• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Blev igår, efter ett antal års funderande vilken som var modellen för mig, stolt ägare till en Explorer.
Älskar den, även om det att den enligt mig är en av de sista sport-rolexarna som är vettigt prissatt spelade in.

Länken är ju fantastisk, men jag ser också väldigt mycket fram mot att testa både läder, nato och gummi/silikon på den🙂
9BB5E935-72C2-4EB0-9AF8-9EFBE1F3FA02.jpeg

Blev igår, efter ett antal års funderande vilken som var modellen för mig, stolt ägare till en Explorer.
Älskar den, även om det att den enligt mig är en av de sista sport-rolexarna som är vettigt prissatt spelade in.

Länken är ju fantastisk, men jag ser också väldigt mycket fram mot att testa både läder, nato och gummi/silikon på den🙂
9BB5E935-72C2-4EB0-9AF8-9EFBE1F3FA02.jpeg
Grattis! Et bra val! 🙂

Då var det väll dags att yttra mig om det här med Everest gummi på Expyn.
Det är inte fråga om någon omfattande recension utan mer lite korta tankar om hur de senaste månaderna varit utan länk.

Expyn har gått i rotation med annat så jag har inte burit den 24/7.

Klockan blir betydligt lättare utan länken hela 47g lättare, så det saknas en dosa snus runt handleden kan man säga.
2F4A4C79-0CA6-40A1-A919-A18291B5E82F.jpeg
9FD93330-6D66-45D3-A083-2DA0E48AC24E.jpeg

Det här med vikten var ganska nice, man glömmer bort att man bär klockan precis hela tiden, nice om man är lagd åt det hållet förstås.

Utöver att den bärs lättare så bärs den också betydligt mindre, är som om klockan drog ihop sig 3mm när gummit åkte på.
6AD64B9B-04A4-4B46-8071-86D8C7F62CAC.jpeg
D1F783F4-91E3-4E12-B076-66F4E36ED860.jpeg
Vilket syntes oerhört dåligt på de där bilderna så ni får väll ta mig på orden.
Jag har saknat länken för microjusteringen, det är ju jävligt trevligt med den funktionen, eller hur?

Utöver detta så framstår tavlan som mycket svartare när gummit sitter på, det är lite som att stirra in i en grotta, vilket kan vara angenämt om man trivs med att stirra ner i grottor. Många har även frågat om jag köpt en ny klocka, några av dem semi klockintresserade så det blir verkligen en ny look.
Passformen är utmärkt och jag skulle gärna testa deras lädervariant, är öppen för sådana byten om någon sitter på ett sådant.
9D364253-81E1-44B8-903E-E39B74058B80.jpeg
1D70D2C4-D1A0-484F-9049-B4A383013B41.jpeg
Som ni kan se på dessa bilder kan man i båda dessa utföranden hänga upp klockan i en fjällbjörk.
D21F8AA6-DF5D-41D6-AC43-CE94C6FC9EF4.jpeg
76B81C78-7E2F-4853-82BA-79A8BE959276.jpeg
Det här tycker jag också är två viktiga bilder då man kan dricka GT med Expyn både när den har länk och gummi utan att det påverkar ens omdöme, faktiskt kan man bära gummit till en skjorta och kavaj också utan att se ut som en fåntratt.

Det var nog det jag hade att berätta om den här lilla utsvävningen, denna åker nog till försäljning och sen ska jag försöka införskaffa ett Everest läder.
Tack för grymt fina bilder.
Läder, "curved", kraftigt med något mattad finish... Berätta vad du hittar! Vore klart kul att testa.

Tack för grymt fina bilder.
Läder, "curved", kraftigt med något mattad finish... Berätta vad du hittar! Vore klart kul att testa.
Väldigt snyggt! Det coola med Explorern, samma sak tycker jag med t.ex Aqua Terra (som jag sålde till förmån för Explorern), Seiko Alpinist och liknande modeller, är att den passar på så många typer av armband. Länken förstås, men förutom den läder, nato OCH gummi/silikon. Jubilee och perlon passar inte med NÅT i mina ögon. Men det är ju min högst personliga åsikt😄 Jag kan göra ett undantag för jubilee för guldrolexar från 80-talet😅

Senast ändrad:
Väldigt snyggt! Det coola med Explorern, samma sak tycker jag med t.ex Aqua Terra (som jag sålde till förmån för Explorern), Seiko Alpinist och liknande modeller, är att den passar på så många typer av armband. Länken förstås, men förutom den läder, nato OCH gummi/silikon. Jubilee och person passar inte med NÅT i mina ögon. Men det är ju min högst personliga åsikt😄 Jag kan göra ett undantag för jubilee för guldrolexar från 80-talet😅
Tjoho, en text som bär rakt genom glastaket för alternativa band till Explorer🤠
Ett lädernato kanske😯 Jag har dock inte hittat nåt utan jättebyglar utefter handsidan.

