• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Greven

Audemars
Upprop till alla Klocksnackare som har åsikter om Squale, och till alla ni som äger eller har ägt Squale. Jag tycker Squale är väldigt intressant och en väldigt cool dykare, har dock inte ägt någon ännu. Många modeller av märket tilltalar mig, finns väldigt många vintage-modeller som är najs! Borde jag satsa på en Squale, eller låta bli?

När jag tittar runt på world wide web så dyker det upp några kommentarer som att märket gör direkta rip-offs av ex Rolex Sub. Är det så eller är det bara elaka tungor?

Vad tycker ni? Är Squale något att satsa på?
Åsikter och bilder: bring it on! Tack!

Lite bilder, samtliga hejdlöst snodda från google.

Square Black PVD Diver, quartz
Screen Shot 2015-12-26 at 18.54.51.png


Squale 1521
Squale 1521.png


Squale 50 Atmos Ocean Blasted 1521-026
Squale 50 Atmos Ocean Blasted 1521-026.png


Squale 1545
Squale 1545.png
 

Norra

Panerai
Jag tycker de är fula, men det är jag. Gilllar speciellt inte Squale-gravyren på sidorna av vissa boetter. Men klart intressanta på sitt sätt.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor

StrawberryFields

Sir Notalot
Nej, att det skulle vara någon rip-off på Rolex Submariner tycker jag inte. Jag gillar överlag Squal, vet inte riktigt varför en ännu inte har hittat ner i lådan. Det kanske är dags. Min bror rockade för något år sedan en Squal med tokigt blankpolerad rehaut och vad som såg ut att vara en piepan tavla vid en snabb titt. Kanske borde ha snott den av honom...
 

Greven

Audemars
Vintage Squale gillar jag svinmycket. Riktigt skön känsla över dem. Ägde en för ett tag sen men den försvann under en semester. De nya är inte lika spännande, men en hel del roliga modeller finns. Squale inger en skön dykartoolkänsla. Hodinkee skrev en intressant artikel om märket för ett tag sedan. Se https://www.hodinkee.com/articles/blood-in-the-water-water-in-its-blood-a-brief-history-of-squale

SqualeAd.jpg
Ja, många vintagemodeller är mycket tilltalande. Tack för länken till artikeln!
 

JCE

Cartier
Squale 1545 (Rolex inspirerade) är en model som inte säljs i europa utan är någonting som de stora distributörerna i asien och usa beställt av Squale. Loggan på sidan av boetten kunde man låtit bli. Squale har en intressant historia men har dock inget att göra med dagens ägare. Har faktist träffat människorna bakom Squale och dom är väldigt lojala mot märkets historia och vill gärna köra hårt på att Squale är riktiga dykarur med historia. Jag jobbar med Squale i finland så jag är kanske lite partisk men här är några som jag fick in precis innan jul. Squale har svårt att leverera pga att de är beroende av ETA.
DJKpdaA.jpg
 

Greven

Audemars
Squale 1545 (Rolex inspirerade) är en model som inte säljs i europa utan är någonting som de stora distributörerna i asien och usa beställt av Squale. Loggan på sidan av boetten kunde man låtit bli. Squale har en intressant historia men har dock inget att göra med dagens ägare. Har faktist träffat människorna bakom Squale och dom är väldigt lojala mot märkets historia och vill gärna köra hårt på att Squale är riktiga dykarur med historia. Jag jobbar med Squale i finland så jag är kanske lite partisk men här är några som jag fick in precis innan jul. Squale har svårt att leverera pga att de är beroende av ETA.
DJKpdaA.jpg
Väldigt schysst bild! Kul att du både jobbar med Squale och att du träffat personerna bakom märket! Blir nyfiken på vad du menar att "Squale har en intressant historia men har dock inget att göra med dagens ägare." Vad är skillnaden nu och tidigare?
 

Greven

Audemars
Squale 1545 (Rolex inspirerade) är en model som inte säljs i europa utan är någonting som de stora distributörerna i asien och usa beställt av Squale. Loggan på sidan av boetten kunde man låtit bli. Squale har en intressant historia men har dock inget att göra med dagens ägare. Har faktist träffat människorna bakom Squale och dom är väldigt lojala mot märkets historia och vill gärna köra hårt på att Squale är riktiga dykarur med historia. Jag jobbar med Squale i finland så jag är kanske lite partisk men här är några som jag fick in precis innan jul. Squale har svårt att leverera pga att de är beroende av ETA.
DJKpdaA.jpg
Levererar ni till Sverige? Har ni en hemsida?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tycker modellserien 50 atmos är fräck. Dilemmat är väl ett halvdassigt andrahandsvärde. Kundkretsen är väl rätt snäv också. Det är väl vi klocknördar som känner till dem, många fler än så är det väl inte.
Många väl blev det. Säger kanske lite om hur bra koll jag har på detta märke...
 

Greven

Audemars
Tycker modellserien 50 atmos är fräck. Dilemmat är väl ett halvdassigt andrahandsvärde. Kundkretsen är väl rätt snäv också. Det är väl vi klocknördar som känner till dem, många fler än så är det väl inte.
Många väl blev det. Säger kanske lite om hur bra koll jag har på detta märke...
Jag gillar att det är nästan bara klocknörds som känner till märket! Gillar inte riktigt lika mycket risigt andrahandsvärde...
 
Topp