var märkta med tillverkningsdatum, kontraktnummer (5.099-54 för Auricoste) samt serienummer. Klockorna har ofta och helst även FG-inskriptioner som står för Fin de Garantie vilket urmakarna lade till för att visa att service utförts. På de civila varianterna saknas denna märkning.
Auricostes Type 20 är den enda av de type 20 klockorna som har inskriptionen Type 20 i urverket. Urverket är även signerat LWO 2040 och är ett Lemania TL15 med flyback-funktion. Urverket är även signerat med serienummer. Boetterna är även signerade med 3 siffror vilket ska stämma överens med urverkets serienummer samt baklockets serienummer. Detta exemplar har det, jag har sökt runt en hel del och sett att många inte har alla 3 med överensstämmande nummer, en del har 2, andra har tre olika vilket betyder att delar har bytts under årets lopp. Boetterna till armen var i skörare material så det är inte orimligt att flera gått åt och behövt få nya delar. Detta ex har få FG-markeringar vilket kan indikera att den inte använts så mycket och att det därför sammanstrålar med de tre serienummerna.
Nu till det kanske lite halvtråkiga och det är att det finns 4 olika tavlor. Mitt exemplar har den klart vanligaste tavlan som är den senaste, med tritium, mattsvart, subdials utan ringar och enligt mig den klart tråkigaste. Först funderade jag på om tavlan var reko men jag har kollat runt på alla exemplar jag hittat på nätet och denna tavla finns på de flesta (det behöver såklart inte betyda något). De första tavlorna är signerade Fab Suisse och är gilt/blanksvarta medan nästkommande var matt, med ringar runt subdials (endast sett ett fåtal) och utan någon märkning under kl. 6. Det fanns även en annan variant av type 20 som Auricoste gjorde men den var civil, har andra märkningar på baklock, annan vridning och på den tavlan står det t swiss made t under kl. 6. Tyvärr blir bilderna kallare här på KS när jag lägger upp, de är egentligen varmare. Ytterringen på tavlan är mer kritvit, tritiumet mer gult, subdials vita ringar är tunnare färg samt känns mer utblandad. Mina farhågor om tavlans icke varande blir därmed inte lika tydliga här som i originalupplösning, men jag vill tro att den ändå är reko utifrån att nästan alla ex jag jämfört med är likadana som denna.
Klockan är 38mm och manuell och har den aluminiumlegrerade kromboetten. Vridningen går att vrida åt båda håll, jag har provat min men känner att den är väldigt fragil så den kommer nog mest stå i givakt kl. 12. Bifogar bilder på mitt ex och sedan i nästa post lägger jag upp flera bilder som visar tavlorna, och vanligheten med denna tavla.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kan man få baksidesbilder?Dubbelmilitär landade idag!
![]()
Ska fixa! Men kan redan nu avslöja att Seiko har m-nummer och Eklora har vad jag tror är någon form av avdelningsnummer. Sett det tidigare när @jmalmsjo varit generös och dokumenterat sina besök på en marin verkstad. Nyligen kom det även upp ytterligare en likadan Eklora med annat nummer men samma typsnitt som min. Vidare var min Eklora en del av högen nedan där tre klockr var m-numrerade (en Visa, en dive dynamics och en Poseidon), vilket stärker Eklorans tillhörighet (för mig). Samtliga klockor har figurerat inom försvaret, även där hänvisar jag till forummedlems besök på marin verkstad.Kan man få baksidesbilder?![]()
Kul!!!! TackSka fixa! Men kan redan nu avslöja att Seiko har m-nummer och Eklora har vad jag tror är någon form av avdelningsnummer. Sett det tidigare när @jmalmsjo varit generös och dokumenterat sina besök på en marin verkstad. Nyligen kom det även upp ytterligare en likadan Eklora med annat nummer men samma typsnitt som min. Vidare var min Eklora en del av högen nedan där tre klockr var m-numrerade (en Visa, en dive dynamics och en Poseidon), vilket stärker Eklorans tillhörighet (för mig). Samtliga klockor har figurerat inom försvaret, även där hänvisar jag till forummedlems besök på marin verkstad.
![]()
Var står det att det är en äkta svensk militärklocka?Så, vad tror expertpanelen om den här?
Ligger på tratten nu.
Är det en äkta svenska Militärklockor so. Det påstås?
Vad anser ni om typsnittet på kronorna?
![]()
![]()
![]()
Vintage kronograf tre kronor
Utropspris: 1 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2025-12-14 22:46:11. Köp & sälj begagnade & oanvända Mekaniska klockor på Tradera.www.tradera.com
Du har rätt, jag var lite snabb där, det står ju faktiskt ingenstans att det är en äkta svensk militär Klocka bara att den har tre kronor märkning.Var står det att det är en äkta svensk militärklocka?
Nja, jag har för mig att jag sett den där märkningen på en Minerva chronograf tidigare, men kan ha fel. Jag valde att inte buda på den eftersom andra klockor från samma märke hade mer ”normala” kronmärkningar. Jag tänkte att dom satts dit i efterhand för att höja värdet på klockan.Är det någon som känner till info om den här baksidan?
Vilken militär enhet kan ha anknytning till denna?
![]()
Fet! ...är knappen låsning till vridringen?IDF Seiko issued till Shayetet 13
![]()
BFK (Big Fat Kinetic)Fet! ...är knappen låsning till vridringen?
Googlade och hittade bilder som kan påminna om den klocka jag såg,så nog verkar dom ha sålt med deras logga.Jag har för länge sedan sett en Breitling som en svensk legionär bar,han hade tjänstgjort där i 8 år och på regementet som är i närheten av Nimes i södra Frankrike.
Dom hade specialbeställa klockor med regementets symbol på urtavlan.
Tyvärr var jag inte så intresserad av klockor på den tiden i mitten av 1990 talet och har inte heller nåt foto att dela.
Men hur vanligt kan det vara att Breitling släppte såna ur?