Det svarta gummit som @Bergsman visar är jättefint. På andra klockor har jag gillat gummi, men det blir små perioder, sen åker troligen länk på igen. Explorer med läder känns mer passande.

Så, jag håller med @Bergsman om att mycket pekar på Everest läder, curved ends. Letar alternativ, kanske
Meyhofer MyPlklc3083
MyPlK-LC3083-schw20hN-Uhrenarmband.jpg

Annars får man väl lära sig göra egna armband... som pensionär då👴
Eller specialbeställa från nån italienare, de är bra på sånt.

Vänster hand var redan upptagen med vad?
Bara skojar! Jag har haft klocka på höger hand men då sitter redan en på höger, och jag skyller inte på att jag är på resa...
Din meningsbyggnad är lite konstig, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Men oavsett vilket så har jag kollat överallt på mina klockor, och det står ingenstans att de är byggda för en särskild arm. Så jag drog slutsatsen att man kan ha dem på vänster eller höger😅

Din meningsbyggnad är lite konstig, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Men oavsett vilket så har jag kollat överallt på mina klockor, och det står ingenstans att de är byggda för en särskild arm. Så jag drog slutsatsen att man kan ha dem på vänster eller höger😅
Oj, Tack! Bra att du påpekar🙉
Otydligt budskap är inget budskap!!!
I fortsättningen ska jag skärpa mig.

Men, innan jag skärper mig. Jag hade något som kallas "dubbelpipigt" i tankarna när jag skrev. Precis som du skriver är inte klockor för ena eller andra armen.

Dubbelpipigt har funktionen att ha en klocka för hemmatidzon, och en annan för lokal tid.

För min del har jag burit dubbelpipgt bara för att hålla igång klockor, som extra förvaring eller för att kunna beundra och jämföra två hela tiden. Väldigt nördigt. Därav ville jag väl inte skriva det tydligt.

Så jag hade dubbelpipigt i tankarna när jag skrev🙊

Allt med klockor är en smaksak, som höger eller vänster arm!
Jag bekänner att jag bryter mot andra konventioner som att läderbandets "spets" ska vara vänd utåt, med flera.🙂

Och sen följer jag inte min regel 1 för mail. Ett mail per budskap borde gälla även för att posta i klocksnack.

Senast ändrad:
Oj, Tack! Bra att du påpekar🙉
Otydligt budskap är inget budskap!!!
I fortsättningen ska jag skärpa mig.

Men, innan jag skärper mig. Jag hade något som kallas "dubbelpipigt" i tankarna när jag skrev. Precis som du skriver är inte klockor för ena eller andra armen.

Dubbelpipigt har funktionen att ha en klocka för hemmatidzon, och en annan för lokal tid.

För min del har jag burit dubbelpipgt bara för att hålla igång klockor, som extra förvaring eller för att kunna beundra och jämföra två hela tiden. Väldigt nördigt. Därav ville jag väl inte skriva det tydligt.

Så jag hade dubbelpipigt i tankarna när jag skrev🙊

Allt med klockor är en smaksak, som höger eller vänster arm!
Jag bekänner att jag bryter mot andra konventioner som att läderbandets "spets" ska vara vänd utåt, med flera.🙂

Och sen följer jag inte min regel 1 för mail. Ett mail per budskap borde gälla även för att posta i klocksnack.
Jag är vänsterhänt, så jag har alltid burit klockan på höger.

Har börjat klia oerhört efter en 214270. Jag är typen som letar efter klockan som skall avsluta längtan efter andra klockor och som kan fungera i alla situationer.
Det kommer naturligtvis inte att lyckas men jag känner att det kommer att komma nära. Otroligt fina bilder. ”Tack”

Har börjat klia oerhört efter en 214270. Jag är typen som letar efter klockan som skall avsluta längtan efter andra klockor och som kan fungera i alla situationer.
Det kommer naturligtvis inte att lyckas men jag känner att det kommer att komma nära. Otroligt fina bilder. ”Tack”
Ingen idé att kämpa emot. Just do it.

Tillbaka
Topp