• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden som vi tillägnar våra ärvda klockor

Jakob95

Basic
För femton dagar sedan så gick sorgligt nog min fina och älskade morfar bort och jag har nu fått äran att låta hans klocksamling leva vidare.

Jag tänker mig att detta ska bli tråden där vi visar upp våra ärvda klockor, skriver om vad klockorna har för speciell betydelse för oss samt en tråd där vi kan hjälpa varandra att lära känna klockorna mer på djupet. Alla frågor är välkomna.

Själv så vet jag i stort sett ingenting om dessa klockor faktiskt så ni får gärna berätta allt ni vet om varje enstaka klocka.

Klockorna är inte särskilt värdefulla ekonomiskt, åtminstone inte vad jag vet och tror, men däremot så är affektionsvärdet så högt det bara kan bli.

Här kommer samlingen:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
image.png
image.jpeg

image.jpeg

Min Morfar gick tyvärr bort redan 1963, tyvärr var jag inte ens född då. Men Mormor min som också tyvärr lämnat in 2005, berättade många sköna historier om Einar som var min Morfars namn.

Skrev för 2 år sedan detta inlägg som en av klockorna av sju i dagen klocka inlägg jag fick äran att skriva. För er som inte orkar läsa det så kommer en liten summering.
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-af-sjodahl-söndag-v22.24809/

Min Morfars klocka är en No Name watch.
9587_zpscae172b7.jpg

Som jag sa, så berättade mormor många historier om morfar, en av dom var bland annat hur han var och stred under andra världskriget för att hjälpa Finnarna mot Ryssen. Att han även var sjöman som var ute och seglade på dom sju haven, och kom hem full med tatueringar. Kanske där av att jag fick samma intresse som morfar att vara ute på öppet hav under en 10 års period, och någon tatuering har väl tillkommit här och där även för mig. Har för mig att hon berättade att han var nykterist gubben men det är inte jag Hehe till 100%, mormor berättade även, att när gubbarna frågade om han skulle ha snus, så talade han bara om, att han inte använde munnen till skithus, Haha...det verkar som han varit en skön lirare min morfar.

Urverket har inte heller några stämplar eller nått att gå på. Men fick veta av @Warwian att urverket i min morfars klocka som kan vara franskt, närmare bestämt en variant av urverket Lorsa 237 med centralsekund.
9473_zps31ab5e7e.jpg

Men en mycket trevlig klocka lik väl.
9584_zpsa2c42038.jpg

9589_zpsbd9a1354.jpg

Mormor och mamma berättade hur sträng han var med uppfostran, men att han alltid var rättvis mot ungarna som gjorde sattyg. Så det var väl ändå en ganska så bra bild jag hade den dagen i början av 90-talet då jag fick klockan av min mormor. Mormor berättade även att han fått en Guldklocka för 25 år trogen tjänst på metallverken i Västerås, kan möjligen varit, en Omega, Certina eller en Tissot kanske, jag bara gissar här så vi släpper det. Tyvärr så fick en av mina mostrars man den, långt innan jag blev intresserad av klockor.

Åter till min morfars klocka som jag fick ärva, den var i väldigt risigt skick, mormor kommer inte ihåg vad morfar fått klockan ifrån, men det spelar mindre roll, visst hade det varit kul om klockan haft en historia, men vem vet, kanske var den med under andra världskriget när han låg och tryckte i någon lerig skyttegrav eller kanske hade han på sig den när dom la till vid någon sjaskig hamn när han var ute och seglade haven runt. Men så är det väl, man kan inte få allt här i livet. Men när jag fick klockan så var den i väldigt dåligt skick, så jag tog med den till en urmakaren, väl där så sa han att det inte var värt att renovera upp den. Jag tacka för hans ärlighet, men tackade bestämt nej men vänligt på hans förslag. Jag sa till urmakaren att det får kosta vad det kostar, att få igång morfars klocka betydde mer än bara pengar. Urmakaren berättade att det kunde ta tid, men till svar så ficka han, att tid var det ända jag hade gott om, just då i alla fall.

