Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
OP är instegsmodell inom classic segmentet medan Explorer är instegsmodell inom sport segmentet. Det finns vissa skillnader som hur länken smalnar av och bredden vid bandhornen. Den stora skillnaden som möjligtvis motiverar prisskillnaden är att Explorer har ett spänne med dubbellås ”oysterlock clasp”.Otroliga bilder, båda två är verkligen fem plus i min bok! OP går däremot billigare än explorer och jag kan inte riktigt förstå varför, har du koll? Tack för bra synpunkter!
Kul! Har ägt både OP och Explorer (124270). Upplever komforten i OPn som bättre men tycker om Explorern då det händer lite mer i den.Jag fyller 40 år nästa sommar och har bestämt mig för att köpa min första Rolex, och valet har fallit på en Explorer 1. Jag undrar dock vad ni skulle göra för val av storlek (36 tänker jag, men 39/40 kanske jag borde överväga?) vilken referens och framförallt var jag borde köpa den ifrån? Budget runt 75 " är tanken, men kan givetvis justeras. 18,5 cm handleder på mig, men tycker ändå att en mindre klocka är stilig och praktisk när man använder den på allt ifrån äventyr till kontorsjobb.
Jag skulle även kunna tänka mig en OP om det är rätt stil, men jag vill ha en klassisk och tidlös klocka som inte är för iögonfallande för icke-invigda.
Så vad säger ni, vad är era inspel? Och säg gärna till om ni säljer något!![]()
Tack för bra tips! Vad säger du om referens då? Nyare och modernare eller neo-vintage? Jag är just nu inne på en så pass ny som möjligt för att ha en pålitlig och fräsch klocka!Mycket bra val! @Ricksand Jag har också 18,5cm handled och jag har 36 och tycker den sitter väldigt bra! Jag prövade 39 kort bara innan jag bestämde mig så har inte så mycket erfarenhet av den. Men även om jag ibland vill ha större klockor än 36, så tror jag inte att Explorern gör sig lika bra i 39. Tycker den är gjord för 36mm så hade kört på det.
Men som alla säger, prova båda först. Ta god tid på dig. Ta med nån som kan ta kort när du har handen utmed kroppen också.
Bild för referens:
![]()
Det är främst 114270 jag kollat på tidigare, pga att jag fått liknande tips som du skriver förut om att den är en bra kompromiss med bekvämlighet, klassisk och modern. Men jag har ändå börjat snegla på 124270 för att få en "problemfri" och modern klocka... Tack för bra inspel!Kul! Har ägt både OP och Explorer (124270). Upplever komforten i OPn som bättre men tycker om Explorern då det händer lite mer i den.
Med det sagt så valde jag till slut att sälja 124270 till förmån för en neo-vintage (14270) som i mitt tycke bärs bekvämare. Kika även på 114270 som är lite nyare men samma komfort som föregångaren. Och som @ArtVandelay är inne på så är @Stories of Time ett bra ställe att börja på.
Har bara haft 114270 så svårt att säga. Men även om jag har varit väldigt nöjd med den så hade jag kanske kört på 124270 ändå, eftersom du är inne på att du kan få en mer ”problemfri” klocka som även är under garanti.Tack för bra tips! Vad säger du om referens då? Nyare och modernare eller neo-vintage? Jag är just nu inne på en så pass ny som möjligt för att ha en pålitlig och fräsch klocka!
Jag skulle säga att graden av "problemfri" är beroende på skick. Överlag skulle jag se till att köpa servad (oavsett om den är ny eller gammal).Har bara haft 114270 så svårt att säga. Men även om jag har varit väldigt nöjd med den så hade jag kanske kört på 124270 ändå, eftersom du är inne på att du kan få en mer ”problemfri” klocka som även är under garanti.
Men tror du skulle trivas med vilken du än valde. Jag prövade en 14270 också när jag köpte min och den kändes väldigt bekväm.
Jag kan komma med inspel om att jag tycker du ska satsa på den nyare referensen! Den är otroligt bekväm och varför de äldre skulle vara bekvämare är isåfall för att länken är lättare. 124270 är otroligt bekväm.Det är främst 114270 jag kollat på tidigare, pga att jag fått liknande tips som du skriver förut om att den är en bra kompromiss med bekvämlighet, klassisk och modern. Men jag har ändå börjat snegla på 124270 för att få en "problemfri" och modern klocka... Tack för bra inspel!
Enig, men också värt att tillägga är att prisskillnaden mellan en servad 114270 mot en begagnad 124270 under garantitid inte är jättestor, rör sig om 5-7k. Visst kan man få en 114270 billigare men då oftast oservad och inte i det bästa skicket.Jag kan komma med inspel om att jag tycker du ska satsa på den nyare referensen! Den är otroligt bekväm och varför de äldre skulle vara bekvämare är isåfall för att länken är lättare. 124270 är otroligt bekväm.
Bättre och mer robust verk och något jag lärt mig uppskatta med moderna Rolex är AR-coating vilket är något de äldre saknar. Sen är det i slutändan en känsla som spelar roll och kanske väger tyngst o jag tycker absolut att de äldre har en charm som de nyare saknar. Med de sagt så tycker jag ända att den nya har klart med förbättringar som rättfärdigar den över de äldre.
Men det bästa är ju alltid att prova och jämföra om du har möjlighet!
