• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

fdaun

Omega
2-Faktor
Jag har ändå svårt att se någon skillnad mellan 14270 och 114270. Gör man det i verkligheten?
Skulle väl vara ändlänkarna, vad jag vet har alla 114270 SEL. Sedan har den tidigare modellen 14270 oftast tritiumtavla också, med texten "Swiss T<25" istället för "Swiss Made" vid kl. 6 som 114270 och nyare modeller har ;) kan dock finnas 14270 med "Swiss" eller "Swiss Made" också, har för mig att de bytte runt 99/00
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
2016 års modell Rolex Explorer har kommit till Engströms i Jönköping!
Ibland ska man ha tur...just när jag hade vägarna förbi för en titt.
Mina första intryck är att den är REJÄL! (jag har inte haft möjlighet och ens tanke på att klämma på en 214270 tidigare)
Nu har de trollat med boetten och luggar mm men att 3mm kan göra som otroligt mycket är för mig en gåta. Men det är ju helheten som gör det som sagt.
För mig känns den FÖR stor(just nu) Behåller min 14270.
Ursäkta för dåliga bilder, det var svårt ljus med 400 spotlights i butiken.

DSC_0404-01.jpeg
DSC_0401-01.jpeg
DSC_0403-01.jpeg

Och så min 36a
DSC_0400-01.jpeg

Och ett litet wristshot av en grymt snygg klassiker som är mer intressant för inköp.
DSC_0402.JPG

Stort tack till Engströms ur. Alltid lika trevligt!
 
Senast ändrad:

Zalath

Panerai
2016 års modell Rolex Explorer har kommit till Engströms i Jönköping!
Ibland ska man ha tur...just när jag hade vägarna förbi för en titt.
Mina första intryck är att den är REJÄL!
Nu har de trollat med boetten och luggar mm men att 3mm kan göra som otroligt mycket är för mig en gåta. Men det är ju helheten som gör det som sagt.
För mig känns den FÖR stor(just nu) Behåller min 14270.
Ursäkta för dåliga bilder, det var svårt ljus med 400 spotlights i butiken.

DSC_0404-01.jpeg
DSC_0401-01.jpeg
DSC_0403-01.jpeg

Och så min 36a
DSC_0400-01.jpeg

Och ett litet wristshot av en grymt snygg klassiker som är mer intressant för inköp.
DSC_0402.JPG

Stort tack till Engströms ur. Alltid lika trevligt!
Tack!
Vet du om de hade många på väntelistan?

Grym DJ också, är sugen på samma själv.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Eftersom jag inte klickade med klockan pga dess väl tilltagna storlek och mina taniga armar så brydde jag mig inte om att fråga, men det kändes som att jag kunde få med den hem om jag haft lust. Jag kan dock ha fel...
 

VallMacks

Cartier
T
Jag blir alltmer övertygad om 36:an :)
jag håller med dig 36an är snyggare. Bättre proportioner. Men som gammal handbollsspelare så är mina handleder tyvärr för stora för 36an. Jag hade en 114270 i nästan 2 år. Den satt för det mesta på min sambos handled. Där satt den å andra sidan jävligt fint
image.jpg

Hon var inte alls nöjd när jag sålde den :)
Bjuder även på en gullig parbild som kanske kan hjälpa med lite jämförelser.
image.jpg

Fan, inser nu också att man inte är frisk som tvingar sin sambo att ta denna typen av bilder...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den nya 39:an har i min mening tappat i sport men ökat i dress. Gillar den skarpt trots/tack vare det.
Är det 55k de vill ha i Sverige för denna?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
2016 års modell Rolex Explorer har kommit till Engströms i Jönköping!
Ibland ska man ha tur...just när jag hade vägarna förbi för en titt.
Mina första intryck är att den är REJÄL! (jag har inte haft möjlighet och ens tanke på att klämma på en 214270 tidigare)
Nu har de trollat med boetten och luggar mm men att 3mm kan göra som otroligt mycket är för mig en gåta. Men det är ju helheten som gör det som sagt.
För mig känns den FÖR stor(just nu) Behåller min 14270.
Ursäkta för dåliga bilder, det var svårt ljus med 400 spotlights i butiken.

DSC_0404-01.jpeg
DSC_0401-01.jpeg
DSC_0403-01.jpeg

Och så min 36a
DSC_0400-01.jpeg

Och ett litet wristshot av en grymt snygg klassiker som är mer intressant för inköp.
DSC_0402.JPG

Stort tack till Engströms ur. Alltid lika trevligt!
Tack för bilderna!

Jag tyckte att den satt bra på dig, åtminstone baserat på bilderna.

Ang nya 214270 (såväl som gamla) så håller jag med om att bezeln är lite för stor/bred, så proportionerna blir lite off. Nya visarna är dock bra (jag tror tom att de som tyckte om "dvärgvisarna" välkomnar den nya längden på visarna).
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för bilderna!

Jag tyckte att den satt bra på dig, åtminstone baserat på bilderna.

Ang nya 214270 (såväl som gamla) så håller jag med om att bezeln är lite för stor/bred, så proportionerna blir lite off. Nya visarna är dock bra (jag tror tom att de som tyckte om "dvärgvisarna" välkomnar den nya längden på visarna).
Alltså, den är med sina 39mm inte FÖR stor egentligen. En 39 millimetare oavsett märke kan sitta på de allra flesta armar. Men känslan är att den är REJÄL och jag tänker att det vore dumt att byta min snygga 14270 just nu. Men som sagt, allt är upp till bäraren :)
Kul dock att Rolex "rättat till" visarna och att klockan nu börjar dyka upp i butikerna.
 