Bilder på min morfar.
9482_zpse909090d.jpg

einar.jpg

einar 1.jpg

Nu har jag inte full koll på hur länge det tog för att få tillbaka klockan, men det tog åtskilliga veckor iaf. När han väl hörde av sig var lyckan total/gjord, att kunna bära samma klocka som morfar burit på en gång i tiden var stort, mycket stort. Ganska så lång tid efter jag hämtat ut klockan så satt den som gjuten på handleden både till fest och till vardags , men till slut behövde jag mig en bruksklocka som tålde det mesta för alla aktiviteter, så med tiden fick den mindre och mindre handleds tid tyvärr. Klockan jag fick ärva är en no name klocka, med manuellt urverk, storleken är väl ganska så passande till året morfar förmodligen in förskaffar sig klockan, (runt 40-50-talet) klockan har måttet 34mm, tjockleken är 11mm och ett plastglas som skyddar tavlan.

Tycker den silverfärgade tavla har sin charm och med dom arabiska siffrorna så blir det riktigt nice, boetten är i gulddubblé eller i guldplätering. Jajamänsan!, detta var berättelsen om klockan jag fick ärva efter min morfar, allt är inte guld som glimmar sägs det! Men i detta fallet så är den värd mer än allt guld som man kan tänka sig, för i min lilla värld så har klockan både varit med andra världskriget, varit ute på dom sju haven, bland stormar och pirater, och varit på flertalet tatuering hak osv. För mig så har denna klocka ett större värde än alla pengar som dom andra klockorna i samlingen inbringar.

Man undra vart dom är på väg.
9487_zpsac64475b.jpg
9483_zpsf1750777.jpg
9489_zps04e82bea.jpg

Avslutningsvis en bild på Mormor och Morfar.
9485_zps9434695a.jpg

Snarare ett förskott på arvet då far min tack och lov fortfarande lever.
I början av året var jag hemma och fikade hos mor och far och vi började prata om klockor. Far gick och hämtade en liten korg med hans gamla avlagda ur. Klockorna låg huller om buller och även om jag lite hoppades på att hitta en Omega Seamaster eller gammal Sub så var de flesta klockor av typen reklamklockor från 80-talet. En klocka stack dock ut, en handjagad Certina Revelation som far skaffat sig någon gång på slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Glaset var så mjölkigt av repor att man knappt kunde se tavlan. Den hade nog legat oanvänd i 30 år. Jag snurrade några varv på kronan och tänk, den startade ticka på en gång. Förvisso visade det sig att den tappade fem minuter om dagen men det var dock inte illa för en oservad klocka som legat oanvänd i decennier. Far sa att jag fick den och glad i hågen tog jag den till Antikurmakaren i Malmö som gav den en rejäl service och nytt plexi. Hur fräck som helst är den och håller tiden grymt bra.
IMG_20160304_103942-02.jpeg

Vilka fina klockor ni sitter på och kul att denna tråden uppskattas! Jag är dock helt övertygad om att väldigt många fler på forumet också har fina klockor som fått ärvas, så fortsätt nu o slänga upp bilder ni med! Shoot!

Snarare ett förskott på arvet då far min tack och lov fortfarande lever.
I början av året var jag hemma och fikade hos mor och far och vi började prata om klockor. Far gick och hämtade en liten korg med hans gamla avlagda ur. Klockorna låg huller om buller och även om jag lite hoppades på att hitta en Omega Seamaster eller gammal Sub så var de flesta klockor av typen reklamklockor från 80-talet. En klocka stack dock ut, en handjagad Certina Revelation som far skaffat sig någon gång på slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Glaset var så mjölkigt av repor att man knappt kunde se tavlan. Den hade nog legat oanvänd i 30 år. Jag snurrade några varv på kronan och tänk, den startade ticka på en gång. Förvisso visade det sig att den tappade fem minuter om dagen men det var dock inte illa för en oservad klocka som legat oanvänd i decennier. Far sa att jag fick den och glad i hågen tog jag den till Antikurmakaren i Malmö som gav den en rejäl service och nytt plexi. Hur fräck som helst är den och håller tiden grymt bra.
IMG_20160304_103942-02.jpeg

Mycket fin tavla ☺.

