Min Morfar gick tyvärr bort redan 1963, tyvärr var jag inte ens född då. Men Mormor min som också tyvärr lämnat in 2005, berättade många sköna historier om Einar som var min Morfars namn.
Skrev för 2 år sedan detta inlägg som en av klockorna av sju i dagen klocka inlägg jag fick äran att skriva. För er som inte orkar läsa det så kommer en liten summering.
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-af-sjodahl-söndag-v22.24809/
Min Morfars klocka är en No Name watch.
Som jag sa, så berättade mormor många historier om morfar, en av dom var bland annat hur han var och stred under andra världskriget för att hjälpa Finnarna mot Ryssen. Att han även var sjöman som var ute och seglade på dom sju haven, och kom hem full med tatueringar. Kanske där av att jag fick samma intresse som morfar att vara ute på öppet hav under en 10 års period, och någon tatuering har väl tillkommit här och där även för mig. Har för mig att hon berättade att han var nykterist gubben men det är inte jag Hehe till 100%, mormor berättade även, att när gubbarna frågade om han skulle ha snus, så talade han bara om, att han inte använde munnen till skithus, Haha...det verkar som han varit en skön lirare min morfar.
Urverket har inte heller några stämplar eller nått att gå på. Men fick veta av
@Warwian att urverket i min morfars klocka som kan vara franskt, närmare bestämt en variant av urverket Lorsa 237 med centralsekund.
Men en mycket trevlig klocka lik väl.
Mormor och mamma berättade hur sträng han var med uppfostran, men att han alltid var rättvis mot ungarna som gjorde sattyg. Så det var väl ändå en ganska så bra bild jag hade den dagen i början av 90-talet då jag fick klockan av min mormor. Mormor berättade även att han fått en Guldklocka för 25 år trogen tjänst på metallverken i Västerås, kan möjligen varit, en Omega, Certina eller en Tissot kanske, jag bara gissar här så vi släpper det. Tyvärr så fick en av mina mostrars man den, långt innan jag blev intresserad av klockor.
Åter till min morfars klocka som jag fick ärva, den var i väldigt risigt skick, mormor kommer inte ihåg vad morfar fått klockan ifrån, men det spelar mindre roll, visst hade det varit kul om klockan haft en historia, men vem vet, kanske var den med under andra världskriget när han låg och tryckte i någon lerig skyttegrav eller kanske hade han på sig den när dom la till vid någon sjaskig hamn när han var ute och seglade haven runt. Men så är det väl, man kan inte få allt här i livet. Men när jag fick klockan så var den i väldigt dåligt skick, så jag tog med den till en urmakaren, väl där så sa han att det inte var värt att renovera upp den. Jag tacka för hans ärlighet, men tackade bestämt nej men vänligt på hans förslag. Jag sa till urmakaren att det får kosta vad det kostar, att få igång morfars klocka betydde mer än bara pengar. Urmakaren berättade att det kunde ta tid, men till svar så ficka han, att tid var det ända jag hade gott om, just då i alla fall.
Bilder på min morfar.
Nu har jag inte full koll på hur länge det tog för att få tillbaka klockan, men det tog åtskilliga veckor iaf. När han väl hörde av sig var lyckan total/gjord, att kunna bära samma klocka som morfar burit på en gång i tiden var stort, mycket stort. Ganska så lång tid efter jag hämtat ut klockan så satt den som gjuten på handleden både till fest och till vardags , men till slut behövde jag mig en bruksklocka som tålde det mesta för alla aktiviteter, så med tiden fick den mindre och mindre handleds tid tyvärr. Klockan jag fick ärva är en no name klocka, med manuellt urverk, storleken är väl ganska så passande till året morfar förmodligen in förskaffar sig klockan, (runt 40-50-talet) klockan har måttet 34mm, tjockleken är 11mm och ett plastglas som skyddar tavlan.
Tycker den silverfärgade tavla har sin charm och med dom arabiska siffrorna så blir det riktigt nice, boetten är i gulddubblé eller i guldplätering. Jajamänsan!, detta var berättelsen om klockan jag fick ärva efter min morfar, allt är inte guld som glimmar sägs det! Men i detta fallet så är den värd mer än allt guld som man kan tänka sig, för i min lilla värld så har klockan både varit med andra världskriget, varit ute på dom sju haven, bland stormar och pirater, och varit på flertalet tatuering hak osv. För mig så har denna klocka ett större värde än alla pengar som dom andra klockorna i samlingen inbringar.
Man undra vart dom är på väg.
Avslutningsvis en bild på Mormor och Morfar.