• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Jaså insert till 5-siffrig sub funkar?

Aliexpress undviker jag helst men testar ett mail till Squale. Tackar!

/J

Här finns några 👍🏼

Mina Squales börjar nu bli 5+ år och det börjar bli dags för service.

Har man köpt en Rolex eller dyrare betalar man nog mer än gärna för en service lite då och då, har men köpt något från Aliexpress är det bara att kasta och köpa nytt.

Squale är ett mellanting! Då urverken inte verkar ha någon som helst gravyr eller liknande tänker jag nästan det mest ekonomiska är att köra på tills det inte längre går och sen bara få urverket utbytt? Hur gör ni andra?

Bilagor

• IMG_2700.jpeg
    IMG_2700.jpeg
    237.8 KB · Visningar: 7
Jag bytte urverk på min 1521 i veckan. Blev ett seagull, en ETA kopia. Kostade ~ 400 på AliExpress, men blev gratis då det tog sån tid att dom trodde det försvunnit i frakten. Plötsligt så damp det ner i brevlådan. Snurrar cirka 300 i amp och justerade det till +5 sec dag.

Jag bytte urverk på min 1521 i veckan. Blev ett seagull, en ETA kopia. Kostade ~ 400 på AliExpress, men blev gratis då det tog sån tid att dom trodde det försvunnit i frakten. Plötsligt så damp det ner i brevlådan. Snurrar cirka 300 i amp och justerade det till +5 sec dag.
Det är ju något sådant jag tänker göra. Köra på tills de inte längre vill vara med och leka och sen sätta i något billigt.

Det är ju något sådant jag tänker göra. Köra på tills de inte längre vill vara med och leka och sen sätta i något billigt.
Det är ju bara en Quick fix egentligen. Vill man använda klockan ordentligt så bör man kontakta Squale o beställa nya packningar, krona och stem. Om man vill ha den tät upp till 50 atmos det vill säga

Min personliga åsikt är att det är värt att serva den ordentligt om man köpt klockan ny och har flertalet minnen kopplade till klockan. Just denna som jag bytte på har jag inte det. Annars så hade jag valt en annan väg.

Från Uhrforum;
SQUALE DRASS S.A.V.E.R.

Automatikwerk (mechanischer Selbstaufzug), hergestellt in der Schweiz
Werk-Hersteller: Sellita Watch Co. SA, La Chaux-de-Fonds, CH
Werk-Version: SW200-1 (Elaboré)
26 Steine
38 Stunden max. Gangreserve
28.800 Halbschwingungen/h
316L-Edelstahl, gebürstet mit polierten Elementen
Wasserdicht 50 ATM / 500m (erfolgreich getestet bis 100 ATM / 1000m)
Verschraubte Krone auf 3 Uhr
Heliumventil
Verschraubter Gehäuseboden mit Säuregravur
Einseitig drehbare, einrastende Lünette
BUND-Lünette zum Messen der Tauchzeit (Kampftaucher) in Stunden
Glas: Saphirglas, doppelt entspiegelt
Durchmesser: 41,5mm
Höhe: 16 mm
Länge über Anstöße: 49mm
Bandanstoßbreite: 20mm
Matt-Schwarzes Zifferblatt
Mit Datumsanzeige
Gedruckte Indexe mit Schweizer Super-LumiNova®
Leuchtmittel: Schweizer Super-LumiNova® BGW9
Beschichtetes Lederband mit S.A.V.E.R Aufdruck
Zusätzliches Von Buren Kautschukband
Bänder mit Edelstahldornschließen
Schließenbreite: 18mm
Preis: 1.490€
IMG_9161.png
IMG_9162.png

Haj på er,

Insert på min 1545 har fått vingar (... eller ja fenor är nog mer korrekt beskrivet). Någon som sitter på ett eller vet var man hittar lättillgängligt inom EU?

Det är dykar insert i alu jag söker - färg av mindre betydelse.

/J
IMG_2771.jpeg

Hel igen!
Tack för hjälpen i tråden.

@ByggareBob - vad är det för armband du kör på din 1521 några poster bak (18 OKT)?

