• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Provar elastiskt nato till 1521:an. Skön. (Inte ställt tiden än 😆)

Edit. Och en vanlig nato

IMG_5697.jpeg
IMG_5699.jpeg

Senast ändrad:
Jag börjar flörta lite med en svart 1545 med svart bezel. Det jag däremot inte gillar är linjerna på tavlan. Jag har mycket hellre den helsvarta tavlan från 1545 med stålbezel.
Är det svårt eller rentav omöjligt att lösa om jag köper från AD eller direkt från Squale?

1774950103425.png

1774950084915.png
Någon som sitter på den svarta 1545 med svart bezel som kan berätta hur märkbara linjerna på tavlan är? Märks de eller upplevs de knappt?
Tycker internet ger lite oklara svar

Tack! Det är verkligen väldigt grön! Lite för grön faktiskt, händer ofta att någon annan Squale åker på handleden istället.

Lite kuriosa. Vad jag vet finns 3 "moderna" gröna Squale 1521. En äldre limited med vita visare. Vet inte alls var den kommer ifrån eller när den gjordes, men jag var väldigt sugen på den innan jag köpte min. Vet någon var den kommer ifrån?

Den jag har är en limited edition framtagen av en liten butik i Hongkong som heter ST watch. På baksidan står det ingraverat HK Watch Hong Kong Limited Edition samt ett par tecken på kinesiska teckensom enligt min kinesiska fru bara är ett vanligt namn på en "business" i Hong Kong. Jag bad om det lägsta numret de hade kvar och fick 4/100 (4 betyder otur i Kina, så ingen vill ha det). Vad jag vet har vissa av dessa "Squale" på sidan, andra inte (Min har det, det gillar jag). Så denna är gjort i gränslandet när de började ta bort det från boetten. Den kom också med ett orange squale-gummiband som jag inte sett någon annan stans.

Efter det har Squale släppt en non-limited 1521 GreenRay.

Jag köpte en från ST watch från samma LE serie (tror det fanns 100 totalt) och min hade inte "Squale" på sidan av boetten. Jag blev så besviken att jag sålde den.
Ångrar lite nu såklart 😊

Squale SUB-37 mini-recension

IMG_7798.jpeg

Spontana intryck
  • Inte mycket klocka för pengen! Bokstavligt talat, den är liten och nätt. Men kanske också ur ett ”vad får man”-perspektiv jämfört med övriga Squales.
  • Hoppas du gillar vintageradium-lume! Hittade ett plåsterfärgat nato i lådorna som matchar ganska bra.
Plånboksnerven kved lite när jag packade upp den, då den fått konkurrera med 1521, Fleux, Baltic och annat. Medföljande gummi är inte heller min grej, så hade svårt med anknytningen i början.

Nu efter en dags tillvänjning är jag nog fast. 11mm tjock, 37mm case och ändå 300m är rätt grymt. Nodate Sellita-urverk är också trevligt. Boetten är riktigt snygg och välgjord såvitt jag kan bedöma. Nato ger lite mer ”kropp” åt den, ändå är den så pass lätt och bekväm att den inte är i vägen eller knappt märks.

Den är snygg och somrig, andas kortbyxor, ljusa kläder och billigt rosévin, snarare än dykning, sand och grus. En frisk fläkt. Snart känns det som att jag alltid haft en Squale SUB-37.
IMG_7801.jpeg

Dyker in här med en fråga från sidan. Jag har haft 2 st 1521 i mina dar med den superläckra blå azurtavlan men gjort mig av med båda. Börjar känna ett smått sug igen och kollade vad de ligger på och tappade näatan hakan. Får man hosta upp 13' för en nuförtiden om man vill ha flång kartong? För ett par år sedan kunde man få en för 6-7'. Har ni något go-to ställe som man borde känna till?

Dyker in här med en fråga från sidan. Jag har haft 2 st 1521 i mina dar med den superläckra blå azurtavlan men gjort mig av med båda. Börjar känna ett smått sug igen och kollade vad de ligger på och tappade näatan hakan. Får man hosta upp 13' för en nuförtiden om man vill ha flång kartong? För ett par år sedan kunde man få en för 6-7'. Har ni något go-to ställe som man borde känna till?
Tyvärr, har stuckit ordentligt i pris. Köpte min blåa 1521 för typ 7’, 2017. Så förstår dig 😂

Jag skulle satsa på Gnomon. Ganska enkelt att få 10-15% rabatt på deras pris och ligger dollarn hyfsat kan man komma undan betydligt lägre än från Sverige 👍🏼

Tyvärr, har stuckit ordentligt i pris. Köpte min blåa 1521 för typ 7’, 2017. Så förstår dig 😂

Jag skulle satsa på Gnomon. Ganska enkelt att få 10-15% rabatt på deras pris och ligger dollarn hyfsat kan man komma undan betydligt lägre än från Sverige 👍🏼
Känns ju helt klart segt att pynta premium för nått man haft och släppt iväg. Gnomon ja. Var väl därifrån ett gäng av folket från mikrotråden gjorde en limited. Den har jag inte heller kvar. Dock ingen 1521. Tack för tips!

Känns ju helt klart segt att pynta premium för nått man haft och släppt iväg. Gnomon ja. Var väl därifrån ett gäng av folket från mikrotråden gjorde en limited. Den har jag inte heller kvar. Dock ingen 1521. Tack för tips!
Håller helt med. Köpte nyligen en Hamilton igen, samma modell jag sålde för ett par år sedan. Var väl säkert minst två papp dyrare nu 😂

Har köpt mycket från Gnomon i snart tio år och har bara gott att säga. Så tror du blir nöjd om du kör därifrån. Reka som sagt rabattkod också, brukar de kunna lösa 👍🏼

Oklart, vet knappt skillnaden själv 😅 Skulle gissa det är som den vanliga svarta 1521 som jag haft, och det var PVD. Tror jag..? 😬
Kortfattat är DLC, som är en form av PVD fast med bättre material, betydligt mer slitstarkt än "vanlig" PVD. DLC är också en dyrare process för tillverkaren, så att inte använda det är ett sätt att hålla nere kostnaderna.

Tillbaka
Topp