Exakt. Glömde nämna det. Gör att det faller över ännu mer till 124270s fördel!Enig, men också värt att tillägga är att prisskillnaden mellan en servad 114270 mot en begagnad 124270 under garantitid inte är jättestor, rör sig om 5-7k. Visst kan man få en 114270 billigare men då oftast oservad och inte i det bästa skicket.
Dock så kan det vara värt att nämna att länken ju är lite nättare på 124270 i storlek och smalnar av något ytterligare och låset är rätt så litet mot vad man är van vid på en sportklocka men det är ju en vanesak och inte ett problem egentligen, det gör den än mer bekväm snarare. Men värt att nämna!
Efter att ha ägt bådeoch skulle jag gå enkomt på känsla/komfort. Och om man inte går AD vägen så är det "köpa säljaren" oavsett.Enig, men också värt att tillägga är att prisskillnaden mellan en servad 114270 mot en begagnad 124270 under garantitid inte är jättestor, rör sig om 5-7k. Visst kan man få en 114270 billigare men då oftast oservad och inte i det bästa skicket.
Tror vi har haft den här diskussionen innan men vad var det du tyckte var obekvämt med 124270?Efter att ha ägt bådeoch skulle jag gå enkomt på känsla/komfort. Och om man inte går AD vägen så är det "köpa säljaren" oavsett.![]()
FörmodligenTror vi har haft den här diskussionen innan men vad var det du tyckte var obekvämt med 124270?![]()
Som du skriver handlar det om personlig preferens. Jag är ingen vintage entusiast och föredrar moderna klockor, gärna så nya som möjligtEfter att ha ägt bådeoch skulle jag gå enkomt på känsla/komfort. Och om man inte går AD vägen så är det "köpa säljaren" oavsett.![]()
Det innebär nog att jag kommer behöva prova en OP också bara för att utesluta alla alternativSom du skriver handlar det om personlig preferens. Jag är ingen vintage entusiast och föredrar moderna klockor, gärna så nya som möjligt, vilket givetvis spelar in i min rekommendation och egna val. Jag håller dock 100% med dig om att OP36 med bredare länk och balanserad tyngd är bekvämare, särskilt när man bär klockan hela dagen.
Det innebär nog att jag kommer behöva prova en OP också bara för att utesluta alla alternativSom du skriver handlar det om personlig preferens. Jag är ingen vintage entusiast och föredrar moderna klockor, gärna så nya som möjligt, vilket givetvis spelar in i min rekommendation och egna val. Jag håller dock 100% med dig om att OP36 med bredare länk och balanserad tyngd är bekvämare, särskilt när man bär klockan hela dagen.
Inte ägt en OP och köper vad du säger. Dock så tycker du väl inte du heller att det på något sätt är obekvämt att bära en 124270 en hel dag? Vi är inne på små skillnader nu men jag själv skulle beskriva en 124270 trots sin robusta känsla och ”tyngd” (trots sin nätta storlek) som en av de bekvämare sportklockorna iallafall jag har ägt sen mitt intresse startade för en sisådär 5-6 år sedanSom du skriver handlar det om personlig preferens. Jag är ingen vintage entusiast och föredrar moderna klockor, gärna så nya som möjligt, vilket givetvis spelar in i min rekommendation och egna val. Jag håller dock 100% med dig om att OP36 med bredare länk och balanserad tyngd är bekvämare, särskilt när man bär klockan hela dagen.
Nej absolut inte obekväm, utan som du är inne på är det relativt små skillnader. Båda är såpass lätta att man ofta glömmer bort dem på handleden. Med tanke på hur pass lika de ändå är, dvs helborstad länk, polerad bezel, storlek osv landar ju valet oftast i estetiken. Ska man bara ha en klocka är Explorer det givna valet för mig.Inte ägt en OP och köper vad du säger. Dock så tycker du väl inte du heller att det på något sätt är obekvämt att bära en 124270 en hel dag? Vi är inne på små skillnader nu men jag själv skulle beskriva en 124270 trots sin robusta känsla och ”tyngd” (trots sin nätta storlek) som en av de bekvämare sportklockorna iallafall jag har ägt sen mitt intresse startade för en sisådär 5-6 år sedan![]()
Kan bara hålla med övriga talare att du måste testa lite olika referenser och sen gå på magkänsla. Jag velade också mellan OP och Explorer först, sedan mellan 114270 och 124270. Jag fastnade faktiskt mer för känslan i den nyare referensen, svårt att beskriva exakt varför. Men är mycket nöjd iallafall. Gillar den avsmalnande länken. Burit den så gott som varje dag sen inköpet.Det innebär nog att jag kommer behöva prova en OP också bara för att utesluta alla alternativ![]()
Jag märkte direkt att nuvarande 36 hade för smal länk för mig. OP och DJ är perfekt. 16 cm handled:Det innebär nog att jag kommer behöva prova en OP också bara för att utesluta alla alternativ
Är den på bilderna 36? Ser inte för liten ut, men som du skriver är känslan viktig. Du gillar alltså OP och DJ länken mer än Explorers?Jag märkte direkt att nuvarande 36 hade för smal länk för mig. OP och DJ är perfekt. 16 cm handled:
![]()
![]()
Har postat dessa tidigare men bästa jämförelserna i mitt tycke.Är den på bilderna 36? Ser inte för liten ut, men som du skriver är känslan viktig. Du gillar alltså OP och DJ länken mer än Explorers?
Jag har lika stor handled och kan ibland känna samma med länken. Men Explorer urtavlan är för perfektJag märkte direkt att nuvarande 36 hade för smal länk för mig. OP och DJ är perfekt. 16 cm handled:
![]()
![]()