/J

Tja! Vart kan/bör jag serva min super squale?(stockholm)

Duger vilken urmakare som helst? Vilka rekommenderar ni?

Tänker en vattentäthetskontroll samt kolla till att allt är bra. Ev smörja urverk osv om något sånt behövs. Tyvärr gick 2 års-garantin från squale ut nyss (vet inte ifall det spelar någon roll).

Vad borde det kosta?

Det här blir min första inlämning på koll/service någonsin :) tacksam för tips

Bilagor

• IMG_0101.jpeg
    IMG_0101.jpeg
    480.4 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Tänker en vattentäthetskontroll samt kolla till att allt känns bra. Ev smörja urverk osv om något sånt behövs. Tyvärr gick 2 års-garantin från squale ut nyss (vet inte ifall det spelar någon roll).

Vad borde det kosta?

Det här blir min första inlämning på service någonsin :) tacksam för tips
Lite tidigt för service om inget verkar knas väl? Trycktest klarar nog de flesta urisar för överkomlig slant.

Lite tidigt för service om inget verkar knas väl? Trycktest klarar nog de flesta urisar för överkomlig slant.
Något kan vara lite knas, upplever att kronan ”hackar” lite (typ motstånd, lätt, motstånd) när jag ska ställa in tiden/vrida upp den senaste dagarna. Vet inte vad det beror på men hoppas så klart att det inte är några konstigheter 😬

Något kan vara lite knas, upplever att kronan ”hackar” lite (typ motstånd, lätt, motstånd) när jag ska ställa in tiden/vrida upp den senaste dagarna. Vet inte vad det beror på men hoppas så klart att det inte är några konstigheter 😬
Ok, då kanske någon ska känna på den. Har tyvärr inte tips att ge dock. Men det kommer nog snart i tråden. kslike

Ok, då kanske någon ska känna på den. Har tyvärr inte tips att ge dock. Men det kommer nog snart i tråden. kslike
Ja, läste lite bakåt i tråden och vissa har ju bytt hela urverket efter 5-6 år och beställt nya ”packningar”/annat från squale men hoppas jag inte är där än. Att lägga x antal tusen på det känns inte aktuellt.

Då kanske den får ticka på tills den stannar och sedan göra en stor service på det. Provade nyss och då kändes kronan okej vid vridning i utdraget läge, däremot hade den lite svårt att gänga i när jag skulle skruva igen den..

Ja, läste lite bakåt i tråden och vissa har ju bytt hela urverket efter 5-6 år och beställt nya ”packningar”/annat från squale men hoppas jag inte är där än. Att lägga x antal tusen på det känns inte aktuellt.

Då kanske den får ticka på tills den stannar och sedan göra en stor service på det. Provade nyss och då kändes kronan okej vid vridning i utdraget läge, däremot hade den lite svårt att gänga i när jag skulle skruva igen den..

Förr lämnade jag in en del klockor till Farfars klockor på Söder. Du skulle kunna svänga förbi honom och höra vad han har att säga.

Tänker en vattentäthetskontroll samt kolla till att allt är bra. Ev smörja urverk osv om något sånt behövs. Tyvärr gick 2 års-garantin från squale ut nyss (vet inte ifall det spelar någon roll).

Vad borde det kosta?

Det här blir min första inlämning på koll/service någonsin :) tacksam för tips
Klockmaster Fältöversten kan säkert hjälpa dig. Väldigt bra och trevliga, Svante från Globen är där nu också. Vill minnas att de servat Squale innan 👍🏼

Förr lämnade jag in en del klockor till Farfars klockor på Söder. Du skulle kunna svänga förbi honom och höra vad han har att säga.
Klockmaster Fältöversten kan säkert hjälpa dig. Väldigt bra och trevliga, Svante från Globen är där nu också. Vill minnas att de servat Squale innan 👍🏼
hej!

Tack för tipsen, fick tag i Svante som var både supertrevlig och hjälpsam 🙏

Så förhoppningsvis är allt i sin ordning med klockan snart igen (lite beroende på italienarnas handläggningstid och vilja att hjälpa mig)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp