• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Padel (Padeltennis)

Som många andra så har även jag hittat till padel.
Är nu sugen på att köpa ett eget racket istället för att hyra.

Har kollat lite på nedanstående:

Adidas Adipower 2.0

Adidas Adipower Soft 2.0

Jag spelar mycket på fart, skruv, placering osv. Så mer offensivt än defensivt, om det kan säga någonting.
Har inte tidigare spelat med något racket som är mjukare, så är lite kluven där.

Har tyvärr inte möjlighet att testa dessa racketar själv, så om någon har testat dem och har något gott eller ont att säga så uppskattas det enormt :)

Hade säkerligen fungerat med ett billigare racket för mig också, men ska tilläggas att jag är lite materialist..

Som många andra så har även jag hittat till padel.
Är nu sugen på att köpa ett eget racket istället för att hyra.

Har kollat lite på nedanstående:

Adidas Adipower 2.0

Adidas Adipower Soft 2.0

Jag spelar mycket på fart, skruv, placering osv. Så mer offensivt än defensivt, om det kan säga någonting.
Har inte tidigare spelat med något racket som är mjukare, så är lite kluven där.

Har tyvärr inte möjlighet att testa dessa racketar själv, så om någon har testat dem och har något gott eller ont att säga så uppskattas det enormt :)

Hade säkerligen fungerat med ett billigare racket för mig också, men ska tilläggas att jag är lite materialist..
En annan viktig aspekt är balansen. Båda du nämner upplevs som väldigt tunga och framförallt framtunga då balansen sitter högt upp. Adidas adipower ctrl 2.0 är snällare med en låt balans.

En annan viktig aspekt är balansen. Båda du nämner upplevs som väldigt tunga och framförallt framtunga då balansen sitter högt upp. Adidas adipower ctrl 2.0 är snällare med en låt balans.
Tack, ska kolla upp det racket också. De jag spelat med hittills har dock bara varit diamantformade. Därav att jag kikade på de ovan :)

Är ute efter ett nytt racket nu när det är Black Week men vet inte riktigt vad jag ska satsa på då det finns en hel del att välja på. Spelar en gång i veckan och skulle påstå att jag har börjat få ganska bra kontroll på slagen. Smashen är dock inget som jag använder speciellt mycket, placerar hellre bollarna. Har idag ett Babolat Storm (droppformat) som känns väldigt mjukt när jag träffar bollen och detta medför att jag har svårt att kontrollera längden. Vad hade ni rekommenderat att köpa?

Är ute efter ett nytt racket nu när det är Black Week men vet inte riktigt vad jag ska satsa på då det finns en hel del att välja på. Spelar en gång i veckan och skulle påstå att jag har börjat få ganska bra kontroll på slagen. Smashen är dock inget som jag använder speciellt mycket, placerar hellre bollarna. Har idag ett Babolat Storm (droppformat) som känns väldigt mjukt när jag träffar bollen och detta medför att jag har svårt att kontrollera längden. Vad hade ni rekommenderat att köpa?
Låter som vi är på samma nivå.
Är nog en typ klass 5 spelare och mer åt det defensiva hållet. Tror att ett runt racket med en kolfiber 3k/12k yta och medium/låg tyngdpunkt skulle passa. Man vill ju helst testa innan köp men i dessa tider är test svårt att få till.
Så även jag letar efter tips.

Köpte precis ett Babolat Revenge Carbon. Har spelat med Adidas ctrl 1.9 tidigare som jag gillar. Det är rätt mjukt. Spelar typ klass 5 kan man nog säga. Har bara provat det nya nån enstaka gång, men det är rätt bra skillnad på trycket i slagen. Då har jag gått från runt till droppformat, så det känns att man inte har riktigt samma känsla som i mitt kära gamla adidas. Gick att provspela på Ultimate Padel för en hundring innan jag köpte. De hade bra pris på det också, nu dyker det iofs upp samma racket för samma pris överallt...

Köpte precis ett Babolat Revenge Carbon. Har spelat med Adidas ctrl 1.9 tidigare som jag gillar. Det är rätt mjukt. Spelar typ klass 5 kan man nog säga. Har bara provat det nya nån enstaka gång, men det är rätt bra skillnad på trycket i slagen. Då har jag gått från runt till droppformat, så det känns att man inte har riktigt samma känsla som i mitt kära gamla adidas. Gick att provspela på Ultimate Padel för en hundring innan jag köpte. De hade bra pris på det också, nu dyker det iofs upp samma racket för samma pris överallt...
Kul!
Vad har du för spelstil och är du nöjd med bytet?

Kul!
Vad har du för spelstil och är du nöjd med bytet?
Har spelar för lite med det hittills, svårt att få tider. Jag är ganska allround, kul att slå hårt med detra racket iallafall - sjunger på ett helt annat sätt! Får återkomma efter mer spel, ska spela fredag o söndag. Det jag märkt är att det är lätt att slå för hårt eller löst....

