• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Larsmustasch

Cartier
Är helt salig över 36mm! Vill verkligen ha den :)
Men, jag som har noll historik hos AD, hur gör jag ens? Kan jag ställa mig i kö?

Jag frågar för att jag bara följt Rolexsituationen i periferin.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Roligt släpp med en 36mm! Jag tror dock att "klocknördarna" uppskattar det mer än gemene man, speciellt internationellt.
Jag hade tänkt be Rob Engström skriva upp mig på en 39a men antar det är kört nu :D
Har aldrig testat en 36mm, men får gå förbi och testa en tror jag. Kanske man kan skriva upp sig på en two-tone, gillade den spontant, men är lite skeptisk ju mer jag kikar på den.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Explorern är åter i 36 mm!

Nu blir det svårt, ska 114270 säljas till förmån för en 124270..? Jag tycker det är riktigt roligt att explorern har återfått sin ursprungliga storlek och att Rolex inte ökade storleken, likt med OP.

Tvåtonen går bort, i alla fall för mig. Vad tycker ni andra?

918EE76A-37EE-432F-97C7-C2192F3C6124.png
Mycket bra att de går tillbaka till ursprungsstorleken, lite förvånad att inte 39mm versionen finns kvar parallellt så den kommer nog att gå upp i pris på andrahandsmarknaden.

Men two-tone, hur tänkte man där? Det har ingen historisk koppling och det känns som toolklockornas toolklocka ska vara i stål. Enbart.
Mvh Bakåtsträvaren
 

mr_logd

Omega
Jag brukar vara försiktig med att säga för mycket om klockor jag inte har nån personlig erfarenhet av. Men spontant tycker jag 2-tone känns väldigt konstigt på en Explorer.
Kul med 36 mm, lite oväntat med tanke på att allt blir större nu mera. 39 passar perfekt på mig, men kul förvar som föredrar 36.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Faaaaasen vad sugen jag vart på 36an, synd att man inte fick komma in på en lista... :(
Vart provade du? Nymans och Krons sa att de ändå tar emot intresseanmälan per e-post för att sedan fixa en lista i turordning som mailen inkom. Eller fick jag för höga förväntningar nu? :(
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Här i Skandinavien lär trycket på nya 36:an vara stort, men annars runt om i världen tror jag man kan hitta dem i butikerna(efter hypen). Tror ni boetten är samma som för nya op36:an?
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Är som lite kul, förra året så va OP med roliga färger det hetaste dom släppte, och i år Explorer som tar täten. Jag spår dock att Explorern kommer växa igen om något år. Har varit fruktansvärt efterfrågat att den skulle gå tillbaka till 36mm, men tror dom kommer mätta den marknaden ganska fort. Men tror inte den kommer tillbaka i 39, utan att dela storlek med OP, känns rent idiotiskt att inte ta vara på chansen att producera samma hus till flera modeller 🤷‍♂️ Det som förvånar mig mest är att dom inte gjorde mer på Expy 2an.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Är som lite kul, förra året så va OP med roliga färger det hetaste dom släppte, och i år Explorer som tar täten. Jag spår dock att Explorern kommer växa igen om något år. Har varit fruktansvärt efterfrågat att den skulle gå tillbaka till 36mm, men tror dom kommer mätta den marknaden ganska fort. Men tror inte den kommer tillbaka i 39, utan att dela storlek med OP, känns rent idiotiskt att inte ta vara på chansen att producera samma hus till flera modeller 🤷‍♂️ Det som förvånar mig mest är att dom inte gjorde mer på Expy 2an.
Men har det verkligen varit fruktansvärt efterfrågat med en Exp1 36mm? Inom entusiastvärlden som är en liten klick ja men tveksam att det varit så stor efterfrågan utanför. Jag tror att många utanför vår värld kommer tycka att 36mm är för litet.

Personligen tycker jag 36mm är fint även om jag nog föredrar denna i 39mm.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Men har det verkligen varit fruktansvärt efterfrågat med en Exp1 36mm? Inom entusiastvärlden som är en liten klick ja men tveksam att det varit så stor efterfrågan utanför. Jag tror att många utanför vår värld kommer tycka att 36mm är för litet.

Personligen tycker jag 36mm är fint även om jag nog föredrar denna i 39mm.
”Jag skulle ha köpt den om den var XXmm” är klockvärldens version av ”jag hade köpt den om den fanns som manuell” i bilsvängen. Där är väldigt lätt att säga, verkar vara svårare att köpa.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag finner det lite lustigt att klockvärlden grät floder över att OP39 försvann (Speciellt den vita) och kallade den perfekt osv. men jublar över att 36mm Explorern är tillbaka.
 
Men har det verkligen varit fruktansvärt efterfrågat med en Exp1 36mm? Inom entusiastvärlden som är en liten klick ja men tveksam att det varit så stor efterfrågan utanför. Jag tror att många utanför vår värld kommer tycka att 36mm är för litet.

Personligen tycker jag 36mm är fint även om jag nog föredrar denna i 39mm.
Kollat runt lite internationellt, och det är många som skrikit efter 36, sen kan det ju va samma folk på många olika forum 😂 men nä precis som du säger så kommer den aldrig bli någon hit för den stora massan. Explorern har ju inte direkt varit en eftertraktad modell förns Submariner vart hopplös att få tag i, även jag är skyldig till detta, jag tittade inte ens åt Explorern tidigare, eller Rolex överhuvudtaget. Men av en slump så fastnade jag för modellen och den brände fast i en 😂 Svensson tror jag skulle välja en OP över expy, för den är ju lite mer flashig 🤷‍♂️
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Kollat runt lite internationellt, och det är många som skrikit efter 36, sen kan det ju va samma folk på många olika forum 😂 men nä precis som du säger så kommer den aldrig bli någon hit för den stora massan. Explorern har ju inte direkt varit en eftertraktad modell förns Submariner vart hopplös att få tag i, även jag är skyldig till detta, jag tittade inte ens åt Explorern tidigare, eller Rolex överhuvudtaget. Men av en slump så fastnade jag för modellen och den brände fast i en 😂 Svensson tror jag skulle välja en OP över expy, för den är ju lite mer flashig 🤷‍♂️
Jag tror att det är just forumfolk som "skriker" efter 36 mm. Nu låter jag negativ till den vilket jag absolut inte är. 😄

Jag såg faktiskt en helt vanlig tjej i 30-årsåldern på bussen idag med en 36mm Exp1. Det var roligt och oväntat på något sätt.
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Lite blandade känslor när man vaknar här på morgonen. Ena sidan så känns 36 som en utmärkt dress-storlek men åt andra sidan så gillade jag verkligen 39;an. Skit att jag inte hoppade på alla deals innan :D
 
Topp