Min morfar arbetade från 12 års ålder, först som hjälpreda till en skräddare och sedan som hårt arbetande skräddare själv i hela sitt liv. Han var en man med god smak men blygsamma medel. Det måste ha inneburit ett stort ingrepp i hans ekonomiska tillvaro då han införskaffade dessa båda guld-Omegor, anno 1943 resp. 1948.
Klockorna betyder givetvis väldigt mycket för mig. Båda är nyservade och kommer att vårdas ömt fram tills mina egna barn ärver dem.

IMG_7633.JPG

IMG_1896.PNG
IMG_2161.JPG
IMG_1895.JPG
Användes av min farfar som varit en av de främsta inom modellflygning i 60år, VM 2:a vid 2 tillfällen, där den använts för att ta tiden under flygningarna. Han flög även mindre flygplan själv när tid fanns. Han samlade på veteranbilar och har alltid sett på honom lite som Marlon Brando i Gudfadern Tyvärr finns han inte med oss längre, men ska ge klockan lite kärlek nu i vår med nytt läderband och en rejäl service och polera/nytt plexi. Här kommer bild på klockan, en på farfar som jag skamlöst "lånade" på nätet och en målbild på klockan efter den fått lite kärlek!

Tyvärr har jag inga bra bilder i telefonen och klockan ska skickas till urmakare för att sedan gå till mig. Här nedan kommer den tragiska historien.

Min morfar avled 1975 då min mamma precis hann fylla 11år. Morfar drev tillsammans med sin bror ett företag som handlade med stora jordbruksmaskiner.

Dem skulle lasta av en stor maskin och allt gick snett. Maskinen lyckades att välta när dem skulle ta av den från en trailer och morfar hamnade under och avled med detsamma.

Två veckor sedan tog min mormor fram en gammal låda som innehöll allt som morfar hade på sig. Bland annat en sliten plånbok, lite ringar och en KLOCKA, rättare sagt en Eterna-matic. Klockan har tillsammans med morfar hamnat under maskinen och krossats. Sprucket glas och slitet/skitet perlonband. Klockan går runt men kan innehålla spår av glas så den ska in på service. Ska försöka få dem att behålla det spruckna glaset och även få datumet han avled ingraverad på boettlocket.
IMG_1208.JPG
IMG_1209.JPG

Fin tråd! Börjar med min Omega Seamaster Quartz (som käkar batterier, ska bytas snart igen...), som jag fick ta över efter min farsa som fortfarande (tack och lov är i livet) då han tröttnade på att den krånglade, hade inne på service för några år sedan när jag tog över den och därefter har den (lite till hans förtret) fungerat klanderfritt.

DSC_1854.JPG

De jag har efter morfar; Min morfar gick bort under slutet av 90talet och var under de åren vi levde samtidigt alltid ganska dålig så jag hann aldrig riktigt lära känna honom ordentligt. Vintern 2015 när jag började bli intresserad av klockor på riktigt så nämnde min morsa att det låg några gamla klockor i kassaskåpet efter morfar som jag gärna fick ta vara på men som hon inte visste något om. Visade sig vara en quartz Tissot Seastar graverat med hans namn och 1982 och som jag gissar är en gåva för lång och trogen tjänst (från gamla Nohab i Trollhättan som inte heller finns längre) och är i oförskämt fint skick. Hade den inne på service (gammalt batteri som läckt) bara. Var även två guld-Omegor, den ena i löjligt fint skick med låset på länken graverad med hans initialer, och den andra med rejält patinerad tavla men riktigt fin både i glas och boett. Båda går och håller tiden men ska få en service frampå. Försökt få fakta på när/varför han köpte två Omegor men morsan minns inte och mormor är även hon inte längre bland oss. Även ett omärkt fickur som tillhörde mormor, har även två små manuella damur från Longines i guld efter henne (ej med på bild) i fint skick hemma hos morsan.

