• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

jhm

Panerai
Jag kan tänka mig att den källa jag utgick ifrån menade att den klocka som var först uppe på toppen låg till grund för det ur som senare skulle komma att kallas Explorer. Det kan man ju oxå utläsa i texten, att uret inte kallades Explorer där och då. Men det är klart, det har flutit lite vatten under broarna sedan dess så folk i gemen kan nog uppfatta historien på olika sätt. Vad som ändå inte skall råda någon tvekan om är att Rolex Explorer är en fantastisk klocka. :)

Så kan det vara. Den vanligast utbredda vanföreställningen är nämligen att Explorern var med på toppen och att det är därför den med tiden blivit en sådan ikon. Den personliga favoriten är för min del Explorertvåan, med svart urtavla och den senaste varianten med orange GMT-visare. Riktigt fin. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Så kan det vara. Den vanligast utbredda vanföreställningen är nämligen att Explorern var med på toppen och att det är därför den med tiden blivit en sådan ikon. Den personliga favoriten är för min del Explorertvåan, med svart urtavla och den senaste varianten med orange GMT-visare. Riktigt fin. :)
Håller med om att Explorer tvåan med svart tavla är riktigt schysst. Föredrar den framför den vita även om den är hyfsat sommarfräsch. Egentligen uppfattar jag Explorer (1) och Explorer 2 som helt olika klockor. Dock kan jag tänka mig att Rolex anser dem båda vara ett bra verktyg när man skall resa och "utforska". Tåliga klockor och den senare även med en andra tidszon.
 
  • Like
Reactions: jhm

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
DSC_0335-02.jpeg

Mt. Everest eller skogen funkar lika bra.
 

MånsT

Rolex
Är det 36mm? Hur stora handleder har du? Jag är sjukt sugen på Tudor Blackbay 36 men är rädd att den blir för liten på mina 17,5 cm handleder:)
Den är 36, ja. Jag har cirka 18,5cm och tyckte att det funkade bra även om 38-40mm passar mig personligen ännu lite bättre. 36mm bör passa dig utan problem, man vänjer sig rätt snabbt.
 
Den är 36, ja. Jag har cirka 18,5cm och tyckte att det funkade bra även om 38-40mm passar mig personligen ännu lite bättre. 36mm bör passa dig utan problem, man vänjer sig rätt snabbt.

Jag har ju 38,5 Aqua Terra och skulle utan problem kunna bära en som är ännu lite mindre, så jag hoppas att det funkar för jag är helt förälskad i Blackbay 36=)
 

isbjörn

Panerai
20160103_122741.jpg
20160103_122639.jpg
Testade ett Nato häromdagen när det var så varmt. Var ju bekvämt och kul som omväxling men bytte tillbaka till länk samma dag och länk lär det nog förbli fortsättningsvis.
image.jpeg
Har också hållit på med nato och olika band på min Exp 1 men landar alltid tillbaka på orginallänken. Den blir lite för fjuttig på nato tycker jag. Men ett brunt vintageläder eller mocka passar fint!
20160103_122639.jpg
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Som potentiell framtida EXP1-ägare vill jag lägga in en trevare här och fråga om det är någon i Stockholm med närförorter som har en 14270/114270 som man skulle kunna få klämma på över en fika/glass eller liknande? Jag kommer att vara i hemma i huvudstaden fr.o.m. den 14/6 och cirka två månader framåt. Observera att jag inte ännu har några referenser på detta forum, något som jag naturligtvis problematiserar saken p.g.a. tveksamheter kring min status som reko människa. Släng iväg ett PM om du känner dig lockad! :)
 

Såkkett

Omega
Någon som hört något om när årets uppdatering kan tänkas börja komma?
Daytona har man ju sett lite bilder på levererade exemplar men inte sett något om explorern.
 

Mvnordlander

Cartier
Håller på att samla på mig lite information om 14270 för ett köp senare i sommar och har därför en fråga. Vilken oysterlänk är originalet till en 14270? Tycker mig se olika lite hela tiden. När man googlar får jag fram en oysterlänk med fliplock och en utan. Är båda original men kanske från olika år eller är den ena helt fel?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller på att samla på mig lite information om 14270 för ett köp senare i sommar och har därför en fråga. Vilken oysterlänk är originalet till en 14270? Tycker mig se olika lite hela tiden. När man googlar får jag fram en oysterlänk med fliplock och en utan. Är båda original men kanske från olika år eller är den ena helt fel?
Min Explorer från -95 har originallänk 78360 med endlinks 558b. Vet ej om andra årgångar av 14270 har annan länk men det är möjligt.
 

don.h

Cartier
Stilren, intressant historia och fantastiskt läcker. Jag har gått i tankarna och funderat vilken nästa klocka ska bli som tar sig in i "samlingen".
Den känns som det perfekta komplementet till dykaren, vintagen och fläskigt stora panerai'en som jag redan äger. Har sett en del bilder och den ser med sin tunnhet ut att göra sig väldigt bra till skjorta/kostym. Måste in och klämma lite på en vid tillfälle men 39mm'aren känns given så fort ekonomin tillåter
 
Topp