Spelade 3 kvällar i rad till klockan 23 och sista kvällen (tisdag) på en smash "knäppte" det till i armbågen och jag kunde inte hålla i racket längre. Fick inte ihop klämt fingrarna igår och det strålade enda till armbågen. Idag känns det helt okej men har avbokat dagens och lördagens sparring.

Har seriematch på söndag, skulle ni våga spela eller är det stor risk för att det ska bli värre?

Låter som vi är på samma nivå.
Är nog en typ klass 5 spelare och mer åt det defensiva hållet. Tror att ett runt racket med en kolfiber 3k/12k yta och medium/låg tyngdpunkt skulle passa. Man vill ju helst testa innan köp men i dessa tider är test svårt att få till.
Så även jag letar efter tips.
Beställde precis ett Babolat Revenge Carbon som jag såg att @mlundstrom hade köpt. Var i kontakt med padelbutiken Tengo och förklarade vad jag sökte och dom rekommenderade detta. Ska bli spännande att testa nästa vecka.

Spelade 3 kvällar i rad till klockan 23 och sista kvällen (tisdag) på en smash "knäppte" det till i armbågen och jag kunde inte hålla i racket längre. Fick inte ihop klämt fingrarna igår och det strålade enda till armbågen. Idag känns det helt okej men har avbokat dagens och lördagens sparring.

Har seriematch på söndag, skulle ni våga spela eller är det stor risk för att det ska bli värre?
Är inte läkare, men jag hade inte spelat. Lätt att man överanstränger sig när det gäller padel då det är så jäkla kul.

Jag spelade 6 dagar i rad för några månader sedan(har spelat i ca 6år nu) och har inte känt av något förrän sista dagen, det högg lite i ryggen... dum som jag var vilade jag bara i några dagar, på träningen några dagar efter small det i ryggen, var bort i 2 månader med rehab.

Vad jag vill ha sagt är att var försiktig, lyssna på kroppen, skit i att du eventuellt gör dina 3 med-/mot-spelare besvikna, det finns alltid någon som kan hoppa in.
Har du ont så vila, finns kanske övningar du kan göra för att förebygga/rehaba.

Vad har jag lärt mig av detta..
Jag kör nu rehab för ryggen varje dag, jag gör förbyggande övningar för axlar, armbåge och nacke.
En sak som man inte heller tänker alltid är att man HELA tiden ska ha böjda ben när man spelar, detta göra att ryggen inte tar lika mycket stryk vid allt studsande på banan.

I ditt fall, skulle jag kollat lite på läkarna nedan..

håller tummarna!

Jag spelade 6 dagar i rad för några månader sedan(har spelat i ca 6år nu) och har inte känt av något förrän sista dagen, det högg lite i ryggen... dum som jag var vilade jag bara i några dagar, på träningen några dagar efter small det i ryggen, var bort i 2 månader med rehab.

Vad jag vill ha sagt är att var försiktig, lyssna på kroppen, skit i att du eventuellt gör dina 3 med-/mot-spelare besvikna, det finns alltid någon som kan hoppa in.
Har du ont så vila, finns kanske övningar du kan göra för att förebygga/rehaba.

Vad har jag lärt mig av detta..
Jag kör nu rehab för ryggen varje dag, jag gör förbyggande övningar för axlar, armbåge och nacke.
En sak som man inte heller tänker alltid är att man HELA tiden ska ha böjda ben när man spelar, detta göra att ryggen inte tar lika mycket stryk vid allt studsande på banan.

I ditt fall, skulle jag kollat lite på läkarna nedan..

håller tummarna!
Tack för övningarna!
Gymmade idag utan smärta så har bestämt mig för att köra, vi avancerar till ettan om vi vinner. Får servera åt partnern och spara på armen så ska det nog bli bra :)

Hej alla
Jag vet att det är skitsvårt att svara på denna fråga, men jag tänker att vi kanske kan komma fram till ett svar som gör det lättare för mig att beställa ett rack till :bag:

Jag kör ett stenhårt NOX Nerbo WPT diamantformat, spelar en hel del Tennis. Så min spelstil är väl en hel del kontroll. Jag har hela tiden trott att jag är aggressiv. Jag har börjat märka att jag försöka placera bollarna mer och mer.
Vad tror ni om Adipower Control, ett runt racket??

Hej alla
Jag vet att det är skitsvårt att svara på denna fråga, men jag tänker att vi kanske kan komma fram till ett svar som gör det lättare för mig att beställa ett rack till :bag:

Jag kör ett stenhårt NOX Nerbo WPT diamantformat, spelar en hel del Tennis. Så min spelstil är väl en hel del kontroll. Jag har hela tiden trott att jag är aggressiv. Jag har börjat märka att jag försöka placera bollarna mer och mer.
Vad tror ni om Adipower Control, ett runt racket??
Letar efter liknande rack och tror att det bör vara en bra kandidat.
Runt och medel/låg tyngpunkt för mer kontroll men som har en hårdare träffyta via kolfiber för att
inte göra bort sig i det snabbare/hårdare spelet heller.
Kolla även inte Bullpadel Vertex Ctrl.

