• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Så.. jag fastnade i en loop och det var dags att komma ur. Var på Nymans i Fredags för att se om de hade en Explorer inne, vilket de hade. Testade, kändes bra.
Var tillbaka idag, köpte den. Bara sådär.. men det är faktiskt utmynnelsen av en process som pågått länge och egentligen mest fördröjts pga tveksamhet till att bära Rolex. Faktum är att jag inte lyckats hitta en annan klocka som ger samma känsla, samma kombo av stryktålighet och stil. Det var bara att ge upp, välja utifrån klockintresset istället för annat ovidkommande. Trevlig kväll Explorers!
IMG_20180326_172559.jpg
Stort grattis till valet! Du kommer inte att ångra dig. :)

Så.. jag fastnade i en loop och det var dags att komma ur. Var på Nymans i Fredags för att se om de hade en Explorer inne, vilket de hade. Testade, kändes bra.
Var tillbaka idag, köpte den. Bara sådär.. men det är faktiskt utmynnelsen av en process som pågått länge och egentligen mest fördröjts pga tveksamhet till att bära Rolex. Faktum är att jag inte lyckats hitta en annan klocka som ger samma känsla, samma kombo av stryktålighet och stil. Det var bara att ge upp, välja utifrån klockintresset istället för annat ovidkommande. Trevlig kväll Explorers!
IMG_20180326_172559.jpg
Klokt val! Välkommen hit till det lite bättre hörnet av KS!

IMG_20180326_172559.jpg
Grattis :) Kunde själv ha skrivit dom här raderna.

IMG_20180326_172559.jpg
Grattis och välkommen. :)

AFB1F487-230C-444C-93DF-4359037CA0BA.jpeg
IMG_20180326_172559.jpg
Stort grattis! Jag plockade ut min där i onsdags :)

IMG_20180326_172559.jpg
Bra val!!! Grattis till den.

Tjenare! Jag har varit sugen på en Explorer 1 ett bra tag, slutade med att jag köpte en Speedy istället, men den skulle fint kunna kompletteras med en Explorer.
Behöver lite vägledning.

Jag tycker om ref. 214270 men det som skaver är att den är 39 mm, vilket är lite stort. Hade gärna haft en 114270 men då får man väl inte den nya länken? Tycker den nya länken är riktigt fin..
Finns det några andra saker som diffar mellan de två (114270 och 214270)?

För jag antar att det är någon av de två som jag vill ha :)

Tjenare! Jag har varit sugen på en Explorer 1 ett bra tag, slutade med att jag köpte en Speedy istället, men den skulle fint kunna kompletteras med en Explorer.
Behöver lite vägledning.

Jag tycker om ref. 214270 men det som skaver är att den är 39 mm, vilket är lite stort. Hade gärna haft en 114270 men då får man väl inte den nya länken? Tycker den nya länken är riktigt fin..

1. Nya länken är INTE en anledning till att köpa nya modellen. Man hör det alldeles för ofta, och även om den är bra så spelar det ingen roll.
2. Däremot är nya tavlan en anledning.

Välj den som ler mot dig mest, och försök att inte resonera för mycket:

1. Nya länken är INTE en anledning till att köpa nya modellen. Man hör det alldeles för ofta, och även om den är bra så spelar det ingen roll.
2. Däremot är nya tavlan en anledning.

Välj den som ler mot dig mest, och försök att inte resonera för mycket:
Behöver nog åka och testa en 214270 hos AD, ifall den inte känns för stor så är det nog en sådan jag ska ha. Tack!

Behöver lite vägledning.

Som vaniljglassen skrev är inte länken det viktigaste, huvudsaken är att du gillar helheten. 214270 från 2016 och framåt har lite längre visare och lume i 3,6,9 än den första 214270. Kallas ofta mk1 & mk2.
Sen har jag inte riktigt stenkoll på de mindre skillnaderna men för mig funkade inte riktigt 36mm samtidigt som 39mm kändes lite stor pga de fetare bandhorn som nyare Rolex har.
Till slut var det så att 36 var mer för litet än 39 var för stort, så det blev den senare modellen för mig.
Gick på känsla mer än något annat denna gång och det känns väldigt rätt. :)

