• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Nu är jag tillbaka med en 14270, den Expy-referensen som fick mig hooked på modellen en gång i tiden. Då var jag inte riktigt nöjd med skicket och gjorde mig av med den. Har sedan kört 114270 och 124270 emellan. Den här gången blev det en 14270 transitional ”Swiss Only” U-serie. Även ifall jag uppskattar och värdesätter alla referenser och varianter på Exp1 högt, måste jag säga att jag saknat de ihåliga ändlänkarna och den gamla fliplock-claspen. Det enda jag egentligen saknar är de borrade lug-holesen.

Det hade varit kul att veta vad ni tycker om en sak. Det blev luminova nu och jag vacklade lite i min jakt den här gången nämligen då jag egentligen föredrar tritium. Exp1 är däremot eventuellt ett undantag för mig då 3-6-9 ju som bekant är målade och förblir vita när tritiumet gulnar (lägger in en bild). Är detta kaos eller är det rent av charmigt? Jag kan inte bestämma mig😅

Kontentan av inlägget och mitt snurrande bland de här tre referenserna är iaf att alla varianterna jag testat varit grymma och att Exp1 förblir min favoritlinje. En 1016 hade varit kul att testa nästa gång. Eller varför inte en 6610😅

A5C0788D-47D0-4F5B-B57F-381945C0147A.jpeg
B6AC80A9-0E2B-452D-9462-6A0E07545661.jpeg
E4CDDDCA-75A2-4DC0-835B-8D2C009CF61A.jpeg
F9372D03-095E-414A-9D90-0574D16A4076.jpeg
DSC09643_VSCO.jpeg


(Lånad bild på en 14270 med gulnat tritium)
IMG_9336.jpeg
Stort grattis, riktigt fin 😀 Vi tänker precis likadant och jag kan inte heller bestämma mig. Men ska man köra på luminova så känns Swiss Only helt klart roligast!
 
Nu är jag tillbaka med en 14270, den Expy-referensen som fick mig hooked på modellen en gång i tiden. Då var jag inte riktigt nöjd med skicket och gjorde mig av med den. Har sedan kört 114270 och 124270 emellan. Den här gången blev det en 14270 transitional ”Swiss Only” U-serie. Även ifall jag uppskattar och värdesätter alla referenser och varianter på Exp1 högt, måste jag säga att jag saknat de ihåliga ändlänkarna och den gamla fliplock-claspen. Det enda jag egentligen saknar är de borrade lug-holesen.

Det hade varit kul att veta vad ni tycker om en sak. Det blev luminova nu och jag vacklade lite i min jakt den här gången nämligen då jag egentligen föredrar tritium. Exp1 är däremot eventuellt ett undantag för mig då 3-6-9 ju som bekant är målade och förblir vita när tritiumet gulnar (lägger in en bild). Är detta kaos eller är det rent av charmigt? Jag kan inte bestämma mig😅

Kontentan av inlägget och mitt snurrande bland de här tre referenserna är iaf att alla varianterna jag testat varit grymma och att Exp1 förblir min favoritlinje. En 1016 hade varit kul att testa nästa gång. Eller varför inte en 6610😅

A5C0788D-47D0-4F5B-B57F-381945C0147A.jpeg
B6AC80A9-0E2B-452D-9462-6A0E07545661.jpeg
E4CDDDCA-75A2-4DC0-835B-8D2C009CF61A.jpeg
F9372D03-095E-414A-9D90-0574D16A4076.jpeg
DSC09643_VSCO.jpeg


(Lånad bild på en 14270 med gulnat tritium)
IMG_9336.jpeg
Grattis! Och lika snygga bilder som alltid 😃.
 
Nu är jag tillbaka med en 14270, den Expy-referensen som fick mig hooked på modellen en gång i tiden. Då var jag inte riktigt nöjd med skicket och gjorde mig av med den. Har sedan kört 114270 och 124270 emellan. Den här gången blev det en 14270 transitional ”Swiss Only” U-serie. Även ifall jag uppskattar och värdesätter alla referenser och varianter på Exp1 högt, måste jag säga att jag saknat de ihåliga ändlänkarna och den gamla fliplock-claspen. Det enda jag egentligen saknar är de borrade lug-holesen.
Om jag inte hade hunnit bygga upp affektionsvärde på min 124270 så hade jag utan problem bytt till en 14270, känslan är ju som dag och natt. Just lug holes är pricken över i. Den delen av min 16570 som (i mitt tycke) gör hela klockan. Känslan av de ihåliga mittlänkarna på de äldre länkarna på de femsiffriga Explorersen är också 👌
 
Min grail jag plockade ut från AD för några veckor sedan, stod i kö ett antal år. Otroligt glad! Det är en annan känsla med en 36mm, så smidigt och lätt.
1000003007.jpg


Jag måste haft tur med kronan, pekar i princip rakt uppåt när den är helt inskruvad.

1000002992.jpg


Fina fina Explorer! En personlig favorit.
 
Hur ser det ut med service för Rolex egentligen?
Har 214270 från 2017 som inte visar några tecken på service men börjar bli lite orolig för om man ska våga bada med den eller ej.
Hörde med AD om att trycktesta men fick till svar att i så fall var det en täthetsservice som skulle göras där ett trycktest ingick, riktigt vad det innebär vet jag inte.
Och att de börja närma sig en fullservice men visst är det 10 års garanti på Rolex med grön tag eller det är bara något jag fått för mig?
 
Hur ser det ut med service för Rolex egentligen?
Har 214270 från 2017 som inte visar några tecken på service men börjar bli lite orolig för om man ska våga bada med den eller ej.
Hörde med AD om att trycktesta men fick till svar att i så fall var det en täthetsservice som skulle göras där ett trycktest ingick, riktigt vad det innebär vet jag inte.
Och att de börja närma sig en fullservice men visst är det 10 års garanti på Rolex med grön tag eller det är bara något jag fått för mig?
Garantin gäller i fem år.
 
Hur ser det ut med service för Rolex egentligen?
Har 214270 från 2017 som inte visar några tecken på service men börjar bli lite orolig för om man ska våga bada med den eller ej.
Hörde med AD om att trycktesta men fick till svar att i så fall var det en täthetsservice som skulle göras där ett trycktest ingick, riktigt vad det innebär vet jag inte.
Och att de börja närma sig en fullservice men visst är det 10 års garanti på Rolex med grön tag eller det är bara något jag fått för mig?
Skulle köra ett byte av packningar (gummit torkar med åren) och kanske lite olja om det nu är åtta år sedan sist(?).
 
Tillbaka
Topp