En del ställen har ju rack för utlåning/hyra för test men vet inte hur det är i dagens Corna tider mer det?

Letar efter liknande rack och tror att det bör vara en bra kandidat.
Runt och medel/låg tyngpunkt för mer kontroll men som har en hårdare träffyta via kolfiber för att
inte göra bort sig i det snabbare/hårdare spelet heller.
Kolla även inte Bullpadel Vertex Ctrl.

En del ställen har ju rack för utlåning/hyra för test men vet inte hur det är i dagens Corna tider mer det?
Ja precis så känner jag också. Kanon, ska kika på det också. Ingen i min närhet som har provmöjlighet. Har försökt testa olika rack vid tillfällen när man mött spelare och haft lite tid över. Men ännu inte Adipower

Jag har börjat spela en del padel med några kollegor och vi har kört några veckor nu. Jag har spelat väldigt mycket badminton tidigare som är en mycket snabbare och aggressivare sport. Känner att jag ofta kommer fram mot nät och vill spela på volley med mycket smashar.
Spelar just nu med ett runt racket där jag har fått förklarat för mig att sweetspoten sitter ganska långt ner eftersom det var rekommenderat för nybörjare. För mig låter det här väldigt konstigt och tycker att man borde få till bättre slag om man träffar längre upp på racketen? Känner också att jag ofta träffar längre upp och får inte till några bra slag med racketen jag använder nu. Tänker att jag egentligen borde gå på ett dropp eller diamantformat racket även om det anses vara ett mer avancerat racket med tanke på min spelstil och bakgrund. För där sitter väl sweetspoten högre upp? Tankar? Är jag helt ute och cyklar eller är jag något på spåret?
Någon annan som också spelat badminton tidigare och kan komma med lite tips? Känns som många som spelar padel mest har spelat tennis tidigare.

Senast ändrad:
Jag har börjat spela en del padel med några kollegor och vi har kört några veckor nu. Jag har spelat väldigt mycket badminton tidigare som är en mycket snabbare och aggressivare sport. Känner att jag ofta kommer fram mot nät och vill spela på volley med mycket smashar.
Spelar just nu med ett runt racket där jag har fått förklarat för mig att sweetspoten sitter ganska långt ner eftersom det var rekommenderat för nybörjare. För mig låter det här väldigt konstigt och tycker att man borde få till bättre slag om man träffar längre upp på racketen? Känner också att jag ofta träffar längre upp och får inte till några bra slag med racketen jag använder nu. Tänker att jag egentligen borde gå på ett dropp eller diamantformat racket även om det anses vara ett mer avancerat racket med tanke på min spelstil och bakgrund. För där sitter väl sweetspoten längre upp? Tankar? Är jag helt ute och cyklar eller är jag något på spåret?
Någon annan som också spelat badminton tidigare och kan komma med lite tips? Känns som många som spelar padel mest har spelat tennis tidigare.
Stämmer att sweetspot sitter högre upp på diamant och dropp jämfört med runt.
Däremot är inte ett runt racket "för nybörjare". Det kan vara ett bra val för nybörjare absolut men även en del rankade top 25 i världen spelar med runda racket..
Även balansen i racket är viktig, jag tycker du ska provaspela lite olika racket, då kommer du hitta hem :)

Stämmer att sweetspot sitter högre upp på diamant och dropp jämfört med runt.
Däremot är inte ett runt racket "för nybörjare". Det kan vara ett bra val för nybörjare absolut men även en del rankade top 25 i världen spelar med runda racket..
Även balansen i racket är viktig, jag tycker du ska provaspela lite olika racket, då kommer du hitta hem :)
Ja, jag hade tänkt det men verkar tyvärr vara lite svårt att få till där jag bor.

Någon som prövat RS (Robin Söderlings märke) och modellerna där? Verkar ju ha bra tennisrack (tolkar jag det som), men hur är padelracken?

Någon som spelar med Adidas och kan kommentar om det blir sprickor i lacken? Verkar vara ett känt problem på Adidas och är det bara lacken så är går det att leva med(även om det inte är bra såklart) om racket levererar i övrigt.

Någon som spelar med Adidas och kan kommentar om det blir sprickor i lacken? Verkar vara ett känt problem på Adidas och är det bara lacken så är går det att leva med(även om det inte är bra såklart) om racket levererar i övrigt.
Ja, det är allmänt känt att lacken släpper på Adidas.
Detta en biprodukt utav att man har sin skrovliga yta under lacken till skillnad från tex Bullpadel som har den ovan på.

Dock försvinner det skrovliga väldigt snabbt på Bullpadel och på Adidas finns skrovlet kvar men har svårt med lacksläpp.

Hörde att de ska ha jobbat mycket med att fixa det på de nya 2021 modellerna.. återstår att se dock.

Är det inget som hindrar dig i ditt spel så lev med det :)

Tillbaka
Topp