• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Fan vad bra den är!
PSX_20181017_170634.jpg

Fan vad bra den är!
PSX_20181017_170634.jpg

Riktigt snygg! Stort grattis!

Jag är sjykt nöjd med min också. Otroligt vacker att se på och ETA verket har levererat 0.0 spd. Grymt bra!

Men vad tycker du om länken? Jag upplever att den är lite enkel i spännet, bara friktionslås, och att de tunna bandsprintarna får ändlänkarna att sitta löst mot klockan och de rör på sig när man belastar dem. Jag funderar på att testa med Seikos fat bars och se om den sitter stadigare med dem.

Den är ju 21 mm bred. Finns det andra länkar i stål som har den bredden? Jag har en specialbeställning hos Diaboliq straps på 21 mm canvas. Kommer bli så fet!

Jag är sjykt nöjd med min också. Otroligt vacker att se på och ETA verket har levererat 0.0 spd. Grymt bra!

Men vad tycker du om länken? Jag upplever att den är lite enkel i spännet, bara friktionslås, och att de tunna bandsprintarna får ändlänkarna att sitta löst mot klockan och de rör på sig när man belastar dem. Jag funderar på att testa med Seikos fat bars och se om den sitter stadigare med dem.

Den är ju 21 mm bred. Finns det andra länkar i stål som har den bredden? Jag har en specialbeställning hos Diaboliq straps på 21 mm canvas. Kommer bli så fet!
Tack så mycket! Är så galet nöjd med den här klockan. :D

Kul att du blev nöjd med din också. :) Har inte hunnit mäta min än men har startat en mätning innan idag så vi får se imorgon. Min 1521 går ju +1,4 så jag hoppas på samma standard här.

Jag tycker att länken känns riktigt välbyggd. Håller med om att låset är lite enkelt men bara när det gäller låsningen, i övrigt är även det kvalitativt. Hade gärna sett att den satt med double button istället men jag tänker att ett sånt lås går att köpa från tex Strapcode om man vill.

Jag upplever däremot inte alls det du säger gällande ändlänkarna, de sitter som berget på min och helt utan glapp mot boett och bandhorn. Har även testat att dra lite i den och de sitter som gjutet. Är tvärtom nervös för att jag aldrig kommer att få tillbaka dem om jag tar loss dem. :nailbiting:

Det finns en hel del länkar som är 21mm men det lär vara svårt att hitta en med passande ändlänkar. Ska också beställa ett canvas till min hade jag tänkt men lär ha den på länken ett tag först.

Har du kollat att bandstiften sitter ordentligt i båda hålen. När jag skulle sätta tillbaka länken fick jag först inte i stiftet, och då rörde sig ändlänken. När jag väl fick i den sitter den som gjutet. Min ligger på +10 spd, men tidigare ETA verk jag haft har stabiliserat sig efter några månader. Jag väntar och ser.

Har du kollat att bandstiften sitter ordentligt i båda hålen. När jag skulle sätta tillbaka länken fick jag först inte i stiftet, och då rörde sig ändlänken. När jag väl fick i den sitter den som gjutet. Min ligger på +10 spd, men tidigare ETA verk jag haft har stabiliserat sig efter några månader. Jag väntar och ser.
De sitter i hålen men ämdlänken är mobil. Jämför med mina Seikos. De rör sig också men lite mindre. Fat bars funkade inte på Squalen. För tight.

Tack så mycket! :D Ledsen för dubbelpost men jag måste slänga in den här med...
PSX_20181018_122958.jpg
68965508-4C26-486B-8070-BF6F6C7C2326.jpeg

Den är verkligen riktigt ordentlig den här pjäsen. Utseendet och tidshållningen är helt oklanderlig. Det är armbandet och att ändlänken rör sig så mycket som irriterar. Men jag kanske kan hitta andra bandstift som styvar upp det. De som är med känns oerhört veka när man är van vid Seikos luftvärnskanoner till stift!

68965508-4C26-486B-8070-BF6F6C7C2326.jpeg

Den är verkligen riktigt ordentlig den här pjäsen. Utseendet och tidshållningen är helt oklanderlig. Det är armbandet och att ändlänken rör sig så mycket som irriterar. Men jag kanske kan hitta andra bandstift som styvar upp det. De som är med känns oerhört veka när man är van vid Seikos luftvärnskanoner till stift!
Snyggt! :) Frågan är om du har fått felaktiga bandstift. Jag har kollat på min och de är ju inte Seiko-tjocka men de är långt ifrån klena.

Jag tycker verkligen att Squale har lyckats grymt bra med att fånga färgerna i den imiterade "solblekta" vridningen. De ser lite olika ut på bild då den ena är matt och den andra är blank men i verkligheten är de galet lika i färgen. Till vänster är min Tropic GMT och till höger min Seiko 7548-700B från - 81 som en gång i tiden var pepsifärgad.
PSX_20181019_115405.jpg

Edit: det är främst den blåa färgen på Seikon som ser mer djupblå ut på bild eftersom Squalen är blank och reflekterar ljuset.

27DDD15D-9FF4-4C2B-82BD-9534FBEB5B7F.jpeg
Asså den här vaniljdoften från originalbandet är ju helt knäpp (läs ljuvlig)!!
Ja, jag blev överraskad över hur starkt den faktiskt doftar. :) Ganska kul touch faktiskt. Kan fortfarande känna lite vaniljdoft i min klocklåda, även om Squale:n lämnade för ett antal veckor sedan.

Tillbaka
Topp