Enellios

Cartier
Hur tror ni en begagnad 214270 med ett par år på nacken står sig i pris? Man lär väl inte göra någon större förlust om man nu skulle få för sig att sälja om ett par år?
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur tror ni en begagnad 214270 med ett par år på nacken står sig i pris? Man lär väl inte göra någon större förlust om man nu skulle få för sig att sälja om ett par år?
Det där är lite lurigt eftersom 214270 pre2016 har de korta visarna. Dessa visare har visat (!) sig inte vara så omtyckta. Iallafall är det betydligt fler som uttryckt sitt missnöje om dessa än tvärtom, @Denke undantaget ;)
Därför är det lite svårt att sia om detta. Å andra sidan, det borde i sin tur oxå visa sig när man i så fall köper en beg 214270. Priset ska ju rimligtvis avspegla detta redan då.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där är lite lurigt eftersom 214270 pre2016 har de korta visarna. Dessa visare har visat (!) sig inte vara så omtyckta. Iallafall är det betydligt fler som uttryckt sitt missnöje om dessa än tvärtom, @Denke undantaget ;)
Därför är det lite svårt att sia om detta. Å andra sidan, det borde i sin tur oxå visa sig när man i så fall köper en beg 214270. Priset ska ju rimligtvis avspegla detta redan då.

Har sagt det förut och säger det igen, det är visarna på de andra referenserna som är fel. 214270 är perfektion och balans! :D
 

Freddie L

Panerai
Tror ni Rolex håller koll när en urmakare beställer ett set visare till en 214270 om några år? Kommer de vilja att man monterar korta i de äldre, eller blir det en chans att "uppgradera"?
 

Såkkett

Omega
Det som fick mig att vänta på den nya var urtavlan framför visarna.
Gillar verkligen de lumefyllda 3,6 och 9

IMG_3304.JPG


Angående storleken så visst är den större än 36mm inte ens jag med mina tunna handleder upplever den stor på något sätt.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det som fick mig att vänta på den nya var urtavlan framför visarna.
Gillar verkligen de lumefyllda 3,6 och 9

image_zpsmocumh29.jpeg


Angående storleken så visst är den större än 36mm inte ens jag med mina tunna handleder upplever den stor på något sätt.
Vad betyder "tunna" i centimeter?
 

Såkkett

Omega
Utan att spänna så strax under 16cm


Edit: det är ju dock subjektivt i slutändan men det finns gott om utrymme innan bandhornen sticker ut utanför handleden, sedan om man är van med mindre så kommer den säkert uppfattas som stor men den blire inte för stor
 

Bilagor

  • IMG_3299.JPG
    IMG_3299.JPG
    143.6 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Utan att spänna så strax under 16cm
image_zpsvl1fcqkv.jpeg


Edit: det är ju dock subjektivt i slutändan men det finns gott om utrymme innan bandhornen sticker ut utanför handleden, sedan om man är van med mindre så kommer den säkert uppfattas som stor men den blire inte för stor
Okej. Jag har några mm till men vi ligger på ungefär samma size. Men å andra sidan, kan fruntimmer ha 45-50mm så är 39 fullt körbart...
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
2016 års modell Rolex Explorer har kommit till Engströms i Jönköping!
Ibland ska man ha tur...just när jag hade vägarna förbi för en titt.
Mina första intryck är att den är REJÄL! (jag har inte haft möjlighet och ens tanke på att klämma på en 214270 tidigare)
Nu har de trollat med boetten och luggar mm men att 3mm kan göra som otroligt mycket är för mig en gåta. Men det är ju helheten som gör det som sagt.
För mig känns den FÖR stor(just nu) Behåller min 14270.
Ursäkta för dåliga bilder, det var svårt ljus med 400 spotlights i butiken.

DSC_0404-01.jpeg
DSC_0401-01.jpeg
DSC_0403-01.jpeg

Och så min 36a
DSC_0400-01.jpeg

Och ett litet wristshot av en grymt snygg klassiker som är mer intressant för inköp.
DSC_0402.JPG

Stort tack till Engströms ur. Alltid lika trevligt!
Såg ut riktigt saftig ut jämtemot din 14270. Trodde inte heller det skulle vara en så pass markant skillnad.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Det gör mycket mer än man tror... Upplevde den som sagt rejäl, givetvis i kombination med min 14270(jämfört med tex en panerai är den ju pluttig ;)
Ja uppenbarligen. Jag har en dragning mot 36 mm hållet som sitter helt perfekt på mig. Så nya explorern är tyvärr ingenting för mig :(
 

Såkkett

Omega
Kan ju hålla med om att den absolut inte är nätt, utan snarare rejäl, det jag menar är mer att den inte känns oversized om det kanske ger en mer sansad bild.
Dvs den ser inte ut som man har pappas klocka på sig men heller inte ut som en nätt dressklocka.
Jag var ju heller inte ute efter en klocka som passar till långärmad skjorta utan jag kör tisha, pique eller kortärmad skjorta typ alla dagar om året förutom de 5-10 kvällarna per år som tarvar kostym, vill man ha en för mer dressade tillfällen och har smala handleder så är säkert en 36mm ett bättre val.
 
Topp