• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag tänkte dela med mig det senaste gällande diskussionen ovan. Som sagt hade jag anledning att tro att glaset på min 114270 inte är Rolex original. Av en händelse började klockan även forta sig med ca 15 sek per dygn nyligen och då garantin (inte Rolex utan försäljarens egen) fortfarande är i kraft så skickade jag in den för kontroll. Jag fick idag mina misstankar bekräftade, glaset är aftermarket. Försäljaren beklagade situationen och har lovat byta ut det till original Rolex, så mitt tjafs var helt klart värt besväret tycker jag.

Vart har du köpt den klockan?

Jag tänkte dela med mig det senaste gällande diskussionen ovan. Som sagt hade jag anledning att tro att glaset på min 114270 inte är Rolex original. Av en händelse började klockan även forta sig med ca 15 sek per dygn nyligen och då garantin (inte Rolex utan försäljarens egen) fortfarande är i kraft så skickade jag in den för kontroll. Jag fick idag mina misstankar bekräftade, glaset är aftermarket. Försäljaren beklagade situationen och har lovat byta ut det till original Rolex, så mitt tjafs var helt klart värt besväret tycker jag.
Bra där! Skönt att du fick klarhet och att den gnagande känslan visade sig rätt.

• Like
Reactions: mmh
Bra jobbat! Skönt att dom åtgärdar det också. :)

Klockan som gör mig schizo är tillbaka! :woot:
Länken, lumen och den omedelbara tydligheten har fångat mig igen. Nu kör vi, @vaniljglass!:)
IMG_1509.JPG
Den är bra, men som med alla Rolex modeller så lyckas de bättre med proportionerna på 36 mm. Men det behöver inte betyda att känslan på armen är bättre.

Jaha, då närmar sig badsäsongen och jag, som bytte Speedmaster mot Explorer delvis för att kunna bada, börjar vackla... :nailbiting::( Vad säger panelen, badar ni med era Explorers?

Jaha, då närmar sig badsäsongen och jag, som bytte Speedmaster mot Explorer delvis för att kunna bada, börjar vackla... :nailbiting::( Vad säger panelen, badar ni med era Explorers?
Jag kan nog tänka mig att bada med den, ser till så kronan sitter åt bara :D men fördrar nog att dra på min dykare om jag ska till stranden.

Se till att få rätt avstånd på klockan 6 sidan först då spännets placering blir viktigare ju smalare du skall göra armbandet då låset annars riskerar sticka ut på klockan 12 sidan på undersidan av armen och tvinga klockan snett på armen, klockan 12 sidan har du ju sedan även justermöjlighet i spännet så beroende på hur mycket justermån du vill ha åt något håll där bestämmer ju om du skall ta bort en länk på den sidan också eller bara justera spännet.
Skall du ha justeringen i spännet någonstans i mitten eller kortare så blir länken på klockan 12 sidan längre eftersom den går in i spännet, som du har den på bilderna med justeringen i sitt yttersta läge så blir det centrerat med samma antal länkbitar på bägge sidorna

Får faktiskt påstå att klockan sitter bättre på min handled nu, när jag har 5 bitar vid klockan 6 och 7 bitar vid klockan 12. Jag har precis som innan justeringen i spännet i sitt yttersta läge, så din sista rad om att det blir centrerat med samma antal länkbitar på bägge sidor tycker jag inte riktigt stämmer helt. =)

/Söder

Får faktiskt påstå att klockan sitter bättre på min handled nu, när jag har 5 bitar vid klockan 6 och 7 bitar vid klockan 12. Jag har precis som innan justeringen i spännet i sitt yttersta läge, så din sista rad om att det blir centrerat med samma antal länkbitar på bägge sidor tycker jag inte riktigt stämmer helt. =)

/Söder
Nej det var väl slarvigt skrivet egentligen eftersom alla har olika skapta handleder samt preferenser om vart klockan skall sitta.
Jag vill nog själv gärna att klockan sitter lite mer åt kl6 samt har lite kilformad handled så skulle nog föredra det som du satt ihop det också

Nej det var väl slarvigt skrivet egentligen eftersom alla har olika skapta handleder samt preferenser om vart klockan skall sitta.
Jag vill nog själv gärna att klockan sitter lite mer åt kl6 samt har lite kilformad handled så skulle nog föredra det som du satt ihop det också

Ja nu när när jag har 5+7 så känns det liksom som boetten sitter mitt på och den delen av spännet (den långa delen) som är mot handleden känns som den sitter mitt på. =)

/Söder

Så fort jag får chansen kommer den få plumsa. Vad finns det som talar emot? Boetten heter ju Oyster för att den är så tät.

Gud nej. Vem vågar? :nailbiting::(

Jag kan nog tänka mig att bada med den, ser till så kronan sitter åt bara :D men fördrar nog att dra på min dykare om jag ska till stranden.

Ja men självklart. Men trycktesta den.

Jag behövde lite pepp för att våga göra det, och så blir det precis tvärtom :arghh::arghh:

Tillbaka
Topp