Som vaniljglassen skrev är inte länken det viktigaste, huvudsaken är att du gillar helheten. 214270 från 2016 och framåt har lite längre visare och lume i 3,6,9 än den första 214270. Kallas ofta mk1 & mk2.
Sen har jag inte riktigt stenkoll på de mindre skillnaderna men för mig funkade inte riktigt 36mm samtidigt som 39mm kändes lite stor pga de fetare bandhorn som nyare Rolex har.
Till slut var det så att 36 var mer för litet än 39 var för stort, så det blev den senare modellen för mig.
Gick på känsla mer än något annat denna gång och det känns väldigt rätt. :)
Haft båda och om jag bedömer helheten vinner 36 mm alla dar i veckan. Men med det sagt: HELVETE vad jag saknar easy linken.

81F7BE8B-7B0E-4AD4-B70C-426EB9627F02.jpeg
Behöver nog åka och testa en 214270 hos AD, ifall den inte känns för stor så är det nog en sådan jag ska ha. Tack!
Både 36mm och 39mm är fantastiska klockor. Jag har haft en 114270 och har nu en 214270 mk2. Främsta anledningen till att jag bytte till 214270 var att jag ville köpa en helt ny hos AD. Se till att prova båda två, följ sedan magkänslan och njut av klockan :)

Hur stora/grova nävar har ni egentligen som säger att 36mm är för litet. :) Finns ju gott om andra klockor där man inte har något annat val.

IMG_20180330_170001.jpg

/Söder
Inte särskilt stora. Har ca 18cm runtom. DJ36 från typ åttiotalet sitter perfa, så gör även 214270. Bilderna nedan luras lite, 14270 kändes klart mindre än den ser ut på bild medan 214270 känns nästan helt perfekt.
IMG_20180227_123907.jpg
IMG_20180330_173457.jpg

I somras köpte jag en Explorer från -91. Den hade riktigt fin patina men ett rejält servicebehov. Detta åtgärdades och nu går den kanon! Frun gillade den jättemycket så hon fick överta den.
Jag har ju saknat den mycket och inte blir det bättre av att se den varje dag på frugans arm. Så när det kom ut en sen(-08) 114270 slog jag till.
Sonen älskade klockan och har nu fått låna den på obestämd tid.
Jag har alltså köpt två helmysiga Explorer 36or och ändå ser min handled ut såhär. :arghh:

A9676186-5E88-4D19-9DAB-686DAC6D9ED5.jpeg

Senast ändrad:
I somras köpte jag en Explorer från -91. Den hade riktigt fin patina men ett rejält servicebehov. Detta åtgärdades och nu går den kanon! Frun gillade den jättemycket så hon fick överta den.
Jag har ju saknat den mycket och inte blir det bättre av att se den varje dag på frugans arm. Så när det kom ut en sen(-08) 114270 slog jag till.
Jag har alltså köpt två helmysiga Explorer 36:eek:r och ändå ser min handled ut såhär. :arghh:

En god make och far helt enkelt :)

Behöver lite vägledning.

Den största biggien är att det skiljer mycket i storlek, både faktisk och upplevd.
Länk, symmetri mm är inte ovidkommande men ändå underordnat storleken enligt min mening. Sizen gör att det är två olika klockor.

Den största biggien är att det skiljer mycket i storlek, både faktisk och upplevd.
Länk, symmetri mm är inte ovidkommande men ändå underordnat storleken enligt min mening. Sizen gör att det är två olika klockor.
Jag har aldrig sett 214270 live men på bild så ser glasringen väldigt ”fläskig” ut, är det så i verkligheten?

Det håller jag med om. Jag provade en 214270 mk2 och en 14270 vid samma tillfälle för ett par månader sedan. Bezeln på 214270:an kändes oproportionerligt bred i jämförelse med 14270:an tyckte jag.

Jag har aldrig sett 214270 live men på bild så ser glasringen väldigt ”fläskig” ut, är det så i verkligheten?
Nu var det ett tag sen jag hade den på handleden men jag kommer inte ihåg att jag upplevde just glasringen på något sätt avvikande. Men hela klockan upplevde jag däremot BETYDLIGT större än min 36mm Explorer.

Jag har alltså köpt två helmysiga Explorer 36or och ändå ser min handled ut såhär. :arghh:

Tänk positivt, när dom tröttnar kan du köra dubbelpipigt :p
Köper du en tredje kommer jag att hugga den :D

Tillbaka
Topp