Ricksand
Basic
Grymt bra jämförelse, men jag fastnar absolut mest för 124270 måste jag säga! Älskar att länken smalnar av samt att 3-6-9 är lindadeHar postat dessa tidigare men bästa jämförelserna i mitt tycke.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymt bra jämförelse, men jag fastnar absolut mest för 124270 måste jag säga! Älskar att länken smalnar av samt att 3-6-9 är lindadeHar postat dessa tidigare men bästa jämförelserna i mitt tycke.
Länken är avsmalnande på båda modellerna.Grymt bra jämförelse, men jag fastnar absolut mest för 124270 måste jag säga! Älskar att länken smalnar av samt att 3-6-9 är lindade![]()
Jo men att den går ner till 14 mm är den nyare referensen måste ändå upplevas som riktigt smalt.Länken är avsmalnande på båda modellerna.
Ja smalt var det.Jo men att den går ner till 14 mm är den nyare referensen måste ändå upplevas som riktigt smalt.
Smaken är som baken men för mig ser det ut som en barnklocka.Mycket bra val! @Ricksand Jag har också 18,5cm handled och jag har 36 och tycker den sitter väldigt bra! Jag prövade 39 kort bara innan jag bestämde mig så har inte så mycket erfarenhet av den. Men även om jag ibland vill ha större klockor än 36, så tror jag inte att Explorern gör sig lika bra i 39. Tycker den är gjord för 36mm så hade kört på det.
Men som alla säger, prova båda först. Ta god tid på dig. Ta med nån som kan ta kort när du har handen utmed kroppen också.
Bild för referens:
![]()
Ser bra ut tycker jag. Har haft både Explorer och OP och upplever inte den nämnda skillnaden i komfort men den smala länken på Explorer kan störa rent estetiskt. Explorern är vinnaren med sin tavla, Mercedes-visare och bättre clasp. Allt är ju dock en smaksak.Jag märkte direkt att nuvarande 36 hade för smal länk för mig. OP och DJ är perfekt. 16 cm handled:
![]()
![]()
Stämmer, 36. Klockan känns bra i storlek men inte den smala länken. OP och DJs länk tycker jag är bra. Jag har dock mindre handleder än dig men gäller fortfarande att testaÄr den på bilderna 36? Ser inte för liten ut, men som du skriver är känslan viktig. Du gillar alltså OP och DJ länken mer än Explorers?
Ja tavlan/visarna är väldigt fina. Dock förstör den avsmalnande länken hela klockan för mig tyvärrJag har lika stor handled och kan ibland känna samma med länken. Men Explorer urtavlan är för perfekt, för att inte tala om läsbarheten.
Ja, lite kul med professional-claspen. Den smala länken kanske blir bekvämare om man böjer mycket på handleden.Ser bra ut tycker jag. Har haft både Explorer och OP och upplever inte den nämnda skillnaden i komfort men den smala länken på Explorer kan störa rent estetiskt. Explorern är vinnaren med sin tavla, Mercedes-visare och bättre clasp. Allt är ju dock en smaksak.![]()
Vansinnigt läckra med sin matta tavla!Slänger också in en 214270 mkII en regnig dag.
![]()
Exakt - och i herrstorlek. Börjar du bli sugen igen?Vansinnigt läckra med sin matta tavla!

Exakt - och i herrstorlek. Börjar du bli sugen igen?![]()
Kul! Bästa tipset är att bläddra runt i tråden. Alla har olika åsikter och synpunkter som diskuterats på tidigare sidor ett flertal gånger. Samt googla runt och kolla youtube.Tjena Explorer-tråden! Jag är sugen på att addera en Explorer 1 36 mm i samlingen. Vilken ref tycker ni är den ”bästa” sett till värde för pengarna idag? Är öppen för allt
Rimligt svar! Lutar åt att jag kommer gå på en från tidigt 00-tal, alternativt ställa mig i kö på en ny och hoppas på tur.Kul! Bästa tipset är att bläddra runt i tråden. Alla har olika åsikter och synpunkter som diskuterats på tidigare sidor ett flertal gånger. Samt googla runt och kolla youtube.
Värde för pengarna är högst personligt så fokusera på vad DU vill ha.
Tycker den nuvarande modellen 124270 är mycket bra, men har man svårt för smala länkar kan det bli knepigt. Du kan nog köpa en från AD utan allt för lång väntetid. Du får en robust klocka med lång garanti och du får själv slita in denRimligt svar! Lutar åt att jag kommer gå på en från tidigt 00-tal, alternativt ställa mig i kö på en ny och hoppas på tur.
Kolla @Stories of Time de får in kontinuerligt. Både tidigare och nya ref. Grymma och smidiga att handla från.Rimligt svar! Lutar åt att jag kommer gå på en från tidigt 00-tal, alternativt ställa mig i kö på en ny och hoppas på tur.
storiesoftime.com
Känns som en mycket bra kombo med en GMT!Lustigt hur man alltid går över ån efter vatten. Över åren blev min 124270 liggande mer och mer till fördel för Polaren och min sub. Vid rotation åkte alla tre och det blev en GMT och lite rastlöshet ovanpå det. Av en slump testade jag 14270:an hos Stories och känslan av det femmsiffriga är det som saknades tidigare.
Nu några månader senare inser jag att en Explorer har en permanent plats i lådan. Det är den perfekta GADA’n men som enda klocka skulle jag tröttna direkt. Men i rotation med annat är den perfekt. Det enda som skulle få mig att byta denna är en 1016 eller en 14270 med krämig lum.
![]()
Trodde faktiskt att jag skulle låta min Explorer vandra vidare efter att jag hämtade ut OPn, men något jag verkligen börjat uppskatta med Explorer är läsbarheten, vilket många dykare/dressklockor m.m. saknar. Nu överväger jag att låta min BB54 gå vidareLustigt hur man alltid går över ån efter vatten. Över åren blev min 124270 liggande mer och mer till fördel för Polaren och min sub. Vid rotation åkte alla tre och det blev en GMT och lite rastlöshet ovanpå det. Av en slump testade jag 14270:an hos Stories och känslan av det femmsiffriga är det som saknades tidigare.
Nu några månader senare inser jag att en Explorer har en permanent plats i lådan. Det är den perfekta GADA’n men som enda klocka skulle jag tröttna direkt. Men i rotation med annat är den perfekt. Det enda som skulle få mig att byta denna är en 1016 eller en 14270 med krämig lum.
![]()
Känns rimligt. Min OP blev mest liggandes till förmån för Explorern därav att den åkte. BB54 är i sig en fin klocka, men för egen del blir det konstigt om en dykare är i samma storlek som Explorer/OP.Trodde faktiskt att jag skulle låta min Explorer vandra vidare efter att jag hämtade ut OPn, men något jag verkligen börjat uppskatta med Explorer är läsbarheten, vilket många dykare/dressklockor m.m. saknar. Nu överväger jag att låta min BB54 gå vidare.