DSC_1855.JPG

DSC_1856.JPG

DSC_1861.JPG

DSC_1864.JPG

Min farfar som jag stod väldigt nära gick bort i början på 2015. Farmor visste då om mitt klockintresse och överlämnade hans gamla ur till mig. De två "pärlorna" var en manuell Tissot (som jag fick "head only" och satt en Seiko-länk på tillsvidare) och en manuell Svalan. Båda rejält patinerade eftersom farfar använde dem i sitt jobb som målare. Således sitter det gamla färgrester kvar i fasningarna på boetterna osv. Går säkert att få bort men kommer aldrig att hända! Båda dessa ska kostas på en service/genomgång frampå.
Även två quartzare från Citizen varav den ena ska få ett nytt batteri inom kort, den med "guld på stål" är dock den jag minns honom mest med under min uppväxt och den använder jag ganska ofta numera. Sista är ett fickur från Omega i silver som enligt farmor tillhörde min farfars far (graverad med hans initialer) och borde vara från 1910talet.

DSC_1858.JPG

DSC_1862.JPG

DSC_1860.JPG
DSC_1863.JPG

Bilagor

• DSC_1857.JPG
    DSC_1857.JPG
    59 KB · Visningar: 31
Jag fick precis igång den här skönheten!! Jag var helt övertygad om att den var i stort behov av service, då den förmodligen inte har använts på minst 30 år.
Det var snudd på gåshud måste jag säga.
Detta är den absolut finaste klocka som jag har numera så nu ska jag bara hitta ett vackert, brunt läderband till den. Om ni sitter på någon information om denna klocka så får ni gärna dela med er.
image.jpeg
image.jpeg

Omega seamaster cosmic från sent 60tal som jag ärvde när morfar gick bort. Gav den fullservice med nytt plexi och ny krona plus ett trevligt grönt hirsch! Affektionsvärde deluxe som detta till trots suttit på armen nästan varje dag fram tills det att jag köpte min egna Omega att vardagslira!
sGKTt7t.jpg

Finns flera såna här "ärvd"-trådar. Vet inte vilken man med fördel ska använda? Kanske kan slås ihop vid tillfälle?

Här är familjeklockan, den ärvda bruksklockan kan man säga. I familjens ägo sedan ny 1955-56. Kal 266. Nu är det alltså min tur att ha den... sedan ett år tillbaka.

Nyligen hemkommen från service och återuppstånden: Nytt Omega-glas av originaltyp, den inte alltför höga som ska vara till sub-sekunden. Ny krona av originaltyp, de finns fortfarande att köpa i rätt modell med nya packningar. Ny rem-axel, har jag för mig, eller så är den från en donator. Tavlan är orörd förutom fastsättning av en index som lossnat. Känns helt fantastisk i uppdraget och håller tid med några få sekunder per dygn nu.

O266w.jpg

Väcker liv i den här tråden då det var den mest passande jag hittade.

Min farfar gick bort för 20 år sedan, för tidigt i cancer tyvärr. Han var en sån genuint godhjärtad och generös man som man allt för sällan träffar på idag och jag är evigt tacksam för hur det format mig.

På fika hos farmor för några år sedan så pratade vi om klockor och förvånande nog går hon och gräver fram en omega i guld ur en byrålåda. Farfars 50års present från familjen, kan inte dra mig till minnes att jag sett honom använda den men tydligen så gillade han inte att kronan var så liten och brukade ta en tång och vrida upp den med :)

Rådde henne att vara rädd om den och i byrålådan fortsatte den att bo.
Nu när farmor också är borta och lägenheten städats ur så är det min tur att förvalta omegan. Den såg lite sorglig ut med ett slitet ödleband, misshandlad krona och ett för litet glas som släppt in damm och solk över tavlan.

Lämnade in den hos Werner på ABC då jag hört att han är duktig på gamla omegor och i veckan hämtades den ut. Glädjande så hade tavlan klarat sig bra från permanenta skador och ett korrekt omega glas gör en otrolig skillnad.
Har beställt ett mattsvart alligatorband men tycker det här funkar skapligt, är sällan i kostymsammanhang. Kommer nu att användas varsamt och förhoppningsvis föra hans minne vidare.

IMG_8179.jpeg
IMG_8180.jpeg
IMG_8183.jpeg
IMG_8181.jpeg

Gravyren som gör den ovärderlig för mig.

Tillbaka
Topp